Maar hij is dus met iets heel anders bezig:
- met electro-lijnbesturing (wist niet dat het bestond

)
We zijn er in 2006 mee begonnen, Henk voor de testmodellen en supervisie over de praktische zaken, Erik over alles meet- en regeltechnisch, de tests om data te verkrijgen en alle kleine metaalwerkstukjes die er extra nodig bleken en ik over de elektronica, het testvliegen en de uiteindelijke inzet op het eerste WK waar elektrisch aangedreven F2B modellen werden gebruikt. 4 stuks, een Duitser, een Canadees een Amerikaan - die het balletje aan het rollen bracht- en ik-zei-de-gek.
- constante snelheid in de figuren (wat op zich mischien niet eens zoveel uitmaakt)
In tegendeel, het is een mega verschil. Tot dan toe werden verbrandingsmotoren vet afgesteld, waardoor men hoopte dat door het van viertakten naar vol tweetakt schakelen, er tijdens het klimmen voldoende extra vermogen zou worden gegenereerd om de vliegsnelheid constant te houden. De videotests van Erik toonden genadeloos aan dat dit wishful thinking (en allemaal nog erger) was (dan we al vreesden). Goed was daarbij ook de invloed te zien op de vorm van de figuren. Maar omdat iedereen met die beperkingen te maken had, viel het niet (zo) op.
Deze eerste modellen hadden slechts een constant toeren regeling (governor).
Dat bracht -in de enkelvoudige figuren- al merkbaar verbetering, al dacht het systeem -door de traagheid- bij tegenwind dat het gas verder dicht moest. In alles anders dan perfect weer met zeer lichte bries had je er alsnog de handen vol aan.
Waar zit dan de toerentalregeling? In het model of . . . ?
Uiteraard, waar anders kun je vaststellen wat er momenteel steeds aan correctie nodig is?
De timer/controller heeft drie functies:
Het leveren van het benodigde 1-2 msec signaal aan de motorregelaar (ziet er elektrisch uit als een ontvangeroutput).
Het starten en stoppen van de motor op de gewenste tijdstippen.
Het moduleren van het motorstuursignaal naar behoefe (om de vliegsnelheid -t.o.v. de grond!- constant te houden). Dat gebeurt door het meten van versnellingskrachten. Je kunt daarme de hoeksneheid van het model heel nauwkeurg vaststellen.
@Rick NL
En toch, hè...Simca: Such Imperfect Motorcars Cause Accidents....
Uit: "Gesprekken tussen F2B piloten, op weg naar een wedstrijd"