Bouwverslag Constructo Albatros

Bij deze wil ik mijzelf even voorstellen aan jullie en ook gelijk een bouwverslag laten zien van mijn eerste houten schip de Constructo Albatros ik zag dat er al een bouwverslag aanwezig was hier in het forum maar ik wil mijn eerste ervaring met het bouwen toch met jullie delen ;)

Ik had al een kennismaking en bouwverslag geplaatst maar in de verkeerde categorie dus bij deze het nieuwe bouwverslag ;)

Mijn naam is Rinus en ik ben zelfstandig Game Developer annex Software Engineer maar ben nu 58 en al de stres die dit beroep met zich meebrengt is niet zo gezond dus ik ben ermee gestopt en ga het nu wat rustiger aandoen. Anyway ik heb dus geen technische achtergrond dus zal jullie vaak lastig moeten vallen met de meest vreemde vragen :)

Het bouwpakket is onderweg en de verwachting is dat het vandaag binnen komt dus ben heel erg benieuwd en heb er veel zin in!

Ik heb al mesjes, schuurpapier, clamp set en een schuurblokje besteld maar ik kan me zo voorstellen dat ik nog meer gereedschap nodig zal hebben, kunnen jullie mij misschien aangeven wat ik nog meer nodig zal hebben of kan ik hiermee vooruit voorlopig?

Bouwpakket is binnen dus ik kan aan de slag! Eerst nog even naar de winkel om lijm te kopen want dat zat helaas niet in de doos.

Hier staat je verslag op de juiste plek Rinus. Je schrijft dat je geen technische achtergrond hebt, maar die heb je ook niet nodig hoor voor deze prachtige hobby. Wat je absoluut wel nodig hebt is een gezonde dosis geduld! En problemen die je tegen komt worden hier over het algemeen allemaal opgelost door een heleboel vakkundige bouwers;)

nF6ZJKK.jpg

zoals je kunt zien op bovenstaande afbeelding moet ik wat voorzichtiger te werk gaan met het eruit drukken van de spanten!

Als eerste heb ik de bouwtekening en het boekje met instructies even doorgekeken en was onder de indruk hoeveel werk er te doen is aan zo’n klein schip :)

Ik heb de spanten aan de kiel gemonteerd en laten drogen, later heb ik alles goed geschuurd zodat het dek er perfect op past.
GziPk5Z.jpg

Na het dek gemarkeerd te hebben zodat ik kon zien waar de spijkers moesten komen heb ik het dek erop gelijmd… die kleine spijkertjes is wel even wennen! ik heb er een aantal krom geslagen dus ben toe aan een wat kleiner hamertje denk ik :) maar alles is toch gelukt en het dek zit er naar mijn mening netjes op.

6Qz4r9k.jpg

Vandaag heb ik de kiel, spanten en boegblokjes geschuurd zodat de gangen (beplanking) er goed op passen. Het beplanken lijkt mij een moeilijke klus maar ik heb ergens gelezen dat je ze in lauw water moet leggen voor een half uur en ze dan met tape of knijpers kan bevestigen aan de romp, ik ga dit dus proberen en zien of dat werkt voor mij, hier zal ik later vandaag een foto van plaatsen. Of zijn er andere manieren voor dit? hoor het graag als iemand een ander idee heeft of kan bevestigen dat ik op de juiste weg zit :)

Hier staat je verslag op de juiste plek Rinus. Je schrijft dat je geen technische achtergrond hebt, maar die heb je ook niet nodig hoor voor deze prachtige hobby. Wat je absoluut wel nodig hebt is een gezonde dosis geduld! En problemen die je tegen komt worden hier over het algemeen allemaal opgelost door een heleboel vakkundige bouwers;)

Ja Piet ik heb het gevonden! :banana:
Geduld is wat ik in mijn beroep elke dag nodig had dus dat gaat goed komen... Er zijn inderdaad veel vakkundige bouwers hier! ik heb al een deel van jouw verslag gelezen (Sovereign of the Seas) heel indrukwekkend en leerzaam!

Ja Piet ik heb het gevonden! :banana:
Geduld is wat ik in mijn beroep elke dag nodig had dus dat gaat goed komen... Er zijn inderdaad veel vakkundige bouwers hier! ik heb al een deel van jouw verslag gelezen (Sovereign of the Seas) heel indrukwekkend en leerzaam!
Ik raad dat altijd aan, om de diverse verslagen door te nemen, want daardoor lossen een hoop vragen zichzelf op. Vooral het beplanken van de romp is voor vele beginners een probleem en dat vind je terug in de verslagen.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/latjes-buigen.217189/ Hier vind je een manier om je latjes te buigen. Een plankenbuiger is in iedere modelbouwwinkel te koop en werkt een stuk makkelijker dan met tape en knijpers. Maar ook hierin moet je je eigen weg nog zien te vinden.

Bedankt voor de Tip Piet! ik heb mijn planken buiger zojuist gekocht, de latjes die in het water liggen ga ik straks toch even proberen, de buiger zal pas na het weekend binnen komen denk ik.

Welkom Rinus, veel bouwplezier gewenst.
De spijkers kun je er ook instoppen met een spijkerdrukkertje, heel handig.
en een paar kleine schuurplankjes kun je makkelijk zelf maken van een verfroerstokje, en een stuk schuurpapier.
Succes.

Rinus, welkom bij de club, we gaan het weer lekker volgen succes met de bouw.
Groetjes Koos.

Welkom Rinus, veel bouwplezier gewenst.
De spijkers kun je er ook instoppen met een spijkerdrukkertje, heel handig.
en een paar kleine schuurplankjes kun je makkelijk zelf maken van een verfroerstokje, en een stuk schuurpapier.
Succes.

Bedankt voor de Tip Peter, heb zojuist een spijkerdrukker gekocht en dat gaat perfect!

LGVfNBm.jpg

Hier een foto van het beplanken, een deel zonder spijkerdrukker en een deel met... die spijkerdrukker is echt een heel fijn ding! Ik was echt aan het tobben met die hele kleine spijkertjes maar dat is ook wel te zien denk ik :(

Vandaag ga ik de romp eens goed schaven/schuren en ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien.

Ik heb trouwens tussendoor omdat ik even niet verder kon het voetstuk gebouwd en geschuurd, ook heb ik de kanonnen een poosje in bleekwater gelegen en die zien er nu stukken beter uit... ze lijken nu wel van brons.
1kiC0ek.jpg

Later vandaag meer :)

haha Ik ben al een poosje niet vrij geweest Peter en nu ik niets te doen heb en deze hobby ben gestart moet ik zeggen dat ik nu nog moeër bent avonds dan normaal na mijn werk o_O
Het is ook zo leuk dat ik wel door kan blijven gaan, dus het weekend is hij klaar! HaHa nee hoor :D gewoon nog even schuren en de helft van het dek erin...

Je gaat wel erg hard Rinus, pas maar op dat je niet te hard gaat, de grootste oorzaak van (subtiele) foutjes is meestal te snel werken.

Back