Bouwverslag Zwarte Zee

De kikkers moeten naast de davits geplaatst worden, daar worden de vallen van de reddingsboten mee vast gezet.

Ik weet niet of ze in mijn verslag duidelijk te zien zijn anders maak ik morgen een foto voor je, ze staat nu transport klaar om morgenochtend te gaan varen.
Met een verse accu!

Groet,
Mathieu

Kijken we gelijk wat de verschillen zijn Mathieu! Gr. Klaas.

Bijgaand een plaatje van een sloep met davits en touwwerk. Aan elke davit ook een kikker. Kijk maar of je er iets mee kan. Gr klaas.
daar kan ik zeker wat mee. En die boot vanaf tekening komt er ook. Dit pakket was een probeersel om te zien of ik het kan en ja, ik kan het en ik vind het reuzeleuk. Ik heb nog kikkers over, kan ze nog bijplaatsen bij de davits.

k weet niet of ze in mijn verslag duidelijk te zien zijn anders maak ik morgen een foto voor je, ze staat nu transport klaar om morgenochtend te gaan varen.
Met een verse accu!
ik ga jouw verslag er nog eens bijpakken, en fijn die verse accu! Maak je er een videootje van? Wil hem, excuus, haar, wel eens zien varen!

5E0B37E3-7A43-4FF3-8C2D-A061D11E6B18.jpeg
352457B6-6C7B-4902-B3DA-D297034E0CA6.jpeg
ECDE1902-B111-4FAF-97DD-F59C1D703475.jpeg
Ik wil graag deze zelf bouwen, heb er een reis op meegevaren als kok matroos. Bouwjaar 1985, kampen. Kruiplijner. Mooie stabiele den, vaart lekker op de atlantische oceaan maar op de noordzee is het konstant palen pikken.

Sommige details zijn goed zichtbaar, zoals het vlekkendek dat van oranje veranderde in gemeleerd groen:D en de plaatsen van de kikkers...

So far, zo af. Nu het schilderwerk nog en daarna de antennes, kabels en andere touwtjes. Schip wordt glanzend afgelakt. Parket is al gedaan.

Dat wordt nog wat in Aalten! De volgende (Vita Nova) een varend model? Van tekening bouwen is wel een uitdaging. Allereerst bepalen op welke schaal en goede tekeningen zien te krijgen. Minimaal een spantenplan en een algemeen plan. Bouwmethode/bouwmateriaal, min of meer afhankelijk van wel of niet varend. Als ze wel varend gaat worden houd dan rekening met ruimte voor je apparatuur. Leuke uitdaging. Gr. Klaas.

Marijke, Zie je nog kans om de relingen wat strakker te richten? En wat voor verf heb je gebruikt? Lijkt wel voor schilderijen. Raad je aan om een vloeibare verf te gebruiken. Die droogt strakker op en geeft een strakker resultaat. Is ook beter schoon te houden. Bij mijn vloot ga ik af en toe "dekwassen" met lauw water, drupje afwas erin en dan soppen met een wattenstaafje. Nadrogen met een velletje toiletpapier, opgevouwen en vastgehouden met een pincet. En dan werkt een glad oppervlak veel beter. Gr. Klaas.

Ik moet me ook even aansluiten bij Klaas,
Ben bang dat de verf die je gebruikt niet geheel geschikt is voor modelbouw.
Daarnaast is de reling idd ook niet erg strak... probeer het even wat recht te buigen hier en daar.
Juist omdat je een nieuw project gaat starten is het handig om de juiste dingen aan te schaffen en misschien ook meer tijd te nemen voor de afwerking. Soms is het trial and error.. in mijn geval ook best vaak en niet alles wat ik maak komt op het schip, er beland ook wel eens wat in de prullebak.
Dus tip van mij, en anderen:
Werk rustig, neem je tijd om het net even beter af te werken. Als ik me niet vergis heb je dit in een aantal weekjes gedaan. Ik bouw al 5 jaar, en het is nog verre van af.
Het model hoeft ook zeker niet te varen, maar ik kan me voorstellen dat je met nóg meer plezier kijkt naar een netter model.

Ahh heren met mijn parkinsonhandjes is het resultaat erg strak te noemen. Ik was er al bang voor en ja hoor, dat gaat gemerkt worden.... Mijn verf is acrylverf, die verf gebruik ik ook voor schilderijen. Ik houd niet van dunne verf. Dan maar niet spekglad. Enne, het was met mijn wiebelhandjes, ze hebben beide een beste tremor, en een wil niks loslaten, een godskolerewerk om die relingen er goed in te krijgen. De scepters zijn kleiner als mijn vingertoppen en de draadjes extreem dun en zacht. Als je dat allemaal in ogenschouw neemt vind ik het redelijk gelukt, laten we het daar op houden. Mijn toekomstige hekjes zijn zelfgemaakt en niet van aluminimum, heb er drie afgebroken wegens algehele handmalaise. Om van het dunne koperdraad maar te zwijgen.

Back