Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Hey,

dat zou idd wel eens kunnen werken.

Ik zag op de site van TITA een vijl onderin de fles gestoken, vroeg me al af waarom die dat deed. Ik dacht om een handvat te hebben of zo... :rolleyes:

Hey Mr.PET, dit kon wel eens de gouden tip zijn voor jouw wetenschappelijke cockpit project :mrgreen:

Ik dacht dat dat een voorbeeld was hoe de mal er in geholpen wordt (soort schoenlepel).
Raven dank. Deze hadden we net nodig...
Eerst brander regelen en nieuwe flessen natuurlijk ;)

Krimpt die fles een beetje gelijkmatig?

Op het laatste randje na gaat het prima met de grill (en draaiende in de oven) en is ie netjes gesmolten/gekrompen.
Ik verwacht dat ie met de verfbrander iets minder netjes zou kunnen gaan, doordat je niet gelijkmatig verhit. Maar het is wel nodig :mrgreen:

Hey,

Ik ben al bezig geweest om de tekeningen aan elkaar te plakken, aleen dit is nog best moeilijk, als je het ook maar een héél klein beetje scheef plakt kan je opnieuw beginnen (of niet?).

Ook heb ik besloten om eerst hout en alles te kopen, en pas waneer de houtbouw klaar is folie te kopen.

Wel heb ik een beetje zitten proberen met photoshop een leuk kleurenschema samen te stellen.

Ik heb een foto uit het andere draadje gebruikt:
Folieidee1copy.jpg

mischien word het nog iets anders maar dit is om een idee te geven.

Igor (die heel veel zin in de bouw heeft... :D)

Edit:
Heeft iemand een antwoord op de volgende vragen:
1. Maakt het uit als de tekening een héél klein beetje scheef aan elkaar zijn geplakt?

2. Wat hebben jullie gebruikt, vuren hout of grenen hout? Op de tekening staat spruce, maar dat is naaldboom of naaldhout volgens het woordenboek, dus je kan kiezen tussen grenen en vuren (aangezien het allebij van naaldbomen komt)

3. Wat hebben jullie als onderplaat/bouwtafel? Ik heb zelf geen bouwplaats of bouwhok, en ben van plan het op mn bureau te gaan bouwen, nu dacht ik dat we nog mooie houten platen in de garage hadden liggen, en ja hoor, een mooie plaat. Maar nu ging ik kijken of ik er een speld in kon prikken (dat moet tog kunnen om het balsa vast te prikken?)
Dan moet ik daarvoor ook nog een houten plaat kopen, maar Wat voor hout? Liefst niet te duur.

Laatst bewerkt:
Hey,
Aangezien ik vrijdag heel vroeg uit ben, of mischien wel vrij, ben ik van plan dan naar de modelbouwwinkel te gaan zou ik nu graag even de antwoorden willen weten van de bovenstaande vragen.

En is er nog iets aan mijn lijstje op te merken, of aan te passen? (ik heb liever te veel dan te wijnig hout, altijd handig voor reparaties en mischien volgende projecten..)

Mijn lijstje is:
2 x plaatje balsa van 5 mm
3 x plaatjes balsa van 3 mm
2 x van 1 of 1.5 mm
1 x CA secondelijm
1 x Balsa stripper
2 x balkje vuren/ grenen hout 3x5 mm (of welke maten/soort hebben jullie gebruikt?)

En dit als ik genoeg geld heb, en het is zowiso niet meteen nodig, dus mischien kan ik het beter pas voor de carnavalsvakantie kopen waneer ik dit project af ga ronden:
1.5-2 meter folie
roer horentjes
Stuurstangen
landingsgestel
quiklinks
Krimpkous

Zoals ik al gezegd heb, ik heb liever teveel dan te wijnig, de setup vraag ik voor mijn verjaardag (27 februari).

Igor

Laatst bewerkt:
Edit:
Heeft iemand een antwoord op de volgende vragen:
1. Maakt het uit als de tekening een héél klein beetje scheef aan elkaar zijn geplakt?

2. Wat hebben jullie gebruikt, vuren hout of grenen hout? Op de tekening staat spruce, maar dat is naaldboom of naaldhout volgens het woordenboek, dus je kan kiezen tussen grenen en vuren (aangezien het allebij van naaldbomen komt)

3. Wat hebben jullie als onderplaat/bouwtafel? Ik heb zelf geen bouwplaats of bouwhok, en ben van plan het op mn bureau te gaan bouwen, nu dacht ik dat we nog mooie houten platen in de garage hadden liggen, en ja hoor, een mooie plaat. Maar nu ging ik kijken of ik er een speld in kon prikken (dat moet tog kunnen om het balsa vast te prikken?)
Dan moet ik daarvoor ook nog een houten plaat kopen, maar Wat voor hout? Liefst niet te duur.

Mooie kleuren!

Die vragen van je:
ad 1. niets van aantrekken. Heb ik ook constant. Beetje je verstand gebruiken en improviseren dan kom je een heel eind.
ad 2. Ik denk toch echt grenen. Vuren is lichter van kleur dan de latjes die ik heb. Check anders je modelbouw winkel.
ad 3. Ken het probleem :( Ik heb een boekenplank van vuren/grenen ;) hout, van ongeveer een meter bij 40 cm. Ik prik dan balsa op de plank/tekening en lijm het vast. Na gebruik berg ik de plank weer op en heb ik weer een onderdeel. Uiteraard heb ik eerst het rompje gedaan en begin ik binnenkort met de vleugel.

succes en veel plezier.

b

2 x balkje vuren/ grenen hout 3x5 mm (of welke maten/soort hebben jullie gebruikt?)
officieel moet je 3x3 hebben. Heb zelf ook 3x5 genomen, waarbij 5mm bij mij vertikaal gaat, omdat dat steviger is (denk ik).

En dit als ik genoeg geld heb, en het is zowiso niet meteen nodig, dus mischien kan ik het beter pas voor de carnavalsvakantie kopen waneer ik dit project af ga ronden:
1.5-2 meter folie
roer horentjes
Stuurstangen
landingsgestel
quiklinks
Krimpkous

Zoals ik al gezegd heb, ik heb liever teveel dan te wijnig, de setup vraag ik voor mijn verjaardag (27 februari).

Igor
Je kan overwegen alvast folie mee te nemen. Als je het geraamte klaar heb is het erg leuk te gaan bekleden ;) Oja ik heb zelf alleen het motortje gekocht, de rest koop ik later. De reden daarvoor is dat je een coil oid :? moet maken. Motorkapje dus. Verder zie ik geen moeilijke dingegen, je kan beginnen ...

Ik ga in de kerst vakantie ook beginnen maar ik vraag me af of foto's plaatsen nog enige toevoeging geeft...
In ieder geval post ik wel als ik iets anders doe dan tekeningen/jullie.
@Igortje
wedstrijdje wie als eerste maiden video in dit draadje post? :P

Anders neem ik qua Vurenhout 1 balkje 5x3 en 1 3x3, zo duur zijn die balkjes niet (25 cent en 35 cent)

Een clubgenoot (waar ik het vliegen van heb geleerd) dacht dat ik beter eerst de houtbouw kon maken (zodat alles past, en stevig is) en dan de folie er over, zodat de de delen die je al gefolied heb niet beschadigen. En ik weet zowiso niet of ik genoeg geld heb, ik wil ook nog een beetje vuurwerk kopen, maar dan krijg ik als het goed is met kerst ook nog wat geld van mn opa en oma, maar die heb ik nu dus nog niet.

Voor die bouwplaat moet ik dan tog echt nog even langs de bouwmarkt...
Dat kost dus ook weer een paar euro's...

En bij de modelbouwzaak waar ik het balsa ga halen hebben ze aleen vuren hout, en geen grenen, dus ik denk dat het vuren word (aangezien andere dat ook hebben gebruikt).

Ik zal zeker tussendoor foto's maken zodat jullie kunnen kijken of ik niets fout doe. :P

Voor de rest iemand tips/opmerkingen?

Igor

Hoi Igor,

vuren is prima, het gaat er om dat het harder hout is dan het balsa. Dit vuren latje wordt de hoofdligger van de vleugel, dit latje in combinatie met de constructie, zorgen voor de stevigheid van de vleugel.

Nou heb ik jouw foto's gezien van de Moth ...:rolleyes:
Een tip voor als je foto's maakt; bij kleine details die je wilt fotograferen, moet je voor de macro stand kiezen OF niet te dicht bij fotograferen. :cool:

Succes met de bouw !

@ Manuel, zoals ik al gezegd had, ik ga langzaam bouwen, en voornamelijk netjes. Niet snel...
Ook weet ik nu al zeker dat ik pas rond 27 februarie mijn setup heb of kan bestellen...
Ik weet niet wat bij jouw de plannen zijn, maar ik zal zeker een maiden video laten maken als ik iemand kan regelen om te filmen (moet wel lukken denk ik...)

@ Menno, oke, dan neem ik vuren hout.
Die foto's waren stuk voor stuk met mn mobiel gemaakt die niet zo uitgebrijd is, ik zal de foto's voortaan met de digitale camera maken waneer ik die zou kunnen lenen.

P.s. jou nieuwe mothje is mooi hoor, veel succes met het opknappen. :)

Vandaag dus naar de quartel geweest :D
Heb dus al het hout
2x 5 mm plaatje
3x 3 mm plaatje
2x 1 mm plaatje
1x vuren latje 3x3 mm
1x vuren latje 3x5 mm
Secondelijm dun-middel en dik
En een balsa-stripper (die hadden ze niet op vooraad (balen...)) Dus die kan mn vader donderdag op komen halen omdat ie morgen geen zin heeft om te rijden...(maandag is ie gesloten, en dinsdag en woensdag is het kerst....)

Dan de eerste balkjes maar netjes met de lineaal proberen te snijden, maar ik kan sowiso morgen pas aan de slag omdat:

Ik was vandaag vroeg uit, toen zijn we naar de supermarkt geweest, toen hebben we gegeten, toen moest mn vader nog wat kleine dingen doen (ook nog een paar kerstkaarten schrijven die we vergeten waren..) en toen zijn we naar de quartel gegaan, en toen ik terug was even wat gedronken en kon ik al gaan douchen omdat ik daarna naar school moest voor kerstdiner (ik zit in eindexamenjaar 4 VMBO) vandaar. En ben nu pas terug.

En ook omdat ik nog geen bouwplaat heb, ik heb de hele garage doorzocht of we nog een houten plaat hadden die recht was en waar ik een speld in kon prikken, maar niet kunnen vinden, morgen dus naar de bouwzaak om een houten plaat te kopen waar ik wel spelden in kan prikken, en een nieuw boekkenrek voor op mn kamer.

Maar ik heb het grootste deel dus al binnen :D

Igor

Hoi,

Ik hou niet van dubbelposten, maar omdat het hier zo stil is, en ik tog wat dingen kwijt wil moet het maar...
- Ben ik nou de enige die aan het bouwen is? Stelletje slaapkoppen :P Werk aan de winkel...

Ok dan, zoals ik al in mijn vorige bericht had getypt, gister naar de quartel geweest, en die balsa stripper tog nog vandaag opgehaald (ooh, wat heb ik tog een lieve broer...) en ik moet zeggen, die balsa stripper is een ''MUST'' als je niet allemaal losse balkjes wil kopen, ik was eerst met de lineaal bezig geweest, aleen dan gaat soms het hout scheuren met de nerven mee, dus geen suc6, met de balsa stripper krijg je perfecte mooie balkjes!
Eerste poging:
22-12-07_1344.jpg

Ik ben dus meteen opnieuw begonnen met mooie rechte balkjes en heb meteen de staart afgemaakt, het bouwen met balsa bevalt me wel! Het is heel fijn hout, en het bouwt nog sneller dan ik dacht!

22-12-07_1709.jpg

Het eerste dat ik af had.
22-12-07_1710.jpg

Toen weer verder gegaan...
22-12-07_2108.jpg

22-12-07_2109.jpg

Het is erg leuk om te doen, maar je moet wel een beetje het matereaal leren kennen net als depron, je moet elk hoekje zo schuren dat het zoveel mogenlijk contact maakt met het andere deel, anders is de lijmverbinding zwak. (dit vind ik tot nu toe het lastigste).

Al met al leuk spul om mee te bouwen!

P.s. ik heb weer foto's gemaakt met mn mobiel, omdat mn broer met de digitale camera naar disney is...

Igor

Tekening

Hoi Igor,

volgens mij had je je richtingsroer & kielvlak aan de tekening vastgeplakt :rolleyes:

Dat kan je heel simpel voorkomen, door folie over je tekening te spannen.
Duik even in de keukenspullen van je moeder, ze heeft vast nog wel een rol liggen... :D

De lijm hecht namelijk niet aan de folie, dus je werkstuk krijg je gemakkelijk van de tekening en de tekening blijft intact :cool:

Ziet er goed uit verder hoor !

Hoi,

Ik hou niet van dubbelposten, maar omdat het hier zo stil is, en ik tog wat dingen kwijt wil moet het maar...
- Ben ik nou de enige die aan het bouwen is? Stelletje slaapkoppen :P Werk aan de winkel...

Zo klonk ik ook toen ik nog op school zat :?
Afijn niet omdat je me opjaagt, maar ga vandaag met de vleugel aan de slag. Heb ondertussen een verfbrander, maar nog geen geschikte fles...

Herkenbaar verhaal verder. Balsa valt reuze mee...

folie

Hoi Igor,

volgens mij had je je richtingsroer & kielvlak aan de tekening vastgeplakt :rolleyes:

Dat kan je heel simpel voorkomen, door folie over je tekening te spannen.
Duik even in de keukenspullen van je moeder, ze heeft vast nog wel een rol liggen... :D

De lijm hecht namelijk niet aan de folie, dus je werkstuk krijg je gemakkelijk van de tekening en de tekening blijft intact :cool:

Ziet er goed uit verder hoor !

menno, je kunt nog beter bakpapier gebruiken. dit is veel steviger dan het huishoudfolie en je kunt er gewoon door heen kijken. (bij ons tenminste).

@ Stijn en Menno, Ik had naderhand ook bakpapier gebruikt, kun je inderdaad doorheen kijken. Maar ik mail regelmatig met een clubgenoot, en die zij als tip folie van de bloemist, dat is stevig (steviger dan bakpapier) Transperant en kreukt niet, nu dacht ik, ik heb nog een rol doorzichtig kaftpapier, dat werkt super!

@ Bram, ik wil je niet opjagen, maar bouwen in een groepsverband (dus ook via een forum) IS gewoon leuker... :)

Ik heb nu het richtingsroer opnieuw gemaakt omdat daar een stukje papier aan vast zat geplakt :P... En ben nu begonnen met het eerste romp deel, tekeningen klaar gemaakt, kaftpapier er over en al een paar balkjes vastgespeld. Maar toen kwam ik even op de computer om te kijken hoe anderen de romp hebben gebouwd, want ik wil wel graag alles goed en netjes doen zodat ik hem niet opnieuw hoef te bouwen of stukken er af te gaan halen die ik verkeerd heb gelijmd.

Igor

@ Bram, ik wil je niet opjagen, maar bouwen in een groepsverband (dus ook via een forum) IS gewoon leuker... :)

No prob, bedacht me alleen dat ik toen ik 15 was al had moeten beginnen met model vliegen... Had ik nu zeker geweten dat ik dit ding heel zou houden ;)

Motorkap en ander geneuzel...

Goed kon me toch niet gelegen laten dat dit een rustig draadje zou zijn (en ik had tijd) dus mijn bijdrage weer...

Wilde met vleugel aan de gang, maar dat lukte niet goed. Mijn figuurzaagjes waren op en een decoupeer zaag om de mal voor de ribben uitzagen leek me niet fantastisch...

Dus had nog wat restanten aan de romp; de moter en -kap.
Eerst motor gemonteerd en ja netjes op domping gelet..
Vervolgens de kap gemaakt. Helaas had ik mijn motor voor het mooi te laag zitten. Ik had de witte lijn netjes recht door willen laten lopen en dat lukte niet helemaal op deze manier.
Heb als variatie op Menno zijn werkwijze een rond gat gemaakt. Dat vierkante gat was bij mij echt lelijk, dus werd weer creatief. Heb lost plaatje van 3mm balsa erop geplakt en vervolgens met een boor een gat gemaakt. Vervolgens met een halfronde vijl het gat groter gemaakt.

Resultaat:
image209yz8.jpg

Vervolgens heb ik de motorkap met oracover vastgezet. Ben optimistisch; deze hoeft er niet meer af... En anders zit ie zo weer vast. Vond je oplossing creatief menno, maar niet mooi. Dit is het resultaat: (overigens is dit de lelijke kant, omdat ik echt ruzie heb met dat folie, de fohn, de verfbrander en de strijkbout. Moet nog oraline hebben... Andere kant is wel netjes ;))
image210cf8.jpg

Voor de puristen onder ons: Het gat is groot genoeg om wat koeling te laten ontstaan. Ik neem aan voldoende, mocht er iemand een andere mening hebben... Dan delen we die ;)
image211ys4.jpg

Nog even met prop en mislukte spa cockpit:
image212oa1.jpg

Sorry voor kwaliteit van foto's, is nu echt bagger... Het eindresultaat zal in HQ hier verschijnen...

Goede dagen verder...

b

Ik ben inmiddels ook weer wat verder. ik heb het grootste deel van het 1e romphelftje klaar (vastgespeld). Maar ik vraag me nu 1 ding af, dat plankje dat de 2 rompdelen verbind, hebben jullie dat dan in 1 keer vastgelijmd?
Uit de tekening heb ik begrepen dat dat gewoon met een 3x5 mm balkje moet en dan naderhand een plankje er tussen van 3 mm, maar ik zag op foto's dat jullie er een 5 mm plaatje tussen hadden

Het gaat dus om dit stuk van de tekening:
vraagje.jpg

Voordat ik alles vast ga lijmen wou ik dit even zeker weten.

Igor

Ik ben inmiddels ook weer wat verder. ik heb het grootste deel van het 1e romphelftje klaar (vastgespeld). Maar ik vraag me nu 1 ding af, dat plankje dat de 2 rompdelen verbind, hebben jullie dat dan in 1 keer vastgelijmd?
Uit de tekening heb ik begrepen dat dat gewoon met een 3x5 mm balkje moet en dan naderhand een plankje er tussen van 3 mm, maar ik zag op foto's dat jullie er een 5 mm plaatje tussen hadden

Het gaat dus om dit stuk van de tekening:
vraagje.jpg

Voordat ik alles vast ga lijmen wou ik dit even zeker weten.

Igor

Voorop gesteld er is niet één manier. Wat ik gedaan heb is:
- Eerst rompdeeltjes gemaakt
- een balkje van 3x3 gelijmd op beide rompdelen.
- later (bij samen voegen delen) eerst de plank gelijmd aan een kant en later aan andere kant.

maw het plankje ligt als het ware op dat eerder genoemde balkje van 3x3. Leek mij steviger. Je kunt overigens ook kiezen om de plank gelijk in je rompdeel te verwerken, maar lijkt mij een drama om te doen.
Check anders mijn bijdrage in dit draadje even:http://www.modelbouwforum.nl/forums/showpost.php?p=758125&postcount=184

Succes.

b

Heb eindelijk een geschikte fles en ontzettend mooi blauw ;)

Back