Bouwverslag Smit Nederland (Snoerke)

"Welke lak/ vernis kunnen jullie adviseren te gebruiken als eind-deklaag?"

Na het drogen heb ik ze afgelakt met "Humbrol Enamel" modelbouw verf. De zwarte romp heb ik afgelakt met hoogwaardige buitenlak in zijdemat, de onderwater lijn, met op kleur gemengde zijdemat lak van een verfhandel. Revell color alleen gebruiken voor echt kleine onderdelen, omdat deze verf veel te snel droogd en daardoor ongeschikt voor de grotere delen.

Dag Paul, dank voor je bericht! Heb ook alle onderdelen vooraf aantal malen gelakt, met name om de fijne groefjes weg te werken. Heb de dekken met Humbrol 101 geverfd, maar die verf is vrij gevoelig. Mijn Zwarte zee heeft Revell 48 (uit mijn hoofd), een licht-groen op de dekken, die is veel robuuster. Vandaar mijn vraag naar vernis.

Groeten,
Snoerke

Verf

Hallo Snoerke,

Hierbij een paar kleuren die ik op mijn Smit Duitsland heb zitten

Binnenkant verschansing okergeel Humbrol nr. 7
Smit geel boven het blauw aan de buitenzijde verschansing Humbrol 154
Zwart van de romp Humbrol 85 (zijde mat)
De dekopbouwjtes in mat bruin Revell 85 wat ik na drogen met een katoenen doek heb opgepoetst zodat de kleur wat meer leeft
Dek groen (conform echte schip) Revell color 364 (zijde mat)
De onderwaterlijn anti alg rose/rood Humbrol 73 (mat)

Bovenstaande verf is niet kras gevoelig en gaat al jaren mee in weer en wind.
Het wit van de opbouw hoogglans radiator verf van: echt Hema.
Het Smit blauw heb ik in '99 van de bemanning van de echte Smit Rusland gekregen. Er staat op die pot een doodskop, dus een lekker goedje.

mvg Paul

Wow, Paul dank voor deze bijdrage! Heb in 't begin ook zoekwerk gedaan naar de kleuren, want de kleurenkaart van Billing Boats voldoet helaas niet.

De kleuren die ik gebruik tot op heden (maar e.e.a. is nog niet definitief afgelakt):

- Opbouwwit = Revell 5/ Humbrol 34
- Verschansing = Revell 21, glans zwart, jou optie lijkt me beter
- Verschansing binnenkant = Revell 15 (gevoelig voor vuil, ik ga jouw optie bekijken).
- Dek = humrbol 101, redelijk gevoelig. Ook hier ga ik jouw optie bekijken.

De komende week doe ik niets aan mijn bootl weekend naar Bayern en wat overwerken vlg week. Daarna meld ik mij wel weer met foto's!

Groeten,
Snoerke

Zo! Ik heb net nieuwe verf gehaald. Eerst naar Quartel in Zwolle, maar zij hebben niet zoveel kleuren. Toen door naar De Wit in de Diezerstraat en daar zijn wel alle kleuren voorradig danwel in het rek opgenomen. Nu ga ik mijn romp en verschansing een beurt geven! Kortom, heb zin om wat voortgang te behalen vanavond! Foto's volgen één dezer dagen.

Groeten,
Snoerke

Dag allen,

Weer een kleine update. Wat er sinds de vorige keer is gedaan:

- draagvlak achter de romp gemaakt ivm nieuwe plaats servo, ontvanger, etc.
- stuurhut verder opgebouwd en geplamuurd
- stootlijsten uitgevijld, geverfd en gelijmd
- op bezoek geweest bij 't Anker, een min-of-meer sluimerende maar toch
zeer actieve kleine groep fanatieke werkschepenfans hier in Zwolle. Was
heel leuk en weer inspirerend andermans werk van dichtbij te zien!

Bijgaand een paar foto's van de stootlijsten:

stootlijstvijlen.jpg

stootlijstboot1.jpg

stootlijstboot2.jpg

Hallo Snoerke,

Dit gaat er mooi uitzien. Even terugkomend op de kleuren, ik heb een paar weken geleden de gele en blauwe kleur laten mengen bij karwei. De kleurcodes was ik nl. ook tegengekomen op dit forum. Het geel is Ral 1018 en het blauwe is Ral 5015. Voor het dek heb ik het groen van Revell 364 genomen. Als je wilt weten hoe dit eruit ziet kun je even op mijn topic kijken bij Werkschepen; Smit Frankrijk.
Ik spuit mijn boot af met een blanke zijdeglans laag.

Groeten,
Peter

Vandaag een aantal kleine klusjes gedaan. Ik merk dat mijn aandachtsboog soms beperkt is... maar nu heb ik een aantal zaken gedaan waar ik lange tijd geen zin in had, maar wat wel voldoening geeft.

Stootlijst geverfd.jpg

Allereerst zijn de stootlijsten geschuurd. E.e.a. is bewust niet 100% recht gelaten aan de onderkant, ik heb wel alles keurig geschuurd. Nu zit het hout voor de eerste keer na aanbrengen satijn zwart. 't Zal nog wel een keer moeten.

Kluisgat bevestigd.jpg

Daarbij heb ik ook maar eens deze kluisgaten gemaakt en erop gelijmd. Kon mooi mee worden geverfd met de stootlijst, wat hier nog niet is te zien overigens.

Stuurhut in progress 01-2009.jpg

De stuurhut krijgt nu de bovenramen. Erg lastig te bevestigen en de maatgeving van Billing Boats is niet echt optimaal. Een hoop werk gaat nog zitten in plamuren en schuren.

Onderdeel stuurhut.jpg

Wel heb ik de kaartentafel (of wat het precies is) afgemaakt. De lamp laat ik koperkleurig.

Opbergbox.jpg

En de opbergbox die tussen de schoorstenen staat is nu ook klaar.

Ontluchters gelijmd.jpg

Tot slot heb ik de ontluchters gelijmd en een aantal na 't verven geplaatst.

Ontluchters aangebracht.jpg

Dat was 't weer. Peter: nog bedankt voor de kleurtips!

Laatst bewerkt:
Hallo Snoerke,

Je heb gelijk wat betreft de maatvoering van BB, het wijkt wel een beetje af. Dit kan ook komen dat het hout altijd blijft werken (krimpen en uitzetten). Wat ik altijd doe is dat ik niet op de lijnen uitzaag maar wat ruimer ernaast. Je kan beter wat moeten afschuren als dat je onderdeel te kort is gezaagt.
Gaat er trouwens wel goed uitzien.

Groeten,
Peter

Dank voor je reactie Peter. Waar het met name nogal een gepas en gemeet is, is de stuurhut. Het dak daarvan is aan beide zijden wel 5mm te breed. En inderdaad beter zo dan 5mm te weinig!

Een andere vraag: weet iemand een methode om je bluskanon draaibaar te maken mbv een servo? Ik heb al gezocht, maar kennelijk niet de juiste zoekwoorden gebruikt want ik kon helemaal niets vinden. Hopelijk is er toch ergens een bouwverslag met foto's.

Groeten,
Snoerke

"En de opbergbox die tussen de schoorstenen staat is nu ook klaar."

Hallo Snoerke;

Ter info, de opbergbox waar je het over hebt is een accu bak, waar aan de voorzijde (in het echt) een sticker verboden te roken op zit.

Ik zie op je foto's dat je het dek nog niet hebt aangepast zoals eerder omschreven, daar krijg je later tijdens het varen spijt van .

"wat betreft de maatvoering van BB" het "probleem" van Billingboats pakketten is het dikke voorgesneden hout, waar je mee moet werken. Het is vaak een optelling van deze dikten waardoor de maat te groot wordt en dus niet meer past.
Dit "probleem" wordt al minder als je alles met verstekhoeken maakt.

Ik schrijf "probleem" tussen haakjes, omdat het eigenlijk helemaal geen probleem is. Het is modelbouw waarbij je vooraf ook zelf heel goed moet nadenken waar je mee bezig bent. Het is geen plastic bouwpakketje wat alleen maar gelijmd hoeft te worden. Dat vergeet men helaas nog wel eens. ;-)

Succes met je bouw werkzaamheden, het moeilijkste, de stuurhut zit al bijna in elkaar.

mvg Paul

Dag allen,

Zoals inmiddels duidelijk, staat de hobby in 2009 stil. Wegens een verhuizing, moet het huis steeds tip-top netjes zijn, zodat de modelbouw is gestaakt en ruimte heeft gemaakt voor fotografie.

Als dit draadje mag blijven bestaan, ga ik er vanzelf weer mee verder zodra zich weer de mogelijkheid + zin heeft aangediend.

Groeten,
"Snoerke"

Update 2013

Goedemorgen allemaal,

Inmiddels ben ik getrouwd en 4,5 jaar + 2 verhuizingen verder. Afgelopen zomer is een compacte werkbank gemaakt en deze Kerstvakantie ben ik voorzichtig begonnen de hobby weer op te starten. Op verzoek en voor de compleetheid zal ik proberen de voorgaande (niet zichtbare) foto's weer online te krijgen.

Na een controle van de hardware en accu's bleek alles gelukkig nog prima in orde! Ook voor de pasvorm van het dek heb ik een goede en bruikbare tip gekregen die ik ga proberen, hierover later meer.

Wat is er nu gaande hier op de werf in Maas-en-Waal:
- plastic rand op railing aangebracht. Moest houten railing (3mm triplex) sterk verjongen omdat het plastic randje van binnen 1,4mm breed is. Met een fijne combinatietang heb ik deze richting de 2mm kunnen verwijden, door de tang door de sleuf te trekken. Uiteindelijk pakte het niet uit zoals gehoopt, nu zal ik het teveel verjongde deel gaan plamuren.
- de stuurhut kreeg zijn laatste bovenruit erin en nu ben ik in het plamuur-schuur-plamuur-schuur stadium.
- de 2e schoorsteen wordt gebouwd

Rand%20railing%20bevestigen%201.jpg

Rand railing bevestigen 4.jpg

Rand railing bevestigen 5.jpg

Schoorsteen%202%20bouwen%201.jpg

Weer een update, een hoop klusjes die samen veel tijd hebben gekost, maar die wel voldoening geven:

Resultaat na lijmen railingrand, helaas niet zonder lelijk randje...:
Rand%20railing%20resultaat%202.jpg

Afplakken om teveel verjongde deel te kunnen plamuren:
Rand%20railing%20plamuren%20afplakken%201.jpg

2e schoorsteen voorzien van rookmachine:
Schoorsteen 2 bouwen 1.jpg

Schoorsteen 2 solderen.jpg

Schoorsteen 2 rookmaker ingebouwd.jpg

Mal voor nieuwe ondersteundende latten van uitneembaar dek maken:
Dek ronding aftekenen 1.jpg

Dek ronding mal geknipt 1.jpg

Deklat in nieuwe ronding 1.jpg

Na uitzagen het resultaat van de nieuwe latten:
Deklatten in nieuwe ronding 2.jpg

De stuurhut blijkt een andere ronding te hebben dan het dek nodig heeft. Opeens schoot me een oplossing te binnen: dek dikker maken en de bovenkant afschuren tot de gewenste nieuwe hoogte (moet nog worden verlijmd):
Nieuwe oplossing voor dekkier.jpg

Tot de volgende update!

tof dat je terug een ruimte en tijd hebt gevonden voor je oude hobby.
succes met de verdere afwerking.
vgr
Marc

Update vanuit mijn scheepswerf 05-JAN-2014

Het klussen gaat niet zo snel, menigeen zal dat wel herkennen. Toch een paar leuke ontdekkingen/ leringen voor mij. Zo ben ik eens gaan oefenen in de spuitkabine. Gewoon met primer en spuitplamuur. Ik ben/ was iemand van het kwasten, maar ik zie nu ook de voordelen van spuiten (al zitten er nog vaak druipers in - al doende leert men).

Brengt mij meteen op een vraag: ik zou graag dat wat af is voorzien van een vernislaagje. Ik las dat als tip. Wie kan me hierover iets aanbevelen? Spuiten? Kwasten?

De spuitkabine:
De%20spuitkabine.jpg

En na 3x spuiten het resultaat van de schoorsteen. Straks overkwasten met blauw en zwart (beide 2x gok ik). Eerst schuren, dan 1e keer als basis schilderen, schuren, dan alles erop lijmen en dan aflakken.
Schoorstenen op dek 2.jpg

De stuurservo stond tussen de motoren met erg lange assen naar de roeren toe. Deze wil ik achterin gaan plaatsen en heb daartoe een plateau gecreëerd met 2 dwarsbalken. Gelijmd met Bison twee-componenten. Plaat wordt afneembaar, moet nog iets bedenken om servo op z'n zij te monteren. Iemand tips?
Servoplaat achterschip.jpg

Om de dekkromming gelijk met de romp te krijgen, is een extra stuk hout onder de (voorkant v/d) stuurhut gelijmd. Door de bovenkant af te schuren en opnieuw te schilderen, krijg ik de grote kier net dicht (zie eerdere berichtgeving en foto's) Zeker in combinatie met de nieuwe vormlatten onder het uitneembare dek.
Hoofddek kromming oplossen met extra hout 1.jpg

Hoofddek kromming oplossen met extra hout 2.jpg

Tot slot heb ik het stuurhutdak op maat geschuurd. Een heel precisiewerk en ook de railinggaten moeten nu worden verplaatst. Eerst nog maar eens nadenken over verlichting (ik wil graag tl-bakken in de stuurhut) en hoe ik de radar draaiend ga krijgen. Ben nog niet zo thuis in de kleine radertjes, tips zijn welkom.
Stuurhut dak op maat geschuurd.jpg

Zoals je kunt zien, moet ik nog een aantal oneffenheden plamuren en schuren om het perfect te krijgen...

Update vanuit mijn scheepswerf 12-JAN-2014

De werkweek was weer begonnen, ik heb alleen zondag iets kunnen doen. Wel heb ik wat rondgeneusd op internet naar electronica. 'k Zoek wat "TL verlichting" (gevonden) en wat hardware om de radar draaiend te kunnen maken.

Omdat ik bezig ben met de railing van de Smit Nederland, de stuurhut, de schoorstenen en de ronding van het dek, is er nog weinig eindresultaat. Maar zondag was het me gelukt een nieuwe deklat onder het hoofddek te lijmen en spijkeren na enig schuren en met veel 2-componentenlijm:

Deklat SB nieuw bevestigd 1.jpg

Deklat SB nieuw bevestigd CU 3.jpg

Deklat SB nieuw bevestigd CU 4.jpg

De 2e schoorsteen en de verbindingsbrug tussen beide schoorstenen zijn in de blauwe verf gezet. Nu nadenken over de bedrading (toplichten, antenne, dekstralers, rookschoorstenen) en deze netjes weg zien te werken.

Schoorsteen 2 in de verf.jpg

Update vanuit de scheepswerf 09-MRT-2014

De voorbije weken was het druk op 't werk & bij 't vrijwilligerswerk. Daarom een aantal kleine klusjes gedaan zoals het bestellen van o.a. stuurhut verlichting (LED "TL-licht") zodat ik daarna het dak op de stuurhut kan lijmen en plamuren.

Geïnspireerd door de bijzonder fraaie afwerking van medemodelbouwers, ben ik begonnen de spuitbus te hanteren. Dit had ik nog nooit eerder gedaan. Groot voordeel is dat je meermalen achter elkaar kunt spuiten zonder tussendoor te hoeven schuren. Dit wist ik niet! Afplakken is trouwens ook een vak apart!!

De schoorstenen zijn vandaag aan elkaar gelijmd. Bedrading voor verlichting + antenne kunnen straks worden verbonden. Achteraf had ik beter 2 lange kabels vanuit de mast kunnen laten komen terwijl ik nu moet solderen :(

Groeten,
Doede

Schoorstenen verlijmd 1.jpg

Schoorstenen verlijmd 2.jpg

De verf is een hoogglans die van alles weerspiegelt. Het eindresultaat is naar mijn smaak erg fraai geworden. De brug tussen de schoorstenen moet overigens nog afgelakt worden.

Hallo Doede,
Voor de verlichting van mijn Smit Finland heb ik ledjes gebruikt en die bedraad met heel dun koperdraad uit een trafootje. De 7 draden die uit de mast komen heb ik door een isolatiemantel van een electriciteitsdraad laten lopen. Die mantel eerst door een van de schoorstenen naar de accomodatie geleid. Daar heb ik op een stukje veroboard (printplaat met gaatjes) de benodogde weerstanden gesoldeerd en de boel verder bedraad met telefoonkabel. Via twee stekkervebindingen naar de romp.
Helaas heb ik in de mast de - draad als gemeenschappelijke draad genomen en me daarbij niet gerealiseerd dat de hedendaagse schakelmodules over de - schakelen. De boordlichten die gelijktijdig branden heb ik in serie gezet, evenals de dekverlichting. Succes verder met de klus. Groeten, Klaas.

Back