Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Zoals ik gezegd heb, heb ik de 55mm schroeven, dog bones en propeller moeren ontvangen.

De propeller moeren zijn veel te lang, en inkorten is niet echt een optie, omdat je dan aan achterzijde geen rond gedeelte meer hebt.
De schroefdraad op de as is ±9mm, en die gaat volledig in de prop moeren.
Ik heb geen idee waar de schroefdraad stopt, en waar de prop moeren geen schroefdraad meer hebben.
Ik heb het proberen meten, maar mijn schuifmaat past niet in de prop moeren.

100_0611.JPG

De schroeven zijn 55mm.
Aan de smalle kant van de straalbuis, passen ze niet.

100_0614.JPG

Aan de brede kant van de straalbuis, is er ±3mm speling rondom.
Dus als ik de schroeven in het midden van de straalbuizen krijg, zou er net genoeg speling moeten zijn.

100_0615.JPG

Jumo, die foto's heb ik niet meer. Computercrash.
Opmeten waar de schroefdraad in de propmoeren stopt: satehprikker er in en voelen.
Overigens: je kunt ook een 'gewone' messing moer met passende schroefdraad pakken en die aan de achterzijde wat ronder maken.
Want volgens mij zaten er op de 'echte' SR niet dit soort 'uitsteeksels' achter de schroeven...

Dat een bulbsteven eerst breed is, dan dunner wordt en dan weer breder wordt heb ik nog nooit in het echt gezien.
En ik heb heel wat schepen gezien.
Ook in droogdok.

Het is ook niet logisch.
Ik heb niet gestudeerd in hydrodynamica, maar volgens mij moet dat de flow ontzettend verstoren.

Een Nederlandse benaming voor de boegschroefinlaat is, nou boegschroefinlaat dus
Hoe je dan dat schuine stuk moet noemen weet ik ook zo niet.

Maar er zijn wel meer zaken op een schip waar alleen maar een buitenlandse benaming voor is.

De diepte van een object meten kun je doen door het stangetje dat er aan het uiteinde uit komt als je de bekken verschuift in het object te steken.
Vervolgens verschuif je de bek tot de afleesshaal net niet, net wel loskomt van het object.
Daarna kun je op normale wijze de diepte aflezen.

Uit ervaring sprekend, als je van foto of plan werkt om details te bepalen wees dan zeker dat je enkel foto's neemt van hetzelfde schip uit dezelfde periode. Zusterschepen of een andere periode van het schip gebruiken is uit den boze. Je loopt gegarandeerd ergens vast of het klopt langs geen kanten. op het echte schip gaat het soms over een meter maar bij ons is dat een mm en dat kan je uiteindelijk voor grote problemen zetten.

Dat een bulbsteven eerst breed is, dan dunner wordt en dan weer breder wordt heb ik nog nooit in het echt gezien.
Dat denk ik ook, maar zo lijkt het wel in mijn model (Lecturama), en in die van BB.

Lecturama:

100_0616.JPG

Billing Boats:

1746110993293.png

Het klopt niet, en lijkt in geen van de twee versies op het origineel.
Ik ga me verder baseren op de Smit London. Die lijkt nog volledig nieuw te zijn.
Op de gestrande Smit Londen/Global Change lijkt de bulbsteven afgesleten, als dat kan.

IMG_5107.jpg

IMG-20180916-WA0003.jpg

Maak gewoon EEN versie.
Anders blijf je bezig.
En geen hond die ziet dat er een pippeltje of poppeltje anders zit.

Bij mijn SR vond ik de boeg met bulb zo mooi gelukt dat ik het zonde vond om er een gat in te boren voor de (ook nog eens niet werkende) boegschroef.
En in de twintig jaar dat ik hem gehad heb is het nooit iemand opgevallen.

Ook had ik een andere kleur groen voor het dek gekozen, omdat ik de kleur die in de handleiding stond spuuglelijk vond.
Dat was een babypoep groenige kleur die ik nooit op een schip gezien heb.
Ook daar heb ik nooit wat over gehoord.

Jij moet er naar kijken.
Maak hem zo dat dat prettig is om te doen.

Laatst bewerkt:
Maak gewoon EEN versie.
Daar ben ik mee bezig :)

De Smit London, waarvan ik de beste foto heb van de boeg en bulbsteven, omdat wat ik in de instructies zie, me niet juist lijkt.
Duizenden modellen van de Smit Rotterdam/Smit London gemaakt volgens de instructies, en ik doe mijn eigen ding, omdat die duizenden volgens mij verkeerd zijn, en de bulbsteven dikker is :koud:
Maar misschien heb ik op het einde toch hetzelfde resultaat, of ben ik mis, ik zie wel.

Het zou beter zijn om naar de originele werfplannen te kunnen kijken, of naar foto's van de onderkant, maar die vind ik niet zo meteen online.
In de rest van het schip, zal niet veel verschillen tussen de verschillende versies vermoed ik, want een platte bodem is een platte bodem, en dan kan je maar de spanten volgen.

Ik ben de boeg aan het klaarmaken om latjes te passen, die rond de boegschroef zitten. Dus hier en daar wat bijvijlen :yes: aan het skelet, en de plankjes waar de boegschroef in past schaven, en kijken wat ik kan gebruiken voor de schroefbescherming in de boegschroef.
Houten tandenstokers leken me wel goed van maat (1,8/1,9mm diameter), tot je kijkt wat dat in 1:1 is.

Ik ga de plankjes die onder de boeg zitten aanpassen, zodat het makkelijker word, om de latjes te lijmen rond de boegschroef.
De plankjes ga ik zagen op de rode lijn, dat is op een dubbele spant (6mm ipv 3mm). Zo kan ik de latjes beginnen lijmen vol op een spant, ipv enkel tegen de punten en zijkant van die plankjes.

Die plankjes moeten ook het spant volgen langs de rode lijn, en ik denk niet dat die plankjes genoeg buigen (foto).
Wat doen jullie daarmee? Insnijden met een scalpel?

100_0617.JPG

100_0623.JPG

Ik maak een Smit Nederland,
Spijtig dat ik je foto's niet kan bietsen ;)

En dan heb ik nog enkele foto's van de Smit London.
Op de ene foto lijkt hij een stuk dieper te liggen, dan op de andere. Hadden de Smits mss ballasttanks, zodat ze zwaarder konden worden indien nodig? Want het is een groot verschil.

SL01.png

SL02.png

En dan heb ik deze ook nog gevonden:

B53.jpg

Wat ik een beetje bedoel is dat ik het gevoel heb dat je jezelf een beetje de kop aan het gek maken bent.

Toen ik het schip bouwde had ik het grote voordeel dat er nog geen internet was.
Voordeel?
Ja, voordeel.
Al wat je wist over het schip werd bijgeleverd in de kit op zeer slechte foto's.
En als je geluk had was er in de bibliotheek nog een boek te vinden over het schip.
Je bouwde het schip volgens de instructies, en het werd mooi.
(Of niet )

Nu kan je vrijwel eindeloos door blijven zoeken en elke keer vind je weer iets dat conflicteert met wat je eerder gevonden had of in de bouwbeschrijving staat.

Daarom adviseer ik: kies een versie en bouw die.
Maak je kop niet gek.

Laatst bewerkt:
Jumo zei:
Houten tandenstokers leken me wel goed van maat (1,8/1,9mm diameter), tot je kijkt wat dat in 1:1 is.
Zou ik niet doen. Stel, er komt wat in je boegschroef... een plastic zak of zo: zolang jij gas geeft op de boegschroef, zal het motortje gewoon doorgaan. Dat is het nadeel van elektromotoren: ze gehoorzamen blindelings... tot de dood erop volgt.
Die tandenstokers worden dan gewoon mee naar binnen getrokken.
Messingstaf van 2mm is beter. Aan de boven- en onderkant van je inlaten gaatjes boren, messing een beetje buigen, in de gaatjes drukken en terugbuigen. Daarna lijmen met 2C-kit.

Jumo zei:
Wat doen jullie daarmee? Insnijden met een scalpel?
Ja. Bij mijn Müritz had fabrikant Krick dat al voor me gedaan.
Müritz is een knikspantjachtje in hout; Bij de boeg was het triplex al met een laser ingesneden aan de binnenzijde, zodat de bouwer (ik dus) veel minder kracht hoefde te zetten om het geheel de spanten te laten volgen. De 'snedes' waren een beetje driehoekig, zodat de vlakken, na het verlijmen netjes tegen elkaar aan kwamen.

Jumo zei:
Hadden de Smits mss ballasttanks, zodat ze zwaarder konden worden indien nodig?
Ongetwijfeld.
Maar wat dacht je van: brandstof voor een lange reis?
Victalie oftewel voedsel?
Extra sleepgerei?
En niet te vergeten de grote hoeveelheden 'harde politiefilms' voor een lange reis...

Ik ga zodra de plankjes rond de boegschroef klaar zijn, de verlengbuisjes op maat zagen, en op de boegschroef lijmen, zodat ik de plankjes ook kan lijmen.
Dus pvc en messing, ik heb uhu hart dat ik daarvoor wil gebruiken. Is dat goed of raden jullie iets anders aan?
Ik ga de lijm rondom de boegschroef doen, zodat de buisjes de lijm wegduwen van de schroeven, en de buisjes ronddraaien, zodat de lijm rondom evenredig verdeeld is. Ik denk dat ok is?

De plankjes waar het spant tegen komt, aan het vijlen, en controleren.

100_0627.JPG

Ik heb een gleuf gezaagd in de plankjes, zodat het spant er mooi in past.
Dus het spant zit in het midden over/rond de plankjes, en aan beide zijkanten in de plankjes.

100_0638.JPG

100_0633.JPG

In het spant een gleufje gemaakt, omdat de koppeling tussen de boegschroefas en motoras, tegen het hout aanliep.

100_0628.JPG

Dan het spant terug geplaatst, en kijken als alles nog opgelijnd is.
Dat is dus niet zo. Zoals je kan zien past het lange latje in het midden niet meer aan de linkse kant, en passen de twee schuine latjes ook net niet meer in het spant.
Ik ga morgen kijken als het dek past zonder het middelste latje, omdat die er toch niet op komt.
Dan is er een opening is om aan de boegschroefmotor te kunnen, want daarom heb ik die twee schuine latjes en de openingen ervoor gemaakt.
Past het dek niet, zal ik nog zaken wat moeten aanpassen, maar dat is niet verwonderlijk als je een spant in stukken zaagt, om de boegschroef te kunnen plaatsen. Maar ik ga ervan uit dat het wel past, positief blijven :thumbsup:

100_0636.JPG

Iedereen hier weet dit wel, maar beginnelingen zoals ik mss niet, maar als ik twee latjes moet vijlen, dus hetzelfde voor L/R op het schip, klem ik ze samen met een kleine schroefklem, en zet ik er een schuine streep op met potlood. Zo weet ik na het passen welke waar moet als ik meer moet >bijvijlen<. In het Brugs is dat "ik gon da nog moetn bievieln" :yes:

100_0635.JPG

Mijn duim moet je maar naast kijken.
Die is 4-5 jaar geleden geplet tussen een volle emmer water en het hengsel, nogal lomp hé haha.
Dus die is blauw geworden en uitgevallen.
Dan los terug gegroeid, en uitgevallen.
Half terug gegroeid en ontstoken.
Terug gegroeid en ontstoken onder de nagel, tot de nagel in het midden open gebroken is, en er een hoop witte/roze rotzooi uitgekomen is.
En dan terug gegroeid, zoals die nu is.
De nagel groeit nu zeer traag, en ik heb geen zin om er voor de zoveelste keer mee naar de dokter te gaan, want die heeft ook geen antwoord.

Geen idee als er een admin mee leest, maar kan de titel aangepast worden naar bouwverslag-smit-rotterdam-smit-london-jumo? Of iets dergelijks?
Ik ben nu bezig met de boeg(schroef), en ik baseer me hiervoor nu op een foto van de Smit Londen.
Het zijn dezelfde schepen, maar mss is dat duidelijker voor nieuwkomers zoals mezelf?

Laatst bewerkt:
Het is een beetje alles door elkaar, om alles gepast te krijgen.
Het voordek geplaatst, zodat ik zeker ben dat ik het op zijn plaatst krijg, voor ik alles rond de boegschroef lijm.
Het verbaasd me hoeveel de boeg in alle richtingen meegeeft/buigt.
Maar het voordek zit bijna goed, enkel rond de voorste spanten nog wat vijlen voor ik begin te lijmen.

100_0644.JPG

Jumo, Het model wordt pas stevig als het beplankt is. Dan krijg je een soort doosconstructie. Dat is ook de oorzaak dat de boel steeds scheef trekt. Raad je aan om rondom alvast wat van de beplanking aan te brengen. En dan om en om één links en dan één rechts. Doe je teveel tegelijk aan één kant dan trekt de boel alsnog krom. Zorg voor een stevige bouwplank opdat de romp niet een soort wokkel wordt. Wokkel is behoorlijk overdreven, maar is bedoeld als idee. Mijn sleepboot uit 1976 heeft een slag in de romp. Deze is veroorzaakt doordat ik de ABS romp niet goed fixeerde bij het inlijmen van het dek. Gr. Klaas.

Back