Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Ach, iedereen maakt fouten: Van je fouten moet je leren! :teacher: Ik heb als lijm CA medium gekozen, wat is het verschil met de andere twee CA's? ?

Laatst bewerkt:
Bouwfoto's

Gisterenavond de grove constructie van de vleugel gemaakt. In plaats van Zap sec. lijm heb ik nu gekozen voor Express houtlijm. Deze moet je 10-15 minuten belasten na het verlijmen en dan kan je ook gewoon verder. Handig.

Hier de losse ribben.
IMG_3760-800.jpg

Met de dunste naalden die ik had de vuren ligger vastgezet.
IMG_3761-800.jpg

De ribben verlijmen.
IMG_3762-800.jpg

IMG_3763-800.jpg

Effe wat "zware" lectuur erop.
IMG_3765-800.jpg

Recht genoeg denk ik.
IMG_3767-800.jpg

En dan nog de achterlijsten erop.
IMG_3770-800.jpg

Tot daar dan weer...

Laatst bewerkt:
Hallo,

cybot: CA = uiteraard secondenlijm. Medium staat voor de mate van dikte en daarmee de snelheid waarmee het droogt. Er is ook nog dunne & dikke CA.

Goofer: ziet er strak uit hoor, netjes gebouwd. Je gaat in een behoorlijk tempo.

Ik heb voor de vleugel ook houtlijm gebruikt en dat ging uitstekend. Aan de foto's te zien kan je nog minder lijm gebruiken, scheelt straks weer gewicht. :D

Ik heb ook een paar verschillende CA soorten, maar het nadeel van CA vind ik dat die potjes zichzelf zo gauw dichtlijmen.

Houtlijm heeft weliswaar wat tijd nodig om te drogen, maar als je met meerdere dingen tegelijk bezig bent (bouwen en forummen) is dat ook wel weer te overkomen. :mrgreen: Daarbij kan je makkelijker nog iets corrigeren, hetgeen bij CA gebruik wat lastig gaat.

CA heeft echter ook voordelen, zo kan je bijv. schroefgaatjes in balsa heel mooi harder maken met CA ...

Cybot, nog even over de verschillen tussen de CA's.
Dunne= sterk penetrerend - onderdelen goed passend in elkaar zetten dan lijm toevoegen. Ook het verharden van schroefgaten.
Dikke= beetje vullend - lijm plaatsen dan onderdelen op elkaar zetten even wachten en vast. Zeer geschikt voor bv. het beplanken van een ribbenvleugel.

Goofer, mooie start :p. plezier bij het verder bouwen.

Vandaag de hele "achterkant" afgerond :D Nog even een vraagje: Als je het hout vastzet met spelden, krijg je er gaatjes in. Hoe hebben jullie dit weggewerkt??

Hoi,

ik kreeg van Huibert de tip om Alabastine Supervuller te gebruiken, is een soort schuimachtige substantie die vrij gemakkelijk is te verwerken. Belangrijk is dat het bijna niets weegt !

Achterzijde helemaal klaar ? Kom op met die foto's, je maakt ons nieuwsgierig :cool:

oke, hier een foto:

beetje slechte kwaliteit, met webcam gemaakt. Het stabilo ga ik waarschijnlijk nog overnieuwdoen,omdat het bleef vastplakken aan het papier.(voor de rest bakpapier erondergelegd, bleef niet plakken)

Laatst bewerkt:
Bouwfoto's

Zojuist nog even de voorlijst en de voorste dwarsliggertjes nog even in de vleugel gelijmd.

IMG_3772-800.jpg

IMG_3774-800.jpg

IMG_3776-800.jpg

Ik zie op enkel foto's in voorgaande pagina's dat men ook wel eens de voorlijst beplankt tot aan de eerste dwarsliggers met 1 mm balsa. Op het plan kan ik niet uitmaken of het al dan niet vereist is. Netter zal het zeker worden. Wel of niet doen? :confused:

Ach, iedereen maakt fouten: Van je fouten moet je leren! :teacher: Ik heb als lijm CA medium gekozen, wat is het verschil met de andere twee CA's? ?

Hi Cybot. Ik gebruik alle drie de soorten. Soms is ene beter dan de andere. Als ik wat meer tijd nodig heb is dikkere prettig. Als ik snel moet dun.
Dun is ook handig voor plekken die moeilijk te bereiken zijn of waarbij je precies moet werken.

Voor mij was het bij de ribben prettiger dunne CA te gebruiken. Heb niet de rustige omgeving (dikke katten en zo :rolleyes:) om een kwartier te kunnen wachten... Dun CA deed wonderen.

En die gaatjes van spelden? Alleen druk over maken als je gaat spuiten of verven. Dan moet je je hele vliegtuig bedekken met balsa, dus zal hier niet snel gebeuren. Het folie dekte de gaatjes prima af.

succes.

b

Zojuist nog even de voorlijst en de voorste dwarsliggertjes nog even in de vleugel gelijmd.
Ik zie op enkel foto's in voorgaande pagina's dat men ook wel eens de voorlijst beplankt tot aan de eerste dwarsliggers met 1 mm balsa. Op het plan kan ik niet uitmaken of het al dan niet vereist is. Netter zal het zeker worden. Wel of niet doen? :confused:

Goed bezig Goofer. Ziet er netjes uit. Dacht even dat Menno z'n foto's hergebruikt waren ;)

Ik zou dat wel doen. Is niet zoveel werk en maakt het gedeelte van de vleugel die de lucht in tweeen gaat snijden veel sterker. Ik denk dat je een minder goed profiel (met bijbehorende draagkracht/gedrag) hebt, als het folie naar binnen kan buigen... Maar dat is weer van de koude grond ;)

Heb het zelf wel gedaan.

b

Hallo allemaal,

na enige weken afwezigheid constateerde ik tot m'n stomme verbazing dat dit draadje nog steeds ...

Menno. Goed dat je weer terug ben en hoop dat je weer snel fit ben.
Miste je ideeen bij de cockpit wel, maar je ziet we zijn er uitgekomen.
Geen dank verder, zonder dit forum had ik nooit dergelijke leuke hobby. Tja, als je is wat terug kan doen...:pim:

En je knapt al aardig op zo te merken, al weer bijna op gemiddelde qua berichten :rolleyes:

b

Goed bezig Goofer. Ziet er netjes uit. Dacht even dat Menno z'n foto's hergebruikt waren ;)

Menno is dan ook het voorbeeld voor mij met dit kistje. Tanx man!
Ben trouwens blij dat ie beter is, straks haal ik hem nog in en waar haal ik dan m'n inspiratie ;)
De rest natuurlijk ook bedankt voor de inspiratie hoor.:teacher:

de volgende

na een avond eens goed alle verslagjes te hebben door gelezen heb ik dan uiteindelijk toch de knoop door gehakt en besloten me hier ook aan te gaan wagen. na de reperatie van mijn calmato is het virus dan toch echt binnen gedrongen.
Vriendin zal er iets minder blij om zijn als er straks weer een vliegtuigje meer op de kamer komt te staan maar dat even terzijde. zometeen even naar ww om de spulletjes te gaan halen en natuurlijk de balsa snijder en dan beginnen maar. de malletjes voor de ribben van de vleugels zijn inmiddels al klaar.

word vervolgd

Hoi Goofer en Marcel,

Goofer, ik ben blij dat ik je heb kunnen inspireren met dit draadje. Gezien de vele reacties heb ik gelukkig meerdere mensen er mee kunnen aansteken. :D

Hierdoor hebben we allemaal plezier aan de hobby (nieuw voor mij en ook voor Bram) kunnen beleven en elkaar wat wijzer kunnen maken.

Marcel, leuk weer een bouwer ebij, hebben we weer wat te volgen. Laat je ons meegenieten (foto´s !) ? Goed dat je het hele draadje hebt doorgenomen, zo start je met een degelijke voorbereiding ! Veel plezier met bouwen :D

Hey allemaal,

De ondergrond had ik inmiddels, ben nu aan het zoeken waar ik de balsa vandaan ga halen. Had op het forum een site gevonden in duitsland waar het voor een koopje te bestellen is. Inmiddels een mail die kant opgestuurd en bericht terug dat het versturen voor de eerste kilo €20,- kost en dan €1,beetje per kilo er bij. Nu even gevraagt wat mn pakketje kost van 4 plankjes 5mm 4 plankjes 3mm en 2 plankjes 1mm. Even kijken of het de moeite is het uit duitsland te laten komen of toch maar ergens in NL vandaan.

Morgen ofzo nog even een dum MDf plaatje voor onder mn zachtboard scoren en dan is het tijd om de bouwtekeningen op mn ondergrond te plakken.

Ik houd jullie op de hoogte.

en Menno, goed te horen en te lezen dat het weer beter gaat.....is het steeds drukker op het forum ;) ben benieuwd naar de volgende foto's van iedereen. Mijn eerste foto's komen binnenkort als het hout eenmaal besteld is.

Hoi Reinier,

dank je !

Ik ben zeer nieuwsgierig naar alle vorderingen, dus ik blijf het draadje volgen :D Kom maar op met die foto's ...
Er zit wel ergens een modelbouwzaak bij jou in de buurt joh ... even zoeken met google, vind je vast wel wat.

Je kan ook eens even op de ledenlijst van dit forum kijken of je iemand kan vinden uit jouw buurt, die stuur je een pb met de vraag of hij / zij een adres weet ...

Succes !

na een avond eens goed alle verslagjes te hebben door gelezen heb ik dan uiteindelijk toch de knoop door gehakt en besloten me hier ook aan te gaan wagen. na de reperatie van mijn calmato is het virus dan toch echt binnen gedrongen.
Vriendin zal er iets minder blij om zijn als er straks weer een vliegtuigje meer op de kamer komt te staan maar dat even terzijde. zometeen even naar ww om de spulletjes te gaan halen en natuurlijk de balsa snijder en dan beginnen maar. de malletjes voor de ribben van de vleugels zijn inmiddels al klaar.

word vervolgd

Lache. Ga toch 's tellen hoe hoog de teller staat.
Welkom en succes...

b

Back