Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Nee, kort gezegd, het hout viel gewoonweg uit elkaar. Maar het is tot dusver geen probleem meer. Dat behandelen met verdunde lijm gaat goed. Probleem is straks alleen de delen die geschilderd moeten worden. Die vervang ik dan.
Een kunststof primer/grondverf kun je wel gebruiken op diverse lijmsoorten, waarna je het gewoon kan schilderen...
 
Met het hulp tooltje dat ik heb gemaakt om de spanten te zetten is het een kinderspel. De latten die bovenop de spanten komen vielen er zo in. Als alles maar 100%recht zit.
De tekening die bij de set zit is 1 op1, dus ik heb op de spanten lijnen kunnen trekken waar straks de latten langs moeten.

IMG_0043.JPG IMG_0044.JPG IMG_0045.JPG IMG_0046.JPG IMG_0047.JPG IMG_0048.JPG IMG_0049.JPG IMG_0050.JPG IMG_0051.JPG IMG_0052.JPG
 
Ik ga nog een tooltje maken. Ik bekleed het dek met berken roerstaafjes. Die dingen zijn bijna gratis en super handig om mee te werken. Echter zijn ze 6 mm breed en ik wil ze 4 mm hebben.
Van een stuk bamboe snijplank maak ik met de cirkelzaag een brede sleuf van 4 mm diep. Zodat er een stuk of 5 staafjes in kunnen. En dat haal ik langs de cirkelzaag. En voila, 4 mm.

IMG_0057.JPG Dit is een voorbeeld, het tooltje wordt de zelfde lengte als de staafjes, ook dat hij makkelijk te hanteren is over de zaag. Je krijgt maar 1 keer in je leven vingertjes. Het is niet zo als bij tandjes. :)
 
Vandaag gezaagd en geschuurd. De spanten zijn nu afgeschuind, De kiel moet nog opvulling krijgen en dan schuren tot hij in vorm is.
De spiegel zit ook vast.

Bekijk bijlage 339373 Bekijk bijlage 339374 Bekijk bijlage 339375 Bekijk bijlage 339376
Het is wel van belang dat wanneer je de spanten schuurt je er regelmatig een voor gebogen lat langs moet leggen om de juiste hoek te bepalen die dan een mooie vloeiende lijn moet maken en alle spanten goed raakt zonder dat de lat dan bulten en/of kuilen krijgt. In je commentaar en zo je zien aan je foto's lijkt het er op dat je gewoon een willekeurige hoek aan je spanten hebt geschuurd....?? Als je de lat wel hebt gebruikt, dan kun je dit als niet geschreven beschouwen;)
 
Laatst bewerkt:
Die houten roerstaafjes gebruik ik ook overal voor. Ideaal en kost Idd geen drol [emoji2] ik geloof dat ik voor 2000 stuks in 14 en 17 cm nog geen 7 euro betaald heb
 
@pietsan ik heb goede leermeesters hier en ik heb opgelet. Dus dat latje heb ik er continu bij.
Ik moet alleen dadelijk een lat een beetje voortuinen. Bij de boeg is de ronding hoog bij zulke galjoenen. De lat eindigde met bijna 90 graden op de kiel. Maar ik ben er nog niet. Ga pas door als het helemaal goed is.
 
@pietsan ik heb goede leermeesters hier en ik heb opgelet. Dus dat latje heb ik er continu bij.
Ik moet alleen dadelijk een lat een beetje voortuinen. Bij de boeg is de ronding hoog bij zulke galjoenen. De lat eindigde met bijna 90 graden op de kiel. Maar ik ben er nog niet. Ga pas door als het helemaal goed is.
OK, dan zal het wel goed komen. Ik plaatste mijn opmerking voornamelijk omdat ik zag dat je het afschuinen machinaal hebt gedaan, waardoor je (mijns inziens) de zelfde hoek krijgt over de hele lengte van het spant en dat is 9 van de 10 keer niet goed omdat de hoek varieert. Die is aan de onderkant van het/de spant(en) meestal een stuk scherper als aan de bovenkant(en). Wat dat betreft ben ik nog een tikkie ouderwets en doe alles met de hand omdat machines uiteraard een heel goed hulpmiddel kunnen zijn, maar één ding hebben ze niet en dat is gevoel;)
 
Ik heb onderaan dë hoek scherper moeten maken. Ik heb ook alleen de kiel zo gedaan omdat deze dikker als de rest is. De ander spanten schuur ik gemonteerd
 
schuren spanten klaar. wat een werk en dat stof. Straks de kamer maar schoonmaken. Het ligt overal.
IMG_0062.JPG IMG_0063.JPG IMG_0067.JPG
toch is het schip onder spanning. De kiel blijft naar 1 kant buigen.
IMG_0068.JPG IMG_0069.JPG
Hoe ga ik dat oplossen. Ik kan hem weer van voren inspannen. Dat doe ik sowieso. Maar komt dat dan met de eerste beplanking nog goed?
 
@Stephan Kertész , als aanvulling op Pietsan, een bouwplank met grote haakse hoeken, waarbij je veel steun geeft aan de kiel, en bij het opbouwen van je schip zolang als maar mogelijk is in de plank laten staan, zodat je een heel stuk van de romp opgebouwd hebt voor hem er uit te halen.
@Jaques, maak daar maar een grote asbak van, ik heb een dikke Winston Churchil bolknak klaarliggen
Inderdaad.. Dat schreef ik net hierboven. Je was net wat eerder met je reactie.
 
Back
Top