Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 31)

Zo juist een nieuwe aflevering van mijn verslag in mijn weblog geplaatst. Ik had al in de schipperskroeg aangekondigd dat ik weer een verslagje ging plaatsen. Dat "je" moet ik achteraf maar terugtrekken, oordeel zelf maar:

Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200 (deel 31)
Er zijn drie "toppen" op de Rotterdam, de radarmast op het stuurhuistopdek, de antennmast op het observatie topdek en de rookuitlaten op het ketelhuis topdek. Ik ben de laatste tijd met alledrie parallel bezig geweest, omdat er nogal wat wachttijden tussen zitten in verband met opdrogen van spuitwerk en het "verzamelen" van etsonderdelen totdat er weer een plaatje vol is.

Wat betreft het etsen weer eens een onverwachte situatie meegemaakt. Plotseling kreeg ik etsplaatjes die maar gedeeltelijk goed dooretsten, mat name onderdelen aan de randen van de plaatjes. Aanvankelijk zocht ik dat in mijn belichtingsraam dat ik op de zonnebank gebruikte. Ik kreeg het vermoeden dat de randen wellicht wat minder belicht werden door schaduwwerking van de aluminiun profielen die ik op het glas had gelijmd om doorbuiging van het glas zoveel mogelijk tegen te gaan. Gelijk maar de knoop doorgehakt en een nieuw raam gemaakt dat een ruimere marge heeft tussen de profielen en het te belichten oppervlak. Resultaat (na een dag werk, en een maar niet te noemen aantal €'s): nul komma niks, eigenlijk alleen maar slechter. Na lang nadenken viel eindelijk het kwartje: het moest aan de belichting liggen en omdat de ontwikkeling onvoldoende was, moest de oplossing wel in langer belichten gevonden worden. Dat klinkt zo logisch, maar daarbij moet je wel bedenken dat ik nu al een jaar qua belichtingstijd altijd 50 tot 60 seconden heb aangehouden, en daarmee nog nooit problemen had gehad. Dus toen toch maar weer een plaatje gedaan met 90 seconden belicht. En jawel, bingo: het zag er weer perfect uit. Een lange en dure les om erachter te komen dat de UV intensiteit van zonnebanklampen ook achteruit gaat. En ik mijn vrouw maar vertellen dat door de korte belichtingstijden die lampen daar niets van merken.....

Ik had me dus voorgenomen om telkens een nieuwe aflevering van dit verslag te plaatsen als één van de "hoogtepunten" klaar was. En dat is nu de antennemast op het observatietopdek geworden. Hoewel dit de kleinste is (op schaal 32,5 mm hoog), heeft hij toch de nodige ontwerpproblemen gegeven. Het uiteindelijke ontwerp is hieronder weergegeven (met de Euro munt voor Jan):

1291461498_resized.jpg

In het midden van het rechtse deel de voetplaat met links en rechts de zijwanden die met een ingeëtste vouwlijn aan de voetplaten vastzitten. Links ligt de achterwand, waarin in werkelijkheid een ladder is aangebracht, zoals op onderstaande foto goed te zien is.

1291450855_resized.jpg

(foto geplaatst met toestemming van Onno Heesbeen)

Ik heb dat proberen te simuleren door de ruimte tussen de laddertreden éénzijdig in te etsen. Voor het geval dat dit niet wilde lukken had ik ook nog wel een "gladde" achterwand meegeëtst, maar die had ik gelukkig niet nodig. Oorspronkelijk had ik de voetplaat en zijwanden als aparte onderdelen gemaakt, maar toen ik dat 1:1 in m'n handen had (op het beeldscherm zit je soms ongemerkt 10xvergroot te werken) was me al snel duidelijk dat ik dat nooit goed aan elkaar zou krijgen. Dit bleek een goede oplossing

Opgevouwen komen de zijwanden aan de voorkant over de helft van de lengte direct aan elkaar, want de werkelijke afronding daar is 60 mm, 0,3 mm op schaal 1:200 en dat is precies de materiaaldikte. Naar de voet neemt die afrondingsstraal toe, en daar heb ik de ruimte omgevuld met Milliut putty (meer daarover bij de rookuitlaten en radamast) en zo goen en zo kwaad als dat ging de ronding erin geschuurd. Van de verdere bouwstadia heb ik helaas geen foto's gemaakt, eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat bovenstaande foto met losse onderdelen ook achteraf is gemaakt van "reserve" onderdelen. Dit soort kritische delen stop ik vaak in twee- of drievoud in een etsplaat en deze bleek ik achteraf niet nodig te hebben.

Het dekhuisje waarop de mast komt te staan was ook nog wel even een puzzel. Daarvan is werkelijk niets loodrecht. De voorwand heeft de gebruikelijke helling van 4°, de zijwanden lopen naar achter taps toe en staan ook nog onder een hoek van 4°, en in het dekje erop zit ook nog een knik. Hier had ik geen reserve versies van om een foto van te maken, omdat ik de eerste verprutste en het uiteindelijk met de reserve delen wel is gelukt. Daarom maar even een afdruk van de tekening van de delen waaruit dit huisje is gemaakt.

1291467641_resized.jpg

Wat groen is wordt alleen aan de voorzijde aangeëtst, rood alleen aan de achterzijde. Op de plaats van de groene vlakken komen de ventilatieroosters, en de groen omlijnde rechthoeken in de zijwanden geven de plaats van deuren aan.
Het "vouwen" van het gedeelte voor de voor- en zijwanden gaf nog wel de nodige problemen, maar uiteindelijk is dit wel gelukt. Wat betreft die hoeken waaronder de diverse zaken staan nog een aardig detail. Zoals gezegd, alle voorfronten van dekhuizen staan onder 4° met de vertikaal, maar voor de rest:

- radarmast 5°
- antennemast 6°
- rookuitlaten 7°

dus steeds van voor naar achter iets schuiner. Een (scheeps)architect zal daar wel een prachtig verhaal bij hebben, maar ik heb toch veel foto's bekeken en nooit dat verschil kunnen waarnemen, wat overigens natuurlijk alleen maar kan als je het schip van verre afstand zuiver "en profil" ziet. Ik zal hier maar niet verder uitwijden over mijn frustraties met architectonische "kunststukjes". Voordeel is dat het hier waarschijnlijk niet ten koste van de functionaliteit gaat, wat helaas bij de architectuur van gebouwen nogal eens wel het geval is.

Verder komt er op dit dek nog wat relingwerk (afbakening van het gedeelte waarop gelopen mag worden) en een afscherming voor de op dit dek aangesloten antennekabels (in totaal 3). Op onderstaande foto's is één en ander zichtbaar:

1291449816_resized.jpg

1291449814_resized.jpg

Op de onderste foto is het hekwerk om de antenneaansluitingen aan de achterkant van het dek goed zichtbaar. In werkelijkheid bestaat dit uit gaas, en ik heb wel een poging gewaagd om dat te simuleren door een raster met een maaswijdte van 0,2 mm. Maar dat is niet gelukt, dus zijn het toch dichte schermen geworden.
De laddertreden in de achterwand van het mastje zijn ook duidelijk zichtbaar. Dat vond ik toch wel leuk om zo'n detail ook aan te brengen. Op de top van de mast staan oorspronkelijk twee antennes, een VHF en een TV antenne. De TV antenne (bakboordzijde heb ik aangebracht als een 0,5 mm draadje (op schaal had dit 0,35 mm moeten zijn), maar de VHF antenne aan stuurboordzijde heb ik (nog) weggelaten. Deze is maar half zo lang maar heeft , erger nog, op schaal een diameter van 0,15 mm. Dat ging me iets te ver.

Hiermee is wat mij betreft op wat kleine verfcorrecties na (die ik pas ga uitvoeren als ik ga "afdalen" naar de lagere dekken) dit dek klaar. Hoewel, er kan nog een kink in de kabel komen, op het forum is hierover al een korte discussie geweest. Ik heb altijd gezegd dat ik zoveel mogelijk de "af werf" versie wilde bouwen. Het blijkt echter dat er vlak voor of vlak na de overdracht een wijziging is aangebracht in het rooster/ventilatie werk op dit dek. Waarschijnlijk is gebleken dat de roosters zoals ik ze nu gebouwd heb (en ze ook op de RDM-tekeningen staan) te veel hinder veroorzaakten voor mensen die op het observatiedek stonden. Daarom zijn er later kokers aangelegd vanaf de roosteropeningen die er nu inzitten naar roosters aan de boordkanten van het dek. Dat is goed te zien op onderstaande foto, die ongeveer uit dezelfde hoek is genomen als de eerste modelfoto hierboven, maar dan in close-up:

1291450854_resized.jpg

(foto geplaatst met toestemming van Onno Heesbeen)

Wat mij betreft is duidelijk te zien dat het een noodoplossing is geweest, want het tast de oorspronkelijke "architectuur" van het dekhuisje behoorlijk aan. Dat het wel ergens rond de overdracht moet zijn gebeurd blijkt ook wel uit een wijzigingstekening voor de plaats van de reddingsvlotten op dit dek. Die stonden op de plaats waar nu de kokers zijn aangebracht, en moesten volgens die tekening naar achter verplaatst en een kwart slag gedraaid worden. Die tekening is gedateerd 17 augustus 1959, terwijl de officiele overdracht plaatsvond tijdens de proefvaart van 20 en 21 augustus 1959. Erg krap dus!!!!! Het is overigens wel vreemd dat ik geen enkele andere tekening heb kunnen vinden waarop deze wijziging is aangegeven. En ga er maar vanuit dat ik grondig gezocht heb!!!!

Voor degenen die nog wel eens hun bewondering uiten voor het feit dat ik dit allemaal ets, wil ik daar wel even een relativerende opmerking bij maken. Dit is een vrij dure manier om te verdoezelen dat ik een beroerd metaalbewerker ben. Een hoop van de dingen die ik zo maak worden door anderen uit gewoon plaatmateriaal met de hand gezaagd, gevijld, geschuurd en geboord. Ik heb daar ook wel eens pogingen aan gewaagd, maar dat werd echt niets. Nauwkeurige tekeningen maken en die omzetten naar ontwerpen van etsdelen gaat me veel beter af, dus doe ik het maar op deze relatief kostbare manier. Nogmaals, het is eigenlijk een vorm van armoe (en je wordt het er nog van ook). Maar eerlijk is eerlijk, toen ik eraan begonnen was raakte ik er ook aan verslingerd. Het is gewoon ontzettend leuk om te doen.

Ik heb blunder en foto van de week maar weer in elkaar geschoven. Hieronder een kopie van de omslag van een in 1959 speciaal ter gelegenheid van de in gebruikname van de Rotterdam uitgebracht nummer van het tijdschrift "Schip en Werf".

1291478985_resized.jpg

Zo op het eerste gezicht een foto, maar dat is het beslist niet. In de eerste plaats is de mast op de brug tussen de twee rookuitlaten wit, terwijl die in werkelijkheid zwart is. In de tweede plaats ontbreekt de ladder aan de binnenkant van het bakboord rookkanaal (die aan stuurboord zijde is wel zichtbaar), ten derde zijn de roosters aan de achterkant van het dekhuis tussen de rookuitlaten in één lijn met elkaar afgebeeld, terwijl er in werkelijkheid een duideluike knik tussen zit, ten vierde ontbreekt de vlaggemast centraal aan de achterkant van de brug, en ten viifde is er niets van het tuigwerk te zien.
Misschien ben ik een pietlut, maar vooral de eeste drie punten vind ik slordigheden die niets met artistieke interpretatie te maken hebben. Dat de mast op de brug zwart is vanaf het begin blijkt wel uit onderstaande foto van 14 mei 1959, toen zij nog voor de eerste proefvaart in het Prins Bernhard dok bij de RDM lag. Deze was op 1 mei daarvoor met het droogzetten van de Rotterdam door Prins Bernhard zelf in gebruik gesteld.

1291478987_resized.jpg

Ik wil niet zeggen duidelijk, maar op deze foto is ook te zien dat de eerder genoemde luchtkokers op dat moment nog niet geplaatst waren.

Ik ga nu verder met de nog twee resterende "toppers", welke daarvan als eerste klaar is weet ik echt nog niet, want beide ondervinden momenteel wat vertragingen. Zodra de volgende gereedkomt volgt er een nieuwe aflevering van dit verslag.

Tot dan,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Die traptreden komen wel heel mooi uit de verf, ook al is het uit plaat.
Ik ben blij dat ik maar 2 foto's heb (en dan nog wel van het zusterschip), dan heb ik niet dat gedoe met "wat is er nu echt?".
"Zomaar" een model naar werkelijkheid na bouwen gaat niet, zo blijkt maar weer, met zoveel informatie beschikbaar.
Dit kost bij jouw wel erg veel onderzoektijd.

"Zomaar" een model naar werkelijkheid na bouwen gaat niet, zo blijkt maar weer, met zoveel informatie beschikbaar.
Dit kost bij jouw wel erg veel onderzoektijd.

Harm, zoals een filosofisch ingestelde voetballer al zei: "elk nadeel heb z'n voordeel". Als je weet dat de informatie er is zoek je het net zolang totdat je het gevonden hebt. Dat kost veel tijd, maar dat vind ik (en zeker ook m'n vrouw) niet erg want er moet niet om de klipscheet een boot weer gereed komen.
Aan de andere kant vraagt dat weinig creativiteit, en die probeer ik nu dan maar te stoppen in het vertalen van de constructie naar ontwerpen van etsdelen. Voor een eventueel volgend project weet ik echt nog niet waar ik dan de voorkeur aan ga geven. Het enige echte, harde criterium zal dan toch zijn dat ik haar "mooi" moet vinden. Moderne cruiseschepen vallen daardoor gelijk al af.

belichting

Hallo Ad,

Ik heb in mijn werkzame leven nog een blauwe maandag in een zeefdrukkerij gewerkt. Ook daar werd gewerkt met vloeibare foto-emulsie.
In kannen van 5 liter kwam dat spul binnen, samen met de emulgator van 1 liter. Iedere keer werd er een portie lichtgevoelig gemaakt Een deel a en b. Echter doordat de inhoud van de beide stoffen steeds werd blootgesteld aan de lucht (zuurstof) ging de "kwaliteit" achteruit. Naarmate het ouder werd nam de belichtinstijd ook toe.
Het is dus mogelijk dat het ook voor jou foto-emulsie van kracht is en niet alleen de slijtage van de TL-buizen.

de gaaaroeten
Opa Jan.

Het is dus mogelijk dat het ook voor jou foto-emulsie van kracht is en niet alleen de slijtage van de TL-buizen.

Dag Jan,

Daar heb je inderdaad een punt. Maar het messing dat is voorbehandeld met fotoresist (UV gevoelige laag) koop ik kant en klaar. De laatste plaat heb ik in augustus gekocht, terwijl een gebruiksduur van minimaal 1 jaar wordt opgegeven. Verder is bekend dat dit bij de door mij gebruikte positieve fotoresist (belichte delen worden wegontwikkeld) veel minder kritisch ligt dan negatieve materiaal (onbelichte delen worden wegontwikkeld). De leverancier vertelde me dat materiaal van soms wel meerdere jaren oud gewoon nog goed werkte.

Vooralsnog ga ik er dus vanuit dat het aan de belichtingsbron ligt. Als ik weer nieuw materiaal moet kopen (ik hoop dat dat nog even duurt) zou natuurlijk het tegendeel kunnen blijken. Als het zo ver is meld ik dat zeker.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet,

Ad

Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) 1:200 (deel 32)

Alweer een "hoogtepunt bereikt, en daarom weer een aflevering van mijn verslag in mijn weblog gezet. Hieronder de gebruikelijke kopie:

Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) 1:200 (deel 32)
Het was even afwachten welke "top" al volgende zou worden bereikt. Uiteindelijk is dat het ketelhuis topdek, met daarop de rookuitlaten geworden. Achteraf qua hoogte een logische volgorde, want de antennemast is de laagste, de mast op de brug tussen de rookuitlaten is de middelste en de mast op de radarmast is de hoogste. Het hoogste punt zal dus als allerlaatste bereikt worden. Tenminste, voordat we weer gaan afdalen, maar dat zal nog de nodige tijd en inspanning vergen.

Even als referentie twee foto's van de ketelhuistop:

1291996390_resized.jpg

1291996385_resized.jpg

(beide foto's overgenomen uit "Grande Dame: Holland America Line and the s.s. Rotterdam", van Stephen M. Payne, uitgave van RINA Ltd,1990)

Meest prominent zijn natuurlijk de beide rookuitlaten. Uit de tekeningen, maar ook gewoon door ernaar te kijken blijkt dat die niet eenvoudig als een "uitslag" gemaakt kunnen worden. Het oppervlak vertoont een dubbele kromming, en daarvan laat zich niet op een eenvoudige manier een uitslag bouwen. Hierover heb ik best wel een tijdje zitten piekeren, en uiteindelijk besloten om een "skelet" van etsonderdelen te maken en dat met putty op te vullen. Na wat rondvragen heb ik Milliput gebruikt voor het "grove" werk, en Revell Plasto voor wat nabewerking. Alle etsonderdelen voor één rookkanaal zijn hieronder weergegeven:

1292003072_resized.jpg

Het skelet is hieronder "los" samengesteld, en om een idee te krijgen ook maar even de "petten" en uitlaatpijp erop gezet:

1289116235_resized.jpg

De gaatjes in de spanten zijn voor het doorvoeren van een draad voor het toplicht dat op het mastje tussen de twee kanalen komt. Hieonder is één van de kanalen gevuld met putty, geschuurd, bijgewerkt, geschuurd en in spuitplamuur gezet:

1289045067_resized.jpg

Als volgende moesten de verbindingen tussen de twee kanalen gemaakt worden, op het dek het ventilatiehuis en bovenin de brug waarop het mastje komt. De etsdelen hiervoor zijn hieronder getekend:

1292009243_resized.jpg

Om te kijken of het allemaal een beetje klopte de beide kanalen (nog als skelet) met daartussen het ventilatiehuis provisorisch gepast:

1288794581_resized.jpg

Het is maar goed dat de kanalen symmetrisch zijn, want pas toen ik deze foto nog eens bekeek zag ik pas dat ze waren omgewisseld. Dat is te zien aan de twee uitsteekseltjes bovenin de kanalen, die zijn bedoeld voor de bevestiging van de brug. Maar hier zitten ze wel aan de buitenkant......
Het ingewikkeldst aan het ventilatiehuis zijn de roosters aan de achterzijde. Deze lamelroosters zijn zo groot dat ze 1:200 net te modelleren zijn, maar dan zit je wel aan de grens. De lamellen zijn 1,5 mm breed en de onderlinge steek is 1,25 mm. Toch maar geprobeerd, en eerlijk gezegd viel het best nog wel mee. Hieronder het (nog provisorisch in elkaar gezette) resultaat:

1289115252_resized.jpg

Van de brug heb ik geen aparte foto, maar dat is een relatief simpel etsdeel met twee vouwen. Wat gecompliceerder was het mastje. Echt op schaal in combinatie met een bedraad toplicht in dit mastje lukt niet. De top van de mast is daardoor ø1,3 mm geworden in plaats van 1 mm, de basis 2 mm in plaats van 1,5. Voor het toplicht had ik aanvankelijk ledjes gekocht die nog geen 2 mm in doorsnede zijn, maar het bleek dat de basis hiervan aanzienlijk groter was. Ik heb deze zo veel mogelijk afgevijld en de constructie daarop aangepast. Maar dat vond ik toch te grof, en vervolgens een variant met een gewoon (bedraad) 1206 ledje gemaakt. Hieronder staan beide mastjes naast elkaar (links eerste, rechts tweede versie):

1290853751_resized.jpg

De lamp van de tweede variant lijkt inderdaad minder "massaal). Het gat in het plateau moet nog wel dichtgemaakt worden. Het plateau zelf lijkt ook wel groot, maar is wel op schaal. Dat komt omdat in werkelijkheid er twee lampen boven elkaar zitten, die door een horizontaal schot van elkaar gescheiden zijn. Dàt modelleren ging echter mijn kunnen te boven. Voor de rest is ook in werkelijkheid de constructie zo groot omdat het lampplateau aan een stuk buis is gelast dat op zijn beurt weer aan de mast is gelast. Door dat stuk buis loopt de ladder, en moest dus iemand door kunnen klimmen. Die mocht niet een te groot postuur hebben, want de diameter van die pijp is 1:1 maar 60 cm!!
Uiteindelijk toch de tweede variant gekozen. Toen waren (na spuiten, inclusief ladders, jackstays, kappen etc.) alle onderdelen in principe klaar, en kon de samenstelling gedaan worden. De volgorde daarvan was op zich best nog wel ingewikkeld vanwege de aansluiting van de bedrading van het toplicht. Maar uiteindelijk is het wel gelukt, en dan nu maar met een grote sprong (ook in tijd gezien) naar het eindresultaat:

1291993089_resized.jpg

1291993085_resized.jpg

1291993087_resized.jpg

Te zien is dat ook het relingwerk is aangebracht, maar dat staat nog los. Aan de achterzijden moet dit aangesloten/pasgemaakt worden op de leuningen van trappen (stuurboord en bakboord) van het topdek naar het zonnedek. Verder is achter het ventilatiehuis een verhoogd dekje aangebracht met daarop iets dat op een luchthapper lijkt. In werkelijkheid is dit de uitlaat van de gasturbine die de noodstroomgenerator aandrijft.

Dit dek is nu klaar op twee details na, die echter nog later kunnen worden aangebracht. Dit zijn de reddingsvlotten en de "zonnetent" die aan de achterkant aan bakboordzijde boven de hondenkennel en de batterijkamer gespannen kan worden. Dat laatste is een aluminium buizenconstructie waarover een dekzeil kan worden aangebracht. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen, maar dat is geen probleem want die constructie kan er gewoon los opgezet worden, evenals de reddingsvlotten.

Nu maar even uitpuffen om een aanloop te nemen naar het echte hoogste punt, de radarmast. Die is al voor een deel klaar maar vraagt ook nog het nodige piekerwerk. Maar daarover meer in de volgende aflevering van dit verslag, als die ook klaar is.

Al met al even geen puf meer voor frivoliteiten als blunder en foto van de week. Dat komt wel weer een volgende keer.

Tot dan,

Ad Bakker

Alweer een mooie bijdrage met een goed voorbeeld van het maken van een aparte en vooral kleine vorm die reproduceerbaar is.
Spanten en putty.

dit is geen modelbouw meer maar gewoon Kunst en dit met een grote K K K K K K K K K . Ad ik wou dat ik 1/200 van uw kunnen in mij had en dan zou ik al heel tevreden zijn

Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200 (deel 33)

Zojuist weer een aflevering van mijn verslag op mijn weblog geplaatst. Ik heb besloten mijn vorderingen sinds de vorige keer in twee delen te splitsen. Hieronder het eerste deel daarvan:

Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200 (deel 33)
Het was het plan om als volgende de radarmast en de rest van het stuurhuis topdek klaar te maken. Dat is ook gebeurd, maar tussendoor als ik eens moest wachten tot dingen gedroogd waren, toch ook maar de zonnetent op het ketelhuis topdek aangepakt.
Ik had al geschreven dat dat een aluminium buizenconstructie is. Wat probeersels met 0,5 mm messing draad mislukten steeds, gewoon te klein en kwetsbaar voor mijn afmeting vingers. En als ik het niet meer weet, wat doe ik dan? Inderdaad: etsen. Het lijkt wel een verslaving te worden!!
Het ontwerp van het etsdeel was best nog wel even uitzoeken. Het was mijn streven om het hele frame uit één etsdeel te maken, dat alleen met wat vouwen in vorm gebracht kan worden, en met een enkele solderverbinding in vorm gehouden wordt. Het feit dat de tent een zadeldak heeft met een hele flauwe dakhelling (ongeveer 1,5°) maakte dat wat gecompliceerder. Uiteindelijk tot het volgende ontwerp van het etsdeel gekomen (ik ben weer eens vergeten een foto na het etsen te maken, vandaar maar de tekening):

1293400878_resized.jpg

De groene lijnen zijn éénzijdig ingeëtste vouwlijnen. De breedte van de lijnen ("buizen" is 0,5 mm, dunner kan nog wel (tot ca. 0,3 mm) maar die moeten dan we "houvast" hebben aan zwaardere delen, en dat is hier niet het geval. De afmeting ban de tent in gevouwen toestand is 47 x 27 mm (voor Jan, dat is even lang en iets breder dan twee één Euromunten naast elkaar).
Toen ik weer voldoende onderdelen bij elkaar had geschraapt om een volledige etsplaat te vullen, heb ik twee exemplaren in die plaat gestopt. Echter, al tijdens het etsen viel één daarvan helemaal uit elkaar. Een vreemde zaak, want de tweede zag er (voor zover dat kan) perfect uit. Ik heb nog gezocht, met de loep erbij of ik kon achterhalen wat er mis was gegaan, maar ik kan de oorzaak niet vinden.
De goede versie gevouwen, op een viertal plaatsen vastgesoldeerd en wit gespoten. Provisorisch op z'n plaats gezet ziet het er dan zo uit:

1293400875_resized.jpg

Maar in werkelijkheid ligt hier natuurlijk een zeildoek op. Of dat er altijd op lag weet ik niet, en om hier meer duidelijkheid over te krijgen heb ik die vraag ook nog gesteld op de internet site "kombuispraat.com", waar ook een aparte discussie over de Rotterdam staat. Tot nu toe heb ik daarop echter nog geen reactie gehad. Ik had over de zonnetent al eerder contact gehad met Onno Heesbeen (van de 1:600 Rotterdam), en we dachten dat het dekzeil het best te simuleren zou zijn met een stukje aluminiumfolie. Dat heb ik dan ook maar gedaan. Folie uitgeknipt en voorzichtig op het dak gedrukt om het "buizen"patroon er een beetje in te krijgen, en vervolgens in de primer en lak gespoten. De kleur weten we eigenlijk niet, want de enige foto's die we hebben zijn zwart wit. Op onderstaande foto is rechts een deel van de tent te zien:

300-sw38.jpg

(foto overgenomen van de shipmotions site van Johan Journée)

Van m'n experimenten met het spuiten van de houten dekken had ik nog een spuitbus in de kleur "Medina" staan, en dat is inderdaad een beetje woestijnzandkleurig, dus dat leek me wel toepasselijk voor een zonnetent. Hieronder het resultaat:

1293400877_resized.jpg

Ik vind het wel aardig, ook omdat de constructie eronder wel gedeeltelijk zichtbaar blijft. In wekelijkheid was dat ook zo (was, want de zonnetent is verwijderd toen ze definitief tot cruiseschip werd omgebouwd), wat op de eerdere foto ook wel te zien is, en ook nog op een andere foto van Onno Heesbeen.
Ik laat het wat de zonnetent hier maar bij, en bevestig hem nog niet definitief. Ik weet nog niet zeker welke versie ik definitief plaats, met of zonder dekzeil. Wat dat betreft wacht ik ook nog een tijdje of ik nog een reactie op de kombuispraat site krijg.

De vorderingen met het stuurhuis topdek komen in een volgende aflevering van dit verslag. Dat zal wel snel zijn, want op zich is dat wel klaar. Maar ik moet even voldoende energie tanken voor dat verhaal, want ik vrees dat dat weer een lange zit gaat worden.....

Groet,

Ad Bakker

Ziet er weer heel realistisch uit.
En stel je verwachtingen aangaande dat combuispraat-forum niet te hoog.
Is een leuk stel mooie plaatjes verzamelaars, maar enkel wat er in hun straatje past wordt bekeken.
Voor mij was het één grote teleurstelling.
De opbouw van het forum is ook zo dat de kans dat de juiste persoon per ongeluk jouw vraag ziet erg klein is, omdat alle vragen in 1 draadje ondergebracht moeten worden.

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 34)

Toch nog wat eerder dan ik had verwacht, nu al het vervolg op het vanmorgen geplaatste verslag:

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 34)
Het laatste "ruwbouw" deel van de opbouw is dan nu aan de beurt: het stuurhuis topdek. Het belangrijkste element daarvan is natuurlijk de radarmast, wat mij betreft het ingewikkeldste onderdeel van de hele bouw. De rookkanalen en de radar mast zijn in mijn visie samen ook de gezichtsbepalende elementen van het schip.

1293540692_resized.jpg

De volgorde is dus perfect, alle voorgaande dingen kan je dan als een soort oefening hiervoor zien!!

Qua dimensionering is de hoofdvorm van de radarmast in principe uit één uitgeslagen deel te maken. Het is een kegelvormig oppervlak dat uit te slaan is. Het probleem ligt echter in het in vorm buigen, omdat de afrondingsradius aan de voorkant naar boven (lineair met de hoogte) afneemt. Uit voorgaande excercities is me al gebleken dat dat me simpelweg niet lukt. Vandaar dat ik een tussenweg gekozen heb. In principe gelijk aan de rookkanalen, een skelet van spanten, maar de zijkanten dan nu wel als een plaat ertegenaangezet. Hieronder alle etsdelen die voor de mast zijn gebruikt. Door de vele uitsteeksels en een tweetal platforms met relingen is het nogal wat geworden:

1290765827_resized.jpg

De uitstekende armen zijn aan spanten verbonden. De zijkanten daarvan omgezet en daarna aan de onderkant opgevuld met putty. Het daarna in elkaar gezette skelet zag er dan zo uit:

1290765829_resized.jpg

Het plateau is er hier zomaar los opgelegt, en het één Euro muntstuk ligt voor het oprapen. Zoals gezegd, konden de zijkanten er dan als geheel tegenaan worden gezet:

1290784007_resized.jpg

De gekromde voorkant is daarna opgevuld met Milliput putty en geschuurd.
De plateaus met relingen zijn als te zien is of de foto met losse onderdelen als één onderdeel uitgevoerd. De reling delen moesten worden opgevouwen, waarna de relingen in vorm gebogen konden worden. Waar de twee relingdelen van de zijden bij elkaar kwamen zijn ze aan elkaar gesoldeerd. Verder zijn er nog een drietal ladders, een rooster, en het toplicht (halverwege de hoogte, want dat moet enkele meters lager zitten dan het toplicht in de mast tussen de rookkanalen), waarvan de bedrading door de mast naar een opening onderin de achterwand loopt. Ook moest er wat gefabriceerd worden wat op een radarscanner lijkt (hiervan weer geen tekeningen, want levering door derden). Ik heb helaas geen foto's van de tussenliggende bouwfases, dus gelijk maar het eindresultaat.

1293400870_resized.jpg
1293400867_resized.jpg

Eerlijk gezegd was ik, zeker in eerste instantie niet zo blij hiermee. Ik vind met name de relingen van de plateaus te grof, en er waren nog wat dingen die op de foto's minder goed zichtbaar zijn. Mijn eerste reactie was dan ook: ik ga nog een tweede maken. Maar na lang aarzelen (in die tijd heb ik de zonnetent maar gemaakt) ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk met de technieken die ik nu gebruik niet veel verder kom. Spuiten met een spuitbus en ook wat stukken met de kwast maakt de relingdelen een stuk "zwaarder", en ik denk dat de enige manier om dat te verbeteren airbrushen is. Maar dat is een techniek die ik nog niet "in huis" heb, en ik denk er daarom serieus over om dat eerst maar eens onder de knie te gaan krijgen voordat ik met een volgend projekt start (en wellicht al voordat ik aan de romp verder ga). Voor nu heb ik maar besloten het hiermee te doen.
Nu direct op het dek plaatsen zou niet verstandig zijn geweest. Om de mast komen nog wat zaken die ook op het dek geplaatst moeten worden, en dan staat hij in de weg. Daarom een aantal van die zaken al geplaatst, waarvan hieronder twee overzichtsfoto's:

1293400874_resized.jpg

1293400872_resized.jpg

Vooraan relingwerk langs een looppad van een ladder naar het commandobrugdek tegen de zijwand daarvan, naar de zogenaamde "kuip" (ja, de stad Rotterdam heeft "de" Kuip, onze Grande Dame heeft er ook een, zij het wat bescheidener qua afmeting). In die kuip, die op beide foto's vooraan wel zichtbaar is bevindt zich een console voor een kompas (centraal in de kuip) en een "richtingzoeker radio peiltoestel" (vooraan tegen de verschansing). Deze denk ik in rudimentaire vorm later nog wel aan te brengen. Een aardig detail is dat de verschansing van de kuip rondom (1:1) 1 meter 20 hoog is. Daarbovenop is een plexiglazen "windscherm" geplaatst van 30 cm hoog. Totale hoogte is dus 1 meter 50, en dat durven ze dan een "windscherm" te noemen. M'n eerste gedachte doen ik dit zag was dan ook : "vind je het gek dat er een aparte kapsalon voor de bemanning aan boord was!!!". Mensen zijn de laatste generaties wel wat langer geworden, maar toch niet zo veel. Het vreemde is dat de windschermen langs de sportdekken, die in principe dezelfde opbouw hebben wel iets meer dan 2 meter hoog zijn. Verschil moest er kennelijk zijn, het valt me nog mee dat de windschermen bij het toeristenklasse sportdek even hoog zijn als die bij het eerste-klasse sportdek.
Verder zijn op bovenstaande fotos twee langs en twee dwarsverschansingen aangebracht. De driehoekige vertikale verstevigingen daar tegenaan zijn in werkelijkheid open, maar dat was op deze schaal niet te realiseren. Als laatste zien we nog een vrij complex ventilatiekoker stelsel. De bovenkant hiervan is uitgeëtst, maar het "volume" is van hout gemaakt. Het uitpuzzelen van de precieze vorm was nog een hele klus, waarbij het deze keer misschien wel een handicap was om de originele constructietekeningen te hebben, want die waren behoorlijk ingewikkeld. Achteraf had ik ze net zo makkelijk van de NVM modelbouwtekening kunnen schalen, maar ja, als je de originele tekeningen hebt.....
Er moeten, naast eerder genoemde kompas en peiltoestel nog wel wat details ingevuld worden, zoals een tweetal vlaggenkisten, twee korvijnagelrekken, die naar ik vermoed zijn voor het vastzetten van vlaggelijnen en een tweetal grotere ventilatiekappen aan de achterkant van het dek. Ook moeten ook op dit dek reddingsvlotten komen. Die zijn op wat kleine details na ook klaar, maar dat komt een volgende keer wel.
Daarna kon de radarmast geplaatst worden, en hier dan het eindresultaat:

1293545398_resized.jpg

1293545400_resized.jpg

Er zijn nog wel wat afwerkingsdingetjes, maar op zich:

HET HOOGSTE PUNT IS BEREIKT!!!!!

Het is geen huis, dus er wordt geen pannebier uitgedeeld. Maar uit verslagen van tijdens de bouw is wel duidelijk dat dit ook bij de "echte" bouw gevierd werd. Dit gebeurde op 8 mei 1959, nadat ze op 1 mei in het Prins Bernhard dok (op die dag door hemzelf in gebruik gesteld) was drooggezet.

Als afsluiting nog even een overzicht van het geheel:

1293545394_resized.jpg

Na nu komt het langzaam afdalen. Als je het zo ziet denk je: "zo, dat schiet al aardig op". Nou, ik weet wel beter!!!!!!!!

Voor nu wilde ik het hier maar weer bij laten.

Tot de volgende keer, ik denk als het navigatiebrugdek helemaal af is.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Hoi Ad,

De zonnetent is erg goed gelukt, de buizen constructie alleen is al een mooi stukje werk om te zien. Ik zie dat je ook voor de zelfde kleur van doek bent gegaan als ik zelf. De folie werkt goed en als er nog eens een kleurenfoto opduikt kan het makkelijk over geschilderd worden. Heb zelf de tent ook nog niet definitief gemonteerd, kan al tijd nog, eerst maar eens afwachten of er meer info opduikt.

De mast ziet er ook goed uit, de relingen waren voor mij ook wat moeilijk aangezien ze taps toe lopen. Heb maar besloten ze recht te laten. (niet zo erg in mijn schaal)

Opzicht is schilderen met de kwast geen probleem om strak resultaat te krijgen, mijn modellen zijn ook allemaal met de kwast geschilderd (moet ook maar eens een keer de paintbrush gaan ontdekken)
Een tip: schilder liever twee a drie verdunde lagen dan een te dikke stroperige laag.

Maar, petje af de complete opbouw ziet er nu al erg goed uit.

Als je nog wat detail foto’s nodig mocht hebben van de mast en kompaskuipje en brughuis hor ik het wel.

Gr, Onno

Als je nog wat detail foto’s nodig mocht hebben van de mast en kompaskuipje en brughuis hoor ik het wel.

Dag Onno,

Ik houd me aanbevolen, vooral van de kuip heb ik dacht ik geen foto's en op de tekeningen staan van door derden geleverde apparatuur meestal alleen de plaats (fundaties).

Groet,

Ad

@Onno, nog bedankt voor de foto's. Wel grappig is dat ik van die richtingzoeker van het radio peiltoestel al weer meerdere versies gevonden heb. Bij jouw foto van het schip zoals ze er nu bij ligt zijn het twee haaks op elkaar staande van buis gemaakte rechthoeken. Op oudere foto's is echter duidelijk te zien dat het oorspronkelijk cirkels waren. Meestal zijn het foto's van ver, en op onderstaande foto is maar de helft te zien maar wel is de cirkelvorm duidelijk:

1293714755_resized.jpg

(foto overgenomen uit "Grande Dame: Halland America Line and the s.s. Rotterdam", Stephen M. Payne, RINA Ltd, 1990/1996)

In het zelfde boek staat trouwens ook een foto met de rechthoekige uitvoering. Maar ik heb al eens eerder gezegd dat in het boek oude en nieuwe(re) foto's nogal eens door elkaar hehusseld worden.

Eerst dacht ik, nou moet ik weer op zoek naar ringetjes van de goede diameter (zo'n 6,5 mm), toen ik nog wat oude geëtste "stroppen" van jufferblokken van de HMS Victory vond die exact de goede maat bleken te hebben. Eindelijk eens keer een vordeel als je alles bewaart!!!

Klopt Ad, het peiltoestel bestond origineel uit een piek met 2 haaks op elkaar staande cirkels, het totaal was zilver kleurig. Heb er nog wat foto’s van gevonden en nog wat van de zonnetent, zal deze mailen.

Back