Bouwverslag Smit Nederland (Snoerke)

Snoerke, de zekering die jij eerst had getekend, direkt na de accu en met laadstekkers inbegrepen, is de beste plaats. Er zijn hier al topics geweest waar dit uitvoerig besproken is. De laders zijn slim, hopelijk zijn wij slimmer. Eventueel een extra zekering per regelaar/motor kan nooit geen kwaad.

Dr. Evil, ik had al zo'n vermoeden. Met weerstand branden ze prima op 6V!
Zinnia: bedankt voor de tip! Ben nog niet gaan winkelen, maar ga me laten informeren naar onderdelen.

Voor de volgers van deze draad weer wat foto's. Heb van alles en niets gedaan in de avonduren. 't Gaat stukje bij beetje. De trapschotten zitter nu in, de volgende stap is de treden uitzagen en zwart verven langs de randen, daarna inlijmen.

Ben met de brug begonnen gisteravond, en heb de schoorsteen geschuurd en opnieuw geplamuurd om de hoeken mooi scherp/ strak te krijgen. Een dekstraler heb ik getest, die lijkt nu mooi te schijnen met zilververf. Zo hoef ik er geen aluminiumfolie in te lijmen.

Voor mij dus geen snelle modelbouw met dat Billing Boats hout, dat vraagt veel tijd, wil je de 1m-regel willen kunnen hanteren!

Brug lijmen 1.jpg

Dekstraler 2.jpg

Schoorsteen plamuur CU.jpg

Trap onder lijmen 1.jpg

Laatst bewerkt:
Zo, weer een kleine update.

- alle railingstukjes zijn in het dek gelijmd, helaas nog geen foto voorhanden. Elders las ik het al eens, maar ben het ermee grondig eens: wat-een-werk was het!

- Heb de traptreden aan bakboordzijde gezaagd en ingelijmd. Twijfel nog of ik er een zwart biesje langs wil maken.

- De schoorsteen heb ik dichtgemaakt inmiddels en het plamuurwerk is gladgeschuurd en geverfd. Op zich ben ik tevreden en heb een hoop geleerd, voorral dat plamuren lelijke plekjes goed kan helpen verwijderen.

- Van de stuurhut heb ik nu in ca. 60% de kozijnen geplaatst. Eerst verf ik deze wit, dan lijm ik ze erin. De opbouw zelf heb ik nu deels 2x geverfd, maar Revell 5 of Humbrol 34 (mat wit) zijn beide slechte verfsoorten. De eerste is vaak te dik, de 2e prima maar dekt voor geen meter. Een voorbeeld van de dikke verf is hieronder te zien (de brug).

Groeten,
Snoerke

Traptreden erin.jpg

Schuinaanzicht opbouw.jpg

Rookgenerator 3.jpg

Schoorsteen closeup 2.jpg

Te dikke witte verf.jpg

Dag allen, weer een korte foto update.

Alle railingstukjes zijn vastgelijmd. Er zijn in totaal 3 afgebroken geweest bij een proefvaart waar ik zin in had (+ onderweg van en naar de sloot).
Alle railing erin eindelijk.jpg

Toen ben ik begonnen de verschansing te buigen boven een pannetje met de deksel een klein beetje open. Nog een vrij lastige klus, want je moet niet alleen buigen, maar ook een beetje twisten. Uiteraard ook de onderkant redelijk in de juiste hoek geschuurd. De voorste verschansing was het lastigst tot nu toe.
Verschansing voor 3.jpg

Verschansing achter 3 plamuur.jpg

Hoe krijg ik de verschansing van binnen netjes geverfd??? Tips zijn meer dan welkom!
Verschansing voor 2.jpg

Verder ben ik bezig de verlichting in de hoofdmast te monteren. Wegens houten mast maak ik een 4-tal draadjes langs de mast, zodat ik de verlichting in 2 groepen aan/uit kan schakelen. Alleen de 2,3mm rijstlampjes passen niet goed in de koperen fittings van Billing Boats. De draadjes aan de onderzijde vragen ook nog ruimte! Daartoe heb ik een gaatje in de dragers geboord waarin het lampje a.h.w. verzinkt. Foto's volgen later wel, als de hoofdmast geverfd is, en de lampjes aangebracht.

De stuurhut vordert gestaag, weer wat kozijnen gelijmd en fijn schuurwerk verricht. Moet nog een Humbroll 40 verf kopen voor het interieur. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Dank Pepper! Het is alleen een heel werk met de kwast. Uit andere bouwverslagen blijkt dat niet altijd, maar iedereen zal wel met 't zelfde bijltje hakken moeten.

Weer een update van mijn zijde.

De belangrijkste vooruitgang is de mast, waar ik verlichting in heb aangebracht. Het afwerken moet nog gebeuren, maar door een onverwacht (en leuk) zeilevenement (Kleine Sneekweek) kwam ik daaraan niet toe.

Het idee van de mast is als volgt: frees een sleuf in de mast, breng de lampjes aan, soldeer alleen de nodige draden bij elkaar en plamuur het weer dicht. Zover ben ik nu, op de onderkant v/d mast na.

Verder een paar aanvullende fotootjes: verschansing en schoorsteen.

Groeten van Snoerke (nee, ik ben geen Belg maar Nederlandse noorderling).

Mast met sleuf 1.jpg

Mast met sleuf en draad 3.jpg

Mast met sleuf en draad 6 CU.jpg

Mast sleuf geplamuurd.jpg

Verschansing voor geplamuurd 1.jpg

Verschansing zijkant aanbrengen 1.jpg

Schoorsteen geplamuurd 1.jpg

Schoorsteen geverfd 2.jpg

Laatst bewerkt:
Weinig tijd gehad voor verderbouwen, toch zit de verschansing er nu omheen, het laatste deel momenteel in de klemmen.

Deze klus viel mij zwaar, ik zal vertellen waarom: om de binnenzijde van de verschansing netjes te krijgen, wilde ik alles vooraf schilderen. Met de kromme delen lukte dat echter niet, omdat 't hout anders niet meer is te stomen. Achteraf zal dat in de ronde delen alsnog geknoei worden, ben ik bang (ik kan 't niet schuren, de ruimtes zijn te klein). Verven zonder te schuren wordt dan lelijk. Helaas, of iemand moet nog de gouden tip hebben.

Nadat de ronde delen waren vastgelijmd, kwam ik erachter wat te weinig lijm te hebben gebruikt hier en daar. Leermoment...

Tot slot de rechte zijdelen aanbrengen, maar oh-wee! Die waren al geverfd en dus niet meer te buigen/ te krommen met stoom. Het gevolg was dat de verschansing a/d voorkant niet goed sluitend te maken is. Het is "open" gaan staan aan de bovenkant v/d verschansing, waardoor geen contact met de railingstukjes mogelijk is. Om dit enigszins te voorkomen, heb ik een stuk a/d onderkant v/d verschansing voor moeten wegschuren. Nu sluit hij niet even hoog aan als het voorstuk. Met een beetje drukwerk en een flinke dot lijm is het toch nog een beetje gelukt, maar de grote vraag voor mijn volgende schip van hout:

--> hoe verf je de binnenkant van de verschansing??

Tot slot nog enkele foto's:

Binnenzijde verschansing, met flink wat lijm de verschansing bovenin toch naar binnen kunnen buigen.
Laatste deel verschansing binnen.JPG

Buitenaanzicht van het schip, de hele verschansing zit eromheen.
Laatste deel verschansing buiten.JPG

Groeten,
Snoerke

Laatst bewerkt:
Weinig tijd gehad voor verderbouwen, toch zit de verschansing er nu omheen, het laatste deel momenteel in de klemmen.

Deze klus viel mij zwaar, ik zal vertellen waarom: om de binnenzijde van de verschansing netjes te krijgen, wilde ik alles vooraf schilderen. Met de kromme delen lukte dat echter niet, omdat 't hout anders niet meer is te stomen. Achteraf zal dat in de ronde delen alsnog geknoei worden, ben ik bang (ik kan 't niet schuren, de ruimtes zijn te klein). Verven zonder te schuren wordt dan lelijk. Helaas, of iemand moet nog de gouden tip hebben.

Nadat de ronde delen waren vastgelijmd, kwam ik erachter wat te weinig lijm te hebben gebruikt hier en daar. Leermoment...

Tot slot de rechte zijdelen aanbrengen, maar oh-wee! Die waren al geverfd en dus niet meer te buigen/ te krommen met stoom. Het gevolg was dat de verschansing a/d voorkant niet goed sluitend te maken is. Het is "open" gaan staan aan de bovenkant v/d verschansing, waardoor geen contact met de railingstukjes mogelijk is. Om dit enigszins te voorkomen, heb ik een stuk a/d onderkant v/d verschansing voor moeten wegschuren. Nu sluit hij niet even hoog aan als het voorstuk. Met een beetje drukwerk en een flinke dot lijm is het toch nog een beetje gelukt, maar de grote vraag voor mijn volgende schip van hout:

--> hoe verf je de binnenkant van de verschansing??

Tot slot nog enkele foto's:

Binnenzijde verschansing, met flink wat lijm de verschansing bovenin toch naar binnen kunnen buigen.
Laatste deel verschansing binnen.JPG

Overzicht van het schip, de hele verschansing zit eromheen.
Laatste deel verschansing erop.JPG

Groeten,
Snoerke

Bij zulke geintjes eerst schuren dan verlijmen en dan schilderen:confused:
De juiste volgorde
begaan he
mvg
Frederik:D:D

Frederik, dat wil ik best overwegen, als ik erachter kan komen hoe de binnenkant vervolgens dekkend en zonder strepen te verven is! Want met de Humbrol/ Revell 15 verf moet je er wel 5x overheen. Dat wordt één grote knoeiboel... maar wellicht kun jij me overtuigen? :)

Frederik, dat wil ik best overwegen, als ik erachter kan komen hoe de binnenkant vervolgens dekkend en zonder strepen te verven is! Want met de Humbrol/ Revell 15 verf moet je er wel 5x overheen. Dat wordt één grote knoeiboel... maar wellicht kun jij me overtuigen? :)

Er schijnt ook nog zoiets als spuiten te bestaan.:confused:
Maar van verven en spuiten heb ik niet genoeg kaas van gegeten hoor
Maar daar zijn allicht andere die daar misschien hele mooie foefjes voor hebben (weten )
Mvg
Frederik:D

Snoerke,

bevalt Humbrol om mee te verven ? Zoals ik nou naar je schoorstenen kijk... ziet het er strak uit! Vloeiende verf dus...?

@Frederik: spuiten is idd ook een optie, ik ben wel aan 't oriënteren op een spuitset.

@Armando: met zowel Revell als Humbrol heb ik zeer uiteenlopende ervaringen. Wit van Revell is vaak dik, sneldrogend en streperig, van Humbrol dun en niet dekkend (ik verf vaak met R. voor, en lak met H. af). Billing Boats geel van Humbrol is vaak weer net iets beter. Zwart van Revell is een hele mooie verf: dik, vloeit goed uit en dekt. Hetzelfde voor de blauwe verf van de schoorstenen, dat is Humbrol 48.

Grtn, Snoerke

Dag Hans, dat idee speelde door mijn hoofd n.a.v. diverse foto's op dit forum. Ik ben echter nog niet echt bekwaam in solderen en 't zelf maken van onderdelen heb ik geen gereedschap voor. Maar wat je zegt, klopt wel.

Nu ben ik er extra op gebrand de mast netjes te krijgen! Heb 't plamuur al geschuurd en daarna geverfd om te zien hoe strak 't is geworden. Nog 1x plamuren en dan is 't weer mooi rond na 't schuren!

Grt, Sn.

Laatst bewerkt:
Vandaag spuitplamuur gekocht en uitgeprobeerd. Tenzij ik iets fout doe, zou ik willen zeggen dat 't niet bepaald de structuur opvult! Het is meer een dunne grijze verf. En het hout was al voorbehandeld met Putty-plamuur via plamuurmes, en later mooi vlakgeschuurd.

Is G4 ook op te spuiten?

Spuitplamuur 4.jpg

Motoren

Goedenmiddag,

Allereerst complimenten met je project

mag ik vragen wat voor motoren er in je Smit Nedreland zitten
zelf heb ik tweedehands exemplaar gekocht en de motoren lopen niet helemaal synchroon en ben van plan te hermotoriseren en dan de besturing aantepassen zodat beide motoren apart van elkaar te bedienen zijn

vriendelijke groet

Bret

Dag Bret,

Ik heb er twee Decaperms van Marx in gezet. Op mijn website (zie hieronder) kun je wel afbeeldingen vinden als je dat interessant vindt.

Groeten, Snoerke

Update & leermoment:

- na het aanbrengen van de verschansing is de romp enigszins vervormd
- nu sluit het inlegdek (met de opbouw) niet meer goed in 't midden :(
- de houten lijst daaronder moet ik nu zien te verwijderen, en deze daarna
iets afvlakken.

Al met al best een tegenslag! Want waterdicht maken kan volgens mij niet anders slagen!

Back