Bouwverslag Frisch Wilga 1/3,5

Hola Enrique,
No, normalmente escribimos aquí in holandés, a veces inglés. Es porque es un foro Holandes. 99% des Holandes no pueden leer ni escribir Español.

Donde viven?

Saludos de Denia, Alicante. (a vacaciones)
Ricardo
 
Heb ik 15 jaar geleden op de havo toch genoeg spaans geleerd om dit te lezen (en begrijpen) ...ik ben gewoon trots op mezelf!!
 
Que alegria,

En primer lugar disculparme por no ser capaz de expresarme en vuestro idioma, en segundo dar las gracias por atender mi llamada.

Soy Enrique Royo aeromodelista Español de Zaragoza ciudad situada entre Madrid , Barcelona , Valencia y Bilbao a 300Km de cada una.

Practico vuelo de ladera y remolque de planeadores.

Estoy enamorado de la Wilga 1/3.5 y quisiera saber las impresiones de alguien que la a construido y que la vuela para remolque antes de comprar el kit .

tambien me gustaria saber que motor es el mas grande que puede admitir .

Un fuerte abrazo desde España y felices vuelos
 
Wie merk verheugd ,
In de eerste plaats vergeven zowat niet wezen kundig voor uitdrukkelijk ter uw taal , ter laatstgenoemd weergeven naar de merci zowat uiterlijk over E klop. Ben Verrijken Royo aeromodelista Spaans van Zaragoza stedelijk zij gesitueerd ter - tussen Madrid , Barcelona , Valencia en Bilbao voor 300Km van om men. MIJ uitoefening strook van helling en slepen van zweefvliegtuig. Ben verliefd van zijn Wilga 1/3.5 en zij wilden Lorelei naar de uitdraai van ieder wie zijn voor zwaar en wie zijn zij strooibiljet teneinde slepen vooraleer overnemen naar de kit. te mij zoals Lorelei wie motor is het slechts sizeable wie op annuleerteken verhuren ter. Men flink pakkerd zoals van Spanje en gelukkig vluchten

Vertalen tegen een maquina , verzinsel naar de weeffout.

naar de spiegelbeeld you're van E trek tegenwoordig - dag men TUG van S2G
 
Wilga 2009

De jaartjes vliegen voorbij, en de Wilga heeft nog steeds geen lucht onder de wielen gehad.
Ondertussen is hij terug op de bouwtafel terechtgekomen.
Of hij nu tot de eindstreep gaat, weet ik niet, maar er zit alvast terug een beetje schot in de zaak.

Hij is alvast de verhuis goed doorgekomen, een paar krassen op de voorruit, maar verder lijkt alles ongeschonden.
Er is ook niets zoekgeraakt.

De Wilga op de bouwtafel, alles nog eens nakijken ivm de uitlijning.
Een laserniveau blijkt niet alleen nuttig te zijn als je bouwt/verbouwd aan je woning, maar doet zeer zeker diens in het bouwhok:

De laser op de vleugels:
DSC_5443.JPG


Een loodje op het kielvlak:
DSC_5444.JPG


en dan de laser op hoogteroer (hier een stokje)
DSC_5448.JPG


DSC_5449.JPG


Alles blijkt te kloppen.
Dan kunnen we met gerust gemoed verder bouwen.
 
gasservo

De gasservo zit in de motordome, op een houten bakje.
DSC_5435.JPG


Een klein trukje om de servohevel mooi uit te lijnen met de gashevel op de carburator: een latje balsa ertussen klemmen.
Eenmaal alles uitgelijnd, kan het servobakje vastgelijmd worden.
DSC_5437.JPG


Op de carburator moet nog een kelk komen, die uitkomt in de romp. Die zullen we in Sinsheim moeten scoren.

Twee messing buisjes door de dome zodat de carburator makkelijk af te stellen valt. Lage toeren staat zoals steeds dichts tegen de motor.
DSC_5450.JPG


De bevestiging van het hoogteroer:
DSC_5451.JPG


Aansturing van beide hoogteroeren
DSC_5452.JPG


De hevels op het richtingsroer zijn er ook in gelijmd.
DSC_5455.JPG
 
Verdorie Evert, ik val hier bijna van mijn stoel, dit had je toch wat rustiger kunnen aanbrengen. Gaat die toch nog af geraken ? succes met de verdere bouw zou ik zeggen, misschien kom ik wel eens een avondje toekijken.

Peter
 
Peter,
Als je zin hebt, kom je maar af. De pintjes staan koud !

Ondertussen nog wat verder geknutseld.
De tankhouder toch opnieuw gemaakt:
DSC_5469.JPG

DSC_5470.JPG


De ontsteking staat op de motordome, de chokehandle staat er ook op.
DSC_5471.JPG


Om de knalpotten te bevestigen heb ik de beugels besteld bij Krumscheid, maar ik heb ze een beetje anders gebruikt:
DSC_5475.JPG

DSC_5473.JPG
 
Weer een klein stapje verder.
De bijgeleverde gasveren op de wielpoot heb ik vervangen door echte olie-schokdempers.
Deze heb ik verkregen via Michael Heyder. Willkommen bei Modell-Federn.de

DSC_5499.JPG


Ter vergelijking, dit was de originele:
DSC_5500.JPG


Het voordeel ervan mag duidelijk zijn: de gasveer wordt pas ingedrukt vanaf een bepaalde kracht. Eenmaal ingedrukt heb je niet veel kracht extra nodig om de veer tot zijn eindpunt te drukken. Bij de schokdemper van Heyder wordt de kracht opgevangen door de veer. De oliedemper dient om de veer te dempen.

De stuurstangen voor het hoogteroer wordt een carbon buis diameter 8mm.
Hiervoor is een busje in messing gedraaid, met draad M4 erin.
Een alu hulsje om over het carbon te schuiven
DSC_5501.JPG


Alle gelijmd met uhu endfest 300
DSC_5502.JPG
 
Ondertussen ook de behuizing van de sleephaak gemaakt.
Het wordt een sleephaak volgens het Tost-princiepe.
Hoe meer gewicht er aan hangt, hoe makkelijker hij open gaat, en met een standaard servo werkt hij feilloos.
DSC_5504.JPG


met de opening assymmetrisch:
DSC_5506.JPG


morgen de rest.
 
goe bezig :p ik vlieg in ieder super graag met die wilga van mijn grootvader echt een plezante kist om eens mee te vliegen :p
 
Fijn te zien dat de Wilga verder wordt gebouwd,
ik kom hier al 2 jaar loeren om te zien of er iets veranderd :)

Je idee om de motor te kunnen afstellen had ik nog nooit gezien en is gewoon fantastisch !:thumbsup:

Kan je misschien nog effe wat uitleg geven over die sleephaak, ik ken het tost principe niet...:rolleyes:.

Zelf ben ik aan een Wilga van airworld begonnen (2.2m), een klein broertje eigenlijk, er komt een MVVS 45cc op.

Groeten en doe vlot verder :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het sleephaakje heeft effe op zich laten wachten.
Mijn freesmachientje was in de soep gedraaid.
Tandwiel en potmeter stuk.
Ondertussen Sinsheim bezocht, en ik heb er leuke veertjes en roulementjes voor de sleephaak meegenomen.

STH70540.JPG


Het haakje ziet er dan als vogt uit:
STH70541.JPG


En hoe het werkt kan je hier zien:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/s_IO2nIVY3TAdFjLkIk66Q?feat=directlink

De behuizing van de haak moet nog wel gesloten worden, en de aansturing moet er ook nog op.

Orri, het Tost-princiepe is eigenlijk heel eenvoudig: De vorm van het haakje is zodanig dat die steeds wil openen als je aan het sleeptouw trekt. Het vanzelf openen van de haak wordt tegengegaan door met twee heveltjes te werken, en de drie scharnierpunten op één lijn te zetten. Zodra je dan één punt uit die lijn brengt, floept de haak open.
De drie scharnierpunten in één lijn is nogal instabiel, daarom wordt "overlocking" toegepast.
De servo moet nu enkel die kracht overwinnen.
Een veertje duwt de haak steeds terug naar gesloten toestand.

De twee messing busjes voor de afstelling van de motor zijn eigenlijk geleiders om met de schroevendraaier makkelijk aan de afstelnaalden te kunnen. Ze worden niet verlengd tot buiten de motorkap. Om de motor af te stellen moet de kap er dan maar af.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top