Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Uit 2010. Was lastig te schieten door de vitrine...
Prachtig Museum. Kan een ieder aanraden.

Hier nog een S-141, de 'Greif', Seeadler klasse, Nato nummer 6071, uit 1959...
Duidelijk anders dan de Zobel S-142. Ook zo schitterend gebouwd. Indrukwekkende lijnen.

Details hier:
https://schnellbootnet.jimdo.com/bundesmarine/

DSCN4452.JPG


DSCN4456.JPG



En zo zagen de echte props van de S-141 er uit... enorme spoed...
Zeker 2x de diameter...
Tref je niet bij Raboesch... of de PropShop UK... :)


propeller.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze site is inmiddels fors aangepakt en lijkt te zijn overgedragen.... is er meer informatie bijgekomen. Jammer dat de foto's niet groter/scherper kunnen.
https://schnellbootnet.jimdo.com/kriegsmarine-s-boot-typen/
Loop het even door... en via 'zoeken' in je browservenster op 'Gusto'. Een stukje over de Nederlandse Schnellboote die in 1940 op stapel stonden en gevorderd werden na de inval.

Anders dan anders... Ooit een model van gezien... dacht dat dat 'rappe bouw' was... Historisch dus correct! Modelletje niet zo snel meer terug te vinden helaas... maar het zat vol met fratsen...
vuurpijltjes en klappertjes...


image.jpg



Hier een model van 2,8 meter... Het bestaat! Fraai!
Hmmmm... Sommigen leren het nooit! Stootwillen binnen boord als je gaat varen! :mrgreen:


 
Laatst bewerkt:
Ondertussen is de type S38 gereed. Gisteravond de "shakedown-cruise" gemaakt.
Het model vaart nu op 3S, omgerekend is de snelheid zo'n 68km/uur.
Iets onder de schaalssnelheid. motoren zijn koud, regelaars lauw.
De motor/accu/schroef-combinatie is dus prima.
Verbruik na 40 minuten varen: 1.650 mA. Er ligt een 3S 5.000 mAh accu in, dus ik kan een middag varen op 2 accu's.

De functies op het schip:
Alledrie de motoren hebben hun eigen regelaar.
De buitenste motoren worden via hetzelfde kanaal (2) aangestuurd. Zij kunnen alleen vooruit.
De middenmotor wordt bediend door kanaal 3 met een vooruit/achteruit regelaar.
Met een switch kan ik kanaal 2 als "slave" aan kanaal 3 koppelen, zodat ik met een knuppel alle motoren kan bedienen.
De drie roeren hebben elk hun eigen servo: het middelste roer op kanaal 4, beide buitenste roeren op de kanalen 5 en 6.
In normaal bedrijf draaien alle roeren evenwijdig.
Deze buitenste roeren kan ik met een switch 24 graden naar buiten draaien; dan fungeren ze als Lurssen-roeren.
Ze draaien dan niet meer mee met het middelste roer.
Is dat functioneel, oftewel: gaat het model dan sneller? Nee, maar je ziet wel een verandering in vaargedrag.
Verder is de navigatieverlichting functioneel (met een handbediende schakelaar in het model en de seinlamp op de brug wordt via een mini-servo bediend.

De verschansing op het achterschip wordt als plastic gietstuk meegeleverd. Da's mooi voor een statisch model, maar op het water te kwetsbaar. Deze is vervangen door messing scepters van Aeronaut met een 08mm messing draad er doorheen gehaald. Vervolgens een persenning van linnen erop genaaid. De 1:1 Schnellboote hadden ook een verschansing die met doek bekleed was, om het dek op volle zee toch een beetje te beschutten. De afwijzers voor de Bofors (de beugels om te voorkomen dat men de eigen bemaning van de brug schiet) waren ook van plastic en ook die zijn vervangen door messingdraad, 1,0 mm.

Deadslow:
1.jpg


Voller Kraft op 3S:
2.jpg


Op de werk- en transportstandaard: (de standaard uit de kit is me iets te kort om als stabiel werkplatform te dienen)
3.jpg


De open brug:
4.jpg


Achterdek met dieptebommen en Bofors 40L60:
5.jpg


Het achterdek en de machinekameropbouw moesten doorgezaagd worden. Het achterdek om op gezette tijden onderhoud te kunnen plegen, de opbouw van de machinekamer om een verse accu te kunnen plaatsen. Het doorzagen moest achter de steuntjes voor de platforms gebeuren, anders worden die wel heeeel kwetsbaar. op de foto zijn achterdek en machinekameropbouw afgenomen.
6.jpg

Impressie van de kit:
Grotendeels hetzelfde als de 1:35 Schnellboot van de S100 serie, maar met een aantal extra sprue's (gietstukken) voor o.a. de brug en de Bofors 40L60. Die laatste sprue komt overigens van de 1:35 PT-boat en bevat ook nog een 20mm Oerlikon. (Dat kanon kun je op een S-boot niet gebruiken, maar wellicht als reserve op een PT-boat of een 1:35 vliegdekschip van de Yorktown-klasse.)
De onderdelen zijn scherp gegoten, weinig en geen gietrestjes.
Opvallend is wel dat de nieuwste sprue (met de onderdelen van de brug) van een iets mindere kwaliteit is. Daar had ik meer werk aan om de onderdelen "schoon te maken".
 
Laatst bewerkt:
Erwin, dit 1:35 scheepje is zeer zeker de prijs waard. Ze vaart als een tierelier met deze motortjes. Minder snel dan mijn S-100's, maar die voeren ook ver boven schaalsnelheid. En weet je wat het mooie is? Ik heb het achterdek nu met de 4 standaard schroefjes op de romp bevestigd en nog steeds geen druppel water aan boord gehad. Buiswater blijft keurig onder de sprayrail. Op volle snelheid tegen de wind in komen er een paar spetters op het voordek, that's it.
Gisteren uit varen geweest met wat meer wind... Nog steeds droog van binnen. Niks geen gedoe met kneedbare pakking...:thumbsup:
 
Erwin, dit 1:35 scheepje is zeer zeker de prijs waard. Ze vaart als een tierelier met deze motortjes. Minder snel dan mijn S-100's, maar die voeren ook ver boven schaalsnelheid. En weet je wat het mooie is? Ik heb het achterdek nu met de 4 standaard schroefjes op de romp bevestigd en nog steeds geen druppel water aan boord gehad. Buiswater blijft keurig onder de sprayrail. Op volle snelheid tegen de wind in komen er een paar spetters op het voordek, that's it.
Gisteren uit varen geweest met wat meer wind... Nog steeds droog van binnen. Niks geen gedoe met kneedbare pakking...:thumbsup:

dat is mooi , water in je model is het laatste wat je wil vaarbeeld is erg mooi top.;)
 
Het voordeel van een nieuwe camera: nieuwe gadgets. Zoals "Burst", maar dan niet vijf foto's zoals de oude, maar zolang als je de knop indrukt. Met 1/5 van een seconde interval. En dan ziet de acceleratie van de S-38 er wel aardig uit...

De eerste omwenteling van de middenschroef geeft al een piepkleine verstoring achter het model...
P1010591.JPG

Dan komen de buitenste schroeven erbij; de middenschroef heeft er al een paar toeren op zitten:
P1010592.JPG

Middenschroef draait al aardig rond, buitenste schroeven iets langzamer. Het water wordt al onrustig, maar het model ligt nog vrijwel stil.
P1010593.JPG

Nu begint ze van haar plaats te komen... Er is al iets van een boeggolf zichtbaar.
P1010594.JPG

De eerste twintig centimeter...
P1010596.JPG

Cavitatie alom...
P1010597.JPG


P1010598.JPG


P1010596.JPG


P1010597.JPG


Oh ja: en zo zien de vissies de Schnellboot...
P1010571.JPG

:bye:
 
Prachtig!
Ik ben sowieso altijd gefascineerd geweest van die Schnell boten.
Net als die river boats zoals in de film Apocalypse Now. ( is daar wel eens een model van gemaakt?)
EDIT: Jazeker, met jetmotor lijkt het:


Het kriebelt een beetje bij me om ook een varend model te bouwen en dan is zoiets wel een favoriet.
{Of de Calypso, maar dat is dan vooral om het kijkglas in de boeg waar ik dan een camera in zou willen maken.
Iets waar ik in de moerasboot van af heb gezien}

Omdat kritiek hier schijnbaar toch wel als opbouwend wordt ervaren om het niveau naar een nog hoger plan te tillen waag ik, als nederige nieuweling, me toch aan het melden van een puntje wat me op valt:

De kapitein zit volgens mij te ver naar voren. Ergonomisch lijkt me dat niet te kloppen; iemand die zo zit heeft de neiging voorover te kantelen.
Of vooruit te glijden. Probeer zo zelf maar eens te zitten op een aanrechtblad of zo.

Ik meen het ook aan de jas te zien, die ligt nu op lucht.
Een kniesoor die er op let, maar voor perfectionisten als jullie hier is kniesoor dus een geuzennaam :cool:
Muggeziftje, maar goed bedoeld hoor :friends:
 
Laatst bewerkt:
...De kapitein zit volgens mij te ver naar voren. Ergonomisch lijkt me dat niet te kloppen; iemand die zo zit heeft de neiging voorover te kantelen. Of vooruit te glijden.
Klopt. Alleen... z'n voetjes zaten in de weg. Anders had ik zijn hakken moeten amputeren en dat doet Au.

Ik meen het ook aan de jas te zien, die ligt nu op lucht.
Nee, die waait op. Niet vreemd als je met 35+ knopen over de Noordzee jakkert...;)
 
Back
Top