Hallo Stefan,
Allereerst mijn complimenten. Zit er zo toch mooi strak uit!! Dan je vraag wat betreft het spuiten. Of je dit in zijdeglans of hoogglans doet is zeer persoonlijk maw jouw keus. De tips die ik ga geven zijn gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen wat niet wil zeggen dat dit de beste manier is. Mijn vuistregel is altijd in volgorde spuiten van licht naar donker. In dit geval zou ik eerst het dek spuiten. NIET in de grondverf laten staan!!!! Grondverf dient afgedekt te worden met een afsluitlaag. De romp (spuigaten ed ) aan de buitenkant afplakken en er tevens voor zorgen dat er geen verf op de buitenkant van de romp kan komen. Tip, zo snel mogelijk na het spuiten de afplaktape er af halen. Voor deze bewerking is het niet nodig om de dure masking tape te gebruiken.
Na het drogen van het dek, minimaal 24 uur, de romp geel spuiten. Hiertoe plak je alle openingen naar het dek, de spuigaten en de troskluizen aan de binnenkant af. Nu worden ook de randen van je spuigaten mooi geel. De troskluizen ga ik na het spuiten handmatig zwart maken. Uiteraard plak je het dek ook af. Je moet alleen voor jezelf uitmaken of je de potlijsten zwart maakt of ook geel. Overeenkomstig je wensen afplakken. De waterlijn moet je met een potloodstreepje op de romp zetten. Ik plak deze echter niet af maar laat het geel doornevelen onder de waterlijn. Weer na het spuiten zo snel mogelijk de tape verwijderen. Ik zou voor het afplakken van deze kleur wel maskingtape gebruiken om te voorkomen dat de gele verf onder de tape kruipt.
Na het drogen, minimaal 24 uur, teken je weer de waterlijn op de romp. Langs deze lijn afplakken met masking tape en tevens al het geel en grijs afdekken. Nu kan het onderwaterschip gespoten worden. Na het spuiten zo snel mogelijk de tape ed verwijderen.
Voor het verwijderen van tape in het algemeen geldt scheef wegtrekken van de scheidingslijn af.Vergeet niet je roeren te spuiten. Ik zou deze los spuiten en na droging weer monteren.
Nogmaals Stefan, dit is de manier die ik altijd toepas maar er zijn meerdere wegen naar Rome.
Zelf spuit ik alles met hoogglans industrielak van Wijzenol. De romp aan de buitenzijde lak ik daarna over met zijdeglans blanke lak van hetzelfde merk. Zoals gezegd, een ieder heeft hier zijn eigen idee over. In ieder geval veel succes en hoop gauw weer een foto te zien waarin ze weer mooi geel is.
Vriendelijke groet
Sjoerd