Bouwverslag Constructo Albatros

Leuk dat je een verslag plaatst en inderdaad een rap bouwtempo. Met een spijkerdrukker zitten de latjes snel op de plaats vast. een nadeel kunnen de beschadigingetjes zijn die dat met zich meebrengt. Als je de latjes buigt en daarna vast zet met een punaise die je naast je lat plaatst, zul je moeten wachten tot de lijm is uitgehard. Vandaar dat het ook voorkomt dat je maar een paar huidgangen per dag kan doen. Het voordeel kan zijn dat je dan geen gaatjes hebt in je planken. Succes met je boot en maak er iets moois van:thumbsup:

Je gaat wel erg hard Rinus, pas maar op dat je niet te hard gaat, de grootste oorzaak van (subtiele) foutjes is meestal te snel werken.
Te Laat :(

Ik moet je gelijk geven Piet, ik ben misschien iets te snel gegaan en nu heb ik mijn beplanking iets te kort afgesneden naar de boeg, ze zijn nu iets te kort... ik kan dit wel oplossen door een latje langs de kiel te lijmen maar zo zie je maar "haastige spoed is zelden goed" gaat het nu iets anders aanpakken, dit scheepje blijkt een goed leerproces te zijn waar ik flink wat van leert en waar ik wat foutjes maakt die ik de volgende keer niet meer zal maken :)

Leuk dat je een verslag plaatst en inderdaad een rap bouwtempo. Met een spijkerdrukker zitten de latjes snel op de plaats vast. een nadeel kunnen de beschadigingetjes zijn die dat met zich meebrengt. Als je de latjes buigt en daarna vast zet met een punaise die je naast je lat plaatst, zul je moeten wachten tot de lijm is uitgehard. Vandaar dat het ook voorkomt dat je maar een paar huidgangen per dag kan doen. Het voordeel kan zijn dat je dan geen gaatjes hebt in je planken. Succes met je boot en maak er iets moois van:thumbsup:

Ja dat klopt inderdaad, ik heb nu allemaal gaatjes en beschadigingen! Met punaises is inderdaad een goed idee.
Bedankt voor de tip! Weer wat geleerd :) dit project is echt een leerproces aan het worden Ha Ha...

even geen foto's de komende dagen, mijn telefoon is stuk en krijg ik waarschijnlijk pas begin volgende week terug... dus als ik weer foto's kan maken is Albatros al bijna klaar :D Nee hoor!

Dit was de laatste foto die ik heb gemaakt van het plaatsen van de dek latten
0O36ck1.jpg

Even een update… mijn telefoon is gerepareerd dus vandaag kan ik eindelijk weer foto’s maken/plaatsen van de vorderingen. Ben druk bezig geweest de afgelopen dagen en moet toegeven dat ik er als een razende doorheen gaat! Ik heb teveel vrije tijd denk ik en moet dit nog leren doseren :p

De dek latten zitten erop evenals de watergangen, verschansing, voorsteven, kiel, relingsteunen, geschut poorten en de relingen. De relingen heb ik gebogen over mijn soldeerbout en dat ging best wel goed eigenlijk! ik denk dat ik de buigtang retour stuurt als deze binnenkomt :)

Ik heb tussendoor als de lijm moest drogen de luiken en roosters gemaakt, wat een priegelwerk is dit zeg, die dingen zijn wel heel erg klein!

Het weekend heb ik ook maar gelijk een nieuw schip gekocht de H.M.S Victory schaal 1:94 deze was in de aanbieding dus kon ik niet laten liggen...
Xgn8XG5.jpg

Hopla! Je gooit er inderdaad de vaart in! En meteen een grote jongen erbij gekocht.

Dank je Jan! zal ik zeker nodig hebben en ik heb al gezien dat jij heel veel ervaring heeft met de Victory, de gewone en de binnenste buiten, die ben ik ook aan het volgen trouwens :)

De relingen zitten erop nu en heb alles eens goed geschuurd met 180 schuurpapier, hij is mooi glad geworden en heb het nu in de vernis gezet, ik heb Rambo Pantser Vernis gebruikt (Blank Transparant) is er een merk wat wellicht beter is voor modelbouw?

4yBWppd.jpg

K5gT0pa.jpg

Er zijn lakken die speciaal voor de modelbouw op de markt gebracht worden, maar soms denk ik wel eens dat alleen de prijs speciaal hiervoor ontwikkeld is. Wanneer je vernis goed voldoet is die goed toch?

Er zijn lakken die speciaal voor de modelbouw op de markt gebracht worden, maar soms denk ik wel eens dat alleen de prijs speciaal hiervoor ontwikkeld is. Wanneer je vernis goed voldoet is die goed toch?

Inderdaad, waarom meer betalen voor een "speciaal modelbouw vernis" voor zover ik kan zien doet de Rambo Vernis prima zijn werk :)

Zo, dat schiet lekker op Rinus, en inderdaad, als je lak goed bevalt, dan absoluut niet wijzigen.

En een mooie erbij, dan heb je hierna de handen wel vol
:koud:

HaHa... nou het nieuwe schip de H.M.S. Victory staat in mijn hobby kamer te lonken naar me en ik moet me echt bedwingen om de Albatros af te rafelen :D
Dat kan ik me heel goed voorstellen Rinus... Maar geduld he. Ik heb ook al weer een mooie volgende in gedachte! Maar ik zou hem toch maar niet afraffelen. Straks ben je toe aan de tuigage en dat is ook weer een ander verhaal en een mooi leermoment voor je aan je Victory begint. Je had hem nog niet moeten kopen hé ;)

Laatst bewerkt:
Ja inderdaad ik had hem nog niet moeten kopen maar 34% korting kon ik niet weerstaan o_O
Nee hoor ik doe rustig aan (in mijn tempo is dat volgens jullie snel :)) want er zijn nog genoeg leermomenten inderdaad! De tuigage heb ik naar gekeken en dat wordt een geheel nieuwe ervaring...

Back