Bouwverslag Gaui X7

Nu ben ik met een jaar of 4 redelijk nieuw in deze hobby, maar ik heb nog geen enkel schroefje ontvet voordat ik deze vast heb gezet. Alles wat ik met Loctite vast heb gezet zat ook echt vast. En je kan een as ook over een glazen plaat rollen. Dan hoef je ook niet van die lastige woorden te gebruiken die niet in een woordenboek voorkomen ;-)

+1, nog nooit boutjes ontvet, nog nooit boutje kwijt.


En als je boutjes gaat ontvetten, moet je ook de gaatjes waar ze in moeten ontvetten;) anders is het alleen je zelf voor de gek houden
 
En toch zou ik het risico niet willen nemen met zo'n dure en grote heli.
Is misschien een uur meer bouwtijd op de hele heli.
Weet wel dat ik bij de bouw van mijn Logo 700Xx wel ieder boutje ontvet:yes:

mvg. Freddie
 
er zijn dus genoeg mensen die wel ontvet hebben en een x7 hebben gebouwd waarbij dus bouten los kwamen. Hoe kun je dan in hemels naam iemand wijsmaken dat hij vooral niet moet ontvetten.
Is dat een tip ofzo: niet ontvetten. gewoon kijken hoelang het duurt voordat hij te gronde gaat.
Heb je wel op je ontvettings middelen bespaard.
Echt niet te geloven.
 
4 pagina's over het ontvetten van een schroefje ...


afijn, Uwe hoe staat het er mee ? .. al weer een beetje verder?
 
Nu ben ik met een jaar of 4 redelijk nieuw in deze hobby, maar ik heb nog geen enkel schroefje ontvet voordat ik deze vast heb gezet. Alles wat ik met Loctite vast heb gezet zat ook echt vast. En je kan een as ook over een glazen plaat rollen. Dan hoef je ook niet van die lastige woorden te gebruiken die niet in een woordenboek voorkomen ;-)

Helaas gaat de volgende stap (nl. het checken op excentriciteit van het tandwiel nadat deze op de naaf is gemonteerd) niet op een glasplaatje...

Hopelijk niet, maar eens komt de dag dat een niet ontvet schroefje toch los komt; gewoon nog een paar jaartjes wachten

Grz :lol:
 
Mannen ik denk dat we nu moeten stoppen met het verder vervuilen van Uwe zijn bouwverslag en :ontopic: verder moeten gaan.
Dus Uwe hoe staat het met de bouw van deze pracht heli.

Mvg. Freddie
 
idd genoeg met de discussie "ontvetten"
iedereen weet nu dat pro en contra en kan zelf kiezen !

__________________________________________________________

Ik wacht nog op een paar onderdelen,
b.v. ook stekkertjes voor de motor enzv.,
die komen alle wat later binnen,

dus na mijn vakantie gaat het verder !!

Ik ben nu 2 weken niet thuis en vervolgens ga ik niet bouwen,
maar wel gaat een 700er me naar vakantie.


Groet
Uwe


____________________________________________________________
 
Hoi hoi,

terug van vakantie ... en net op tijd de .. ik hoop .. laatsten onderdelen
van de Gaui X7 binnen gekregen !

En als ik de handleiding zo zie,
staat nu wel nog een hoop werk aan te doen,
morgen bezig met vliegen en clubavond,

maar donderdag kan het verder gaan met bouwen,
behalve het is echt uitdagend vliegweer !

hier de heli, even aangekleed,
en dan het canopy met de NX4 in de achtergrond:


dat word wel een geweldige machine !!

Tot gauw,
Uwe
 
Laatst bewerkt:
...morgen komen nog wat foto's
van de motor plaatsen en van de montage van de rotorkop,
alles heeft wat tijd gekost, maar is uiteindelijk goed gegaan,
meer dan morgen :worship:

Groet
Uwe
 
3. Bouwdag:

3. Bouwdag:

Gisteren al de motor houders met contra-bearing geplaatst,
het is wel wat 'uitzoeken' om de goede afstand
tussen maingear en motor-pin te krijgen,
omdat de schroeven van de motor nu aan de onderkant in het frame zitten,
en niet toegankelijk zijn,

dus de schroeven lichtjes aantrekken, afstand instellen
en de motor weer uithalen en de schroeven vast zetten,
hetzelfde gebeurt met de contra-bearing,

maar alles twee gaat goed!

en da zit die al erin:

Part 2 van deze dag was de rotorkop,

zou geen probleem zijn,
maar was wel wat knutselen met de schijfjes
van 0,8 mm en 0,9 mm en 1,0 mm die aan twee plekken
van elke kant geplaatst moeten worden,

dat ringetje tussen de buitenste bearing en de thrust bearing
moet altijd 1 mm zijn !
de bearing bij de dempers is bij mij nu 0,8 mm,
en het is geen speling,
alles loopt netjes
en de schroeven in de 10 mm feathering shaft zitten top vast !!!

bijzonder is bij deze constructie,
dat de dempers super hard zijn,
en dat de trust-bearing
idd tussen het binnenste en het buitenste bladhouder lager zit,
dus die bladhouder lagers
zitten helemaal aan de eindpunten van de bladhouder.

alle ringetjes en lagers passen super precies in de bladhouder,
soms dacht ik, hoe kan dat nou en hoe moet dat,
maar uiteindelijk heb ik een goed functionerende hoofd gekregen:

in het laatste foto is ook die swashplate te zien,
die loopt echt zo als een mess in warm boter,
maar alle schroeven uithalen en loctiten !

echt mooi zijn ook die links naar de bladhouder
met een linksdraaiende en een rechtsdraaiende schroefdraad:

voor verstellen een pennetje door de link stekken en draaien,
moet je niet meer kijken of de ball link goed zit of niet !

En ..... voor het oog ....
even de vleugel monteerd en de cap op gezet,
en even genieten ...

Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt:
dank je wel David !!

Opmerking:

in plaats van een 10T motor-pin
gebruik ik i.v.m. de langzamer draaiende motor
een 12T motor-pin met een 100T main-gear.

voor hoge headspeed
gebruik ik 693mm EDGE bladen en bij passend
105 mm EDGE heck-bladen

motor is zo als eerder geschreven
een Scorpion Power Dekker.

Behalve de kleinen gelen ringetjes aan het landingsgestel
voor betere zicht
is alles stok !

...tot nu toe, ha ha

Groet
Uwe
 
Hoi Uwe ziet er erg goed uit.
In de andere topic had je het over aantal stekkers in ontvanger/FBL systeem.. Ik gebruik dubbele servostekkers die naar de 2s lipo gaan, daar bij een derde als Back-up ...optipower ultraguard.. Zie onderstaander foto..als je d'r meer wilt hoor ik het wel.

e57435e6914b21827c2a5759ec7dbec4.jpg

bd1f36a4bbb177a04d628eaaac3b8767.jpg
 
Bedankt Ruud,

ik heb ook nog servo-verlenging liggen van mijn Bell,
ik ga dus van de lipo met een sterke kabel beginnen
en dan verder met 2 korte kabeltjes met servostekkers na de v-bar

bedankt voor de hulp !

en ook dank aan Joop voor de informatieve PB's !

Back-up systeem vind ik goed,
als je de main lipo en de BEC gebruikt,
ik gebruik geen BEC, ook geen externe.

Groet Uwe
 
Laatst bewerkt:
4. Bouwdag:

4. Bouwdag:

De elektronica verbouwen stond vandaag op de lijst,
begonnen met de Servo's, alles loopt na handleiding,
de Servo's zijn Gaui BLS HV GS 503 voor de swash en GS 504 voor het heck,
servo arm is 18 mm lang aan de swash, 17 mm voor de heckservo
(ideaal voor 10 mm uitslag na elke kant:

tegelijk de servo links op maat ingestellt en verbouwd,
jammer is, dat je de servoarm niet meer verstellen kan,
als de servo ingebouwd is,
dus moet de servo / servo-arm voor inbouw centreert worden

ook de heck-servo heeft zijn vaste plek links achter in het frame,
het is ruimte voor een servoarm, de rest moet afgeknipt worden:

Ook zijn die heat sinks monteert voor de motorkoeling
in verband met een vrij grote alu motormount:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top