Ondertussen is de type S38 gereed. Gisteravond de "shakedown-cruise" gemaakt.
Het model vaart nu op 3S, omgerekend is de snelheid zo'n 68km/uur.
Iets onder de schaalssnelheid. motoren zijn koud, regelaars lauw.
De motor/accu/schroef-combinatie is dus prima.
Verbruik na 40 minuten varen: 1.650 mA. Er ligt een 3S 5.000 mAh accu in, dus ik kan een middag varen op 2 accu's.
De functies op het schip:
Alledrie de motoren hebben hun eigen regelaar.
De buitenste motoren worden via hetzelfde kanaal (2) aangestuurd. Zij kunnen alleen vooruit.
De middenmotor wordt bediend door kanaal 3 met een vooruit/achteruit regelaar.
Met een switch kan ik kanaal 2 als "slave" aan kanaal 3 koppelen, zodat ik met een knuppel alle motoren kan bedienen.
De drie roeren hebben elk hun eigen servo: het middelste roer op kanaal 4, beide buitenste roeren op de kanalen 5 en 6.
In normaal bedrijf draaien alle roeren evenwijdig.
Deze buitenste roeren kan ik met een switch 24 graden naar buiten draaien; dan fungeren ze als Lurssen-roeren.
Ze draaien dan niet meer mee met het middelste roer.
Is dat functioneel, oftewel: gaat het model dan sneller? Nee, maar je ziet wel een verandering in vaargedrag.
Verder is de navigatieverlichting functioneel (met een handbediende schakelaar in het model en de seinlamp op de brug wordt via een mini-servo bediend.
De verschansing op het achterschip wordt als plastic gietstuk meegeleverd. Da's mooi voor een statisch model, maar op het water te kwetsbaar. Deze is vervangen door messing scepters van Aeronaut met een 08mm messing draad er doorheen gehaald. Vervolgens een persenning van linnen erop genaaid. De 1:1 Schnellboote hadden ook een verschansing die met doek bekleed was, om het dek op volle zee toch een beetje te beschutten. De afwijzers voor de Bofors (de beugels om te voorkomen dat men de eigen bemaning van de brug schiet) waren ook van plastic en ook die zijn vervangen door messingdraad, 1,0 mm.
Deadslow:
Voller Kraft op 3S:
Op de werk- en transportstandaard: (de standaard uit de kit is me iets te kort om als stabiel werkplatform te dienen)
De open brug:
Achterdek met dieptebommen en Bofors 40L60:
Het achterdek en de machinekameropbouw moesten doorgezaagd worden. Het achterdek om op gezette tijden onderhoud te kunnen plegen, de opbouw van de machinekamer om een verse accu te kunnen plaatsen. Het doorzagen moest achter de steuntjes voor de platforms gebeuren, anders worden die wel heeeel kwetsbaar. op de foto zijn achterdek en machinekameropbouw afgenomen.
Impressie van de kit:
Grotendeels hetzelfde als de 1:35 Schnellboot van de S100 serie, maar met een aantal extra sprue's (gietstukken) voor o.a. de brug en de Bofors 40L60. Die laatste sprue komt overigens van de 1:35 PT-boat en bevat ook nog een 20mm Oerlikon. (Dat kanon kun je op een S-boot niet gebruiken, maar wellicht als reserve op een PT-boat of een 1:35 vliegdekschip van de Yorktown-klasse.)
De onderdelen zijn scherp gegoten, weinig en geen gietrestjes.
Opvallend is wel dat de nieuwste sprue (met de onderdelen van de brug) van een iets mindere kwaliteit is. Daar had ik meer werk aan om de onderdelen "schoon te maken".