Ik zag dat voor 10 euro meer er nog een zwaardere uitvoering is, is dat nog een overweging waard?
Hallo Karel,
Om twee 820 motoren aan te sturen heb je geen zwaardere regelaar nodig
ik wil ooit nog wel een project voor die antrieb 4 gaan maken. het zou dan prettig zijn als ik dezelfde regelaar hiervoor kan gebruiken. maar dan natuurlijk met een ander motor, bv zo'n plettenberg motor, als tijd en budget ernaar zijn.
Als je een Antrieb 4 hebt liggen, dan zou je er een boot omheen kunnen maken, anders wordt het eBay, want ze zijn al geruime tijd niet meer leverbaar.
Ik zou er alleen geen schreiend dure Plettenberg borstelmotor aan hangen, want het vermogen dat je voor een Jet 4 nodig hebt kost je al gauw zo'n €300-400 voor een Plettenberg motor, dan is een borstelloze buitenloper een stuk voordeliger (met enig zoekwerk ben je dan rond de €100,00 kwijt voor motor en bijpassende regelaar)
Ik heb op het forum gezocht naar borstelkoeling. Dat lijkt me inderdaad goed te doen.
Die bewuste foto komt uit mijn fotoalbum: Motorkoeling:
De motor is een 9,6V Speed 700 Neodym, die op 12-14 cellen werd ingezet in de Mono 2 klasse, daar werd binnen zeven minuten een NiMH pakket van 4500mAh leeg getrokken.
Als je er de ruimte voor hebt, zou ik de 820 motoren naast de borstelkoeling óók van een koelmantel voorzien, dat wordt ook aangeraden als je boven de 16V komt.
Borstelmotoren verstoken namelijk 20% (of méér) van het opgenomen vermogen, bij een 820 motor heb je het dan onder vollast over 100W, da's best wel een boel warmte...
Daar komt nog bij, dat als die warmte niet voldoende wordt weggekoeld, je magneten te heet kunnen worden en hun werkingsgraad verliezen, waardoor de benodigde stroom oploopt en er nog meer warmte wordt geproduceerd...
De koelmantels maak ik van latoenkoper op maat voor de verschillende motoren, ook een radiateurmotor uit een auto:
Hier heb ik de behuizing opengewerkt, zodat de borstelkoelpijpjes rechtstreeks op de borstelhouders gesoldeerd konden worden.
De afdichting op de motorbehuizing is een stuk zelfklevend rubber met gesloten celstructuur.
De motorbehuizing is voorzien van één laag transparante tape (bij voorkeur polyester tape, want die is dunner dan PVC), zodat de boel niet zal roesten.
Bij een Speed motor buig ik de aansluitlippen eerst in de ronding van het buisje, vertin de lip en het buisje en houdt de boel dan op z'n plaats met een gemodificeerde wasknijper:
De houten wasknijper voert geen warmte af zoals een tang, waardoor ik maar kort hoef te solderen (met een grote bout, 100-150W) zodat je niet het risico loopt de aansluitlippen te heet te stoken, waardoor de plastic borstelhouders in de motor zouden kunnen vervormen (vraag niet hoe ik dat weet...) en je de motor naar z'n grootje hebt geholpen.
Met dezelfde knijper omgedraaid, houdt ik de aansluitkabel tijdens het solderen op z'n plaats, dan kan het messing koelpijpje er niet weer af vallen.
Groeten, Jan.