Bouwverslag Happy Hunter

Up-Date 33

Hallo allemaal,

De kraan en het mechaniek zijn zo goed als gereed. Heb een lier gemaakt voor de hijsdraad alsmede een trommel voor de sleeplier. Ook de beveiliging voor het zwenken is gereed. Ik ga nu alles weer demonteren en dan eerst alles spuiten. Hierna de kraan verder detailleren met slangen enz. Daarna komt voor mij het moeilijkste. De electronica. Gelukkig krijg ik hierbij hulp, Uiteraard heb ik wel alle functie's één voor één getest en het geheel werkt naar behoren. Hierbij wat foto's van de kraan en ook een doorkijkje naar de "machine kamer".

full

full

full

Tot de volgende keer.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Sjoerd. Wat een mooi stukje techniek. Moet eerlijk zeggen dat ik er jaloers op ben. Heel wat anders dan Robbe had bedacht.

@Stefan, bedankt voor je reactie.

@Vincent, tzt zul je het wel zien. Het is zo dat de gehele aandrijving van de kraan op een plateau van 5,5 mm staat wat als een lade in geleiders schuift die aan de romp zijn vastgemaakt. De kraan zelf rust met de gondel op het dek en aan de onderkant op het schuifplateau in een soort draaischijf. Heb er alle vertrouwen in dat dit sterk genoeg is. Daar komt bij dat de kraan natuurlijk geen lasten zal verplaatsen.

Het is weer helemaal Top Sjoerd!

Ik heb enorm veel bewondering voor al je metaalbewerking
om zo'n mooi werkend kraantje te maken:worship:

Alvast heel veel succes met de bijbehorende electronica, en verdere afwerkingen.

Jan

GEWOONWEG UITZONDERLIJK!!!!

Als ik mezelf dan zie knoeien, heb nog veel te leren,
marr dit is echt indrukwekkend!!!

Brecht, Paul, Jan en OVL. Heel erg mooi dat het jullie goedkeuring kan wegdragen. Wordt erg vrolijk van jullie reacties. Geeft me weer motivatie!!!!

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd,

Ik moet me een beetje schamen dat ik vanavond voor het eerst pas jouw topic heb gezien. Heb hem gelijk van begin tot het eind door gekeken en gelezen. Het is een topic waar heel veel forumleden waaronder ikzelf wat aan zullen hebben.

Mijn complimenten voor de mooie bouw!!!!!

Groetjes,
Peter

@Peter, schaamte is in het geheel niet nodig. Wel leuk dat je het verslag hebt gelezen en hierbij bedankt voor je reactie.

Groet
Sjoerd

Hey Sjoerd,

Jij hebt wel complimenten over mijn tekenwerk maar ik vind het erg knap hoor wat jij doet ZONDER tekeningen compleet uit het hoofdje met een paar kleine schetsen. Het is netjes geworden zo. Ben erg benieuwd naar het gespoten eindresultaat!:D
Ga je de ompool printjes nog gebruiken?

Gr.
Pim

@Pim, bedankt weer. Mijn baas zei altijd, er zijn geen problemen, alleen maar uitdagingen. En met een beetje boeren verstand ( niet negatief bedoeld) kom je een heel eind. Wat de printjes betreft, ik stuur je nog even een mailtje.

Groet
Sjoerd

Up-Date 34

Hallo allemaal,

Kraan en aandrijvingen gespoten en afgemonteerd. De hijsdraad moet er nog in maar heb eigenlijk de "goede" kabel nog niet gevonden.

full

full

full

Zoals het zich laat aanzien ben ik ook uit het electronica verhaal. Tot de volgende keer.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Sjoerd. Heel netjes hoor. Zou je voor de hijsdraad misschien ijzergaren kunnen gebruiken. Is zwart en redelijk flexibel.
Je bent ook bijna aan het schilderen toe zo te zien.

Bedankt Stefan. Ijzergaren? Geen idee. Vergeet niet dat de draad toch wel wat weerstand ondervindt op weg naar de uiteindelijke lier. Hoe soepeler de draad hoe kleiner het gewicht van de haak kan zijn. Hoe kleiner de haak, hoe mooier het staat op deze schaal. Heb moeders naaidoos ( nee, niet die!!) ook al overhoop gehaald maar kan niet echt iets goeds vinden. Misschien in de Historische Zeilschepen iemand een idee?
Moet nog een klein stukje railing zetten bij de kraan voet. Daarna ga ik de waterinlaatroosters ( bedankt Pim) monteren en nog een paar loosgaten. Ook op het sleepdek moeten nog wat dingetjes gemaakt worden en daarna gaat ie in de kleur.( Hoop ik):)

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd.

Ga eens op bezoek bij een fourniturenzaak.
Zo'n zaak waar een "echte vent" alleen maar met een knalrooie kop :oops: en tijdens koopavonden (want dan is het tenminste donker!!) naar binnenloopt omdat ze alleen maar garens, lapjes, knopen, ritssluitingen en andere frutsels hebben.
Neem je kraan mee en laat zien wat je probleem is:
Draad wat dun, sterk en soepel moet zijn, zonder veel trekweerstand.

Wedden dat de dames die in zo'n zaak staan, je kunnen helpen?
Even googelen op " fournituren" en je hebt een aantal zaken in beeld waar je terecht kunt.

vinden de dames maar wat leuk als je daar binnen komt als vent :P

zelf gedaan voor mijn rc zeilboot vorig jaar, hahaha (maar ze konden me prima helpen overigens!!!)

Ziet er heel goed uit Sjoerd.

Voor de kabel van de kraan moet je eens een stukje Dacron vislijn gaan proberen. Is ijzer sterk, en vreselijk soepel.
Ik had het op mijn kraan van de Maersk Lifter. Voldeed prima en kon er met gemak 500 gram mee tillen.

FF kijken bij de goede hengelsport winkel, hebben ze het vast wel. Misschien dat ik nog wel 1 meter heb liggen, lijkt mij lang genoeg.

Groet Paul UK-104.

@Roel, haha, die schaamte ken ik niet. ik koop ook BH,s voor vrouwlief, geen probleem. Maar het idee is natuurlijk weer top.

@Badbert, jij ook bedankt voor je reactie. We gaan het mogelijk beleven.

@Paul, ben zelf geen visser dus ook absoluut niet op de hoogte met wat hier te verkrijgen is. Jij als ervaringsdeskundige, gezien je bouwverslagen, kunt hier beter over oordelen. Als je nog een metertje hebt liggen houd ik me aanbevolen. Kan ik in ieder geval kijken of het beter is dan wat ik tot nu toe heb gezien.

Back