Bouwverslag Das Ugly Stik

Ik moet er weer aan geloven. Het vliegseizoen nadert zijn einde en de snertdagen zullen beginnen komen.
Ik had al een tijdje weer zin om het mes in wat balsa te zetten voor een snelle bouw en de Ugly Stik stond al een tijdje op het verlanglijstje.
Zaterdagavond even door mijn berg plannen gesnuisterd. Wat zou ik maken?
Een nieuwe lichtere romp voor mijn Wayfarer? Neen...
Een racertje? Al teveel van in de hangar.
Een klassieke rc1? Gaat te lang duren, ik wil er op de goeie dagen deze winter al mee vliegen.
En dan kwam ik de Stik tegen.

Het originele plan is nogal "zwaar" (6mm balsa voor de romp ...) dus her en der ga ik toch lichter bouwen.

Meer info volgt uiteraard :-)
 
Even wat foto's. De romp bouwen gaat zeer snel door de doosconstructie.
Ook stabilo en kielvlak zijn reeds gemaakt en verlijmd. Na een dagje werken hebben we dit:

e8d5e2acb225b56b5c372f8ab1e14954.jpg


bdb8678c12d63a3c8bb3a928f69c87bf.jpg


818ffa5e27d63a272945ce71a82cd81a.jpg
 
Weer zo'n klassieker, binnenkort hebben we een Duxford in Oordegem.
Ik kijk al uit naar de vorderingen en de formatievlucht met m,n Puma ;-)

Dirk
 
Ik had al de ribben uitgesneden zondag met een mal, gisterenavond heb ik ze op maat geschuurd en de nodige inkepingen gemaakt.
929aa887d793959572d463a97f943efe.jpg


Een secuur werkje maar nadien wordt je beloond met een snel op te bouwen vleugel omdat alles past.

1a30a079e3d28668531c54eddfb9bb32.jpg


0e580e8764a24fd5759c9c5b00e28e8a.jpg


En vanmorgen kon ik het niet laten om het even te presenteren [emoji1]

9562e14ed08a36a28febce9adcfbc266.jpg
 
Toppie zeg! :)
En met een 'plank' vleugel en niet de complexe V-stelling. Komen de 1/4 spantjes nog er tussen?
Vast!
Whoeha! Hoort officieel binnen 36 uur's Phil Kraft tempo... te vliegen... bij de vleet gebouwd om z'n reparatie 'Kraft' servo's voor klanten te kunnen testen... high van de spanlak...
Ofwel... :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
2f9ae5821e3ccf395a6ba0c1101c5608.jpg


Voorzien van neuslijst en webbing.
We kunnen ons gaan opmaken voor de vleugeltips, plaatsing van de servo's en de vleugelbevestiging. En dan stilaan in de cover zeker?

Als het zo doorgaat vliegt hij nog voor half oktober...
 
  • Like
Reactions: p40
Toppie zeg! :)
En met een 'plank' vleugel en niet de complexe V-stelling. Komen de 1/4 spantjes nog er tussen?
Vast!
Whoeha! Hoort officieel binnen 36 uur's Phil Kraft tempo... te vliegen... bij de vleet gebouwd om z'n reparatie 'Kraft' servo's voor klanten te kunnen testen... high van de spanlak...
Ofwel... [emoji106]
De kwart spantjes komen er niet in.
Ik werk met de grid leaks verise ( http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5175) en daar staan ze er ook niet op.

En ik gebruik het plan losjes, zeker bij de romp wat minder bruut gebouwd.

Het is idd de plank vleugel. De v stelling zou vooral pret bederven :-)
 
Hou er wel rekening mee dat die vleugel destijds ontworpen is om ingedekt te worden met zijde en dope. Vele malen treksterker dan het elastischer Oracoverfolie.
Zijde gecoverd met spanlak geeft enorme sterkte, vraagt alleen om veel meer bewerking/stadia, en het schade herstel is iets anders.
de 1/4 spantjes in de voorlijst hebben wel hun functie in samenhang met de zijde indekking en garanderen ook een nauwkeuriger vleugelprofiel wat de vliegeigenschappen ten goede komt. Tenzij je de gehele voorlijst indekt met balsa, gelijk de Midwest Little Stik.
Jensen Ugly Stik (de oer versie) en Great Planes bouwdozen divers, heb ik hier staan, waren eigelijk bedoeld voor silk en dope...
De Midwest bouwdoos niet meer aan toe gekomen. Porto uit USA werd exorbitant hoog in 2009 ;) Best jammer... De Midwest was ontwikkeld om 'veilig' met de 'nieuwe' folie gecoverd te kunnen worden. Eind jaren 70 naar 80 werd folie 'the way to go'... aangezien spanlak (met nitro) te ongezond werd verklaard.

Maar gewoon proberen. Als het niet houdt bouw je evenzo vlot een nieuwe. Dat was immers de bedoeling van het ontwerp. Bliksem snelle bouw.
 
Laatst bewerkt:
De vleugel torst idd nog wel wegens het ontbreken van enige kruisconstructie. De webbing (die niet op het plan stond) is gedaan met 1mm balsa maar heeft de vleugel enorm veel stijver gemaakt.
Misschien moet ik idd gewoon direct een D-box maken met 1 mm balsa en cap strips. Handjeklap zal de vleugel niet doen want in die richting is de vleugel zeer sterk geworden (ook door de webbing)
 
Zaterdagavond kon ik dan eindelijk beginnen met het coveren van de vleugel. Zondagavond de vinylplotter aan het werk gezet voor de ijzeren kruisen en kon het niet laten om ze al even te kleven.

Blij met het resultaat :-)

ce6329376410e67e24ffdc04098a61a6.jpg
 
De kwart spantjes komen er niet in.
Ik werk met de grid leaks verise ( http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5175) en daar staan ze er ook niet op.

En ik gebruik het plan losjes, zeker bij de romp wat minder bruut gebouwd.

Het is idd de plank vleugel. De v stelling zou vooral pret bederven :)

Ziet er al vree goe uit Dries, enkel over de V-stelling ben ik het niet zo eens. Volgens mij kan een graad of twee geen kwaad wat betreft de fun (we hebben het hier niet over een competitie bak) wat dat beetje V-stelling wel doet is dat je model er beter uitziet in de vlucht. Bij een schouder- of hoogdekker met 'plankvleugel' lijkt het altijd of deze een negatieve v-stelling heeft als je naar je toe vliegt en dat vind ik er persoonlijk lang niet zo goed uitzien, daarom vind ik het beetje meer werk dat de V-stelling met zich me brengt steeds de moeite waard.
Beste lezers ik weet dat ik aan het pezen weven maar als we vliegen moeten we steeds naar ons model kijken en dan heb ik graag dat het er goed uitziet dus let ik op zo'n details, dit is zoals gezegd een puur persoonlijke mening en zeker geen kritiek.

en doe vooral zo verder

Dirk
 
Zijn 'barmhartigheids' kuizen, geen 'ijzeren'...DGzRS voert ze ook op de 'Seenotrettungskreuzer' :eek:

V-stelling? Werd zelfs bij de stik zelfs wel op negatief gesteld... bij al die RC-Univers schrijverijen in een inmiddels ver verleden...negatief V?... om de uitdaging op te zoeken natuurlijk... :)

Netjes Dries! Ziet er mooi uit. Wordt een echte 'Das Ugly'

Er zit nog al wat winst in het vlieggedrag, door het zwaartepunt niet te achterlijk te plaatsen...
Achterlijk werd ie bij mij erg zoekerig van. Maar die van mij was sowieso 'tricky' met een te korte staart... maar heel veel plezier aan gehad...
 
Hmmm... nee da's nu niet echt zoek resultaat hé?
Moin... zoiets? Kruis Pattée (doe mij maar de Ardenner versie... op een toastje)
https://de.wikipedia.org/wiki/Tatzenkreuz

Maar je hebt wel gelijk in de benaming! Poi! Waar ik dat nu weer gelezen heb?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruis_pattée

Rood als een tempelier? :) (zuipen als een tempelier?) Haha! Ugly? Mooi van lelijkheid!

Knetters! 6S? trek je vacuum! Instant 'black-hole, dark matter'... kan Von W ech' niet bijhouden! :confused:
Groetjes Bas
 
Laatst bewerkt:
Neen hoor, hij is knal oranje (de foto is bij avondlicht genomen en met een brakke telefeun) voor de Nederlandse vrienden (ik vind oranje gewoon een heel leuk kleur voor een modelvliegtuig)
De grootte bepaling van het witte vlak en het kruis is met een onnauwkeurige duim gedaan, geheel in de stijl van de Stik (het steekt allemaal niet zo nauw).
Wat de benaming ook is van het kruis: het kwam behoorlijk netjes uit de vinylplotter :-)

6S vooral omdat ik veel op 6S lipo's vlieg.
Ik zou er toch niet te gerust in zijn, Von W's puma IV ziet er al niet al te zachtmoedig uit en valt bovendien onder de rubriek 'moddervette scheurijzers'.
En ja, de lelijkheid? Het "heeft" iets. Er schuilt toch een zeker karakter in ;-) (en natuurlijk is het een klassiekertje die niet kon ontbreken he :-) )

Binnenkort is er in de buurt weer een tweedehandsbeurs, kijken of ik een landingsgestelletje kan scoren ervoor ;-)
 
Back
Top