Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Dat snap ik, zelf had ik het graag ook zo gezien. Maar dit is het galjoen. Nagenoeg onbereikbaar. Was al blij dat het zo zit. Het is daar een spinnenweb aan draden. Ik had misschien de reling er later op moeten zetten. :)
Nu ga ik het kasteel achter de fok doen. Daar is meer ruimte en kan ik de lus om de nagel een extra draai geven zodat de touwen hoger tegen de nagel komen. Ik vind deze foto een mooie richtlijn...

Cordages.jpg

Beetje geëxperimenteerd en mijn mal uitgebreid
in de beschrijving haal je 1 lusje om het touw. Ik heb dat nu met 2 gedaan. en ook de lus kort genoeg houden scheelt.
Deze ziet er beter uit. (ook beter bereikbaar)

IMG_0910.JPG

Ik heb de mal wat meer uitgebreid met 2 maten en meer aantallen.
Ik wil het nu met katoen proberen (Billing Boats) Dit is losser meer vormbaar. Als alles hangt wil ik het geheel met verdunde lijm in vorm maken.
Of op het planje waar ik de lusjes maak een nep nagelbankje om het daar te vormen en te drogen.
Nog even over nadenken.

IMG_0911.JPG

In het filmpje zie je dat hij de nagels afknipt als ze in het hout zitten en hij dan met een dremel de scherpe randjes verwijdert.
Ik heb het anders gedaan en gemakkelijker. Ik boor het gaatje voor, knip het kopje van de spijker en lijm deze in het gaatje met de punt naar boven. zo is het topje glad en blijft het touw niet haken. En niks dremel nodig.

Een kritische opmerking kan effect hebben. In dit geval wel want ik ben eigenlijk best tevreden over de eerste opgeschoten touwen. Allemaal verschillend wat weer die gebruikte indruk geeft.
Ik doe dus anders dan in de beschrijving 2 lussen om het pennetje (boortje) En dan doe ik het beginnend eind er nog 1 keer omheen en vervolgens het eindigend stuk een keer of 4. Dan doorhalen en sealen met een drupje lijm.
Dan breng ik hem over naar de nep nagelbank om hem dan in vorm te maken met verdunde houtlijm.
foto erg uitvergroot, lusje is 1 cm
IMG_0912.JPG

IMG_0913.JPG

IMG_0914.JPG

Stuurboord kant van het voor kasteel is klaar
IMG_0915.JPG

Op het forum zag ik bij het verslag van Freubelaar een tip langskomen van Cees over haarlak. Nou gelijk geprobeerd. Want de 2 bovenste zeilen van de fok had ik niet bol gemaakt met de houtlijm en ventilator methode. Dus de warme föhn van achter tegen het zeil en een beetje haarlak met de warme stroom mee tegen het zeil laten komen. Beetje haarlak op de voorkant en voila een gebold zeiltje. Goeie tip @cees050

IMG_0916.JPG

IMG_0917.JPG

4e mast Bonaventuramast, die begin 15 eeuw als onderdeel dat bij de ontwikkeling van linie schepen voor oorlogsvoering ontstond. Bramzeilen kwamen ook in die tijd.
De kraak bijvoorbeeld is een goed voorbeeld hiervan, maar ook de latere galjoenen hielden deze mast in ere. En niet alleen de Spaanse schepen, het was zo in heel West Europa
Begin 17de eeuw verdwijnt de Bonaventura weer

Hier is veel te vinden

Dit kwam ik ook tegen, een antwoord op het doorboren van de berghouten voor de geschutspoorten
Halverwege 17de eeuw: Dekken rechtgetrokken (i.p.v. trapsgewijs de zeeg volgend), dus geschutspoorten doorboorden de berghouten (bij koopvaarders gebeurde dat veel later)

Back