Bouwverslag H.M.S. Bounty (Amati)

Je hebt het model netjes beplankt, dat is zeker. Maar ik zou toch een opmerking willen plaatsen over het verloop van je latten. De beplanking van de huidgangen dienen met de zeeg van het schip mee te lopen en dat is hier duidelijk niet het geval, sterker nog ze lopen met name vanaf het middenschip naar de boeg zelfs tegengesteld aan de zeeg.

Op onderstaande foto is duidelijk te zien wat ik bedoel; A is jou eigen foto, die ik bij B heb recht gezet. De rode lijn loopt evenwijdig aan de kiel, waardoor goed is te zien dat de lat die ik heb gemarkeerd met de zwarte kruisjes vanaf het midden behoorlijk omlaag loopt richting de boeg, terwijl dit precies andersom zou moeten zijn, met de zeeg van het schip mee, dus naar boven. Naar het achterschip toe is het welliswaar wat minder, maar de hele lat (en daarmee ook de andere latten) loopt dus met een boog tegengesteld aan de zeeg.
13. tweede beplanking_bewerkt-2.jpg

Je hebt het model netjes beplankt, dat is zeker. Maar ik zou toch een opmerking willen plaatsen over het verloop van je latten. De beplanking van de huidgangen dienen met de zeeg van het schip mee te lopen en dat is hier duidelijk niet het geval, sterker nog ze lopen met name vanaf het middenschip naar de boeg zelfs tegengesteld aan de zeeg.

Op onderstaande foto is duidelijk te zien wat ik bedoel; A is jou eigen foto, die ik bij B heb recht gezet. De rode lijn loopt evenwijdig aan de kiel, waardoor goed is te zien dat de lat die ik heb gemarkeerd met de zwarte kruisjes vanaf het midden behoorlijk omlaag loopt richting de boeg, terwijl dit precies andersom zou moeten zijn, met de zeeg van het schip mee, dus naar boven. Naar het achterschip toe is het welliswaar wat minder, maar de hele lat (en daarmee ook de andere latten) loopt dus met een boog tegengesteld aan de zeeg.
Bekijk bijlage 421151
Post #48 was een beslissing om het zo te doen

Post #48 was een beslissing om het zo te doen
Dat weet ik wel en begrijp ik ook, maar dat wil nog niet zeggen dat het zo correct is en dat is wat ik wil duidelijk maken. De zeeg van een schip zit er niet voor het mooie, maar zonder deze zeeg zou een schip geen lang leven beschoren zijn en breken bij slecht weer. Het is uiteraard bedoeld als opbouwende kritiek ;)

Dat weet ik wel en begrijp ik ook, maar dat wil nog niet zeggen dat het zo correct is en dat is wat ik wil duidelijk maken. De zeeg van een schip zit er niet voor het mooie, maar zonder deze zeeg zou een schip geen lang leven beschoren zijn en breken bij slecht weer. Het is uiteraard bedoeld als opbouwende kritiek ;)
Snap ik ook, er is gewoon een verkeerd begin gemaakt. Hopelijk gaat dat volgende keer beter.

Dank jullie wel voor jullie opmerkingen. Piet je hebt helemaal gelijk. Ik had bedacht dat tov de eerste beplanking de eerste lat van de twee beplanking gelijk zou moeten lopen met het dek en dan van voor naar achteren. Deze eerste lat heb ik dan ook zo aangebracht, zonder of in ieder geval zo min mogelijk te buigen. Het kan zijn dat de foto het beeld niet helemaal goed laat zien. Ben wel blij met de opmerkingen. Zo heb ik weer wat geleerd.

Om reden dat ik nog niet helemaal zeker was van het verloop van de tweede beplanking heb ik nog even gemeten. Blijkt dat de eerste beplanking bij het middendek aan voorzijde exact op dezelfde hoogte is aangebracht als aan de achterzijde, dus geheel horizontaal. E.e.a. gemeten vanaf de kiel. Vervolgens heb ik de eerste twee berghouten aangebracht met exact de maat ertussen zoals op de tekening is aangegeven.
14. berghouten.jpg

Na enige tijd geen mogelijkheid te hebben gehad om de posten nu eindelijk weer een update. Ik heb natuurlijk niet helemaal stil gezeten en heb de volgende vorderingen gemaakt. Na schuurwerk eerst het schip voorzien van kleur. Vanaf de kiel naar waterlijn ivoorwit en daarboven groen. De romp heb ik niet geheel glad geschuurd om het hout zichtbaar te houden.
Daarna heb ik het roer geplaatst en voorbereidingen gemaakt voor de roerketting.
Hierna de binnenzijde van de verschansing voorzien van verstevigingen en de kozijnen geplaats voor doorvoer van de kanonnen . Vervolgens hoofdingangen gemaakt met een scharnierend bovenligger. Scharnieren diende ik zelf te maken van twee metalen stripjes van 3 mm breed en 5 mm lang. Hier moest dan ook de scharnierpen ingezet worden.
Na deze klus kon ik de twee hekwerken maken en plaatsen die aan diende te sluiten op de verschansing. Hierop diende de nagelbanken aangebracht te worden evenals op de verschansing. Deze moest ik ook zelf maken van hout met de maat 1mm dik en 3 mm breed. Hierin de voorgeschreven gaten geboord.
Ook de treden zijn aan de zijkant van de romp aangebracht.
bovenaanzicht.jpg
roer aangebracht.jpg

treden en hekwerk geplaatst.jpg

Knappe vooruitgang zo Eduard, en een lekker geprul met die scharniertjes, leverde hier toen ik deze bouwde ook wel wat kopzorgen op ;);)

Laatst bewerkt:
Baie mooi werk Eduard! De dekbeplanking ziet daar net uit en die groen/wit kombinasie blij n gunsteling van mij! :thumbsup:

Twee bijna hele dagen gewerkt aan de stuurhut. Op tekening staat hij afgebeeld met glad dak en een klep die niet kan scharnieren. Om reden dat de beplanking niet niet breed genoeg was om het dakje te bedekken heb ik ervoor gekozen om ribben aan te brengen. De scharnieren was andere koek, Deze gemaakt van stripje koper en de scharnierpennen van 0,3 mm koperdraad met een lengte van 1mm. Al met al best intensief. Vervolgens dry-fit even op het schipgeplaatst. Morgen weer verder.
stuurhut.jpg
stuurhut los.jpg

Leuk, van die hokjes maken.. leuk om te doen en gelijk een heel ander zicht als het op dek staat! Maar dit is volgens mij geen stuurhut maar een vlaggenmast als ik me niet vergis..

Het hokje staat omschreven als stuurhuto_O. De boom die je ziet is verbonden met het roer. Deze boom moet nog op lengte worden gemaakt en vervolgens middels touwen verbonden worden met het stuurwiel.

Back