Hoi Allemaal,
Nu ik toch aan het verbouwen ben meteen eens de nachtmerrie van elke Smit Nederland (of één van haar zusjes) kapitein aan te pakken;
Het losschieten van de extra flap van het Beckerroer :evil:.
Het probleem is dat het asje wat aan de extra flap vastzit uit het busje schiet en de flap er los bijhangt. Varen met een losse flap is geen pretje, de flap komt niet meer recht achter het roer en de flap hangt naar links of rechts. Vanzelfsprekend zal het model (afhankelijk van waar de flap hangt) naar één kant neigen. Het enige wat je dan kunt doen is het model naar de kant sturen, het asje weer in het busje drukken en hopen dat het verder goed gaat :cry:. Ik heb noodgedwongen de uitslag van de servo beperkt en sindsdien ging het goed, maar ik kon de maximale uitslag van de roeren niet meer halen (extra flap haaks t.o.v. de schroef).
Hoogste tijd om daar eens een oplossing voor te zoeken. Het meest vanzelfsprekende is het asje verlengen, maar dat is geen optie omdat deze dan bij rechtuit tegen de roerkoning aan loopt :cry:. Na het mechanisme van het origineel eens goed bestudeerd te hebben ben ik tot de volgende oplossing gekomen;
Rechts de oude en dus standaard Billing Boats uitvoering en links de gemodificeerde

. Op het eerste gezicht lijkt er misschien niets veranderd, maar kijk eens goed naar het asje en het busje.......... nee ik heb geen dikker asje geplaatst. Het busje heb ik uit het mechanisme gehaald en het gat wat daarin zit opgeboord naar 3mm (was 2mm) en daar een messing buisje ingezet

.
Het buisje is uitwendig 3mm, inwendig 2mm en is 12mm lang. Het busje is 5mm (in diameter) en het buisje steekt aan de kant van de flap 4mm uit en aan de andere kant 3mm. In eerste instantie had ik die ook 4mm gemaakt (was het buisje dus 13mm), maar dan loopt deze rakelings langs de roerkoning en heb hem daarom ingekort. Nu heb ik dus aan de kant van de flap 4mm extra "houvast" voor het asje en dat heb je nodig ook

.
Kijk maar; het asje van het Billing Boats Beckerroer is 13mm lang en als je de extra flap zo zet dat de extra flap haaks staat (t.o.v. de schroef) is de afstand tussen de voorkant van de flap en het busje 12mm. Met andere woorden; het asje zit nog 1mm in het busje, meer dan genoeg zou je denken......... nee dus. De gaten waar het busje in zit zijn vrij ruim geboord waardoor je wat speling krijgt, en dat is net genoeg om het asje eruit te laten schieten

. Met de modificatie kan ik dus nog 4mm optellen bij die 1mm en dan zit het asje ineens nog 5mm in het busje/buisje......... no way! dat de flap er dan nog uitschiet

.
Om een lang verhaal kort te maken, een buisje doet wonderen

.
Groetjes, Danny.