Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Op mijn porter staan flaps ook op drie standen. Nul, 2 cm voor opstijgen en 4,5 cm voor landen. Heb wel de servo's vertraagd aangestuurd via de zender. Duurt nu 1,5 of 2 seconden tegen dat het eindpunt bereikt is.
 
Peter, ziet er hartstikke gaaf uit. Wou dat ik de plek en handigheid in houtbouw net als jou had.
Heb een puntje van aandacht: motorkoeling, sinds je de kap gemaakt hebt vraag ik me af of je met deze kap niet juist luchtstuwing onder de kap veroorzaakt.
Zou zonde zijn als de motor warm loopt met narigheid als gevolg.

Groet. Hans
 
Mannen dank. Met deze info kan ik wat, daar ik hier nog (toestel met flaps) geen ervaring in heb.
Andere heren dank voor de complimenten. Het is altijd leuk om ze te krijgen. :)

En Hans, speciaal voor jou een foto van de onderkant genomen. Denk dat de motor op deze manier niet te warm gaat worden.

Althans, .......... ik hoop het niet.

full
 
Peter, mooie close up.

Wat betreft koeling: afvoeropening groter of gelijk aan 3 x toevoer haal je makkelijk. Dat is het probleem niet.
Wel waar die lucht heen zal stromen, Aan uitlaatzijde word de lucht extreem warm dit zal de flow van koellucht tegenhouden.
Blijft alleen de onderzijde over om warme lucht af te voeren.
Toevoer naast prophub nihil, Blijft over de spleet onder de prophub, gok op 4 a 5 cm hoogte?
Door warmtestraling ontstaat er vanaf die 4 a 5 cm van de onderzijde overdruk onder je kap, koellucht wordt weggedrukt naar onder richting cylinderkop.
Mogelijke gevolgen: blazen in brandstof (afslaan motor), ontsteking stuk, warm lopen motor zelf (lagerschade, vastloper).

Mogelijke oplossingen: 1:Extra toevoer koellucht opening(en) aan voorzijde aan de bovenkant. 2:Flow van deze extra koellucht dwingen om je motor te volgen (denk aan je brommer van vroegah: puch, zundap, kreidler met geforceerde koeling). 3: Extra afvoer zijkant (louvres of haaie kieuwen).

Al met al met een paar relatief kleine aanpassingen aan de motorkap kun je een hoop ellende voorkomen.

Groet Hans

P.S. Een mooi grilletje aan voorzijde zou niet misstaan
 
Op mijn porter staan flaps ook op drie standen. Nul, 2 cm voor opstijgen en 4,5 cm voor landen. Heb wel de servo's vertraagd aangestuurd via de zender. Duurt nu 1,5 of 2 seconden tegen dat het eindpunt bereikt is.

Ook nog vergeten te zeggen: ik mix wat down mee (respectievelijk 3 en 8mm). Zie ook hier: http://www.topmodel.fr/goodsdoc/066GPC613_time_1393426624.pdf en dan pagina 28
Kan misschien al een goede richtwaarde zijn om te starten?
Eerste vluchten alleen de flaps (hoog) in de lucht proberen. Hij zal ook prima opstijgen en landen zonder flaps en zodoende kun je veilig kijken of de instellingen en mixen je bevallen. Gaat de kist raar doen, flaps weer op 0 en gebruik maken van de hoogte en de tijd om weer te recupereren.

Komt goed!
 
Ook nog vergeten te zeggen: ik mix wat down mee (respectievelijk 3 en 8mm). Zie ook hier: http://www.topmodel.fr/goodsdoc/066GPC613_time_1393426624.pdf en dan pagina 28
Kan misschien al een goede richtwaarde zijn om te starten?
Eerste vluchten alleen de flaps (hoog) in de lucht proberen. Hij zal ook prima opstijgen en landen zonder flaps en zodoende kun je veilig kijken of de instellingen en mixen je bevallen. Gaat de kist raar doen, flaps weer op 0 en gebruik maken van de hoogte en de tijd om weer te recupereren.

Dank voor deze info Dries, het is mij nu allemaal een stuk duidelijker, en ik ben weer wat wijzer geworden:)

Peter, mooie close up.
Mogelijke oplossingen: 1:Extra toevoer koellucht opening(en) aan voorzijde aan de bovenkant. 2:Flow van deze extra koellucht dwingen om je motor te volgen (denk aan je brommer van vroegah: puch, zundap, kreidler met geforceerde koeling). 3: Extra afvoer zijkant (louvres of haaie kieuwen).

Al met al met een paar relatief kleine aanpassingen aan de motorkap kun je een hoop ellende voorkomen.

Groet Hans

P.S. Een mooi grilletje aan voorzijde zou niet misstaan

En jij ook Hans, dank voor je advies.:)

Maar dan denken hoe zal ik dat doen, en waar verkrijg je zoiets. Zie in enkele draadjes die ik volg, dat mensen erg creatief zijn in het bedenken van hele goedkope , en zelfs voor niets oplossingen.
Dus denken, en voila............ ineens had ik het.
Staan op mijn werk nog wat pc's die afgevoerd gaan worden.
Kan ik dus goed gebruiken, ff open slopen

full


Zagen
full


Buigen en schilderen
full


Mooi grilletje gaat dat worden straks:banana:

Ben dus ook creatief in het bedenken van..........
 
Dat is het modelbouwersbloed! Overal rondkijken en van de meest onverwachte dingen gebruik maken om in een toestel te verwerken...
En dat maakt niet uit of je nog maar 1 jaar bezig bent of 40 jaar. Je haalt er zo uit, mensen die dat bloed hebben :-)
 
Kapje dus ontdaan van de folie, gaten voor de gril erin gemaakt, passen, weer in de folie gezet en dit is het resultaat geworden ::banana:

aanzien voorkant,
full


en gezien vanaf de zijkant.
full


Het heeft wel iets vindt ik zelf, en denk dat er nu wel genoeg koeling is.

Door het verplaatsen van beide lippo's naar het motor compartiment,
full


en na uitbalanceren
full


heb ik veel aan dood gewicht bespaard.

Slechts
full

gram aan lood erin.

Kom nu op een totaal gewicht van inclusief de folie 6200 gram. Niet slecht dacht ik zo.

To be continued.........
 
Mooi peter, precies zoals hij bedacht is! Neus had dus toch een centimetertje langer gemigen, dan had je geen lood hoeven gebruiken. Maar daar heb je nu niets aan haha! Gaaf geworden!!
 
Even :offtopic:.

Daar mijn rug al enige tijd niet zo wil meewerken, en aan de hand van de gemaakte MRI-scan, van de week op bezoek geweest bij de neuroloog in het Slotervaart ziekenhuis.
Daar deze hernia op een plek zit, die niet zo veel voorkomt :( wordt mijn geval eerst besproken met de Radioloog en enkele anderen neurologen, alvorens men overgaat tot een operatie.
1 april hoor ik hoe of wat. Ehhh.... helaas geen 1 april grap.
Dus nog even geduld hebben met de maiden flight.

To be continued.........
 
Slecht nieuws Peter :(
Ik wens je sterkte in deze, je hebt wel een mooi vooruitzicht als je straks weer opgeknapt bent:
De maiden van je prachtige Big Lift :beer:

Groeten, Ralf
 
To be continued........

Al vorderingen Peter? En dan gaat de vraag over je rug / hernia...........

Hans

Helaas nog geen echte vorderingen te vermelden Hans. Ben afgelopen vrijdag 1 april bij de neurochirurg geweest voor de uitslag van de bespreking en plan van aanpak, maar hij wil nu eerst nog dat er een sc-scan gemaakt wordt van de situatie.

Hij wil niet voor onverwachte dingen komen te staan. De hernia die bij mij aangetroffen is zit in het lendenwervelkanaal, en ik begreep van hem dat het meestal erbuiten zit. De ct-scan gebeurt vanmiddag. Mijn geval wordt weer in de groep gegooid 13 april, en 22 april krijg ik dan de uitslag en plan van aanpak.

Duurt lang allemaal, maar aan de andere kant ben ik ook blij dat de neurochirurg niet over één nacht ijs gaat.

Dus voorlopig nog even :offtopic:................
 
Laatst bewerkt:
Ja, afgelopen vrijdagmiddag van mijn vliegmaatje Ruud hand en spandiensten gehad, zodat de eerste vlucht van dit prachttoestel toch nog kon plaatsvinden voordat ik aan mijn rug geholpen wordt.
Hem de eer gegund voor de eerste vlucht, tenslotte heeft hij mij les gegeven en leren vliegen.:)

Bewust gekozen voor de vrijdagmiddag (heerlijk rustig dan), daar de meesten mede piloten nog aan het werk zijn.
Tenslotte gieren de zenuwen flink door je maag, en kies je dan voor het motto: hoe minder mensen hoe meer vreugd. Maar dat is mijn opinie.

Toestel uitvoerig nakijken, check, check dubbelcheck.

Martin die ook op het veld was, even de eerste vlucht laten filmen. Dank daarvoor.

En dan is het zover:


In één woord :yes: ,GEWELDIG!!

Wat vliegt deze versie van de Big Lift rustig en voorbeeldig.:banana:

Samen (beurtelings) ruim een uur gevlogen totaal vrijdagmiddag, met deze kist, en van alles geprobeerd. Flaps eerst op grootte hoogte uitgeprobeerd, en het ging gewoon perfect.
Landingen gedaan met en zonder flaps. Wat een wereld van verschil zeg. Ik zou zeggen: laat het mais maar lekker hoog groeien rondom ons veld. IK KAN BINNEN KOMEN!!

Het bouwen van dit toestel is in veel opzichten een wereld van verschil, ten aanzien van versie 1. Dit gaat sneller, en eigenlijk zijn vergissingen uitgesloten! Alles wijst de weg vanzelf.

Hulde dus ook aan @Japie.G. die alles vereenvoudigd heeft, een model compatibel en gebaseerd op de originele Multiplex Big Lift :feli:

Ter zijner tijd wat beelden van landingen met en zonder flaps............
om duidelijk het verschil te laten zien :beer:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top