Bouwverslag San Francisco II

IMG_1994.JPG
en begonnen met de reddingssloep

Huul'n.....(Voor de niet tukkers onder ons; huilen) maar liefst drie spanten zaten er niet goed in. Wel eenvoudig kunnen herstellen maar doordat ze nu opnieuw gelijmd zijn kan ik vanavond niet verder.
Dat wordt dus een avondje op de bank [emoji31]

IMG_2075.JPG

Volgens de bouwtekening moet ik nummer 95 op de reling van de sloep monteren.
Nummer 95 zijn messing strips. Moet ik deze eerst schilderen? En dan 4 stukjes weer vrijmaken van de verf? Daar dan een klein gat inmaken? Om daar dan weer messing staaf nummer 97 in te steken?

Op tekening nummer 220a (rechtsbovenin) lijkt het echter dat de messing staafjes op een soort verhoging staan.

Wie o wie weet het? Of is dit zo'n gevalletje "zoek zelf maar uit wat je mooi vind"?

De messing strip nr. 95 is het dolboord die samen met de zetgang en het potdek de langs versterking van de sloep vormen. De messing staafjes zijn de dollen, waar omheen de roeiriem zich beweegt tijdens het roeien. Er zijn 2 soorten dollen, een beugel waar de roeiriem in word gelegd of dus zoals op jou model een pin en hiervoor zit er dan een metalen ring aan de roeiriem die om de pin valt.

Het dolboord nr 95 zou ik van hout maken, wat makkelijker te bewerken en te schilderen is, ook de gaatjes voor de dollen (messing pinnen) zijn dan makkelijker te boren. De verhogingen waar de pinnen (dollen) op staan volgens jou zijn in feite niets meer dan versteviging plaatjes voor de dollen, ze worden op het dolboord (95) gelijmd, waarna er een gaatje in word geboord diep genoeg om de messing pinnen (97) stevig te verankeren. De versteviging plaatjes zijn hier ook van messing, die je dus ook zou kunnen vervangen voor stukjes hout, hout is eenvoudiger te bewerken dan messing.

Hoe je uiteindelijk te werk gaat is natuurlijk aan jezelf, als je eerst gaat schilderen, dan is het inderdaad verstandig om de onderkant niet mee te schilderen i.v.m. het verlijmen. Om hout i.p.v. messing te gebruiken is slechts een goed bedoeld advies en is ook aan jou of je dit wel of niet doet. In feite kun je het ook doen zoals je het zelf hierboven beschrijft. Het is wel belangrijk om de bovenkant van de zetgang die je al rood hebt geschilderd wat te schuren zodat het dolboord nr. 95 goed verlijmd kan worden. Succes.

Dankjewel Pietsan. Moet even puzzelen met alle officiële namen in 1 zin maar ik kom er vast wel uit me je duidelijke uitleg [emoji1305][emoji1303]

Back