Brand aan boord van de Old Lady en hoe nu verder?

Zo, vandaag met de post mijn bestelde plaatmateriaal voor de reparatie binnen gekregen.:)

IMG_3511-01.jpg

Eerst nog wat dingen waarmee ik momenteel bezig ben afmaken en dan plaats op de tafel maken voor de Old Lady.
Ik ben benieuwd :rolleyes:.

Omdat ik razend benieuwd was heb ik - ondanks dat ik nog met andere dingen bezig was - vandaag toch alvast maar even een klein beginnetje gemaakt met het uitzagen van een nieuw rompdeel.

IMG_3530.JPG

Met meer geluk dan wijsheid past het te vervangen deel precies in de lengte richting van de bestelde plaatjes en
kan ik - als alles verder goed gaat - met één stuk uit één geheel volstaan.
Van het restant hou ik straks nog voldoende over om ook de andere kant te maken.

IMG_3533.JPG

Met een dikte van 1.5 mm is het met een mes snijden van de plaat al best een lastig klusje maar gelukkig gaat
het op het zaagtafeltje met fijn vertand blad ook uitermate goed.

IMG_3534.JPG

Daarna het ruw gevormde stuk met tape op de goede plaats plakken en daarna van binnenuit de boel exact
en goed aftekenen.

IMG_3538.JPG

IMG_3541.JPG

Vervolgens de boel op maat vijlen / schuren.

IMG_3544.JPG

Passen meten passen en nog eens meten en het begint in de buurt te komen.

IMG_3547.JPG

Zo gaat het ongeveer worden en het begint ergens op te lijken.:yes::yes::yes:

De grote lijmtangen, ze doen een beetje lomp aan maar zijn de enige die (van wat ik heb) de overspanning over dek en gangboord kunnen maken en zo bij het te klemmen gedeelte kunnen komen.

Omdat ik het met kunstlicht allemaal niet zo goed en scherp meer zie, ga ik morgen bij daglicht verder.

Laatst bewerkt:
Lukt het om nog een beetje bolling in de nieuwe plaat te zetten, of komt dat met inbrengen van de spantjes? Gr. Klaas.

Lukt het om nog een beetje bolling in de nieuwe plaat te zetten, of komt dat met inbrengen van de spantjes? Gr. Klaas.

Klaas,
Het heeft weinig bolling nodig en het beetje wat hij nodig heeft krijgt hij uit zijn omgeving en waar nodig probeer ik het inderdaad met de spantjes nog een beetje te sturen.

Gelukkig zit de schade qua bolling niet op de slechtste plek en lukt het op deze manier om de boel weer strak te krijgen. Een hele klus om het een beetje goed te doen, maar geeft ook voldoening als het karwei geklaard is. Straks vaart ze weer in volle glorie rond. Neem er de tijd voor en succes Bert. Gr. Klaas.

Vandaag verder met het op maat maken van het stukje nieuwe scheepshuid.

Ik wilde het stuk echt heel precies pas hebben.
Niet te ruim want dan moet ik later en tijdens het in-lijmen weer teveel materiaal opvullen.
Een beetje strak omdat hij een bepaalde - zij het beperkt - bolling langsscheeps moet krijgen, maar ook weer niet te strak omdat ik dan de kans loop op ongewenste bolling op plaatsen waar ik het niet wil.
Na het echt vele tientallen malen in en uit halen, passen, schuren en nog eens passen is het nieuwe stuk eindelijk goed.

IMG_3548.JPG

Zo moet het maar kunnen.

IMG_3556.JPG

Omdat het scheepje door zijn vaste ballast (onder de vloerdelen) niet uit zichzelf plat wil blijven liggen - terwijl dit voor de lijm werkzaamheden wel zo handig is - heb ik hem maar met een paar lijmklem tangen in de houtgreep aan het draaiplateau vast gelegd.
Nu is hij zo mak als een lammetje, laat zich makkelijk positioneren en kan ik onderhands gaan werken wat minder kans geeft op het uitlopen van mijn aceton e.d.

IMG_3551.JPG

IMG_3565.JPG

Het eerste stukje is klaar.
Ik heb dit stukje overigens in een paar keer gedaan van telkens zo'n 1 á 2 cm.
Dit doe ik om telkens zo kort mogelijk bij mijn lijmklem te werken en zodoende mijn materiaal zo plat en recht mogelijk voor elkaar te houden.
Het flesje rechts is Aceton, daarnaast een pipet om met hele kleine druppeltjes gedoseerd de Aceton op het materiaal aan te brengen.
In het potje (midden) zitten de - in Aceton opgeloste - snippers ABS en dit vormt het eerder besproken ABS-papje.
Het mesje links op de foto is een mesje uit een snij-setje met een rechte voorkant en gebruik ik als soort plamuurmes en om na opdrogen / harden het overtollige materiaal weg te snijden of te schaven.

IMG_3559.JPG

Met een oud "ponsplaatje" controleer ik tussendoor de onderlinge hoogte en eventuele bollingen.

IMG_3568.JPG

IMG_3567.JPG

Voor vandaag zit het eerste stukje er op of eigenlijk er in en het valt me nog steeds mee en eigenlijk helemaal niet tegen.
Het is gewoon (ook door Klaas K. aangehaald) een werkje waar je de tijd voor moet nemen.

Sommige dingen kun je namelijk maar één keer goed doen en dit is zo'n ding.

Het volgende waar ik nu al weer benieuwd naar ben is hoe stijf de boel straks is als dit klaar is.
Maar eerst de buitenkant maar eens verder afwerken en dan zien wat er binnen vandaan nog aan moet gebeuren.

Verder moet ik eens gaan kijken met welke plamuur ik straks de oneffenheden - nadat het overtollige ABS grofweg geschuurd is - weg kan werken.
Het ABS papje droogt en verdampt voor dit werk met relatief grote oppervlakte eigenlijk te snel en is daardoor een minder goede optie.

Tot zover deze update:).

Laatst bewerkt:
Bert, het hangt er misschien vanaf hoeveel plamuur je nodig hebt. Als het alleen maar is om de lasnaad glad af te moeten werken zou ik gewoon een beetje 2 componenten lijm nemen. Voor het aanmaken en afstrijken neem ik meestal een oud plastic pasje. Maar misschien heb je wel professionele spullen, die nog beter resultaat geven. Ben blij voor je dat het tot zover lekker gaat. Gr. Klaas.

Hallo Bert,
Al vanaf je brand in de machinekamer lees ik je verslag. Het is niet alleen knap een scheepje te bouwen of restaureren, een schadereparatie is nog veel knapper! Mooi om te zien dat ze er weer van opknapt. Met nog een beetje geduld zie je er strakjes niets meer van.
Succes met de verdere reaparatie.

Dennis

Hallo Bert,
Al vanaf je brand in de machinekamer lees ik je verslag. Het is niet alleen knap een scheepje te bouwen of restaureren, een schadereparatie is nog veel knapper! Mooi om te zien dat ze er weer van opknapt. Met nog een beetje geduld zie je er strakjes niets meer van.
Succes met de verdere reaparatie.

Dennis

Hoi Dennis, bedankt voor je reactie en het is toch altijd leuk om van een volger - en dat geld eigenlijk voor alle volgers van een verslag - te vernemen hoe die een verslag ervaart en of er wel belangstelling voor is.

Gr. Bert

Ik kan bijna niet wachten tot ik deze oude sierlijke dame weer in het Haventje zie voorbij "stomen".
Gaat helemaal goed komen zo te zien.
Veel rust en geduld toegewenst!

Tijd voor een korte update.

De romp is inmiddels weer helemaal dicht en zou in dit stadium al weer blijven drijven.
Van dichtbij zie je dat er nog het nodige afgewerkt moet worden en dat is dan ook de volgende stap.

IMG_3599.JPG

IMG_3603.JPG

De lassen zijn hier nog niet geschuurd of afgewerkt maar met een oud ponsplaatje op de romp is goed te zien dat er behalve het schuren ook nog wat plamuur op moet. Op zich niet zo heel erg want dit werkt het gemakkelijkste af.

IMG_3606.JPG

IMG_3613.JPG

Aanbrengen van de 2 componenten (lijm)plamuur en nu wachten tot deze uitgehard is en glad geschuurd kan worden.

IMG_3611.JPG

Daarna volgt deze kant met eigenlijk nog een keer het volledige en zelfde werk:(

Bert, Die plamuur bedoelde ik. Komt uit hetzelfde "vat". Gebruik het al jaren (niet dezelfde tubes). Oppassen dat de dop van de tube met harder niet vast gaat zitten. Lijkt blootgesteld aan lucht te kristalliseren. Mooi dat het allemaal een beetje lukt. Gr. Klaas.

Hallo Bert,
Je werkzaamheden zien er netjes uit!
Is het lichtinval of komen je spanten door de huid heen. Het lijkt op de foto wel of de huid is ingezakt, echter zal het in werkelijkheid wel glad zijn?!

Succes verder en groet,
Dennis

Hallo Bert,
Je werkzaamheden zien er netjes uit!
Is het lichtinval of komen je spanten door de huid heen. Het lijkt op de foto wel of de huid is ingezakt, echter zal het in werkelijkheid wel glad zijn?!

Succes verder en groet,
Dennis
Hoi Dennis,
Bedankt voor het compliment. Ik neem aan dat je foto 3 en 4 bedoelt en ja dat klopt wel een beetje.
Verder naar onder is hij door de warmte ook licht ingevallen en net zoals op foto 5 een beetje tussen de spanten gezakt.
Hier is echter weinig van te zien maar misschien probeer ik het met plamuur nog iets verder weg te werken.
Als je foto 5 - dus de laatste foto - bedoelt? dat is dus de kant waar weliswaar geen gat in gebrand is maar wel flink gesmolten is en zoals bij de foto staat, ook nog volledig aangepakt moet worden.

Hoi Dennis,
Bedankt voor het compliment. Ik neem aan dat je foto 3 en 4 bedoelt en ja dat klopt wel een beetje.
Verder naar onder is hij door de warmte ook licht ingevallen en net zoals op foto 5 een beetje tussen de spanten gezakt.
Hier is echter weinig van te zien maar misschien probeer ik het met plamuur nog iets verder weg te werken.
Als je foto 5 - dus de laatste foto - bedoelt? dat is dus de kant waar weliswaar geen gat in gebrand is maar wel flink gesmolten is en zoals bij de foto staat, ook nog volledig aangepakt moet worden.

Ach s*it ja, ik had beter moeten kijken en lezen! Stom van me en mijn excuses. Haal deze 2 berichten ajb maar weg uit je verslag!
Groet Dennis.

Vanmorgen de deklijst weer terug op zijn plaats gelijmd en even naar het door de brand aangetaste hout gekeken.
Daar zit ook nog wel enig werk in maar ik denk dat ik daar beter nog even mee kan wachten tot de andere kant van de romp ook klaar is en ik me daarna kan richten op het herstel van de bovenbouw.

En o ja, het liefst zou ik nu ook al gelijk een dun laagje spuitplamuur over deze hele kant van de romp willen zetten - gewoon om te zien hoe het geworden is en waar eventueel nog kleine correcties toegepast moeten worden - maar ook dat is een werkje wat beter kan wachten tot de andere kant ook klaar is en gelijk meegenomen kan worden.

IMG_3642.JPG

Tijd om het scheepje om te draaien en de andere kant eens onder de loep te nemen.

Van het werken aan twee projecten door elkaar en/of gelijktijdig heb je - zoals in mijn geval wanneer je tafel niet zo heel groot is - wel het voordeel dat je werkblad over het algemeen netter en verplicht opgeruimd blijft.

Het is hier op de tafel dus momenteel een regelmatige soort van "changé" gedoe tussen een nieuwbouw en een renovatie scheepje.:banana:

IMG_3644.JPG

Bij het met tape markeren van de te vervangen scheepshuid kwam bij mij ineens de vraag van wat moet uitgezaagd worden en wat is zo weinig beschadigd dat ik het met plamuur kan herstellen?
Immers zoals op bovenstaande foto te zien is is alles binnen het tape kader beschadigd maar vóór is erger dan achter.

IMG_3647.JPG

IMG_3648.JPG

Tijd om de romp eens even op zijn zij te leggen en het pons plaatje voor controle van de diepte van de oneffenheden over de romp te halen.

Eigenlijk valt het als je er zo naar kijkt allemaal nog niet zo heel erg tegen en natuurlijk moet er wel het nodige aan gaan gebeuren.
Misschien moet ik eens beginnen met - nadat de boel opgeschuurd is - te kijken hoever ik met alleen plamuren kan komen.
Proberen kost behalve een minimale moeite en enkele grammen plamuur niks.

Mocht blijken dat dit - omdat de romp bijvoorbeeld toch meer ingevallen is dan zo op dit moment te zien is - niet netjes genoeg wordt en er vervolgens een veel te dikke laag plamuur op moet kan ik altijd nog voor plan A of een deel hiervan kiezen (plan A is de werkwijze zoals op de eerste zijde is toegepast).

Zou het met alleen plamuren wel lukken en me het gewenste resultaat opleveren, bespaar ik me natuurlijk wel een hoop werk en hoewel het me wel mijn voldoening geeft zat ik er in het geval van dit scheepje toch niet echt op te wachten :(.

Morgen in elk geval maar eens proberen:rolleyes:.

Back