Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Stephan, de kleuren die iemand op zijn schip zet, zijn volledig smaak gerelateerd wat ik op je laatste foto's zie, is iets wat gerust op een schip als dit gezeten kan hebben, en vooral het holle wulf.
De visjes of die daar zo gezeten kunnen hebben, ik weet het niet, en naar mijn idee kan niemand dit weten, want niemand van de huidige populatie heeft dat schip ooit gezien.
Je kunt alleen maar afgaan op de schilderijen die ooit gemaakt zijn.
Als voorbeeld kun je de Victory in Portsmouth nemen, hoeveel jaar is men daar met wetenschappelijk onderzoek bezig geweest om de kleurencombinatie te vinden waarvan zij nu verwachten dat die ooit op het schip gezeten heeft.
Over 10 of 15 jaar hebben ze misschien wel weer andere inzichten.
Maar wat mij betreft, vind ik dat je hier een knap resultaat neerzet, zowel in het snij, en boetseerwerk, als in de kleuren die je hier op gebruikt hebt.
Ik denk dat je me hier verkeerd begreep Peter:) de katvisjes zijn wel degelijk mooi gemaakt en horen daar wel thuis. Het ging me hier over de blauwe accenten wat ik afbreuk vond aan deze vissen.

@Hans Groenenberg, ik reageerde niet op jouw boodschap hoor Hans, maar puur op wat ik zelf zag.
En de visjes die heb ik inderdaad vaker gezien op foto's, ik had daar inderdaad duidelijker moet zijn dat ik het over de blauwe kleur had die ik persoonlijk iets minder vind, maar dat is dan weer mijn persoonlijke smaak.
In zijn geheel vind ik het heel knap gemaakt, hoewel ik dus de visjes liever gewoon meerdere grijstinten zou hebben gegeven

Vandaag met die van stuurboord bezig geweest, deze heb ik helemaal opnieuw gemaakt.
hij is nog niet af, puntjes op de i moeten nog. Ben nog niet tevreden.
hier en daar teveel hout weggehaald, dus dat moet ik weer aanvullen. Aangezien ze een vrolijk kleurtje krijgen valt dat niet op.
IMG_1251.JPG

IMG_1252.JPG

IMG_1253.JPG

IMG_1254.JPG

IMG_1255.JPG

IMG_1256.JPG

IMG_1261.JPG

IMG_1262.JPG

IMG_1263.JPG

IMG_1264.JPG

Als ik er zo naar kijk, dan past alles bijzonder mooi bij elkaar. Bijzonder goed geslaagde werkjes en wat Mees zegt het gaat je steeds beter af kan ik zeggen +1;)

@Heinrich Bedankt. Jij bent vrij secuur en geduldig, ik denk dat het jou ook zou lukken. gewoon beginnen.

Niet helemaal stil gezeten, ik ben met de onderste ornamenten van de zijgalerijen bezig. Deze maak ik voornamelijk van buxus maar ook soms wat fimo om ze passend te maken. Moet de mondjes nog goed maken maar dat doe ik liever morgen bij daglicht.
heb het even gehad voor vandaag.
Deze heb ik ook opgepoetst met zo'n schuursponsje voor de dremel. Geeft net een mooier uiterlijk.
Foto's zijn niet top trouwens. Kijken of ik morgen ook betere foto's kan maken, je ziet de gezichten bijna niet. Het is ook erg klein allemaal.

IMG_1274.JPG

IMG_1275.JPG

IMG_1276.JPG

Vandaag de gezichten gedetailleerd gemaakt. Dit doe ik met een kogelfreesje van 0,9 mm en een klein beiteltje dat vlijmscherm is en 2,5 mm breed is. Het is dan meer wrijven dan snijden met dat beiteltje.
Met 1 gezicht ben je al snel een dik uur zoet.
De grootste voor achter tegen de spiegel, dit hout was een beetje taai om te snijden.

IMG_1277.JPG

IMG_1278.JPG

IMG_1279.JPG

De volgende richting boeg, die ging al wat makkelijker

IMG_1281.JPG

IMG_1282.JPG

De derde

IMG_1283.JPG

IMG_1285.JPG

En de laatste die tegen de romp komt aan de voorkant van de zijgalerij, het beste resultaat wat ik daar van kreeg. Door de donkere nerven die een andere samenstelling hebben lijkt wel is dit geen makkelijke. Ook door de donkere overgangen kan je niet goed zien wat je doet.

IMG_1286.JPG

IMG_1287.JPG

Ik moet nog even met de schuur sponsjes erover heen, je kan aan het lichaam zien dat dat gedeelte wel gedaan is maar de hoofdjes nog niet. Maar de sponsjes waren op. Kijken of ik iets kan improviseren, de bestelling van alie is nog niet binnen.

@Pingu57 statief werkt wel beter met scherpstellen

Laatst bewerkt:
Kan Hans, maar dit is de vorm die Jan eraan gegeven had. Om een of andere rede vond ik dat ik die daar moest blijven handhaven. Wilde wel het kopje aanpassen en meer details aan het gezicht geven.

En Ja Koos die puntjes konden er eigenlijk wel bij, met die koude zee wat er iedere keer tegen aan klotst. Maar als ik nog langer aan die borsten geschuurd had was de directeur kwaad geworden :)

Back