Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Je hebt het over ‘het bulbsteven’, taalkundig is het ‘de bulbsteven’… mannelijk zelfstandig naamwoord.
Tegenwoordig kiest iedereen zijn naamwoord/gender (dikke bs, maar swoit). Bulbsteven heeft me verteld dat het fluïde is, dus het kan beiden.
Hoe modern ben ik nu niet :rofl:

Ik heb het gat voor de boegschroef wat geschuurd. De boegschroef past nu terug net.
Ik heb net de latjes aan de onderzijde gelijmd, die aansluiten op hed bulbsteven.
Dan kan ik daarna latjes kleven die rond de straalbuizen moeten aansluiten.

Ik moet ook nog kijken hoe ver ik de straalbuizen laat komen, omdat ik de (hier gaan we weer) "bow thruster elliptical curved inlet" wil, dus ik heb 4-5mm extra materiaal nodig voorbij de straalbuizen.
Ik zou ook de straalbuizen zelf kunnen afschuinen, en enkel materiaal voorzien voor de "bow ...........", maar ik denk dat het dan een zooitje word om de schroefbescherming in de straalbuis te krijgen.

Waarom twee kanten op? Dus de controller krijgt een opdracht van de ontvanger (die dat krijgt van de zender in je hand) en stuurt de motor/servo aan. En wat stuurt de controller dan terug naar de ontvanger?
Dit begrijp je verkeerd. De 'two-way' regelaar kan een motor twee kanten uit laten draaien.
Nog even naar dit. Ik heb hier nog niet verder over gelezen, teveel bezig met het schip zelf, maar wel besteld wat ik nodig heb, uitgezonderd de batterij. Ik moet nog kijken welke loodbatterij ik kan gebruiken, met de ruimte die ik heb.
Ik moet ook nog kijken voor een zekeringhouder, ik dacht aan dit: https://www.accukabels.shop/Steekzekeringhouder-6x-met-LED-en-kap
Ik zie dat de controller en motor 3 aansluitingen hebben, dus ik vermoed twee maal plus en 1 maal min (+ - +), of omgekeerd zodat de polariteit makkelijk omgekeerd kan worden, door de min te gebruiken met de linkse plus of rechtse plus?? Dus + - is linksom, - + is rechtsom.

Bij brushlessmotoren is het heel simpel.
Je sluit de regelaar aan op de motor. Welke van de drie draden van de regelaar op welke van de drie draden van de motor komt: boeit niet.
Dan sluit je je regelaar aan op je ontvanger met de bekende servo-draad.
Vervolgens zet je je zender aan, dan pas je ontvanger, sluit de regelaar aan op de accu, geeft met je zender het commando 'vooruit' en de motor gaat draaien. Mooi.
Draait hij de verkeerde kant op (Knuppel naar voren en de boot gaat achteruit) kun je 2 dingen doen:
1) je gebruikt de 'servo reverse' op je zender
2) je maakt twee van de drie draden tussen regelaar en motor los en verwisselt die.
Welke twee draden? Maakt niet uit! De motor gaat de andere kant uit.
(wel even, voor je dat doet, de spanning van je regelaar afhalen... iets te groot risico op witte rook.)

Afhankelijk van je budget kan je mikken op anders dan loodaccu.
NiCad, LifePo4, Lipo, LiIon hebben een veel hogere energie dichtheid.
Dus bij een gewicht aan lood is het met modernere cellen langer varen, tot zelfs stukken langer varen.
Verder heb je voor het laden wel een computerlader nodig.
Lipo mag niet geheel leeg getrokken worden, anders gaan de cellen stuk.
Moet er accu sensor op die waarschuwd.

In moderne tijden met moderne zenders, telemetrie, zend een moderne ontvanger een signaaltje naar de zender, als een bestemde sensor is aangesloten.

Varen met LifePo4 cellen is daarmee wat comfortabeler, die malen niet om leeg trekken.

Lood moet met een lage laadstroom worden geladen.factor 0,2 aan Ampere.
NiMh, 0,5 tot 0,8 van de accu capaciteit.
En dat is direct ook wachttijd.

Modene accu, kunnen zeer rap geladen worden. LiPo’s hierin uitblinkend.
Daarom op populair bij het modelvliegen.
1 tot 4 maal de capaciteit. Aangegeven door de fabrikant. Dus je accu kan met 10 tot 15 minuten weer op volle sterkte staan.

Moderne accu’s storten amper in, en kunnen lang de gevraagde hoge stromen leveren, maar even hard in zeer kort tijdsbestek. Kunnen zoveel stroom afgeven, dat je er kort een lastoorts mee zou kunnen voeden.

Maar alles heeft wel een prijskaartje.
Voor Lipo is HobbyKing mijn favotiet.

Voor LifePo4 etc stap ik naar NKon in Nederland. Dat zijn dan wel pakketten die je zelf moet samenstellen, en balancer kabels moet aansolderen om ze evenwichtig te laden.
Dat vervaardigen door te zien krijgen is een aparte leergang.
Vraagt om aandacht en focus en zeer veel inlezen.

Je kunt de accu als nuttige ballast beschouwen.

Bij brushlessmotoren is het heel simpel.
Bedankt Roel, goed om weten, en dat maakt het een stuk makkelijker, want op de motor zit er een witte, grijze en zwarte draad, en op de controller 3 zwarte die gemarkeerd zijn als A-B-C. Handig hé.

Op de controller staat 2A 5V, deze zijn 30A zoals aangeraden.

Afhankelijk van je budget kan je mikken op anders dan loodaccu.
Ik kreeg de raad om loodaccu's te gebruiken, omdat er blijkbaar toch gewicht moet toegevoegd worden om de waterlijn juist te krijgen.
Het lijkt me weggesmeten geld om dure lichtgewicht accu's te kopen, en dan de bodem vol te moeten gieten met loodbolletjes oid.

Even vlug gekeken naar de afmetingen van loodaccu's, er passen twee van deze naast elkaar, als deze geschikt zijn: https://www.conrad.be/nl/p/voltcraf...belschoen-6-35-mm-onderhoudsvrij-2542790.html

Dit zijn de motoren die ik heb, daar zie ik niet meteen info staan, mss via de QR-code, maar ik heb een oude gsm die deze niet kan lezen, en online lukt niet omdat de code schuin staat.

Edit: nog even gespiekt (het zit diep), en ik zou de batterijen hier parallel moeten schakelen, zodat het voltage gelijk blijft.
En nu ik erover nadenk, is het idioot dat ik dit opgezocht heb. Elke stroomkring in een huis, is een parallelschakeling.
Ik zei toch dat het ver zit.

Laatst bewerkt:
Hallo Jumo,
Ik heb onlangs voor dezelfde keuze gestaan om motoren te kopen, en heb deze ook overwogen.
Ik heb uiteindelijk voor andere gekozen, omdat bij deze het montagevlak aan de achterkant van de motor zit. Bij dit soort motoren draait namelijk het huis aan de buitenkant en niet de rotor binnen in. Ik vond het wat link om het hele draaiende deel aan de voorkant te hebben wat dan aan de schroefas komt. Dit zit nooit recht, maar ook met een dubbele cardan kans dat dit lichtjes gaat bewegen en na verloop van tijd weet ik dan niet wat er gebeurt.
Ik heb nu motoren waar het draaibare deel aan de achterkant zit.

Bert, als je de schroefas goed lagert, hoeft het geen probleem te zijn dat de hele motor draait.
Ook bij vliegtuigen zit de motor vaak aan de achterzijde aan het motorschot bevestigd.
Ja, oké, die hebben geen lange schroefas, maar draaien wel meer toeren...

Back