Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Uh, voor mij is het even 'einde moth'. Ik heb er op tweede kerstdag een stuk of 10 vluchten mee gemaakt, en dat ging best redelijk. Helaas toch een aantal neus-landingen, waardoor de neus steeds schever ging staan en de zijwaardsstelling van de motor teniet gedaan is. Ergo, ik kan alleen nog maar links af, en met enige moeite rechtdoor. Ook vind ik de motorisering, uit dit topic gekopieerd, veel te zwaar. Het ding kan recht omhoog aan zijn prop! Overigens valt het me overal op dat er zwaar gemotoriseerd wordt, ik ben nog van het idee licht bouwen, licht motoriseren. Maar ja, ieder zijn meug. Ik ben inmiddels aan een motortrainer begonnen, die zal hopelijk een langer leven beschoren zijn. En wie weet dat ik later weer eens een mothje bouw, de materialen heb ik!

Vandaag nog even gevlogen met mijn F22 op een open veld zonder bomen.
Het ging prima, ik moet alleen iets anders gaan verzinnen voor de roerhoorntjes.
Die dingen laten steeds los of trekken een stuk uit het depron, waardoor de flaps een eigen leven gaan leiden en het toestel slecht op mijn sturen reageerd :(
Ik heb van die SCEN Slowfly-ruderhorn 12 mm gekocht bij Quartel, maar dat blijkt dus niet goed te werken...
Misschien iemand een betere oplossing?

Mijn Tigermothje is inmiddels ook gereed en wacht op de setup uit de F22, als deze niet meer te repareren valt.

Iedereen een gelukkig nieuw jaar, dat 2008 een mooi vlieg jaar mag worden!!!!

:music: :proost: :bday:

eindelijk weer gevlogen

Gisteren (oudjaarsdag) ideaal mothjes weer.
Was in Nijmegen en had daar een ideaal veldje gevonden.
Na ongeveer 15 minuten rondjes draaien met ietwat wind werd ik overmoedig en besloot een looping te draaien. Hmmm, volgende keer iets hoger beginnen en de expo uitzetten. Gevolg was dus, de twee rechter vleugels lagen eraf... Tja pech, maar zoals Erikjan al aangaf, gewoon plakken en anderhalf uur later vloog hij (of zij) weer. Dit keer ging m'n vrouw mee en die heeft wat gefilmd (filmpjes volgen later). Dit keer allerlei loopings zonder enig probleem van afbrekende vleugels gemaakt! Wat vliegt ie lekker! Ook al zijn de vleugels inmiddels aan beide kanten door onzachte landingen/fouten er een keer afgescheurd.... Ook de neus is trouwens scheef geweest, maar twee kleine latjes deden wonderen, en is zowiezo aan te bevelen als versteviging.
Ik zal de moth zoals ie nu is eens fotograferen...

Tot later, en allemaal gelukkig nieuw jaar!

Eefjan

ps ik heb die nieuwe Loong Max lipo's van UH eens getest, en ik kon uit een 1000 mAh er 933 uit trekken, toch niet gek dacht ik. (althans volgens de lader) ze zakken ook minder in (kwa voltage) dan de Hi-model lipo's

Laatst bewerkt:
Happy new year to all!

Hugo: helaas.... Ik volgde je bouwdraadje al, dat is heel andere koek hé? Suc6!

Thijs: mooi filmpje, vliegt echt hardstikke mooi!!

Eefjan: jammer van de schade, maar blij dat je zo enthousiast bent over hoe die vliegt. Benieuwd naar de foto's (heb je ook nog foto's van vóór de schade?)

Peter: als jij die F22 zo lang in de lucht kan houden dan moet die moth helemaal een eitje zijn. Heb je foto's van die F22? Of bouwverslagje? zitten de gaatjes van je roerheveltjes wel loodrecht boven het scharnierpunt? Want anders kan ie idd loswrikken. Ik prik zo'n heveltje ook altijd in het depron met een kloddertje epoxy en dan nog iets uitsmeren op het oppervlak rondom de hevel en nog nooit problemen gehad met loskomen.

Hier intussen gestart met een balsma moth (80 cm) en het moeilijkste is achter de rug, de romp. Plaats binnenkort wat fotootjes.

Grtz, Dirk

Ik ben hier in de kerstvakantie ook even bezig geweest met mn moth te bouwen, en in nu bijna klaar!
Hier een paar foto's

sorry voor de niet al te mooie foto's, maar beter kon niet met m'n telefoon..
alleen nog even de raampjes erop, electronica inbouwen, en spuiten.(op waterbasis heb ik gemerkt, anders blijft er niet veel meer van over)

Ziet er tof uit, Cutter! Mooi motorkapje ook...

Hij lijkt op de foto weinig V-stelling te hebben. Als dat echt zo is , dan zou ik dat nog veranderen want het vliegt zeeeer slecht met te weinig V-stelling zonder rolroeren. Je kunt er heel makkelijk V-stelling in brengen met 2 spandraadjes van de onderkant van de voorste buitenstruts naar de bovenkant van de achterste binnenstruts. Waarvan zijn de struts eigenlijk gemaakt?

Suc6 met de afbouw

Dirk

hij heeft inderdaad nauwelijks een V-stelling, zal ik gaan veranderen
de struts zijn van een dun laagje triplex met aan beide kanten wat depron voor de vorm

Dirk: Dank voor deze lovende woorden en de uitleg over de roerheveltjes.
Bij mij zaten deze eigenlijk niet recht boven elkaar, vandaar dat de stukken uit het depron werden getrokken...
Ik zal later nog een paar foto's van mijn F22 plaatsen.

Op dit moment ben ik weer bezig met een 70 cm Mothje.
Hierbij wat (in kerstsfeer geschoten) foto's :)

mothje1wq1.jpg

mothje2es7.jpg

Hij is bijna af... alleen de roerheveltjes nog (op de juiste manier) vastlijmen en de motorregelaar en ontvanger plaatsen.

Ik kan bijna niet wachten op wind stil weer....

Eindelijk klaar

hallo allemaal,

eindelijk de servo's ontvangen en deze dus ook meteen ingebouwd en de besturing loopt feilloos. Ik heb ervoor gekozen om een servoplankje te gebruiken i.p.v de servo's tegen de wand te lijmen.

nu heb ik echter nog 1 vraagje: mijn ontvanger zit in de voorste cockpit maar hoe kan ik de antenne nu het beste leiden?? ik heb het liefst zo weinig mogelijk antenne buiten hangend.

Ook heb ik ski's voor de moth gemaakt. nee niet om op sneeuw te landen maar als alternatief voor wielen (onze wei is niet zo egaal) deze heb ik als volgt gemaakt:

Ik heb eerst een "rib" uit 6mm balsa genomen, uit 3 mm depron het skiblad gemaakt en vervolgens het blad op de rib gelijmd.het depron is natuurlijk zeer week en een steentje zou er zo een scheur inmaken. Daarom heb ik een geperforeerde tape [omnipor(hier zitten gaatjes in zodat je het makkelijker kunt afscheuren)] op de ski geplakt en vervolgens dun ingestreken met PU-constructielijm.Het resultaat is een zeer stevige onderkant.

De ski's staan er nog niet op want ik wil hem eerst zonder maidenen.

Morgen komen de foto's eraan:cool:

Groeten loran

Peter: Ziet er mooi uit man! Rompje ook heel mooi gelukt! Nu maar wachten op windstil weer. Die zwarte propellor, wat is dat voor één? Ik heb nl. een keer een stel proppelors via ebay gekocht, die er erg op lijken, maar die dingen gaven allemaal vreselijke trillingen (onbalans) dus ik hoop dat dat bij jou niet het geval is...

Loran: ik hoop dat dat werkt met die ski's op het weiland, maar volgens mij glijdt dat toch zeer slecht in gras en zal íe alsnog voorover slaan bij het landen. De kunst bij het landen op zo'n ondergrond is toch om met motor uit naar beneden te zweven (tegen de evt. wind) en vlak voor de landing helemaal up te geven (dat heet flaren geloof ik) zodat ie zo'n beetje verticaal in het gras ploft. Antenne leid ik soms door de romp naar achteren en soms langs de onderkant van de romp met een paar stukjes tape. Het laatste stukje antenne laat ik dan gewoon bungelen aan de achterkant van de romp.
Ben benieuwd naar de foto's.....

Dirk

Laatst bewerkt:
antenne

Ik heb net als Dirk mijn antenne via de onderkant (met tape geplakt).
(Tegenwoordig zijn ze toch niet zo lang meer..)
Foto's liggen klaar en zodra ik als Vriend van het forum ben geregistreerd kan ik ook vanuit thuis foto's posten. (geen zin in imageshack gedoe)

Eefjan

en hier zijn de beloofde foto's:

2165359113_673f141fbd.jpg

2165361015_0ea553bb14.jpg

Hier is het servo plankje te zien. Ik vind dat de besturing zeer goed gelukt is deze keer:cool:

2166160034_001f9f2d3d.jpg

2165365513_09c9f37a2b.jpg

De ontvanger. Zoals je ziet is de regelaar nog niet in gebouwd

2166164972_495be3fc4b.jpg

De stuur stangen.(ik weet het de staart staat iets te bol maar dit los ik wel met de bodem op.
2166167056_a5fd179981.jpg

2166169012_939e981307.jpg

Hier zie je de ski's die ik gemaakt had

2165374193_9c0bfb577d.jpg

Close up van de bodem van de ski(zie je de gaatjes in de tape goed.)

2165376225_ccb34925a0.jpg

Nog eens de ski vanonderen gezien

2165378383_6f187fce7f.jpg

en de skis op de Tiger Moth (gewoon los hoor).

Ik ben niet van plan de ski's eronder te zetten, we zien wel eerst vliegen:lol:
De antenne loopt nu trouwens door de staart en dan door een klein gaatje in het rudder. Zit zeer mooi zo vind ik
Zeg maar wat jullie er van vinden en opbouwende kritiek is ook zeer welkom;)

Groeten Loran

[EDIT]: Ik zal de maiden filmen hoor :lol:

Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit. Ski's zijn ook mooi gemaakt.

Misschien een tip: ik plak tegenwoordig die kleine servo's gewoon met een stukje dubbelzijdige tesa tape, dat komt zeker niet los (je moet allezins serieus trekken om ze er terug af te krijgen). De servo's zijn dan heel eenvoudig te monteren en je spaart het gewicht van het plankje en de schroefjes

I heb ook al eens tesa powerstrips geprobeerd, hier heb ik echter slechte ervaringen mee de servo's trokken zich zo los in de lucht (was wel op balsa :lol:)

hoe zwaar kan die 70cm eigenlijk zijn?? De mijne komt volledig op 190gram uit

De tesa tape is gewone tape voor vloerbekleding. Depron zal wel beter hechten dan balsa. 190 gram is zeker niet onaardig.

ow oke :oops: ik zal er wel eens naar zoeken voor een volgend project.

over het gewicht: leuk om dat te horen :lol:

Laatst bewerkt:
Ha, goed idee van die ski's!
Ik zocht nog een paar goeie ski's voor onder een klein vliegertje :D
makkelijk en toch stevig genoeg denk ik.
Bedankt! Grtz

graag gedaan :lol:

let er wel op dat ze zo nog kunnen scharnieren he. je moet ze dan nog met een elastiekje o.i.d aan de romp maken he

[EDIT]: Nog een vraagje, waar ligt het CG van de moth ookalweer??$

groeten loran

Laatst bewerkt:
Back