Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Het Eind resultaat:

IMG_1319.JPG


Alleen de fokkemast nog
 
Ik vind het ook wel mooi gemaakt, dit soort details zie je niet vaak op een model :thumbsup: (misschien had je de woeling(s) zelf net iets smaller kunnen maken, een paar slagen minder, maar het ziet er evengoed zeer netjes uit!)
 
Ik vind het ook wel mooi gemaakt, dit soort details zie je niet vaak op een model :thumbsup: (misschien had je de woeling(s) zelf net iets smaller kunnen maken, een paar slagen minder, maar het ziet er evengoed zeer netjes uit!)
Bedankt heren.

Ja Piet vind ik ook. Maar er zat eerst touw op in die breedte en dat was ergens mee gekleurd. Met wat weet ik niet. Maar die kleur is diep in de masten getrokken. Ik moest het zo verdoezelen. Er zitten nu 4 woelings. En dat moeten er eigenlijk meer zijn. Maar door het verkleuren van de masten werdt dit er niet mooier op.
 
Bedankt heren.

Ja Piet vind ik ook. Maar er zat eerst touw op in die breedte en dat was ergens mee gekleurd. Met wat weet ik niet. Maar die kleur is diep in de masten getrokken. Ik moest het zo verdoezelen. Er zitten nu 4 woelings. En dat moeten er eigenlijk meer zijn. Maar door het verkleuren van de masten werdt dit er niet mooier op.
OK, het is ook geen probleem denk ik omdat ze er netjes opzitten kan het wel en ik begrijp je dilemma, soms moet je wat schipperen om iets anders te verdoezelen...;)
 
Bij je eerste poging van deze hoepels moest ik even denken wat Paul veel gebruikt de krimpkous. Maar na verder lezen in je verslag is het met de klei toch ook weer mooi gelukt!
En dat ging niet met de masten op hun plaats en de nommerstukken al gemonteerd. Dus moest ik naar een andere oplossing en ik vind ook belangrijk om de schuine kant zichtbaar te maken.
 
Ik had er nog nooit van gehoord van die hoepels en dat die daar zaten.
In die dagen werd het touw (1 inch dik) om de mast gewikkeld en niet geknoopt, zoal wij doen. Iedere slag werd met een spijker met een stukje leer vastgeslagen. Daarom knopen wij want zulke kleine spijkers hebben we niet. De houten hoepel boven en onder de woeling beschermde hem tegen zaken die langs de mast op en neer gingen. Afgeschuind aan de buitenzijde om het touw te beschermen. Je ziet ze het duidelijk op de tekeningen van Blom de 7P. Op de schaal 1:75 gebruik je dus een touw van max 0,4 mm. De houten hoepel is 1,5 inch en dus max 0,7 mm. De breedte van de woeling is gelijk aan de doorsnede van de mast op die plek.
 
In die dagen werd het touw (1 inch dik) om de mast gewikkeld en niet geknoopt, zoal wij doen. Iedere slag werd met een spijker met een stukje leer vastgeslagen. Daarom knopen wij want zulke kleine spijkers hebben we niet. De houten hoepel boven en onder de woeling beschermde hem tegen zaken die langs de mast op en neer gingen. Afgeschuind aan de buitenzijde om het touw te beschermen. Je ziet ze het duidelijk op de tekeningen van Blom de 7P. Op de schaal 1:75 gebruik je dus een touw van max 0,4 mm. De houten hoepel is 1,5 inch en dus max 0,7 mm. De breedte van de woeling is gelijk aan de doorsnede van de mast op die plek.
Leuke weetjes!
 
Back
Top