Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Zozo, lekker 4 posts achter elkaar :P

Ik moet nog even kijken waneer ik begin... Hoe lang zijn jullie bezig aan zo'n model als je bijvoorbeeld 4 uurtjes per week hebt (of iets meer..)? Edit: in de vakantie heb ik natuurlijk meer tijd, effe vergeten ^^

en ik heb voor de bouw ook een balsastripper nodig (lijkt me wel handig..) en welke lijm? (UHU hart, of houtlijm, epoxy..?) ook scharnieren en quiklinks enzo..
zegmaar alle kleine dingen om hem zegmaar vliegklaar te maken op de setup na...
(landingsgestel en alles ook hoop ik..)

Ik zie wel waneer ik hout en lijm ga halen... en waar...

Laatst bewerkt:
*shame* oeps... ik zal het zondag vragen :P

ohwjah , vandaag is mn zender binnengekomen !!,
zondag ga ik hem uitrpoberen met een depron duplex delta ,
en maandag kan ik gaan bouwen !!! :D

He Mike,

dat is goed nieuws, wij willen fotoooooossss :mrgreen:

Je hebt komende weken tijd genoeg toch ? Vakantie :banana:
Niet teveel :pc: op het forum, maar bouwen :mrgreen:

"creactief met een wegwerpfles"

Goed ik had dus een lege spa-blauwfles van 1,5 liter en ben begonnen.
Eerst fles in twee stukken gesneden (leek me handig, wist niet of het handiger was op de bodem of de onderkant te doen... :confused:
image297lx5.jpg

Afijn houtenmal erin
image299tt1.jpg

en na vijf minuten onder de gril, ziet ie er zo uit: :eek:
image302ms1.jpg

Je ziet dat er aan de achterkant iets omhoog blijft staan. Dat was met geen mogelijkheid naar beneden te krijgen. En ribbels van de fles aan de zijkant. Dus dan nog maar eens vijf minuten onder de grill:
image305pu4.jpg

Nog steeds zelfde op staande randje, ribbels zijn weg. Vind het best dit gaat zo niet meer lukken. Dan maar hout er uit:
image306xn4.jpg

En 'pas' maken:
image307tl0.jpg

Goed, de basis is er. Maar paar leerpuntjes:
- Zorg voor meerdere lege flessen. :rolleyes:
- Oppervlak van de mal hoeft niet strak en glad te zijn, de fles trekt zich weinig aan van on effenheden.
- Bij fles alleen bodem eruit snijden.
- Anders is ie te kort (de fles is krimpt) :o
- de mal niet pal tegen de uiteinden duwen eerder in het midden. Ik verwacht dat de opstaande randjes dan automatisch aan het einde zitten en hij door het gewicht er netjes omheen zakt.
- Ik moet ook even een electrische verfstripper regelen. Die randjes krijg je alleen scherp als je dat plaatselijk verwarmt en met de bottekant van een mes strak er in duwt.
- Minimaal tien minuten onder de grill. Ben nu maar gestopt, anders is het toestel niet klimaatneutraal. :mrgreen: Denk dat een kwartier genoeg is.
- Je hoeft er niet echt naar om te kijken (de eerste tien minuten), smelten gaat heel traag. Dus is geen boter dat er omheen glijd. :cool:

Afijn ik stop weer ff. Was leerzaam

Hee Bram,

ik vind de resultaten van zo'n eerste testje bemoedigend te noemen :)

Vraagje, welke temperatuur heb je gebruikt ? 150 graden of zo ?
De cockpit is het enige wat ik nog niet klaar heb aan dit kistje.

Verder moet ik nog even goed het instellen van de (computer-)zender doornemen, omdat ik die aileron aansturing via twee aparte servo's heb gedaan.
Dit houdt in dat ik een 6 kanaals ontvanger moet gebruiken en twee kanalen aan de aileronsbesturing moet toekennen. ff terug zoeken in dit draadje dus ...

:offtopic: Oh ja, moet binnenkort nog een beetje bij jou in de buurt zijn, ben bezig met aanschaf van twee kistjes, hoor je nog wel tezijnertijd ... :mrgreen:

Hey,

Dit ga ik zeker gebruiken bij de bouw (als de bouw door gaat, en ik hoop/denk zoooo van wel...).

@ Menno, we hebben nog 1 weekje school, en dan kerstvakantie... Als het goed is begin ik dan ook met bouwen.

@ Bram, hoe heb je het nou gedaan, in de gril.. maar welke gril? Wij hebben een Gril-stand op de magnetron, en een gril-stand op de oven.

En als ik balsa koop en een balsa stripper, hoeveel en welke maten balsa heb ik dan nodig?
En hoeveel folie is er nodig voor dit vliegtuig (kost bijna 10 euro voor een meter..)
En welke lijm raden jullie mij aan...

Trouwens, ik vind jullie modellen allemaal heeeel mooi, vooral die transperante folie is mooi! Ik denk dat ik em ongeveer hetzelfde als jullie ga folieën aleen dan met geel en blauw of geel en rood (transperant).

Igor

Motortje

Hallo,
Ik wil graag even weten wat voor minimale specs ik moet hebben voor t motortje.
Zou een HiModel 1650KV Outrunner Brushless Motor W/Mount & Adaptor C2826B goed genoeg zijn om een beetje te kunnen hooveren en dan ook nog eruit te kunnen trekken of heb ik meer nodig?
En wat voor ESC moet ik dan hebben?

Dank u
MVG steven

Hallo,

@Igor, bijna vakantie ? Nou opschieten dan, voorbereidingen treffen ! :D Zorg dat je alles in huis hebt, dan kan je vanaf de 1e minuut vakantie bouwen ... Lijm & benodigdheden ? Blader gewoon even het hele draadje door, alles staat er meerdere keren in vermeld. :yes:Folie: weet niet meer hoeveel ik gekocht heb, maar als je de tekening pakt, kan je het ongeveer uitrekenen (opp = l x b ?)

@Hey Stebanos, leuk dat je op m'n (internationale) draadje reageert vanuit "down under". Wat betreft je setup, daar kan ik je niet echt verder mee helpen, ik ben er zelf nog niet achter hoe ik dat uit kan rekenen. :nooo:

Ik kan je wel adviseren om niet alleen mijn draadje, maar ook het draadje wat in m'n eerste post wordt genoemd, even goed door te nemen. :yes:
Er worden diverse setups in besproken, dus wellicht dat je daar wat wijzer van wordt.

Ik heb onderstaande (himodel) setup:
img0439tl6.jpg

De linkjes van respectievelijk de brushless motor, de ESC, de accu en de prop.
http://www.himodel.com/electric/HiM...Brushless_Motor_W_Mount_&_Adaptor_C2830B.html

http://www.himodel.com/electric/HiModel_FLY_Seires_Brushless_Speed_Control_Type_FLY-33A.html

http://www.himodel.com/electric/1700mah_11.1V_20C_Li-poly_battery_pack_W_Balancer.html

http://www.himodel.com/plane/9x4_Nylon_Fibre_Propellers.html

Dit heb ik besteld na wat advies van Tadango (mede-forummer) die het eerste draadje wat ik heb genoemd, heeft gestart.

Veel succes en plaats ook wat foto's vanuit Australie :mrgreen:

Hoi,

Oke, vandaag is de nieuwe toner (of hoe heet zo'n ding)Edit: Toner net aangekomen :D nu uitgeprint... voor de printer aangekomen, dus straks effe uitprinten...
Ik ga vanmiddag de status van mn geld chekken, en kijken of mn zakgeld er al is, ik gok dat ik nu zo'n 30-40 euro heb, mischien iets meer of minder.

Boodschappenlijstje:
Balsa Hoeveel, en welke maten, en is een balsastripper aan te raden om te kopen?
Lijm Houtlijm heb ik nog (bison professional HOUTLIJM), en dan nog secondelijm, welke? (uhu hart, of wat?)
Folie Mischien dat ik de folie later koop, maar eerst eens kijken welke kleur, welke hoeveelheid enzo...
mesjes Mesjes om het balsa te snijden, ik heb nog 4 verschillende meshoudertjes liggen van de actionm en verschillende soorten/maten mesjes, aleen die zijn geloof ik bot aan het worden, tijd voor nieuwe mesjes dus... En een Balsa splitter, 10 euro, is dit het waard, of niet? Ik las van wel.
quicklinks + pushrods Ik weet niet of ik dit ook in 1 keer aanschaf, maar als ik zoals bij de folie, geld genoeg heb wel, welke horentjes, quicklinks, en pushrods heb ik nodig?
Nog wat vergeten? Wil je het dan even zeggen :D?

Dit heb ik nog:
Ijzeren lineaal
Schuurblokje (maak ik zelf van een blokje hout en wat schuurpapier)

Landingsgestel moet er ook nog bij, maar dat zie ik nog wel..

Igor

Laatst bewerkt:
vragen ???

Hallo,

@Igor, bijna vakantie ? Nou opschieten dan, voorbereidingen treffen ! :D Zorg dat je alles in huis hebt, dan kan je vanaf de 1e minuut vakantie bouwen ... Lijm & benodigdheden ? Blader gewoon even het hele draadje door, alles staat er meerdere keren in vermeld. :yes:Folie: weet niet meer hoeveel ik gekocht heb, maar als je de tekening pakt, kan je het ongeveer uitrekenen (opp = l x b ?)

Igor, het is niet dat ik je niet verder wil helpen, maar ik wil niet alle info 15 keer intypen, vandaar dat ik mezelf even heb gequoot. :rolleyes:

Lees het hele draadje even door en alle vragen (ook over hoveelheden hout, folie, etc.) worden beantwoord.

Succes !

He Mike,

dat is goed nieuws, wij willen fotoooooossss :mrgreen:

Je hebt komende weken tijd genoeg toch ? Vakantie :banana:
Niet teveel :pc: op het forum, maar bouwen :mrgreen:

ik mag helaas het vliegtuig in de vakantie niet mee naar huis nemen...
ik moet hem op school bouwen,
maar deze vakantie heb ik genoeg te doen :P; vuurwerk,
vliegen, en vuurwerk, aan mijn basic joll bouwen , en ook nog vuurwerk!!!!

mike

bouwen ...

Hee Mike,

je kan natuurlijk ook wat extra balsa nemen en thuis aan een extra vliegtuig beginnen :rolleyes:

Balsa kost immers bijna niets, mocht je een crash meemaken, dan heb je een extra toestel. Motor en electronica overzetten en je vliegt gewoon verder :mrgreen:

Trouwens, staat best wijs hoor, een vliegtuig aan je plafond hangen :D

Hey Menno,
Ik heb net de tekening pas uitgeprint, dus ik zal het even uit gaan rekenen.
Ik heb al de eerse 4 van de 9 (waarvan ik de laatste 2 ook al gelezen heb) pagina's doorgelezen... (bij mij zijn het maar 9 pagina's omdat ik dat zo heb ingesteld, kan je doen bij je gebruikersinstellingen)

dus ik heb al de helft gelezen, en in de post van Mike op de vorige pagina staat wel wat, aleen volgens mij is/word dat dan anders als je een balsastripper gebruikt, maar ik zal het even uitproberen te rekenen... en natuurlijk verder lezen...

Igor

balsa

Hoi Igor,

wat betreft dat balsa, dat hoef je niet uit te rekenen joh :rolleyes:
Een balsa plankje kost geloof ik tussen de 1.10 en 1.70 afhankelijk van de dikte :D

Kijk gewoon op de tekening welke maten je nodig hebt, die plankjes koop je. Als je wat over houdt is dat mooi voor reparatie, enne als de modelbouwverslaving echt is toegeslagen zal dit heus niet je laatste bouwsel zijn, dus rest balsa komt wel weer van pas. Verder heb je wat vuren houten liggers nodig voor de vleugel, staat ook op tekening.

Die balsa stripper moet je gelijk kopen, echt een top ding. Losse balkjes / stripjes balsa kopen is ook veel duurder, met zo'n stripper maak je ze eenvoudig zelf.

Hoi Menno,

Die balsa stripper moet je gelijk kopen, echt een top ding. Losse balkjes / stripjes balsa kopen is ook veel duurder, met zo'n stripper maak je ze eenvoudig zelf.

Tot welke dikte Balsa plank kun je met deze stripper nog latten snijden ?

Trouwens een leuk draadtje van jou.

Groet Theo

balsa stripper

Hi Theo,

ik denk tot zo'n 6-7 mm, ik heb 'm zelf gebruikt voor balsa tot en met 5 mm balsa en dat ging prima !

Ook online te koop bij RCtechnics.eu, klikkerdeklik.

Draadje wordt aardig goed bezocht, heb je ook plannen ? :D

ik ga deze vakantie gewoon lekker veel vliegen , en aan mijn basic jolle bouwen,
dus voor vliegtuigjebouwen heb ik even geen tijd :P

Hallo,

@Hey Stebanos, leuk dat je op m'n (internationale) draadje reageert vanuit "down under". Wat betreft je setup, daar kan ik je niet echt verder mee helpen, ik ben er zelf nog niet achter hoe ik dat uit kan rekenen. :nooo:

Ik kan je wel adviseren om niet alleen mijn draadje, maar ook het draadje wat in m'n eerste post wordt genoemd, even goed door te nemen. :yes:
Er worden diverse setups in besproken, dus wellicht dat je daar wat wijzer van wordt.

Ik heb onderstaande (himodel) setup:
img0439tl6.jpg

De linkjes van respectievelijk de brushless motor, de ESC, de accu en de prop.
http://www.himodel.com/electric/HiM...Brushless_Motor_W_Mount_&_Adaptor_C2830B.html

http://www.himodel.com/electric/HiModel_FLY_Seires_Brushless_Speed_Control_Type_FLY-33A.html

http://www.himodel.com/electric/1700mah_11.1V_20C_Li-poly_battery_pack_W_Balancer.html

http://www.himodel.com/plane/9x4_Nylon_Fibre_Propellers.html

Dit heb ik besteld na wat advies van Tadango (mede-forummer) die het eerste draadje wat ik heb genoemd, heeft gestart.

Veel succes en plaats ook wat foto's vanuit Australie :mrgreen:

oei , das wel een hele dikke setup.... nu maar hopen dat mijn motortje op 2 cellen genoeg is...

oei , das wel een hele dikke setup.... nu maar hopen dat mijn motortje op 2 cellen genoeg is...

Tja, ik heb 'm dan ook puur op advies van iemand anders (Tadango), dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten :rolleyes:

Nou ja, ongelimiteerd verticaal omhoog is ook wel leuk :mrgreen:

Iemand die mij eens uit de doeken kan doen, hoe ik zoiets zelf kan berekenen ? Ik houdt me aanbevolen ...

Hi Theo,

ik denk tot zo'n 6-7 mm, ik heb 'm zelf gebruikt voor balsa tot en met 5 mm balsa en dat ging prima !

Ook online te koop bij RCtechnics.eu, klikkerdeklik.

Draadje wordt aardig goed bezocht, heb je ook plannen ? :D
Hoi Menno,

Ik ben van plan om iets groots te gaan maken "BIG LIFT +" maar het is leuk te zien hoeveel mensen reageren op jou kist(je)

Groet Theo.

Back