Bouwverslag Azimut Atlantic Challenger

@ Frankwin.
Dank je, de romp begint nu aardig vorm te krijgen. Heb de grondverf wit laten mengen om al een idee van het eindbeeld te krijgen.
Nu ik mn eigen foto ' s zo zien, ben ik met de binnenkant wat minder tevreden. Ga het purschuim toch ook maar weghalen.
 
@ Roel
Ik wilde de stuurservo, die nog tussen de jets geplaatst moet worden, met pur inklemmen.
Ik kan me namelijk voorstellen dat er aardig wat dwarskrachten op komen als de servo de jets van richting moet gaan draaien.
Het plan was om de servo te plaatsen en dan pur eromheen spuiten om zo de servo in te klemmen. Die groene wiggen zijn op hoogte van de servo afgesteld.

Verder wist ik niet dat pur het water ook nog opzuigt, wilde het (tevens) als een soort drijver gebruiken.

Al met al reden genoeg om het er uit te halen.
 
Zoals Roel reeds opmerkte,het PUR schuim zuigt niet alleen water op, het rot ook letterlijk weg. Veel steun zal je er dus niet meer aan hebben na een vaar seizoen. Maar als ik het goed zie klem je de servo in een u vorm, Als je er nog een houten blokje onder lijmt verkrijg je een goede zijwaartse steun.
vgr Marc
 
Het was idd de bedoeling om de servo in het u-tje in te klemmen.

De servo paste precies op de groene plaatjes. Dit zijn kunststof wiggen, zodat je de hoogte gemakkelijk kunt aanpassen.

Maar ik haal nu eerst alles er weer uit, anders krijg ik dat pur er niet goed uit.
 
Kun je met een servohouder en 2 dwars balken, dit niet makkelijk oplossen?
Zie namelijk 2 balken in de lengte ligging.

Groetjes,
Frankwin
 
@ Jan , ik hoor graag wat je hiervan vind, of dat dit kan gaan werken.
Hallo Karel,

Ik ben een poosje uit de running geweest, vandaar mijn late reactie; Roel heeft gelijk, bij de stromen die de motoren gaan trekken heeft zo'n AMP een veel te hoge overgangsweerstand, en zal warm worden.
Nu is de stekker watergekoeld, dus heet zal 'ie niet worden, maar door het minieme contactoppervlak zal de borstelhouder (waar het eigenlijk om gaat) nauwelijks gekoeld worden.

Als je stekkers tussen de regelaar en de motor wilt, gebruik dan Ø4 mm(of groter) goudstekkers, die gebruik ik in al m'n boten.

De koelspiraal, hoe stijf passend ook, is overwegend ornamentaal; als de boel echt warm dreigt te worden, is het contactoppervlak te klein om oververhitting te voorkomen.
Daarom hebben al mijn hoogbelastte motoren een koelmantel, waar het water direct op de mantel/fluxring loopt.

Volgorde van koelen:
1) regelaar,
2) borstelkoeling,
3) overboord

De tweede motor zou ik inderdaad een eigen inlaat geven.

Groeten, Jan.
 
Hoi Karel,

Net weer even je topic doorgenomen; mooi schip!
Ik denk dat je nog veel kan experimenteren met de waterjet. De schroefas heeft een eindlager in de stator. Hierdoor is deze zeer stabiel en kun je volgens mij wel hoger in de toeren kunt dan je nu denkt. Kijk maar een naar de kleinere units van KMB; die hebben geen eindlager en kunnen probleemloos over de 20 K tpm! Als dat niet is wat je wilt zou je misschien nog kunnen experimenteren met de impellor zelf door deze te vervangen door bijvoorbeeld een 3-blads exemplaar met lagere spoed; de huidige impellor is een standaard schroef die afgedraaid is om in de tunnel te passen. Zo zou je de efficiency van je complete aandrijving kunnen optimaliseren. Volgens mij mogelijkheden te over; je kunt ook nog voor direct-drive gaan...

Voor wat betreft de jet inbouw kan ik alleen maar adviseren om te zorgen dat de aanstroom van het water naar de ingang van de tunnel vloeiend is; dus let op dat het voorste balkje van je inlaatrooster geen obstakel vormt. Het kleinste stapje kan al veel kwaad. Ook is het belangrijk om je er zeker van te stellen dat de scoop achter het rooster niet te groot is; als de impellor meer water krijgt dan hij kan verwerken zal de laminaire stroom in de tunnel stagneren en functioneert de jet gelijk flink minder...

Het is een mooi project waar je lekker veel mee kunt experimenteren! Dat van die koeling op de contactpunten is nieuw voor me; prachtig! Je maakt het heel mooi dus ik ben benieuwd naar de eerste resultaten.
 
Laatst bewerkt:
@ jan
Dank voor je reactie. Waardeer je inbreng zeer.
Het was me idd duidelijk geworden dat het belangrijk is dat de contacten gesoldeerd gaan worden.
Mbt de stekkers, ik wil traxxas-stekkers gaan gebruiken. Deze zitten ook aan mn lipo's en dan hou ik hetzelfde type stekker. Ik neem aan dat deze stekkers ook zullen voldoen, heb namelijk via forums begrepen dat deze stekkers zo'n 100 amp aankunnen.
RC Battery Connector Types | eHow

@ Haje74
Dank voor je reactie.
Ik verwacht dat er inderdaad nog veel te experimenteren zal zijn. Dat is ook de voornaamste reden waarom ik telemetrie in het schip wil aanbrengen.
Kijk er daarom ook erg naar uit om met het schip te gaan varen en uit te zoeken hoe de aandrijving geoptimaliseerd kan worden. Al wil ik niet echt voor het uiterste gaan, vind het schip er vooral erg mooi uitzien. Heb liever dat ik er jaren mee kan varen, dan 1 jaar het uiterste eruit haal. Daarom waardeer ik de input die ik op dit forum krijg ook zeer.
 
Deel 4: Inbouw van de motoren –mal van het motorschot-

Het oorspronkelijk motorschot bied plaats aan twee speed 700 motoren en is daarmee niet geschikt voor de twee speed 820 motoren. Omdat niet alleen het gewicht van de motoren toeneemt maar ook de snelheid van de boot toeneemt, maak ik een geheel nieuw motorschot. Het motorschot zal tevens onderdeel worden van de “versnellingsbak” dat over de gearbox heen komt. Er komt een “versnellingsbak” over de gearbox om zo rondvliegend vet vanuit de as tegen te gaan en de draaiende delen, de tandwielen en aandrijvingsriem, af te schermen.

Als altijd eerst een kartonnen malletje om te kijken of het allemaal wel past.

0231_motorsteun.jpg

0230_motorsteun.jpg


- links het motorschot, rechts de “versnellingsbak” ter afscherming van de draaiende delen

0233_motorsteun.jpg

0234_motorsteun.jpg

0254_versnellingskap.jpg


- foto’s bouw en plaatsing motorschot met versnellingsbak in karton

Dat viel nog niet mee, maar denk dat het zo gaat worden. Er is nog net genoeg ruimte om een “versnellingsbak” over de tandwielen te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Deel 4: Inbouw van de motoren -het motorschot-

Aan de hand van de kartonnen mal maak ik een messing schot. Voordeel van messing is dat ik de nodige onderdelen er altijd aan kan solderen en het makkelijk bewerkbaar is. Maar het messing schot zal ook een bijdrage geven aan de koeling van de motoren daar deze de warmte gemakkelijk opneemt en zo een mooie koelrib vormt.

0240_motorsteun.jpg


Foto stap 1 van het motorschot

De eerste stap is gemaakt. De gaten voor de motor zitten erin (de grootste gaten), de gaten voor de assen van de jet eronder en als laatste de gaten voor de luchtcirculatie. De motor koelt zichzelf ook nog door lucht over de borstels te blazen. Deze luchtstroming moet je niet onderbreken door er een dicht schot voor te zetten.


Vervolgens zijn de voetplaten (hoekprofielen) voor de bevestiging en de buizen voor de assen aan het schot ge soldeerd. De buizen gaan over de assen en aan de voorkant komen de kogellagers.

0241_motorsteun.jpg

0242_motorsteun.jpg




- foto’s van soldeerwerk aan motorschot.

Omdat de kogellagers van een grotere diameter zijn dan de assen. Heb ik een aantal passtukken gemaakt om de assen op te vullen. De kogellagers passen precies in de buis van het motorschot.

0243_motorsteun.jpg


0244_motorsteun.jpg







- foto van de kogellager (onder) en de opvulbusjes voor in het motorschot


Tot zover het motorschot, volgende week ga ik het schot inbouwen.

 
Laatst bewerkt:
Kunstig!
Erg netjes! En wat een lekkere ruime romp!

Vanmiddag aan mijn Graupner Jetsprint zitten werken, zelfs met een micro ontvanger nog moeite om dat ding erin te krijgen ;)
 
Dank je,
het is idd best een ruime romp, al gaat er toch zo langzaam aan best veel elektronica in zitten.

De Jetsprint van Graupner is ook een mooi schip.

Ik heb nog niet gevaren, maar zo'n jet aandrijving heeft wel iets vind ik. Leuk om te horen dat er nog meer jet-fanaten zijn :).
 
Er zijn er niet veel, en met het ten onder gaan van de firma Graupner is er een belangrijke leverancier gestopt.

Kehrer Modellbau levert nog slechts de 28mm jet-drive. Voorheen had die ook een 33mm en 40mm versie in het programma.
En dan nog MHZ geschikt voor grote benzine motoren.

In Australië en in de UK zijn er twee fanatiekelingen bezig commerciele nieuwe drives te ontwikkelen. Dat is best interessant.

En natuurlijk hier op het forum is HJ74 zijn eigen jet-drive aan het ontwikkelen: jet-speed-calculaties-jetdrives

Als kind had ik een Graupner folder waarin jou schip stond. Totaal onbereikbaar destijds voor mij. Dus ik volg je bouwverslag ook met een flinke dosis nostalgie!

De Graupner jet-sprint is praktisch speelgoed, slechts een 19mm drive welke maximaal 20.000rpm aan kan. Het vaart wel leuk!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 4: Inbouw van de motoren -Plaatsing van het motorschot-

Nu de onderdelen klaar zijn, kan het motorschot geplaatst worden. Ik heb het idee dat de rechterkant iets zwaarder draait dan de linkerkant, maar moet eerlijk zeggen dat ik er wel tevreden over ben.
Ik hoop dat bij het indraaien van de motoren dit verschil minder zal worden.


0245_motorsteun.jpg

0246_motorsteun.jpg



- foto's van het motorschot in de romp


Het plaatsen van de motoren viel aanvankelijk niet mee. Door de toevoeging van de koelspiraal is de ruimte tussen de motoren te klein. Ik had de dikte van de koelspiraal wel opgemeten en meegerekend. Alleen had ik me verkeken dat er 2 spiralen tussen de motoren moesten komen.:rolleyes:

Ik heb dit opgelost door de spiralen in elkaar te laten grijpen. Om en om lopen de spiralen nu langs elkaar en past het net.

0250_inpassing_koelspiraal.jpg



- foto met inpassing van de twee koelspiralen...


En nu we de motoren toch eruit hebben, meteen de assen “gekamert”.

0251_inkamering_as.jpg


- foto van de “gekamerde” motoras


0252_motorsteun.jpg



- foto van de gemonteerde motoren


Nu rest alleen de “versnellingsbak” nog. Deze komt over de tandwielen heen en wordt bevestigd aan het motorschot.
 
Laatst bewerkt:
de kap

Vanmorgen weggeweest, maar vanmiddag lekker buiten kunnen werken.

Heeft geresulteerd in een mooie kap, vrij eenvoudig van vorm, maar ben er wel blij mee. Denk dat de foto's voor zich spreken.

0253_bak_in_delen.jpg

- versnellingkap in delen

0253_aanzicht_versnellingsbak.jpg



- foto plaatsing versnellingskap

De “versnellingbak”of versnellingskap is van kunststof en past nog net voor het spant.

Ik moet de bevestiging nog maken, maar ben blij dat de kap er op past.

Laat de kap nu voor wat het is, kan de lijm in rust opdrogen.
 
Laatst bewerkt:
Plaatsen en aansluiten van de motoren

Is toch aardig wat werk geweest, maar het is gelukt. De motoren kunnen worden geplaatst.

Omdat mijn lipo’s van traxxas-stekkers zijn voorzien, heb ik ervoor gekozen om alles van traxxas-stekkers te voorzien.

0260_aansluiting_motor.jpg


Ik heb zo’n kant-en-klaar stekkertje genomen. Dan hoef je alleen 1 kant aan de motor te solderen.

0261_aansluiting_motor.jpg


De delen met de borstelkoeling moeten nog aan de motor worden gesoldeerd. Dit soldeer ik pas als de motoren een keer gedraaid hebben. Dan weet ik zeker dat de polen niet verkeert zitten en de motoren in goede richting draaien.
0262_aansluiting_motor.jpg

0263_aansluiting_motor.jpg


De borstelkoeling kan nu dus nog vrij gemakkelijk geplaatst worden. Onderstaand een foto van 1 de eerste motor met alle aansluitingen.

0264_aansluiting_motor.jpg


Dan gaan we verder met de electra en komen we bij de regelaar. De aansluiting van de regelaar is vrij gemakkelijk en de foto’s spreken denk ik voor zich.

0265_aansluiting_motor.jpg


Foto van de regelaar met een parallel-schakeling richting de motoren

0266_aansluiting_motor.jpg



Nogmaals een foto van de regelaar, maar dan met alle stekkers

Tot zover maar weer.
 
Laatst bewerkt:
Zie het nu ook, een parallel schakeling.

Plus op plus, min op min.

Maar dit is wel de goede stekker, toch?
Om met 1 regelaar twee motoren aan te sturen.
 
Back
Top