Vandaag begonnen met de bakboord zijde van de romp te voorzien van een eerste laagje plamuur.
Als ik kijk naar de geringe hoeveelheid die ik gemengd en er op gezet heb en wat daar het voorlopig resultaat van is, geloof ik dat ik daar - nadat de eerste laag goed uitgehard is - nog even mee door ga.
Nu er steeds meer licht aan de horizon begint te komen wordt het tijd om zo onderhand ook eens de nodige aandacht aan de machine en zijn installatie te gaan besteden
.
Uit mijn eigen "forensisch onderzoek" (kort na het voorval) naar de oorzaak van de brand is gebleken dat de gastank een zeer belangrijke rol bij dit alles heeft gespeeld. Op onderstaande foto is dit nog eens goed te zien.
Nadat ik de gastank uit het schip gehaald had heb ik hem opnieuw met een kleine hoeveelheid gas gevuld en daarna - zoals je ook je fietsband controleert als deze lek is - in een emmer water onder gedompeld.
Op precies de plek waar het voetplaatje het meeste verbrand is komen ook de luchtbelletjes tussen het naadje van de tank uit. En ........... bingo

Maar wel een bingo zonder leuke hoofdprijs

.
Eerder al eens op internet geprobeerd iets over de constructie van dit tankje te vinden maar dat is nihil en eigenlijk als je er goed naar kijkt kan het niet anders zijn dan dat je kopse kanten aan weerszijde gewoon open moet kunnen schroeven.
Het principe idee van het benodigde stukje gereedschap berust bij de sleutel die je ook voor het wisselen van een slijpschijf op je (haakse) slijptol gebruikt.
Vanzelf sprekend is dat natuurlijk net een andere maat maar met een kleine en simpele aanpassing past hij nu wel.
Twee gaatjes van 4 mm. met de juiste onderlinge afstand, schroefjes en moertjes om de boel te stellen en vast te houden en klaar is Kees. Geen schoonheidsprijs maar hij is per slot maar voor een éénmalig gebruik en het werkt.
Het dekseltje zat echt muur en muurvast en ik moest zelfs de sleutel in de bankschroef zetten om samen met mijn handen en een paar stevige lappen het zaakje los gedraaid te krijgen
.
Ik denk dat het afdichtingsmateriaal door ouderdom poreus o.i.d is geworden en daardoor is gaan lekken.
Iets van een pakking in de vorm van bijvoorbeeld een O ring zat er in elk geval niet tussen.
Mogelijk iets van "Locktite" en of "Teflon tape" of zo????
Hier een kijkje in het geheel
.
De regelschroef hoort bij de andere kant van het tankje, maar omdat die kant niet lekt wil ik die ook niet verder open maken.
Morgen de schroefdraad goed schoonmaken en kijken of ik kan ontdekken wat er voor afdichtingsmateriaal tussen zat en/of weer in moet.
De druk die er straks weer op komt is die van de druk in een gasaansteker welke je ook gebruikt in het huishouden of voor het aansteken van bijvoorbeeld een sigaret.
Omdat het tankje heel dicht bij de ketel zit loopt de temperatuur daar ook nog wat op maar ik weet niet wat de mogelijke invloed van toename in de druk hiervan is.
Is er iemand die hier een idee van heeft en weet wat ik er dan het beste als afdichtingsmateriaal tussen kan doen?