Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Waarom zet je de quicklinks op de roerhevels niet nog iets verder naar het uiteinde?
Je hebt volgens mij nog één of twee gaatjes over toch?
Je stangen komen dan meer paralel te lopen.

Danny: Ik denk dat je er in de praktijk niets van merkt dat de roeren een wat andere uitslag hebben t.o.v. elkaar; het model zal wendbaar genoeg zijn met die Beckerroeren!
Maar stel dat je het toch wil veranderen, zou ik de hevel op de servo verlengen, zoals Lucky schrijft.
Je stuurstangen komen parrallel te lopen, de uitslag op je roeren zal meer gelijk komen. Het enige wat misschien zou kunnen gebeuren, is dat je roerservo niet krachtig genoeg is.
Je maakt je 'arm' groter, en de kracht blijft gelijk.
Je eist dus meer van je servo. Maar dat moet je proefondervindelijk uitvogelen...
Mooie foto's van een mooi model! Ga zo door!

Danny,

wat je roeren betreft: kijk eens hoe bij de Düsseldorf (elders op dit forum) de roeren -4 stuks!- aangestuurd worden. Dit is volgens mij een prima systeem wat ook voor jou de oplossing kan zijn.
Ik vermoed dat ook Dhr. van Gent dit bedoelt in zijn laatste posting.

Succes, verder,
groet, :bye:
Kees.

NB. Ook op de site (URL op de onderste regel van dit bericht) van het Stormanker (onder Bouwen) staan hier foto's van.

Ja dat bedoelde ik ook.
Ook een manier is het volgende;
Op iedere roerkoning een tandwiel plaatsen.
voor de aandrijving roerkonings. gebeurd in het echt ook met als gevolg dat beide roeren even ver draaien.
Want dat het ene roer verder gaat dan het anderen,
Gebeurd in de binnenvaart ook niet hoor.
En het is geen auto zo word het ook al vergeleken .
Op oliedruk systemen gebeurd dat dus ook niet.
Dus twee en meerdere roeren gaan altijd in de beroepsvaart gelijk op
groete van Fam van Gent

Danny Bimmel zei:
Hoi Hans,

Weer helemaal met je eens, maar bij mij zit het nu precies verkeerdom :hammer: . Het roer wat de grootste uitslag maakt zit aan de buitenkant en het roer wat de kleinste uitslag maakt zit aan de binnenkant

dit is hoe het in het echt werkt. BV een bocht naar stuurboord, dan maak bakboord de grootste uitslag

Ik heb zelfs de straalbuizen vergroot dit is al jaren geleden toen het model net op de markt kwam.
Ik zag toen een foto van een achterschip op de kop dus met de straalbuizen naar boven en tot mijn verbazing zat er tussen hak en straalbuis geen hoogte verschil.
Bij de Smit Nederland werden de straalbuizen van de Smit Rotterdam geleverd heb je maar een matrijs nodig zullen ze bij Billing Boats wel gedacht hebben.

De grootste motor is de Hectoperm die heeft een vertraging en de aandrijfas zit lager door die vertraging.
Ik heb er 15 jaar een in een sleper gehad met een 80 mm schroef en deze motor is als nieuw je kan de motor demonteren koolborstels vernieuwen alles vernieuwen alles is ook los te koop.

Dan heb je de Hectoperm Pile die werkt met diverse overbrengingen zijn losse segmenten die vertragingen die met 4 maal M 4 bouten worden vastgezet nadeel de as zit in het midden dus hoger als bovenstaande.

Deze twee de grootste mogen maximaal niet meer stroom nemen dan 4 Amp.
Dat is bij 12 volt 48 Watt en bij 6 volt 8 Amp 96 Watt.

Ze maken wat meer lawaai zeggen ze ik heb daar nooit geen problemen van ondervonden maar dat ligt ook aan de fundatie.

Iets kleiner is de Decaperm zelfde opbouw als de Hectoperm.
Ik heb ze hier nog liggen van 6 volt die zijn van voor 1980 maar ik hou ze mooi.

De Hectoperm en Decaperm kosten € 105,00 passen prima in jou boot.
De Plie kost € 155,00 als ik het goed heb daar kan je na een lager toerental door met de tandwielkasten te expermiteren maar het toerental van de normale Hectoperm is meer dan genoeg.

De Hectoperm draaid 6000 Owm en op de vertaging 3000 Owm.
De voet is 60 mm breed en 120 mm lang.
Hart as vertraging 22 mm
Hart normale as 41 mm

Decaperm hart vertaging 18 mm
Zonder vertaging 33 mm
De voet is 48 mm breed en 92 mm lang.
Op de vertaging 3000 Owm op de motor 8250 Owm.
Ik heb hier alleen 10 Amp Vaarregelaars de oudste zijn van 1977.
Deze komen van Wignant uit Scherpenzeel Friesland of de man ze nog maakt weet ik niet.
Maar dat zal Auke wel weten.

Ik zit je geen motor op te dringen geef je alleen de specificatie's door ik kan de Torque niet uit mekaar halen en er nieuwe koolborstels in plaatsen ze zijn goedkoper als je elk jaar je boot verkoopt maakt het niets uit maar dat kan je zelf ook bedenken.

Als je meer wilt weten foto's enz even een mailtje ik heb hier zelf de Miliperm, Miliperm Pile, Monoperm, Monoperm Pile, Decaperm, Hectoperm en Hectoperm Pile.

Hoi Allemaal,

Wederom bedankt allemaal voor het meedenken met het probleempje met de roeren :thumbsup: . Voorlopig blijft het zitten zoals het zit, mocht ik het toch veranderen zijn jullie de eerste die het horen :lol: .

@Jan Vos, een heel interessant verhaaltje over Marx-motoren. De Graupner Speed 720BB Torque motoren die nu in mijn Walcheren liggen blijven daar voorlopig liggen. Ik ben namelijk hardstikke tevreden over die motoren.

Ik zit er echter wel over te denken om in mijn volgende project (de Smit Hunter, aan de hand van de bouwdoos van Robbe van de Happy Hunter) Decaperm's te plaatsen. Als ik daarover tevreden ben kan ik altijd nog de motoren in de Walcheren vervangen als ze versleten zijn. :D

Groetjes Danny.

2 x decaperm voor dat bootje is zat. en maat van mij heeft het ook in zijn hunter en hij sleept alles!!!!!!!!!!!!!

Hoi Allemaal,

Voor iedereen die denkt dat de bouw van mijn Walcheren helemaal stil staat omdat ik een nieuw topic over de Smit Hunter heb geopend weer een update :D ,

Gisteren weer eens gevaren met de Walcheren, ze had immers wat problemen tijdens de werkschependag en die heb ik geprobeerd op te lossen.

Beckerroeren
Tijdens werkschependag wilde ze constant naar stuurboord terwijl de stick van het roer onbediend was en ik de roeren exact recht had afgesteld. Probleem bleek het stuurboordroer te zijn. De achterste flap van het beckerroer was uit de vergrendeling geschoten en hing er onbestuurbaar bij :( . Gisteren is het weer twee keer voorgekomen, ik heb het idee dat het gebeurd als ik haar op haar plaats laat draaien. Dan draaien de motoren tegengesteld, op volle kracht en staan de roeren ook op hun uiterste stand. Waarschijnlijk wordt de druk op het roer dan zo groot dat het flapje uit de vergrendeling wordt gedrukt. Dat wordt dus waarschijnlijk de roeruitslag toch iets verder beperken.

Blusmonitoren
Op werkschependag had ik last van stotterende blusmonitoren, maar alleen als ze ver van de zender was, dichtbij was er niets aan de hand. Dus heb ik de pomp ontstoord en in plaats van een snelheidsregelaar (via Multiswitch) nu een relaismodule (ook via Multiswitch) gebruikt. Helaas is de storing er nog steeds, hetzij in een ietwat andere vorm. Als de boot dichtbij de zender is wederom geen problemen, maar als ik verder weg ga en mijn blusmonitoren bedien blijven ze aan staan ook als ik het schakelaartje loslaat :? . Dan heb ik nog wel controle over de motoren en de servo, maar als de pomp dan ineens stopt met pompen krijgt de Walcheren een blackout :cry: . De motoren staan stil en willen niet meer aan de gang en volgens mij beweegt ook de servo niet meer. Als ik dan even wacht komt de boel vanzelf weer bij en kan ik weer gewoon alles bedienen. Iemand een idee wat er aan de hand is?!

Lekkage
Toen ik de Walcheren in Appingedam uit het water tilde bleek de romp goed gevuld was met water :| . Het probleem bleken de schroefassen te zijn. Het vet wordt uit de schroefassen geperst en daarna loopt het water via de schroefassen naar binnen :cry: . Ook nu weer precies hetzelfde verhaal, maar de oplossing is ook al gevonden, en zal ik binnenkort laten zien.

Nu lijkt het net of ik amper heb kunnen varen met de Walcheren, maar dat is natuurlijk niet zo. We hebben ongeveer 4uur gevaren waarvan een half uur met een videocamera op het dek. Dat geeft hele leuke beelden :D .

Groetjes Danny.

De Becker roeren mogen niet verder draaien als dat de flap aan de achterkant moet je een liniaal langs liggen zodat ze dus in een lijn staan
Zoidra de roeren te ver draaien gaan ze uit de geleiding

Ipv het beperken van je roer uitslag, kan je ook het pennetje aan de flap misschien iets langer maken, mits daar ruimte voor is.

Hoi Allemaal,

@Jan Vos, het zijn inderdaad de roeren van Billing Boats, asjes verlengen is dus een optie.

Heeft er niemand een idee wat er mis kan zijn met de blusmonitoren?

Groetjes Danny.

Danny dat lijkt op storing met die blusmonitoren.
Ik heb een VDO pomp en hier heb ik een ontstoringcondensator op zoals die in een electrice mixer zit.

In de gebruikte boot had ik ook een Multiswitsch maar ik schakelde de pomp met een Servo met Microswitsch.

Nooit geen problemen al heeft Raf daar een ander idee over.

In Den Helder jaren geleden s'avonds varen ik had nergens last van een ander was met zijn Jacht over het midden van de vijver en alles knipperde en schakelde in en uit.

Je zal moeten expermiteren.

Ik vaarde met de proefvaart met ingeschoven antenne de hele vijver over naar de overkant niet helemaal tot het strand want je hebt er altijd loslopende honden bij al mogen die daar niet komen.

Maar 100 meter moet een boot met ingeschoven antenne kunnen halen dan zit je goed dat is altijd mijn test met schepen die boven water varen.

Asjes verlengen gaat beslist niet kom je aan de voorkant richting roerkoning in de knel.
Tenzij de asjes nu al te kort zijn, het moet als het roer in de midden staat net vrij van de roerkoning gaan.
Ik krijg geen photo op het forum anders liet ik het zien dus
want eenphoto heb ik er wel van
dus even je email aan mij gevenj Danny en je ziet wat ik bedoel

Tja Danny,

Hoe voedt jij de ontvanger en servo's, via een Bec vanuit de regelaar ??? als dat zo is wordt deze mischien even overbelast door bv het relais en andere stroomverbruikende zaken, vaak zijn deze op temperatuur en/of overbelasting beveiligt, deze beveliging " reset" zichzelf, mischien dat dit de black out verklaart...

tom Boere

Hoi Allemaal,

@F.van.Gent, daar heb je helemaal gelijk in.

f631.jpg

Foto; Billing Boats

De asjes raken de roerkoning nu al bijna, verlengen is inderdaad geen optie :( . Dat wordt nog even verder experimenteren.

@Tom Boere, ik ben juist van voeding via de BEC van één van de regelaars afgestapt (het rode draadje uit het stekkertje van de snelheidsregelaars getrokken). De ontvanger krijgt nu spanning via een aparte 6V loodaccu waar verder niets op aangesloten is. De voeding voor het pompje en de Multi Switch Prop 12+2 module is een 12V loodaccu die helemaal los staat van de accu voor de motoren. Alle onderdelen zijn voorheen ook in mijn Amsterdam gebruikt en daar werkte het probleemloos, alleen het pompje (Kavan) en het ontstoorprintje (Conrad) zijn nieuw.

Groetjes Danny.

Danny als je nu gewoon zorgt als dat de flappen
aan de achterkant niet verder gaan als dat je er een liniaal langs kan liggen is er niets aan de hand
Dan is je roer uitslag gewoon goed want als de flappen verder gaan als dwars daar heb je dus niets aan.
Als je het heel goed wil doen dan moet je zorgen als dat de roeren in de midden staan dat ze beiden iets naar elkaar toe staan moet bijna niet te zien zijn maar wel naar elkaar toe geloof me maar dan heb je het uiterste uit je stuurwerk gehaald en het stuurd fantasties
recht uit gaat dan als van zelf

Hallo F.van.Gent,

Ik ga zo eerst even een steun voor mijn nieuwe project in elkaar zetten en daana ga ik eens met de roeren van de Walcheren aan de gang.

Het is dit printje;
234532_BB_00_FB.EPS.jpg

Foto; Conrad

Met de twee smoorspoeltjes dus :D .

Groetjes Danny.

Back