TIMBERWOLF
Forum veteraan
papier of digitale kopieen maken , voor je ergens mee begin dan heb je altyd een afdruk er van, voor als iets verloren gaat .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Een kunststof primer/grondverf kun je wel gebruiken op diverse lijmsoorten, waarna je het gewoon kan schilderen...Nee, kort gezegd, het hout viel gewoonweg uit elkaar. Maar het is tot dusver geen probleem meer. Dat behandelen met verdunde lijm gaat goed. Probleem is straks alleen de delen die geschilderd moeten worden. Die vervang ik dan.
Het zit echt in één keer goed. Ik was eerst een hannesen met van alles en nog wat. Dit klemt op de kiel en is daarmee haaks op alle kanten.Handig tooltje Stephan die verstekbak.
Het is wel van belang dat wanneer je de spanten schuurt je er regelmatig een voor gebogen lat langs moet leggen om de juiste hoek te bepalen die dan een mooie vloeiende lijn moet maken en alle spanten goed raakt zonder dat de lat dan bulten en/of kuilen krijgt. In je commentaar en zo je zien aan je foto's lijkt het er op dat je gewoon een willekeurige hoek aan je spanten hebt geschuurd....?? Als je de lat wel hebt gebruikt, dan kun je dit als niet geschreven beschouwenVandaag gezaagd en geschuurd. De spanten zijn nu afgeschuind, De kiel moet nog opvulling krijgen en dan schuren tot hij in vorm is.
De spiegel zit ook vast.
Bekijk bijlage 339373 Bekijk bijlage 339374 Bekijk bijlage 339375 Bekijk bijlage 339376
Waar haal jij ze? Ik had er 2x 500 voor 10 euroDie houten roerstaafjes gebruik ik ook overal voor. Ideaal en kost Idd geen drol [emoji2] ik geloof dat ik voor 2000 stuks in 14 en 17 cm nog geen 7 euro betaald heb
OK, dan zal het wel goed komen. Ik plaatste mijn opmerking voornamelijk omdat ik zag dat je het afschuinen machinaal hebt gedaan, waardoor je (mijns inziens) de zelfde hoek krijgt over de hele lengte van het spant en dat is 9 van de 10 keer niet goed omdat de hoek varieert. Die is aan de onderkant van het/de spant(en) meestal een stuk scherper als aan de bovenkant(en). Wat dat betreft ben ik nog een tikkie ouderwets en doe alles met de hand omdat machines uiteraard een heel goed hulpmiddel kunnen zijn, maar één ding hebben ze niet en dat is gevoel@pietsan ik heb goede leermeesters hier en ik heb opgelet. Dus dat latje heb ik er continu bij.
Ik moet alleen dadelijk een lat een beetje voortuinen. Bij de boeg is de ronding hoog bij zulke galjoenen. De lat eindigde met bijna 90 graden op de kiel. Maar ik ben er nog niet. Ga pas door als het helemaal goed is.
Waar haal jij ze? Ik had er 2x 500 voor 10 euro
Een juiste bouwplank maken met rechte stoelhoeken die de kiel recht maar ook verticaal alles recht gaat houden. Deze plank kan je gebruiken tot je de eerste planken hebt gezet. En als je tegen je kiel als laatste beplankt kan je deze nog langer gebruiken.Zie post nummer 9 in jouw eigen verslag
Inderdaad.. Dat schreef ik net hierboven. Je was net wat eerder met je reactie.@Stephan Kertész , als aanvulling op Pietsan, een bouwplank met grote haakse hoeken, waarbij je veel steun geeft aan de kiel, en bij het opbouwen van je schip zolang als maar mogelijk is in de plank laten staan, zodat je een heel stuk van de romp opgebouwd hebt voor hem er uit te halen.
@Jaques, maak daar maar een grote asbak van, ik heb een dikke Winston Churchil bolknak klaarliggen