Er zijn veel soorten Stiks op de markt verschenen.
De basis bij Phil Kraft. En heeft veel licenties uitgegeven.
De eerste stik die uitkwam van van Jensen. Een Amerikaanse kitter. Zestiger jaren.
Andere namen... Midwest, Great Planes... ben niet eens volledig… en dan nog eens de afgeleiden… t/m de Venture aan toe…
Modeltech bracht de Joss Stik uit. Een redelijk bakbeest met schuimvleugels en nagenoeg
onsloopbaar...
Is het Stik of Stick? De oerstik heette 'Das Ugly Stik' Uiteraard met humor bedacht en met Germanismen.
De Joss Stik... ook al weer zeldzaam geworden kit... 90er jaren vorige eeuw...
En bijkans tot 2005 nog leverbaar geweest?
Een alleraardigste site tref je hier... denk al zo een 20 jaar online?
Maar perfect inzichtelijk visie omtrent bouwen... veel van te leren.
Hoewel de Stik bijzonder doodsimpel is opgezet en ultraextreem rap is te bouwen.
Ook zonder CNC... denk zelfs sneller... en sterker... En altijd goed te vliegen
http://www.airfieldmodels.com/index.html
Het indekken van vleugels... is veel over geschreven op RC-Universe en RC-Groups… decennia lang… als leesvoer…
De Great Planes 'Sticks' en van Midwest hadden ingedekte vleugels. Great Planes op den duur als ARF...
Midwest altijd kits. Betekent dat het spant voor die indekking was herzien.
Ook werd er vakwerk wel ingedekt, dus tussen de spanten. Om het profiel niet aan te tasten. Dat las je op de fora...
Of het er robuster door werd? Eerder veel zwaarder. Zwaarder is logger.. maar weer beter bij turbulent weer...
Als je gaat indekken boven op spant, wordt je profiel groter.
Je kan de indekking over de voorlijst doortrekken met latjes over de ribben,
ende maatvoering doordtrekken met indekking van de achterlijst. Alleen hoofdligger en voorlijst heb je dan nodig.
De andere kan je weglaten. ook de halfspanten kunnen geskipt worden.
De romp zul je weer pas moeten maken. Vliegen doet het altijd. Profiel is dik, snelheid relatief traag, zeer stabiel.
Qua vliegeigenschappen zal je niet heel veel merken. Je vleugel wordt er wel zwaarder van.
En welke dikte indekking je kiest. Veel ARF's zijn met 1,5 mm. Oude kits tref je 2 tot zelfs 2,5 mm (Bridi Kaos .40)
De open vleugel heeft meer lattenwerk. De ingedekte slechts de liggers en de neuslijst.
Alle, maar dan ook alle instelhoeken zijn origineel 0,000 graad… dus alles haaks en recht….
Sterkte??? ... de originele open vleugel is eigenlijk al zeer sterk. Vroeger werd deze opgespannen met
spanlak en zijde. Dat gaf een uitermate stijve vleugel. En veel sterker dan je zou verwachten. Welliswaar 60 jaar gelee, dom was men niet….
Voorbeeld deur Muiderslot. Kasteel deur er mee doorrammen... bijna... maar waarschijnlijk net niet...
Maar voor sluitingstijd gaan de schuifdeuren automatisch open en dicht… dus hoeft de rigiditeit niet getest te worden… 1x hoera!
Voor 15 jaar terug verscheen de Super Stunts op de markt van TWM...
Een ARF Stik, gebouwd dicht bij het origineel. Dus een open vleugel, bespannen met folie. Deugdelijke ARF.
Folie geldt als minder treksterk dan zijde en spanlak? Maar is in die constructie altijd nog zeer sterk.
Door de vele dwarslatten... zit altijd safe met goede lijm. Alle liggers kan je tot box dichten. Geeft weer wat meer stijfheid… als C of als D. Direct sterkte.
Folie kan je met een put makkelijk wegstrijken, bij zijde een gat... dat je dan weer dicht moet lakken met een patch doek, spanlak opspannen. En het is weer snaarstrak in de fix?
Beiden eigenlijk geen extreme klusjes... behalve dat spanlak flink stinkt en ongezond is bij gebrek aan ventilatie, nitroverdunner om de kwasten schoon te maken.
Alternatief is polyestervlies. Lang verhaal wn ook zeer mooi resultaat.
Een Super Stunts bijna oer Stik....
Als ik jou was zou ik de kit bouwen zoals ie hoort te zijn.
Met China folie bekleden. Deze folie is al veel sterker dan Oracover.
Hier wat je opengewerkt kunt verwachten van zo een vleugel, die zaak is loeisterk, en ingesloten ligger
met cross grain inzetten... er tussen, of er tegen, dat is onvermurwbaar stijf.
Qua vliegeigenschappen? Beter dan ingedekt? Geen verschil. Het zijn slechts constructie filosofieën. Meer niet.
Plaatjes komen van het internet... en niet uit mijn bouwhokkerij...
Het semi-symmetrische profiel, dat symmetrisch oogt, maar vlak is achter de ligger aan de onderzijde
puur voor bouwgemak. Ook dit tast de vliegeigenschappen niet aan...
Mijn overgebouwde, nieuw gefoliede GP Big Stick in de gloriedagen...
Gebroken antennes verwoesten alles... pindakaas! Das Große war einmal...
Standje heipaal.. .en geen gewonden... net niet...
Voor de leut nog even de instructie van de Super Stunts erbij...
Ik zou het niet indekken[emoji39]
Gr Bas