Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Hio Roel

Er zijn foto's gemaakt door een van onze clubleden,als ik ze binnen heb zal ik ze plaatsen.
Ik heb ook nog een foto van de aandrijving met borstellose motoren met aangekoppeld de plastic schroeven van de boot voor de lucht koeling.

full


Ik had eerst 40mm schroeven maar later vervangen door 35mm schroeven maar vaarde nog veel te hard,het leek meer op een speedboot,alleen de schroeven zaten zaten nog in het water tijdens het varen ,maar dit heb ik met de vaartregelaar op gelost.Deze regelaars zijn bestemd voor raceauto's waarbij de achteruit toerengeregeld zijn met het progamma kastje en heb zo ingesteld dan hij een mooi vaargedrag heeft met het gas vol open hierbij is de achteruit de vooruit in de boot.
De dek delen zijn afneembaar en zitten vast met magneetjes zodat ze gemakklijk los te krijgen zijn.
Het achterste kanon is draaibaar dmv een servo.

Gr.Joop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey Joop, any movies from your rides in youtube?

Have you dared to use the PT596 crew for the German Schnellboot :cool:

I agree those are nearly not to obtain anymore. nice build Joop

kind regards

Christian
 
Hoi allen

Ik heb hier nog wat foto's van een van onze collega's toegestuurd gekregen


full



full



full



De bemanning is van een amerikaanse torpedoboot,die had ik nog,maar ze zijn nog wel verkrijgbaar.
De mijnen heb ik zelf van een voorbeeld gemaakt,het zijn verankerde mijnen die op wielen achter van het dek worden gerold.
Ik zal bij de volgende keer varen een filmpje maken zo dat het vaargedrag beter te zien is.
Hier onder nog een foto,die had ik vergeten


full


Gr.Joop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar zit de rest van ons 8ste?
full
Hoi, Maarten lang niet meer gezien, we waren al bang dat je met je hele bemanning overgelopen was naar die verrekte Britten
(Zelf een van onze kapteins is begonnen met het bouwen van een Vospro, pffffff)

Het 8ste is een aantal maal actief geweesd, echter het westfront is wat rustiger geworden
Zo hebben we al een aantal keren in Amersfoort de wateren onveilig gemaakt

Zelf ben ik redelijk rustig met het varen wegens diverse familie omstandigheden, maar het bouwen gaat gestaag door aan andere modellen,
Het varen lukt alleen wat minder de laatste tijd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze een aantal foto's van de huidige stand van zaken.

De 3 roerkoningen zijn aangebracht met een extra bovenplaat voor de stevigheid.
14379766_1243622809015595_5821414711000603734_o.jpg

14352096_1243622862348923_7759478769410943467_o.jpg

Het achterdek is opgedeeld in 2 delen waarvan het voorste deel zal worden verlijmd in de romp. Het achterste deel schuift d.m.v. een lip in het voorste deel.
14258084_1243622935682249_1739112940172295414_o.jpg

14195930_1248864828491393_4238549306126344030_o.jpg


Voor extra details een fraaie ets set aangeschaft.
14435252_1248865008491375_6352574592454704544_o.jpg
 
Afgelopen zondag weer gevaren. kreeg constant een laagje water in de boot.
Niet fijn met alle elektronica. Oorzaak was eigenlijk heel simpel.Daar waar de torpedo houders de romp ingaan was de afdichting niet goed. Door de boeggolf liep er zo elke keer iets water in de boot. Een bezoeker die toevallig onder een bepaalde hoek keek zag het probleem. Was mij niet opgevallen. De houten railing staanders op de foto zijn nu vervangen door metalen railling. Al moet ik nog steeds diverse details op de S100 afmaken. Maar ja dat heb je als je met 5 dingen tegelijk bezig bent. En daarbij ook nog een beetje bijklust.
 
Mooi vaarbeeld hebben deze modellen. Zal ook goed kijken naar de afdichting van de torpedobuizen. Ik heb er zelf voor gekozen om de stuurboord torpedobuis aan de binnenzijde dicht te laten, en daarvan de buitendeur werkend te maken zodat je de torpedo kunt zien als de deur open gaat. Bakboord is de buitendeur dicht, niet werkend, en wordt aan de binnenzijde de torpedo net naar binnen geschoven.
Voordek ben ik nog even mee aan het stoeien, wil deze deels monteren. Heb er al wel een idee over.
 
20160924_211425.jpg

De voorste geschutkoepel voorzien van de ge-etste deur en wat extra details.
20160929_202545_001.jpg

De torpedobuizen krijgen ook vorm. Helaas was er wel een dun onderdeeltje afgebroken maar weer kunnen herstellen. Stuurboord blijft dicht, bakboord klaar om torpedo te laden.
 
Leuke afwisseling tijdens de bouw van de Smit LLoyd 56, Y1907 en de 2810 Sjoerd. Houd mij in ieder geval van de staart zullen we maar zeggen.
 
Vraagje aan mijn voorgangers die dit model hebben gebouwd.

De opbouw is die bij jullie nog uitneembaar of hebben jullie deze na het spuiten op het dek verlijmd?. Ik zat er zelf aan te denken deze afneembaar te houden maar dan zal ik een systeem moeten bedenken om dat te doen. Ik wil dan het voordek (m.u.v. een uitneembaar deel), een klein gedeelte van het achterdek waar de torpedobuizen op staan (zie eerdere berichten) en de fraai gevormde overkapping van de opbouw verlijmen aan de romp. De opbouw met een klein gedeelte van de lage opbouw op het achterdek wordt dan onder de overkapping geschoven en geborgd.
 
Wat ik heb gedaan bij de 3(!!) S-Boote die ik heb gebouwd:
Het voordek en de brugopbouw vastgelijmd.
Deurtje van de voorste 20mm opstelling goed waterdichtgelijmd met twee-componentenlijm.
Het achterdek vastgezet met kneedbare pakking en extra schroefjes.
(Voordeel daarvan is dat je het achterdek kan verwijderen om reparaties uit te voeren; schroefjes losdraaien en pakking doorsnijden)
De opbouw van de machinekamer vlak achter de brug doorgezaagd. Het voorste deel vastgelijmd, het achterste (grootste) deel afneembaar gehouden. Zit vast met magneetjes. Wel een extra hoge rand aan de binnenzijde van de opening gelijmd tegen buiswater.
Op die manier kon ik bij de motoren en de regelaars en bij de extra servo's voor de Stauruder. Tevens kon ik de accu's (2 x 2S Lipo) makkelijk plaatsen een aansluiten.
De roerservo zat helemaal in het achterschip, onder de 37mm. Daar kon ik niet meer bij zonder het achterdek los te snijden.
 
Dag Roel, bedankt voor je reactie. 3 keer is scheepsrecht dus de laatste versie zal het beste zijn uitgepakt? Ik begrijp uit het verhaal van je voordek dat jij niet hebt gekozen voor werkende torpedodeuren? De rest van je verhaal is mijn duidelijk en strookt grotendeels met mijn idee erover.

Ik heb dit verslag gevonden op www, wel statisch maar een prachtig model. Misschien al wel bij jullie bekend.
http://www.modelersalliance.com/for...hnellboot-s-100?limit=8&limitstart=0&start=24
 
Back
Top