Bouwverslag Frisch Wilga 1/3,5

Klopt inderdaad Appie,
met de extra hevel maken de krachten volgens mijn inzicht geen verschil meer uit.
Het voordeel hiervan is dat alles mooi in te bouwen is, zonder dat je de servo nodig hebt.
Ik ga dit toch eens overwegen.

Het richtingsroer alleen al vraagt een 25 grammetjes lood als hoornbalans.
Ik vermoed dat ik meer dan het dubbele nodig zal hebben voor het hoogteroer.
Ik schat alles bij elkaar een 100 gram extra in de staart.

@Appie: Heb jij die hoornbalans ook toegepast?
 
Evert,
Bij mijn grote wilga heb ik dit alleen toegepast op het hoogteroer.
Hier heb ik maar 25% van de benodigde hoeveelheid lood gebruikt.
Dit omdat er anders lood in de neus moest.
Bij de kleinere wilga heb ik nergens een balans toegepast.
Mede doordat er dan weer lood in de neus moest.
Na een jaar flink slepen met de kist heb ik nog geen problemen gevonden.
Ernst heeft bijvoorbeeld zijn servo van het hoogteroer achterin gemonteerd en moest ook al lood in de neus doen.
Dus als je het doet heb je kans dat je lood moet toevoegen in de neus.
Het is niet verkeert om je roeren uit te balanceren maar dat is een keus voor ieder op zich.
Groeten Albert.
 
Hoi Evert,
Ik was de bouw vol interesse aan het volgen (en het ging goed vooruit!)
Maar als het zo doorgaat dan is de Wilga niet klaar voor het seisoen :cry: .
(ook niet erg, dan maar de speedster), maar wel jammer :roll: .

ps of ben je zo hard aan het bouwen dat je geen tijd hebt voor een bouwverslag :wink:

MVG
Eric
 
Hey, Eric,

Tja, ben een weekje in de zon gaan liggen.

Ondertussen is men bouwkot aangeslagen door de kids.
Ben nu druk bezig een nieuwe kamer in te richten, en dan kunnen we weer verder met bouwen.

De wilga zou ik graag klaar hebben tegen september.
Ik wil graag nog eerst heel wat sleepervaring opdoen met de speedster, vooraleer ik uitpak met de wilga.
Je weet hoe dat gaat hé, als ie af is moet ie vliegen.
Ik bouw dus ik iets rustiger, kwestie van niet in de verleiding te komen...
 
Nop, niet echt zijwind maar de Wilga is wel zeer zijwind gevoelig met taxien.
Door z`n hoge vleugels en smalle landingsgestel gaat ie al snel op 1 oor staan, terug taxien was ook alleen veilig mogelijk met een tiploper.
 
Er zijn zo van die omstandigheden waarbij men een project eventjes aan de kant zet.
Er was er zo eentje die me de Wilga even aan de kant doen schuiven heeft:
Hier is de boosdoener.

Nu dit achter de rug is, kan er weer plaats gemaakt worden voor de Wilga.
Wordt vervolgd...
 
Proficiat :proost:
Een mooie stearman, heel mooi vliegbeeld, (maar wie is die lelijke man met die zender :wink: grapje)
Het eerste stukje film lijkt wel bij de PMF :oops:

Succes met de PT 17 (many happy landings) en met de bouw van de Wilga;

MVG

Eric
 
hallo allemaal,
Ik heb even de eer gehad om met de PT 17 van evert te mogen vliegen.
Hij vliegt zeer goed en betrouwbaar.
We waren te gast op de vliegclub "Eole", waar een sleept treffen van biggs was.
Wij hebben gister avond tot 22:30 uur gesleept en gevlogen , was weer een geslaagde weekeinde.
In dit weekeinde heb ik ongeveer 150 sleepjes gedaan met de Paf trainer 230 , het is en blijft een beest.


gr vosje :D :D
 
hey, ik ben 21 jaar, uit Duitsland,ik wilde in NEderlnads studeren, dus spreek ik ook een beetje Nederlands... en zo heb ik gedacht dat ik hier mal kan vraagen:
misschien en stome vraag, maar vragen kan ik. ik ben op een school in Duitsland en heb heel weinig tijd. Ik heb thuis en Do27 met 3,11m "wingspan" die heb ik nu verkocht en wil mij en wilga 1:3,5 van Frisch kopen als u - mijn vraag is nu...Frisch wil niks voor mij bouwen, geen tijd, is hier iemand die dat voor mij wil doen? misschien zien hier mensen die "hou van bouwen" !? ik heb minder tijd en will liever vliegen... het bouwen moet niet voor niks zijn, ik kan ok wel darvoor betalen, maar niet zo veel...

groeten Marcel
 
Hallo Evert,

Mooi man die Stearman, maar daar zit geene vlieger in die vlieger!!!! :worship:

Iets voor jouw om die Wilga te Bouwen je bent er toch met een bezig!!!! :lol:

Grapje :P

Hoe is het met jouw Wilga lang niets meer gehoord, wordt het project af gemaakt deze winter zo ja dan zien we komend jaar met nieuwschierigheid te gemoet.

Tot in Willebroek of in Weert
 
Hey Rosé, das lang geleden sé.

Tja, die wilga is na de verhuis van mijn bouwkot op het schap geraakt omwille van die stearman, en nu heeft ie moeite om er weer af te komen.

De maand juli was veels te warm om binnen te blijven

En nu ligt er een grote joekel op mijn tafel, die alle plaats inneemt.
Een rf5 met een span van 5.5m, en een romplengte van zowat 3.35m.
Er moeten een aantal minor reparaties, modificaties aan gebeuren.
Ik hoop hem klaar te krijgen tegen het zweeftreffen bij de pampa's, en misschien komt hij ook mee naar Weert.
Ook moeten we nog even afwachten ivm de nodige vergunningen...

De wilga zal na het vliegseizoen terug van het schap gehaald worden vrees ik...

Hier alvast een paar foto'tjes om jullie op te warmen...
DSC_0906.jpg

DSC_0907.jpg

DSC_0911.jpg

DSC_0922.jpg

DSC_0917.jpg

DSC_0916.jpg

DSC_0913.jpg
 
Op de valreep toch nog een update van dit draadje.
De Wilga is dan toch van zijn schap geraakt :D

Eerst het richtingsroer afgewerkt.
De scharnieren heb ik net iets anders opgelost, maar veel verschil maakt het niet.
Een afwerking met "hohlkehle" - ik weet niet hoe dat in het Nederlands zou noemen.

DSC_1802.jpg


DSC_1801.jpg


DSC_1800.jpg


DSC_1809.jpg


DSC_1811.jpg
 
En dan een steuntje gemaakt voor de benzinetank
DSC_1784.jpg


DSC_1785.jpg


DSC_1787.jpg


DSC_1827.jpg


en dan heb ik de vleugels uitgelijnd, en de koker in de romp vastgezet met aangedikte epoxy.
Hierover moet nog een matje glasvezel komen ter versteviging.
DSC_1793.jpg


DSC_1822.jpg


ook het staartwieltje staat er nu op.
DSC_1795.jpg


DSC_1797.jpg


DSC_1796.jpg
 
Hoi Evert leuk te zien dat je weer aan de wilga verder bouwt :!: ge zijt alweer goe bezig.


Is dit ook meteen je goede voornemen voor 2007 :wink:


mijn komplimenten over je bouwruimte, ik ben jalours.


ps heb je die foto's van de echte oo-era nog ontvangen van begin november?

grtjs
Eric
 
En vervolgens is het hoogteroer aan de beurt.

DSC_1812.jpg


Het roer zelf werd geleverd in 1 deel.
Toch maar besloten om het in twee te delen zodat de aansturing ook dubbel is.
Hierdoor moest ik de plaatsing van de scharnieren volledig herzien.

In de originele scharnieren heb ik niet zoveel vertrouwen.
Ik heb ze op een aantal plaatsen behouden, maar dan met een plaatje vliegtuigtriplex ervoor van 2 of 3mm.
De originele rubberen o-ring zit er dan ook nog tussen.
DSC_1830.jpg


de opgedeelde roeren met scharnieren:
Voor dit middendeel heb ik nieuwe scharnieren gemaakt.
DSC_1781.jpg

DSC_1783.jpg


Het midden-scharnier:
DSC_1817.jpg


en het hoekscharnier met het bijkomende plaatje 2mm triplex
DSC_1832.jpg

DSC_1833.jpg


Vervolg in 2007...
 
ik wou dat ik ook zo kon bouwen, maar ik ben blij dat hij eindelijk weer vorderingen maakt. veel succes met bouwen in 2007 en gelukkig nieuwjaar
 
Een klein vraagje over de tank:
Maakt het uit hoe hoog een tank staat bij een benzinemotor?

Ik veronderstel van niet, aangezien de aanzuiging gebeurd dmv een membraanpomp.
Houdt dat membraan ook d ebenzine tegen als de tank hoger dan de carbn staat?

@Eric,
Alvast bedankt voor de OO-ERA fotootjes. Nu nog wachten tot ze die in' rood zetten.
Dan is die op mijn bouwtafel pas echt schaal...
 
Back
Top