Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

20210706_153233_HDR-1.jpg
20210706_153233_HDR-1.jpg

Dit kom ik in de boekjes van de handleiding van de HMS victory tegen, daar staat ook info over andere schepen en artikels over scheepsbouw uit die tijd. Een mooi schema over masten en hoe die in elkaar zitten
16257562674334439528051411622645.jpg

Verduidelijkt het allemaal wat

Zo n ietsie Zuid-Afrikaans! :) As ik dit nie mis het niet, is dit een van de schepe waarop my zoon electrische instandhouding doen.
Vaart ie er ook op mee ? Ook met de Endurance zoekexpeditie ? Wat gaaf !

Het leuke aan de Endurance is dat het om een schip uit de redelijk recente historie (begin 20e eeuw) is, en dat het schip nu zelfs weer in het nieuws komt. Ik vond naast het krantenartikel van @TIMBERWOLF hierboven nog dit artikel (dat je ook in het Nederlands kan lezen):

https://polarjournal.ch/en/2021/07/06/renewed-search-for-the-endurance/

Laatst bewerkt:
Deze periode vraagt ook veel andere dingen he die de aandacht vragen. Denk aan een tuin bijvoorbeeld. En tenslotte is het ook al bijna weer vakantietijd. ( ik hoop naar Frankrijk te vertrekken) toch heb ik andere dingen weer op orde en kan ik nog een paar avonden bouwen.

Nog steeds weinig vorderingen, maar ik kijk erg uit naar het touwwerk. Dat gaat het schip helemaal afmaken, als het me allemaal gaat lukken.

Ik zag een paar foto's van de 'echte' Endurance, en het viel me op dat de 'weeflijnen' in de 'wanten' (verbeter me maar als de terminologie niet klopt) niet geknoopt zijn, maar dat het volgens mij houten sporten zijn. Dat zou betekenen dat ik mijn 'weeflijnen' in het want beter strak kan lijmen ipv knopen.

Voor een volgende bouw neem ik me voor om meer research te doen, want ik zie op de foto's van de Endurance een aantal verschillen met het OcCre model die achteraf gemakkelijk overgenomen hadden kunnen worden.

20210819_160911.jpg

20210819_160926.jpg

De hondenhokken, gezien vanaf het achterdek:
shackleton-8-1024x1411.jpg

De ingang naar de verblijven onder het verhoogde middendek:
shackleton-3-1024x773.jpg

Laatst bewerkt:
Back