Cessna 182 van hangar9

Das balen, erg balen. Het zou toch niet kunnen dat dit zo stuk gaat. Misschien de volgende keer doorstarten tot de motor loopt?
 
Is inderdaad erg balen!!

Vandaag al die fema-spullen maar weer verwijderd, dat wordt niks...

Ik hoorde van een clubgenoot dat de reden van het terugslaan weleens eraan kan liggen dat de motor eerst op "normale" mengsmering gelopen heeft en dat ik met aspen-benzine vlieg.
Het probleem schijnt minder te worden/over te zijn wanneer de pakkingen en het membraan in de walbro-carburateur vervangen worden.
Dat gaan we dus maar eerst eens proberen...

Wordt vervolgt....
 
Vandaag de onboard-starter maar eens in het eggie getest voordat ik er morgen mee naar het veld ZOU gaan....
De eerdere tests, zonder benzine erin, verliepen vlekkeloos!

Electromotoren zijn er toch voor om een vliegtuig aan te drijven, waarom dan die benzinemotor ertussen.



Toch balen, sorry,

Rick
 
Is een fraaie Cessna.
Ik zag dat je de startmotor op redelijke afstand tot de motor hebt geparkeerd op een houten klosje? Ik neem aan dat er een dubbele cardan in de aandrijving zit? Daar je motor in rubbers hangt. Hoe langer die as is, des te meer elasticiteit in het geheel komt te zitten. Als die aandrijving onderbemeten is, de cardans te slap (kunststorf) slaat de zaak stuk op de terugslag en gaat de hele aandrijflijn wrikken op zelfs minimieme speling, ontstaan er reactiekrachten die je niet wenst. Zonder bougie en compressie gaat het prima... maar dan op druk... Bij het starten gaat de eenpitter gewoon te keer in de rubbers op de compressie.

Tandwielen moeten ook goed aangrijpen. Te diep, dan gaat het vreten, te veel naar buiten breken de tanden af. Dit is uit te rekenen.

Heb je ook een Fema genomen die voor je motor geschikt is? Als je brandstofmotor gewoon te zwaar is... gaat het systeem niet werken... is het ellende op verzoek.
Gr Bas
 
Hoi Bas,

In de aandrijfstang zat inderdaad een dubbele kardan, met een rubber stuk ertussen.
Alle montageplaten waren voorgeboord dus de tandwielen konden maar op één manier aangrijpen.
Volgens de doos zou deze set wel geschikt moeten zijn voor de zg62, maar ja...

De rommel is er inmiddels weer tussenuit, ik wacht nog op een membraansetje voor de walbro...

Daarna nog maar eens een slinger wagen...
 
Drek! Dan is het helemaal vette pech! Heeft de Fema een vrijloop? (inmiddels beantwoord via Fema brochure PDF)
Zou het mogelijk het systeem om te bouwen naar naar getande riem? Met DIN industrie poelies?

Ik denk verder aan constructies die je tegen komt bij modelauto's

Ik zit net nog even te gluren op RC-Network in de verkoop draadjes op Fema... puur nog even voor de plaatjes...
Zie ik toch aardig sterke cardans... en silent-block er tussen...

RC-Network

attachment.php


Tja.. lees en zie ik in die PDF dat Fema thans compacte constructies (tanwielkasten) direct op de motor gemonteerd heeft (bij de zwaardere motoren). Zonder tussenkomst van cardan. Voor deze luxe zit er vast een stevige prijskaartje aan geplakt.

http://www.fema-modelltechnik.de/Neue_Dateien/Katalog_20Seiten_deutsch.pdf
 
Laatst bewerkt:
ter lering ende vermaeck wat foto's van de opstelling zoals het bij mij gemonteerd zat.

full


full


full


full


full


Zal ook maar eens bij Toni Clark gaan neuzen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het toch eens even bij Fema voorleggen. De set heb je neem ik aan onderhands overgenomen? Ziet er uit als tandwiel modus 1.
Het lijkt me wel allemaal reparabel. Maar het ritzeltje is petieterig.
Bij terugslag komt er een enorm koppel op 1 tandje te staan... als de vrijloop niet werkt... Daarvoor dient de vrijloop om dat op te vangen/voorkomen. Als die blijft hangen... door bijvoorbeeld ingedroogd vet of metaalsplinters door slijtage... heeft het 10 tands tandwieltje totaal geen kans...
 
Ik heb inmiddels een mailtje de deur uitgedaan naar Fema.
Even hun reactie afwachten...

Nog wel iets op hun site gevonden over dit probleem...

"Zur Reduzierung der Rückschlaggefahr bei den Titan-/
Zenoah-Motoren mit Magnetzündung, empfehlen wir den
Einbau der Elektronikeinheit Best-Nr. 9724/10.
Die Elektronikeinheit arbeitet ohne Fremdenergie und
sorgt für eine Zündzeitpunktverstellung bei Anlassen und
Abschalten des Verbrennungsmotors."

grt, Louis
 
En de vrijloop werkt natuurlijk alleen als het tandwiel voorwaarts wordt aangedreven door de motor. Bij terugslag blokkeert dat vrijlooplager, anders kun je de motor natuurlijk niet starten.

Nog allemaal niet zo gemakkelijk:p
 
Inmiddels antwoord gehad van Fema.

Deze onboard starter is al een ouder model en er zijn geen onderdelen meer leverbaar...

Ze adviseren mij om een nieuwe onboardstarter en een electronische ontsteking bij hen te kopen...:mad: duh...

stelletje....
 
Ze adviseren mij om een nieuwe onboardstarter en een electronische ontsteking bij hen te kopen...:mad: duh...

Dat is een grapje he, toch? Mooi oplossing, werkt het oude niet, koop dan maar nieuw...:confused:

Succes.....
 
Maar sorry dat ik het zeg, ook niet heel raar. Die starter was er al vóórdat de elektronische ontstekingen gangbaar waren. Je kunt ze moeilijk kwalijk nemen dat ze een keer stoppen met het op voorraad houden van onderdelen. En zonder elektronische ontsteking hou je het probleem, dat was jou ook al bekend. Toch? Daar kan Fema ook niet zo veel aan doen natuurlijk.

Neemt niet weg dat het balen is.
 
Hoi Arjan,

Dat hij de tanden zou poetsen met magneet-ontsteking was mij van tevoren niet bekend, stond ook nergens in de handleiding.
Pas nadat het gebeurd was vond ik het op de site van Fema.
Nou zou je kunnen zeggen, eigen schuld, had je daar maar eerst moeten kijken, maar ja, als het kalf verdronken is hé...
Fema had in ieder geval iets van een aanbod kunnen doen om tegemoet te komen, in de vorm van korting of zo, maar ook dat bleek ijdele hoop...

Ik heb inmiddels nog wel bij Toni Clark die ontstekings-verlater besteld voor de magneet-ontsteking. Moet ook schelen met de handstart...:rolleyes:

Wordt dus straks weer gewoon slingeren...;)
 
ja okay, dat zou wel mooi geweest zijn, ben ik met je eens.
Maar hoe oud is die startmotor eigenlijk?
 
Met die easy start slinger je die motor zo aan .Zonder easystart is het een kreng die graag terugslaat ivm de vroege ontsteking .
 
Als ik het goed begrijp kan je die electrostart de prullenbak in kieperen? Dat is echt balen, want het zou wel mooi zijn als het werkte. jammer dat ze geen onderdelen meer kunnen leveren.
 
Back
Top