Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Hoi Danny.

Als je mij even de exacte buitenmaat van je schroefas tunnel geeft, dan heb ik wel een pasklare waterdichte oplossing voor jouw probleem.

Groetjes Hans. :wink:

Hoi Allemaal,

@F.van.Gent, daar had ik al gekeken maar de maten van de schroefassen komen niet overeen :cry: . Ook bij Robbe kon ik geen goede schroefas vinden.

@Zoef de Haas, wat was je van plan dan? Ik heb nu namelijk bij Graupner een vervangend type gevonden. De Graupner schroefas 321 heeft, op de lengte van de schroefaskoker na, exact dezelfde maten als die van Billing Boats :D . Dat zou dus ook moeten lukken.

Groetjes Danny.

Waarom maak je ze niet gewoon zelf?
Koop een messing buis, bestel wat sinterbronslagers en een stuk zilverstaal van rond 4mm bij Conrad, eventueel een flesje Loctite, en een kind kan de was doen!
Veel goedkoper kan je ze niet krijgen, en je kunt ze exact maken zoals je ze hebben wilt.

Zoef de Haas. zei:
Als je mij even de exacte buitenmaat van je schroefas tunnel geeft, dan heb ik wel een pasklare waterdichte oplossing voor jouw probleem.

Een plastic zakje er om heen.......................

ik heb toen in mijn smit nederland, 1:25, zelf de schroefassen gemaakt op de zelfde manier als adam beschrijft alleen had ik er nog een plastic electrapijp omzitten t.b.v. de schaal, lagers zijn bij conrad in alle maten te koop, kijk maar eens op hun webside.
daarna assen gevuld met assenvet van graupner en de hele zaak kwam geen druppel water meer binnen, wat er aan water binnenkwam kwam door het wilde varen van bovenaf.
beide motoren waren decaperm's met pile vertraging elk apart geregeld, door deze aansturing plus de beckerroeren kon je met de boot dansen op het water.
groetjes piet

Wel, de oplossing van dit probleem is dezelfde als ik op mijn Smit Frankrijk heb toegepast. Men neme een oude capstan drukrol uit een oude JVC videorecorder, ik heb nog wel enkele exemplaren liggen, en draai er het rubber van af. Nu heb je een buisje van 11 MM met een perfect passend kogellager er in. Sluit het einde af met 2 simmyringen van 8X4X1,5 MM en zet er een RVS ring op om het geheel vlak af te werken. Draai het taps af tot ongeveer de helft en maak het andere uiteinde passend zo dat het over de schroefas tunnel past. Dit lijm je er dan op, solderen kan natuurlijk ook, maar dan is nooit meer een lager te vervangen als dat nodig mocht zijn. Zet op de schroefas een nylon of teflon ring als druklager voor de schroef en het geheel lekt nooit meer. Kosten zijn alleen die van de simmyringen ca. 15 euro. Smeer de assen met gewone olie dan kost het ook geen extra energie omdat het super licht loopt.

Groetjes Hans.

Hoi Allemaal,

Vanochtend al jullie reacties nog eens doorgelezen en tot de conclusie gekomen dat er maar één optie mogelijk was; het verwijderen van de schroefassen :( . Dus al mijn moed maar bij elkaar geraapt ( :wink: ) en de schroefassen (na drie keer varen met veel lekkage) uit de romp gehaald. In eerste instantie wilde ik wachten tot het einde van het vaarseizoen, maar ik vond het eigenlijk wat te link om met deze lekkage door te varen. De laatste keer dat ik ging varen was na korte tijd de romp zo vol gelopen dat de motoren met hun voetjes ( :wink: ) al in het water stonden en het water de regelaars en ontvanger op een haar na had gemist 8O .

Walcheren_0222.JPG

Eerst met de Dremel de lijm weg gehaald waardoor de assen al los zaten. Daarna de schroefaskokerhouders (of hoe die dingen dan ook mogen heten) los gemaakt en met een paar tikjes met de hamer schoof de as naar binnen. Het laatste stukje moest ik eraf zagen anders kreeg ik het niet door het gat. Nu ik er eindelijk met de schuifmaat bij kon komen meteen het gat eens gemeten, de as zelf is 4,0mm en het gat in de schroefaskoker 4,4mm. Dat is natuurlijk een verschil van bijna niets, maar blijkbaar genoeg om al dat water in de romp te krijgen :( .

Walcheren_0220.JPG

Dan is het nu wachten op de Graupner schroefassen voordat ze weer te water kan :) .

Natuurlijk ben ik vandaag niet alleen aan het slopen geweest, ik heb bijvoorbeeld eindelijk een steun voor de romp gemaakt :oops: . Had ik eigenlijk veel eerder moeten doen, maar beter laat dan nooit :lol: . Daarover later meer :D .

Groetjes Danny.

Oh ja, voordat jullie gaan vragen waarom ik een andere kleur rood op de romp heb gesmeerd; de foto's zijn gemaakt met een videocamera en de kwaliteit is dus niet echt best.

Danny,

Een gat van 4,4 en een as van 4 mm, Man wees blij dat je boot niet afgeborreld is, normaal zit hier maximaal een paar honderste mm !!!!!! tussen, het vet loopt erbij jouw niet uit, het rent eruit. Zorg in ieder geval voor goede assen EN waterafstotend vet, heb je dit niet laat maar weten, ik heb nog wel wat staan.

Tom Boere

Hoi,

was vandaag bij de lagerboer om nieuwe keerringen te halen voor in de schroefaskokers van de Smit Siberie en daar met de balie medewerker gesproken over het feit dat de keerringen kapot gegaan waren. Heb nu dus versies met rvs veertjes.

Maar hij vertelde dat het ook vet geeft wat speciaal voor zoutwater geschikt is, misschien iets voor ons als scheepsmodelbouwers.

André

Hoi Allemaal,

Hoogste tijd voor een update :lol: . In mijn vorige bericht was de Walcheren nog alles behalve zeewaardig, wat wil je met twee gaten van 6mm in de romp :lol: , maar...........

Walcheren_0223.jpg

Daar zijn ze dan, twee gloednieuwe assen :D . Het zijn twee schroefassen (321) van Graupner geworden. De schroefassen van deze zijn even lang als de vorige van Billing Boats, alleen de schroefaskoker was ongeveer één centimeter langer. Dat betekend dat de schroefaskokers iets verder doorlopen in de romp.

Walcheren_0227.jpg

Omdat het nogal lastig solderen is op RVS, heb ik meteen twee smeernippels (2997.6) van Graupner meegenomen en op de assen geplakt.

De assen met vet gevuld, de Walcheren in bad gezet en de motoren op de trim laten lopen. Ze heeft zo ongeveer 1,5uur in bad gelegen zonder ook maar één druppeltje gelekt te hebben :D . Wel tussendoor even in de badkamer gaan kijken omdat er ineens wel hele vreemde geluiden uit de richting van het bad kwamen. Één motor liep normaal, maar de andere liep een beetje onregelmatig :? . Wat bleek, in het bad lag een klein schuursponsje. De schroef had dit sponsje aangezogen en was deze in kleine stukjes aan het verdelen :lol:.

Goed, weer een probleem opgelost :D . Er is alleen wel weer een piepklein probleem bijgekomen :| .

De zekeringen die ik twee weken terug geplaatst heb werken nog steeds niet. Voor test heb ik even een schroevendraaier tussen één van de schroeven gestoken en vol gas gegeven. Na ongeveer een minuut was de zekering er nog niet uitgesprongen en begon de regelaar een beetje warm te worden dus ben ik maar gestopt. Blijkbaar trekt de blokkerende motor geen 10A, dat wordt dus verder experimenteren met kleinere zekeringen.

Groetjes Danny.

Danny,

Het is toch eenvoudig om daar achter te komen door een amperemeter in je stroomkring op te nemen? Als ik de boel afzeker gebruik ik meestal trage zekeringen, anders liggen ze er bij de geringste stroompiek uit.

Hans

Hoi Hans,

Dat is inderdaad het makkelijkst, en ga ik ook doen. Ik had voor 10A (traag) zekeringen gekozen omdat de blokkeerstroom van de motoren, volgens Graupner, 13,5A is. Dit blijkt dus niet zo te zijn dus moet ik gewoon even meten hoeveel stroom er loopt bij een blokkerende motor en daar even een goede zekering bij zoeken :D .

Groetjes Danny.

Hallo Danny.
De grootte van de blokkeerstroom is mede afhankelijk van de dikte van de voedings draden en de spanning van de accu. Dus zal je dit even moeten meten en misschien kan je er een schakel automaat tussen zetten welke ook in huis installaties worden toegepast. Of ze nog bestaan weet ik niet, maar vroeger waren er exemplaren voor motor beveiliging, 3 fasen, die instelbaar waren van 6 tot 16 ampere.

Groetjes Hans.

Die smeernippels van Graupner zijn prima, ik gebruik ze ook. Maar waarom gekleefd? Er zijn toch twee schroefjes bij om ze om de as te klemmen, dat beweegt nooit meer.
Waar zitten je zekeringen? Volgens mij is de enige juiste plaats zo dicht mogelijk bij de batterij, dan zijn de voedingskabels mee beveiligd, en dan krijg je niet de rare effekten die je nu hebt. Want naar mijn gevoel zijn de zekeringen voornamelijk om de kabels (brand!!) te beschermen. Want motoren die lage stromen pakken, zijn moeilijk om juist te zekeren.

Danny,

Ik zie dat je een zekering per motor / regelaar hebt, gewoon de stroom meten bij vollast en daar iets boven gaan zitten !!!!! met een normale zekering, je kan altijd nog een zekering direct bij de + pool van je accu monteren, deze is dan minimaal beide andere opgetelt en max. bv 16 A, als je bedrading 2,5 qmm is... en neem dan een trage uitvoering, hierbij even geen rekening gehouden met eventuele andere stroomverbruikers.

Verder mis ik aan de binnenzijde van je schroefas nog een extra ring om de as, voorkomt naar buiten bewegen van je as, je kan hem nu uit de kopeling naar achteren trekken......

Tom Boere

Hoi Allemaal,

@Zoef de Haas, het is 1,5mm^2 auto installatiekabel van Conrad. Er zijn inderdaad wel installatieautomaten verkrijgbaar, maar ik laat het bij glaszekeringen, dat is net zo makkelijk als ik eenmaal de juiste zekering heb gevonden.

@Zinnia, bij die smeernippels zitten inderdaad twee schroefjes en een bodemplaatje, maar helaas had ik geen ruimte om het bodemplaatje te plaatsen, ik moest ze dus wel plakken :( .

Je hebt inderdaad gelijk, een kabel krijgt, vlak na de accu, de meeste stroom te verwerken. Een kabel heeft zelf ook weerstand, een paar milli ohm per meter. Als je gaat kijken naar de lengtes die wij in onze boten gebruiken is dit eigenlijk verwaarloosbaar.

@Tom Boere, die extra ring ontbreekt inderdaad, maar niet zonder reden. Zoals ik al vertelde is de nieuwe as iets langer dan de oude hierdoor was er geen ruimte meer voor de ring :( . Er kan trouwens niet zo gek vel gebeuren, zou de as toch naar buiten willen bewegen dan kan ze maximaal 2mm opschuiven. Dan loopt de koppeling zelf tegen de schoefaskoker.

Groetjes Danny.

Hoi Danny,

ik las in het voorgaande dat je gebruik wilt maken van nylon ringen om tussen de schroef en de schroefaskoker te zetten.

Nou heb ik in het verleden op ons werk begrepen dat nylon water "opzuigt" en dan iets uitzet. Kun je dan niet beter een teflon ring maken??

André

Sorry Drebo, uitgerekend Teflon zuigt water op. Bovendien is Teflon niet vormvast, het vervloeit zoals ze zeggen. Als je iets in kunststof wilt draaien moet je naar Ertacetal vragen, goedkoop, vormvast, watervast. Er kunnen zelfs tandwielen van gemaakt worden.

Back