Bouwverslag replica biglift v2

3f7cd20413e84245d1c5085c76731e82.jpg

Begin gemaakt met de bouw van de flaps.

Past wederom allemaal weer prima in elkaar!!

Met vriendelijke groet,
Stephan

Eindresultaat:
DSC_9780_zpsho3e93vh.jpg

En paar uur later waren het er 2 :D de flaps zijn aan de zijde van de romp voorzien van 3mm triplex ter versteviging.
DSC_9781_zpson0pzzry.jpg

Groetjes,
stephan

• Like
Reactions: jve
Ziet er mooi uit Stephan !

Je zult straks merken dat die flaps uiterst effectief gaan zijn :-).
Ik heb een week of twee geleden die van mij voor het eerst op een graad of 35-40 gezet en schrok me een ongeluk. De kist houdt gewoon op te vliegen en stopt in de lucht. Met veel gas en flink wat up bleef hij nog enigszins vliegen ;-). Bizar om te zien..

Dus de flaps er maar iets op de eerste keer....

Succes en bouw ze !

Mooi te horen dat de flaps effectief. Ga ze bij de eerste vlucht niet gebruiken. Moet ook makkelijk kunnen landen zonder flaps. Gebruik jij een drie standen schakelaar? Hoeveel graden per stap?

Met vriendelijke groet,
Stephan

Tijdens de vlucht heb je er ook niet veel aan, alhoewel je erg langzaam en indrukwekkend een low pass kunt doen met de flaps erop :-).
Het landen doe ik eigenlijk altijd met de flaps erop, mijn kist is vrij zwaar en daarom heb ik ze wel nodig. Bij ons veld moet je ook nog eens over de mais binnenkomen en om niet het mais te raken en niet door te schieten gaan de flaps er dan op. Ik denk dat ze dan op een graad of 20 staan, is ruim voldoende !
Ik heb ze inderdaad achter een 3 standen schakelaar maar gebruik eigenlijk alleen standje 1.

Inmiddels zijn de vleugels voorzien van Wing tips. Links niet geschuurd rechts helemaal klaar.
914820cf1942f7ff0340553745706eb3.jpg

ffec934d43fc9225b3ab0797ba3ee571.jpg

Met vriendelijke groet,
Stephan

Dag Stephan.

Kan niet goed zien hoe jij de strut houder in de vleugel hebt bevestigd, bij onze big lift had ik dit met een winkelhaakje gedaan dat tussen de hoofdliggers gekneld was me een blokje en een hoop epoxy, vorige week is dit tijdens het vliegen in zijn geheel verschoven, met als resultaat een vleugel die ongeveer 45° naar de hemel verwees, gelukkig zijn de ribben in triplex en heeft de volgende rib de steun tegen gehouden, het was niet simpel landen, gelukkig enkel het landinggestel er onderuit en de folie gescheurd tot aan de naastliggende rib.
Geef hier dus voldoende aandacht aan alvorens de vleugel te folien.
Verder mooi bezig.
Groetjes.
Johan.

Johan,

Dank voor de tip.
Heb een 6mm vliegtuig triplex plaatje gemaakt. Daar een boutje ingelijmd met epoxy. Op dat blokje zit dan weer de bevetsiging zelf gelijmd met endfest 300 tevens vast geschroefd met een moertje( op het boutje wat ik ingelijmd heb. ) heel dit blokje zit geklemd en gelijmd tussen de liggers. Zal hier morgen effe een foto van maken.

Mvgr

Ziet er goed uit! Overigens zou je normaal gesproken down moet meemixen bij het gebruik van flaps, en dus geen up!. Dit om vliegsnelheid te behouden. Naja, uitproberen op grote hoogte!

Ziet er goed uit! Overigens zou je normaal gesproken down moet meemixen bij het gebruik van flaps, en dus geen up!. Dit om vliegsnelheid te behouden. Naja, uitproberen op grote hoogte!

Ik dacht inderdaad al dat het down moest zijn.
Dat is tenminste bij al mijn zwevers ook zo:):)

Vleugels zijn inmiddels helemaal ruwbouw klaar.
Kom op een gewicht van 675 gram inclusief Servos roeren en flaps.

Volgende klus worden de struts.

Met vriendelijke groet,
Stephan

Back