Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Vandaag in de brievenbus een kladblokje van Kolderstok, de duif die dit keer kwam heet Max vermoed ik. :)

Er zaten ook de gedrukte vlaggen bij en nog een zeil dat ik te kort had met de banjers voor de kraaiennesten.

Bedankt Hans, het ziet er zeer goed uit. De kleuren zijn ook zoals ik ze wilde hebben.

IMG_0884.JPG

Dikte mag wel, net iets te. Is touw van Kolderstok, dikte weet ik niet. Is wat erg wit, maar is katoen dus kan er wel iets mee, maar in het echt valt het wel mee. De flitser maakt het nog witter. Het oog van het anker mag wel iets groter, maar daar ga ik niks meer aan veranderen.

Opschieten touw nagelbank
Volgens methode https://www.modelbouwforum.nl/threa...discussie-welke-methode-correct.270132/page-2 post # 38

en ik moet zeggen, als het malletje klaar is maak je er eentje binnen een minuut. ik doe alleen dotjes secondelijm omdat ze erg klein zijn. :) werkt perfect.
in de bijlage een pdf die je op maat kan afdrukken, afstand boortje voor lus is niet correct. dit moet je bepalen aan de hand van de dikte touw en breedte nagelbank.

IMG_0904.JPG

IMG_0905.JPG

IMG_0906.JPG

IMG_0907.JPG

Ik heb net de discussie nog even terug gelezen:)
Maar wat moet ik er van zeggen. ... eerlijk gezegd vind ik het er nog steeds niet uit zien als een belegde korvijnagel.

Dat kan Hans. Maar als je correct wil tuigen en je schip is van voor 1850 (marine voor 1875) is deze methode correct. Is het helemaal correct nee. Dan had ik het touw juist moeten knopen en vervolgens op de nagel hangen. Dat gaat niet op deze schaal. Ik voer de draad door het gat van de nagelbank en zet hem met de korvijnnagel vast. Knip aan onderzijde de draad af en hang er dan een losse lus overheen.
Dit
JPG_9036_4707_bewerkt-1.jpg

Is dus niet correct
Maar die discussie is al eens gevoerd.

Niets mis mee en we laten het hierbij hoor. Maar ik mis de lijn die daadwerkelijk een paar keer zelf om de nagel heen is geslagen. Dat is wat ik hier mis. Een te kale nagel. Ik overweeg zeker om ook jou methode te gaan toepassen:)

Back