Bouwverslag Kustwachtvaartuig Waker

Hallo,

als forumlid ben ik nieuw hier, maar zit al enige jaren op dit forum rond te neuzen. Puur uit het feit omdat ik het een zeer interessante hobby vind.
Er worden momenteel prachtige schepen gebouwd en in het verleden zijn er ook diverse mooie schepen gebouwd.

Wel dan nu, ik ga mij er nou ook eens aan wagen. Ik heb op internet een scheepsromp van de Smit Rotterdam op de kop weten te tikken voor een bescheiden bedrag. Ik heb in het verleden een aantal andere schepen van Billing Boats gebouwd, en wil dit schip al heel lang bouwen. Het pakket aanschaffen is vrij prijzig voor mij als scholier, daarom ga ik deze romp afbouwen waar iemand ooit aan begonnen is.

Bedoeling is dat de boot radiografisch bestuurbaar wordt. Er zit verder nog geen elektronica is, dit zal ik zelf op den duur moeten inbouwen. Ik bouw het schip af als het kustwachtvaartuig de Waker, die reeds is gesloopt. Ik vind het een prachtig schip om te zien, en ben al meerdere malen aan boord geweest. De ontwikkelingen zal ik bijhouden middels een bouwverslag, zie dit maar als de eerste bouwsteen. Voor nu heb ik niet meer te melden. Foto's van de romp zal ik binnenkort plaatsen.

Hieronder een foto van het schip waar het om gaat. Het is een foto van het schip in betere tijden. Foto's van de sloop zijn zeer pijnlijk om te zien (voor de liefhebber).

4276607386086a9a9cd8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Foto's van de sloop zijn zeer pijnlijk om te zien (voor de liefhebber).

Tja, van de brand en vervolgens haar laatste tocht werd hier vrijwel live verslag gedaan. Was een gebeurtenis die veel modelbouwers droevig stemde.
Succes met de bouw, het zijn inderdaad mooie schepen.

Groet,

Ad Bakker
 
Beter een jonge bouwer van "alweer een smitboot" dan geen bouwer.

Welkom en veel bouw en forumplezier toegewenst.
 
Succes met de bouw!,hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven!

Neem aan dat je weet dat de Waker de Smit Houston is geweest en als je de romp van de Rotterdam/Londen gebruikt je dan niet op de juiste schaal bouwt.

Gr Herman
 
Leuk man! Ik ga het zeker volgen, ben zelf een aantal jaar geleden aan de Smit New York begonnen.
Helaas ligt de bouw daarvan nu even stil i.v.b. met een ander project.
Maar in ieder geval heb ik daar destijds wel een bouwverslag van bijgehouden, en misschien heb je er wat aan...
Zie link: Bouwverslag Smit New York 1:50

Veel suc6 met de bouw!
Gr, Bart ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Herm; dat wist ik nog niet. Ik heb even beide schepen (Waker en Smit Rotterdam) even met elkaar vergeleken en zie dat de opbouw (zie pijl) bij de waker verder doorloopt t.o.v. de Smit Rotterdam.

2505240.jpg


bb47820smit20rotterdam.jpg


Met enige creativiteit is de waker zeer dicht te benaderen. De opbouw van de boot zit nog los, deze valt nog te verlengen. Dit lijkt mij het enige verschil, de boten zien er haast hetzelfde uit (m.u.v. de kleurencombinatie).
 
Smit Rotterdam is niet de Waker, De Waker was vroeger de Smit Houston,

1977 Opgeleverd als Smit Houston,
1989 Verkocht aan Greenpeace en herdoopt naar Solo,
1995 Verkocht aan SmitWijs en herdoopt naar Waker en verhuurd aan de Kustwacht,
2009 Helaas door Brand verloren gegaan, :(

De Rotterdam en London zijn identiek, bijde 75m lang
De Houston,New York,Singapore waren 68m lang,

(bron : Tugspotters.com)

@ Baggeraar, We weten dat jou interesse ergens anders ligt, MAAR er komt een keer tijd dat jij die "Smit jongens" nodig hebt op het water... :rolleyes:

Maar inderdaad. Laat eens wat foto's zien, :D
Ben erg benieuwd....
 
Vincent, ik hoop dat er dan wel bootjes zijn op schaal :25 en uit een passend jaar ( rond 1932).
Die zijn voor assistentie van harte welkom. :D

Als ze natuurlijk zelf kunnen aan en afkoppelen. . . . . .
 
@ Vincent,

De Singapore is net als de Rotterdam en London 75 meter.

Je had de 16000ihp klasse: Smit Houston en Smit New York
En je had de 22000ihp klasse: Smit Rotterdam, Smit London en Smit Singapore.
 
Omdat ik de boot nog niet heb ontvangen, en dus nog niet zelf over foto's beschik, plaats ik hierbij de foto's welke afkomstig zijn van de advertentie. Op deze foto's berusten wel auteursrechten, dus ik ben juridisch gezien in overtreding.
zeesleper1.png


zeesleper2.png


zeesleper3.png


Het gaat hier om een romp van de Smit Rotterdam van Billing Boats. Er moet, zoals op de foto's te zien is, nog veel aan gebeuren. Ik zie er in iedergeval perspectief in! ;)
 
Oei,. das niet zo best.... :mrgreen:

Maar wat betreft de romp, Ik zie zo al een x aantal fouten in de romp.
Sowieso de achtersteven en de bulb.,
Ik hoop dat je een beetje handig bent aangelegd want hier zit wel wat werk aan,
Ga niet kwakeloos van de tekeningen van BB uit, deze zien niet 100% getrouw met het echte schip,

Probeer zoveel mogelijk foto materiaal te verzamelen en als je iets niet snapt gewoon vragen, liever 10x de zelfde vraag als dat je het 1x fout doet,

Ik wens je veel suc6 met de restauratie/verbouwing en zal je op de voet blijven volgen....

Grtz Vincent, (die toevallig wel een grote smit fan is... :p)
 
De bulbsteven viel mij inderdaad ook al op. Deze is aan de hoekige kant en zal ik wat ronder moeten zien te krijgen. De fout in de achtersteven kan ik niet opmaken, zou u dit kunnen toelichten???

Ik ben op de hoogte van de Billing Boat tekeningen. Bij de vorige modellen week ik ook altijd af van deze tekeningen. Gaf de schepen vaak een eigen draai, waardoor deze meer mijn smaak kregen.

Leuk dat u geïnteresseerd hebt in het bouwverslag;) Als ik vragen heb, dan geef ik wel een seintje. Er is hier ervaring genoeg...
 
Back
Top