Brushless 1/8 HPI Savage

wat zou het nut daarvan kunnen zijn? test het es maar ik denk niet dat dat iets zal uitmaken... je zou er beter andere dingen insteken in die lege ruimte, een stuk marsepein ofzo of een chocolaatje want tis bijna sinterklaas eh! :p een halve mandarijn zou ook wel passen denk ik :D als verassingseffect eh voor kleine toeschouwertjes :zon:

Ja maar als de esc 10 ampere kan leveren voor de servo (voorbeeld) en de servo trekt 5 ampere, dan heeft het toch geen zin om een 20 ampere ubec aan te sluiten?

@pieter

Zou voor mij meer een nachtmerrie zijn, meer als 1 biertje mag ik niet drinken per dag(medicijnen) en een vrouw moet ik ook echt nog niet aan denken op dit moment.. hou het wel bij een vriendin :D

Ja maar waarom zou je dan beter kunnen sturen?

Misschien omdat je meer druk op je voorwielen hebt?

@Pieter

Gewoon een mini koelkastje met een blikje bier :mrgreen:

Nee niet meer druk , meer power voor de servo('s) .

De bec van de MMM levert niet heel veel stroom waardoor je servo niet optimaal presteert.

Werken met een los humppackje kan wel maar vergeet dan niet de + uit de ontvangerstekker te halen en af te schermen :!:

Nee niet meer druk , meer power voor de servo('s) .

De bec van de MMM levert niet heel veel stroom waardoor je servo niet optimaal presteert.

Werken met een los humppackje kan wel maar vergeet dan niet de + uit de ontvangerstekker te halen en af te schermen :!:

Volgens mij als je meer druk op de voorwielen hebt dan kun je wel beter sturen, meer druk op de achterwielen is groter acceleratie vermogen.

Overigens was het geen serieus bedoelde opmerking.

En dat de bec van MMM niet heel veel stroom levert weet ik, maar volgens mij heeft een servo ook niet echt heel veel stroom nodig als ik kijk naar hoe ontzettend dik die draadjes wel niet zijn. CC heeft echt wel nagedacht over hoeveel stroom een 1/8 servo trekt en gezorgd dat de MMM genoeg levert.

Misschien dat als je ook nog een servo neemt voor het remmen in bv. een truggy dat de MMM bec wat aan de krappe kant is. Maar ik heb nog nooit mensen horen klagen over het feit dat de interne bec niet goed genoeg zou zijn voor een stuur servo...

ik vind nochtans dat de servo wat aan de zwakke kant is, alsje stilstaat in bv gras kunnen mijn wielen niet volledig naar links en rechts... dat zouje toch wel moeten kunnen in stilstand...

Dat was ook de reden dat ik een andere had gestoken in mn SavageX , alsje dan grotere banden gaat steken is het helemaal kut en een beetje meer stroom zal volgens mij niet echt helpen...

Nuja ik wil voorlopig geen geld meer steken in mn flux of rc int algemeen dus die servo zal moeten wachten... :cool:

Volgens mij als je meer druk op de voorwielen hebt dan kun je wel beter sturen, meer druk op de achterwielen is groter acceleratie vermogen.

Overigens was het geen serieus bedoelde opmerking.

En dat de bec van MMM niet heel veel stroom levert weet ik, maar volgens mij heeft een servo ook niet echt heel veel stroom nodig als ik kijk naar hoe ontzettend dik die draadjes wel niet zijn. CC heeft echt wel nagedacht over hoeveel stroom een 1/8 servo trekt en gezorgd dat de MMM genoeg levert.

Misschien dat als je ook nog een servo neemt voor het remmen in bv. een truggy dat de MMM bec wat aan de krappe kant is. Maar ik heb nog nooit mensen horen klagen over het feit dat de interne bec niet goed genoeg zou zijn voor een stuur servo...

Een flinke stuurservo van vandaag de dag heeft meer stroom nodig als je denkt ;) De draadjes moet je niet naar kijken , tis maar 6v en 5 (of wat meer) amp. bij een zware servo wat er doorheen gaat.

De bec van een MMM levert maar rond de 2,5~3 amp. als ik het goed heb , dat is vaak te weinig voor zware toepassingen als stuurservo's in zo'n grote MT met de bijbehorende banden.

Probeer het maar eens uit en zie het verschil tussen de bec van de MMM en een los ontvangerpack van 6 volt ;)

Edit : Feestje ....

Post nr. 3000 :celebrate::music::celebrate:

Laatst bewerkt:
Op mijn MMM zit een JR DS8711. Deze werkt meer dan goed, zonder extra aansluitingen.
Volledige stuuruitslag red ie makkelijk in zand, gras heb ik nog niet geprobeerd, maar ook dat moet geen probleem zijn. Wel heb ik al op een vlakke ondergrond met mijn voet de voorkant volledig in laten veren en ook dan haalt ie nog volle stuuruitslag. Dus volgens mij levert de MMM voldoende.

Als je stilstaand wil sturen dan zul je wel een hele krachtige servo er in moeten zetten ;) . Zelf heb ik een 16 kilo servo er in zitten en die kreeg de wieltjes niet volledig naar links of rechts op het tapijt beneden.

6 volt batterij er op aan gesloten (5x nimh) en ik had niet merkbaar meer uitslag... kon helaas de multimeter niet vinden anders had ik het voltage van de bec wel even gemeten... belast en onbelast.

Stilstaand sturen is overigens niet echt bevorderlijk voor je auto en servo omdat er overal behoorlijke krachten op komen te staan. Bij een 1:1 auto moet je ook pas aan het stuur draaien zodra de auto in beweging is.

Dus.. ja theoretisch zou je met een hump pack of externe ubec "beter" kunnen sturen, maar of je in de praktijk ook het verschil zal merken tijdens het rijden?

Maar als die 2.4~3 ampere niet genoeg is in een 1/8.. waarom is 5 ampere dan wel genoeg in een bigscale? Daar zitten 2 servo's in op gas/rem waarvan je er 1 bij een 1/8 op het stuur doet... en bij een bigscale zit er nog een extra grote stuur servo bij.

Gefeliciteerd overigens ;)

@ Pir3lly:
Dan heb je het ook wel over een betere servo als er standaard inzit , de JR kun je daarmee niet vergelijken :!: Die JR levert een 25 kilo:?: , dat is denk ik pakweg het dubbele van de standaard waarbij de JR ook beter/zuiniger om zal gaan met de stroom.

5amp. is in een big-scale ook niet genoeg , daarom werken ze vaak buiten de ontvanger om voor de stroom via zo'n directstroom kabeltje waarbij de servo's direct op de voedingsaccu zitten aangesloten ;)

Omdat er anders te veel stroom door de printspoortjes van de ontvanger moet wat ook voor slechtere prestaties zorgt.

Dat is een continu vermogen , de piek ligt veel hoger ...

Ook worden er vaak 2 kleine (Ace 1015 b.v.) gebruikt in de onroad's of 1 grote in de offroads. Daardoor kom je vaak wel weg met die 5 amp. limiter.

Bij mijn FS racing 1/5 hoef ik de limiter er ook niet tussen te hangen met m'n dual stuurset-up ,die trek dat niet.... Daarom staan die ook direct verbonden met de ontvangeraccu , dat trekt ook te veel voor zo'n limiter en ontvangerspoortjes ;)

@ Pir3lly:
Dan heb je het ook wel over een betere servo als er standaard inzit , de JR kun je daarmee niet vergelijken :!: Die JR levert een 25 kilo:?: , dat is denk ik pakweg het dubbele van de standaard waarbij de JR ook beter/zuiniger om zal gaan met de stroom.
Ja, dat klopt inderdaad. Maar het was ook alleen maar om aan te tonen dat de MMM genoeg levert om een sterke servo aan te sturen.
De standaard servo's zijn meestal toch prul.

De JR zal idd genoeg hebben aan die 2,5~3 amp. om toch goed te werken in de auto.

De standaard servo heeft gewoon veel meer stroom nodig om z'n werk te kunnen doen.

Back