Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Jumo, Even je huiswerk beter maken m.b.t de motoren.
Bedankt :)
Ik had wel van brushless motoren gehoord, maar zelf nooit nodig gehad, en dus ook nooit naar gekeken.
Nog een werkje erbij.

Edit: zijn de motoren van die link ook geschikt voor de aandrijving?

Laatst bewerkt:
Mijn nieuwe klemmen zijn binnen. €25 voor 6 stuks.
Best handig omdat je ze in smalle plaatsen kan gebruiken, en als de kop er niet door past, kan je hem eraf halen.

100_0651.JPG

100_0652.JPG

Het luikje in het voordek uitgesneden, voor ik opnieuw begin te meten als het toch niet groter of anders kan.

De twee delen aan een kant samengekleefd met schilderstape.

100_0653.JPG

Het voordek opgespannen, samen met een regel, zodat ik me enkel moet bezighouden met het snijden.

1746565982811.jpeg

Het voordek met het luikje.

100_0656.JPG

100_0657.JPG

Het luikje komt op het spant, en de twee latjes die ik hiervoor gemaakt heb.

100_0659.jpg

Ik ben best tevreden.
Nog wat schuren, omdat de kanten niet 100% haaks zijn. Hoeveel moeite je ook doet, het mesje volgt toch de nerven van het hout wat.
Nu de twee delen van het luikje aaneen lijmen met een plankje.

Edit: zijn de motoren van die link ook geschikt voor de aandrijving Klaas?

Laatst bewerkt:
Nu weer even bezig met het plankje voor de boegschroef.
Ik ga uit van deze foto om te starten. Geen idee van welk schip dit is, maar op foto's van de SR/L zie je dat de straalbuis ook zo loopt.
De "bow thruster elliptical curved inlet" zit wel schuin naar beneden op de SR/L, maar je weet niet hoe deze foto genomen is.

stock-photo-bow-thruster-608987168.jpg

Even aan het tellen, en hopelijk geen fouten maken.
Op mijn monitor is de straalbuis hierboven 124mm, gemeten op dat "horizontale" latje
De straalbuis op mijn SR/L is 26mm, dus 124 / 26 = 4.7

Het schuine gedeelte links van dat "horizontale" latje is 15mm gemeten op mijn monitor.
15 / 4.7 = 3,2mm breed op mijn SR/L

De diameter van de afschuining en straalbuis, gemeten aan het "vertikale" latje, is 182mm.
182 / 4,7 = 38mm

Het latje dat ik heb heeft een gat van 36mm, dus zal ik dat gebruiken. Geen blinde die het verschil zal zien.
3mm afgemeten aan het gat, dat voor de straalbuis komt, en het latje met het gat van 36mm daarmee gelijk gelegd.
Zo heb ik links de juiste afmeting, en word de cirkel groter naar de boven- en onderkant van de straalbuis, zoals op de foto.
Nu nog wat hout bijkleven, en de ellips tekenen.
Aan een kant heb ik iets teveel hout, maar aan de kant van de "bow thruster elliptical curved inlet" iets te weinig.

100_0660.JPG

Laatst bewerkt:
Nu weer even bezig met het plankje voor de boegschroef.
Ik ga uit van deze foto om te starten. Geen idee van welk schip dit is, maar op foto's van de SR/L zie je dat de straalbuis ook zo loopt.
De "bow thruster elliptical curved inlet" zit wel schuin naar beneden op de SR/L, maar je weet niet hoe deze foto genomen is.
Ik denk, gezien de stand van het 'rooster' gewoon horizontaal. Ik heb de bescherming van de boegschroef tenminste nog nooit ergens anders dan horizontaal/verticaal gezien.

En kruiskoppelingen kun je hier vinden:
In diverse binnenmaten.

Tip: Om ellende met vibraties, lawaai en slijtende lagers te voorkomen:
plaats dubbele kruiskoppelingen tussen je motoren en schroefassen.
Dus: motor - kruiskoppeling - kruiskoppeling - schroefas.
Een enkele kruiskoppeling gaat 'wringen'; kan niet alle verschillen in uitlijning opvangen.
Enfin, daar is al gigantisch veel over geschreven hier...

gezien de stand van het 'rooster' gewoon horizontaal.
Op de SR/L zit dat schuin, geen idee waarom, minder weerstand mss? Al lijkt me het vergezocht, dat die staven een grote impact zouden hebben.

@klaas: de motoren in je link, kan ik die ook gebruiken voor de aandrijving, of enkel voor de boegschroef?

3639.jpeg

Voor aandrijving en boegschroef Jumo. Heb wel erg in het voltage.. 7,2 of 7,4 is hoog genoeg. En de foto van de boegschroef is horizontaal genomen. Kijk maar naar de verticale "poot" waar de schroeven aan hangen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
En de foto van de boegschroef is horizontaal genomen. Kijk maar naar de verticale "poot" waar de schroeven aan hangen.
Die zit inderdaad verticaal.
Eigenaardige foto. Het rooster vooraan lijkt schuin te zitten, maar ik keek nu naar die "poot", en zie nu pas dat het rooster achteraan horizontaal zit, zoals Roel ook zegt dat het voorste zit.
Probeer het dan maar eens goed te doen, maar dat moet ik jullie niet vertellen.
Ik ga dus de foto van die inlet gebruiken voor de SR/L, want dat moet zowat overeenkomen.
Ik ga misschien wel nog een messing latje bestellen van 4mm breed x 1.5mm dik voor dat rooster, dan heb ik nog 7mm over tot de schroeven. Omdat het lijkt dat er op de SR/L horizontaal ook latten zitten, en enkel verticaal een staaf., als je op de zwartwit foto kijkt.

En voor de koppelingen neem ik wel metalen.
Ik ga wel UHU of threadlock gebruiken voor de kruiskoppeling die op de boegschroef zit.
De boegschroef kan er nooit uit als die erin zit, en ik wil niet dat die kruiskoppeling ooit los komt, want met de beperkte ruimte, heb ik geen idee hoe ik die ooit terug vast zou moeten zetten.
De andere kant en de tweede kruiskoppeling naar de motor komen er wel "los" op.

Voor aandrijving en boegschroef Jumo.
Bedankt :) Dan bestel ik er 4, dat is goedkoper dan 3.
Wat ik dan met de ankers en zo ga doen weet ik nog niet, maar ik heb het wel voor de MK motoren en bediening/batterij. En die bedien je geen 100 keer, dus kan dat volstaan.

Ik heb online nog wat foto's gevonden, maar nu van een SMIT ROTTERDAM Heller 1:200, op een ander forum.
En de onderkant van de bulbsteven/boegschroef, lijkt me toch meer wat ik zou verwachten.
En de "bow thruster elliptical curved inlet" lijkt toch schuin naar beneden te zitten, horizontaal met de onderkant.
Maar ik wacht wel op wat ik van het sleepvaartmuseum te horen krijg.

DSC02570.JPG

DSC02555.JPG

DSC02554.JPG

DSC02480.JPG

DSC02479.JPG

Laatst bewerkt:
Nog wat verder gedaan met deze plankjes.
Het lijkt me makkelijker zoals eerder gezegd, om van een spant te starten, en recht naar de boeg te kunnen met de latjes, dan zoals in de instructies, rond dit plankje te gaan in een boog.
Dus het plankje ingekort tot op een breed spant, lijntjes getekend en ingesneden zodat het plankje makkelijker de ronding van het spant volgt.
Ook hier heb ik een regel gebruikt, zodat ik beide handen vrij heb om de scalpel vast te houden.
Je ziet dat het spant wat gebogen is, dus voor ik deze plankjes lijm, moet ik dit nog oplossen.

100_0661.JPG

100_0663.JPG

100_0664.JPG

Ik ga de binnenkant ook schilderen. Zou enkele lagen Hubo primer voldoende zijn, of moet daar nog een lak over?

Jumo, ik weet niet of je er overheen had gelezen of dat je dacht: 'Ik doe het wel op 'm eigen manier', maar:
Roel van Essen zei:
Ja. Bij mijn Müritz had fabrikant Krick dat al voor me gedaan.
Müritz is een knikspantjachtje in hout; Bij de boeg was het triplex al met een laser ingesneden aan de binnenzijde, zodat de bouwer (ik dus) veel minder kracht hoefde te zetten om het geheel de spanten te laten volgen. De 'snedes' waren een beetje driehoekig, zodat de vlakken, na het verlijmen netjes tegen elkaar aan kwamen.

Jij snijdt nu aan de buitenzijde. Krick heeft dat met een reden gedaan.
Als je de snedes aan de binnenzijde houdt, is er minder kans op inwateren ÉN je romp is aan de buitenzijde gladder.
Dat houdt in: minder plamuur, minder schuren, kortom: waarschijnlijk een nettere romp.
Ik vind het prima, het is jouw model, wij geven alleen maar tips.

Jumo, ik weet niet of je er overheen had gelezen of dat je dacht: 'Ik doe het wel op 'm eigen manier', maar:
Ja hoor ik had het gelezen, maar met de hand is dat bijna niet te doen om telkens tot dezelfde diepte te snijden.
Die plankjes zijn maar 2mm dik, dus het leek me makkelijker ze door te snijden, en als losse latjes te bevestigen.

De schuine snijvlakken van het luikje en de opening ervoor in het voordek haaks geschuurd.
Ik heb nu een boordje/opening rondom.
Als het geschilderd is, zou het redelijk moeten passen denk ik.

100_0668.JPG

Wat een mens niet doet, om toch maar een juiste vorm te krijgen.

Zoals ik gezegd heb, lijkt deze "bow thruster elliptical curved inlet" zeer goed op die van de SR/L.
Omdat mijn printerkop manueel gekuist moet worden, kan ik dit niet uitprinten om te kopiëren.
Dus om de vorm over te kunnen tekenen, heb ik de foto verkleind in Paint, tot de diameter van de straalbuis overeen kwam met die van mijn SR/L.

Dan heb ik schilderstape op mijn monitor gekleefd (echt!) over de verkleinde versie van de "***", en de vorm daarop met potlood overgetekend.
Dat heb ik op een stuk papier gekleefd, uitgesneden, en nu heb ik dit.
De beide zijden zijn niet identiek, dus ik zal het papier in twee snijden, de kant kiezen die er het best op lijkt, en dat kopiëren naar de andere kant.
Dat dan overzetten op een stukje dun karton, en gebruiken als vorm voor de "***".
Het word trouwens tijd, dat iemand met een betere naam komt voor de "***"

100_0670.JPG

stock-photo-bow-thruster-608987168.jpg

Nog een foto van de Smit London. Geen idee als ik deze al eens gepost heb.
Hier kan je goed zien, dat de kiel vlak blijft lopen.

En ondertussen weet ik nog steeds niet, als ik de boegschroef er in krijg.
Ik ben de plankjes waar de boegschroef in zit aan het schaven, en als de boegschroef past, zal het nipt zijn.

IMG_4008.JPG.1aecbd57affde00caeaebd819cba1c04.JPG

Back