heimhelicopters
verslagschrijvers
Er is dus 1 heel groot nadeel aan fbl in mijn handen. Ik kan het niet heel houden. Beide helies lagen de volgende dag alweer aan barrels. Bij de gele was de oorzaak duidelijk. Ik had 2 schroeven vergeten aan te draaien waardoor de heckservo op de staartbuis verschoof. Dat gaf op een gegeven moment een pirouettende heli en een doorgebrande servomotor. Voor de rest chassis schade, rotorbladen enz en een deuk in mijn ego.
De oranje heli is een ander probleem. 1 waarbij de oorzaak niet is aan te wijzen. Althans niet met de gegevens die me ter beschikking staan.
De heli ging in eerste instantie weer fantastisch. Een paar hovers en ruime banen op hoogte verliepen mooi. Ook enkele loopings en dubbele stall turns. Echter tijdens een aanvliegbaan begon de heli licht naar rechts te rollen. Tot twee keer toe kon ik dat corrigeren de derde keer deed ie dat niet in mijn beleving. Romp weer beschadigd, hoofdas ,bladen, staartbuis, enz. en een tweede deuk in mijn ego.
Wederopbouw kost zooo veel tijd...... nouja, eerst de tuimelschijfmeenemers.
Een stukje zwart delrin en een hoop gepuzzel met de freesmachine, maar dan heb je ook wat. Beide helies hadden een nieuwe nodig dus 4 armpjes gemaakt.
lekker veel plaatjes vandaag..
De landingsgestellen hebben een zwak punt. Ik noem het maar een breekpunt. Ik heb genoeg materiaal om dit nog een paar keer te herhalen. De pootjes gefreesd uit hard pvc.
1 van de tandwielen uit deze bak had ik ook nodig. Die had ik al eerder gemaakt uit een stuk Delrin.
De oranje romp heb ik gisteren bijgewerkt. Verder staan de mechanieken weer testklaar. Dit keer nog beter controleren op losse schroeven en dergelijke......
De rotorbladen waren van het eigenbouw type. Ze vlogen prima! En ze crashen ook prima. Zie voor jezelf. Het lood zit er in alle bladen nog in en van de bladen met de safety draad is zelfs niks afgesprongen.
De boveste heeft de safetydraad.
Maar nu het onverklaarbare probleem. Wat hebben we aan gegevens? Mijn verhaal over wat er gebeurde en een logfile van de 3digi fbl unit en de zichtbare schade aan de heli.
De logfile vertelt dat er een roll gemeten is en dat deze ondanks tegensturen van de fbl unit niet terugrolde. Eigenlijk moet je in de logging telkens zien dat een servo uitslag een rol , nick of heck beweging veroorzaakt. In de logfile volgen die curves elkaar op de voet. Gebeurt dat niet ,dan is er iets mis. Eerst verdenk je dan dus een servo. Die heb ik vervolgens uitgebreid getest. Dat is, beide roll servo's, want in de logging is er een afwijking op roll, dus 1 van de 2 of beide roll servo's kunnen een probleem hebben. Echter zijn de servo's splinter nieuw en volgens mijn test methodes vertonen ze geen enkele afwijking. Ja wat dan? Als de aansturing van een servo geen reactie tot gevolg heeft, wat is er dan mis? Nou blijkt ook dat er op nick een kleine afwijking is en zelfs ook op de staart. Dus gingen mijn gedachten uit naar de voeding. In dit geval een BEC met 4 cellige NiMH eneloop als backup. Nou zijn er issues geweest met de BEC van de Jive Pro regelaar en er zijn ,zo ontdek ik later , ook problemen ontstaan door het stroompulsgedrag van de servo's ,de Graupner HBS series. Enkele tests die destijds ook door de v-bar mannen is uitgevoerd heb ik herhaald en met minimaal resultaat. De servo's blijven in de testsituaties volledig functioneren en krachtig. Het enige wat ik waarneem is enorm pulsgedrag op de voedingsspanning bij de pitchpump test.
Deze grafiek laat toch wat dingen zien. Ten eerste is de Bec op 5,6v ingesteld en hij start op met 6volt. Een eerste set Pitchpumps laat enorme pulsen zien met enkele minima van 4 volt. Alles blijft netjes werken echter. De meeste elektronica draait namelijk op 3,3 volt en de spanningsstabilisatoren daarvoor werken nog wel met 4 volt. Een eindje verderop zie je een dip die de spanning tot 2 volt laat zakken. Dat is het moment dat ik een low ESR elco van 4700uF aansluit. De pitchpump daarna laat hele andere beelden zien. Het pulsgedrag is met de helft verkleind. De laatste pitchpump in de foto is weer zonder elco maar met de eneloop accu. Ook dat geeft een beeld wat niet verontrustend is.
De vraag naar de oorzaak blijft zo onbeantwoord. Het plan ligt er nu om de nieuwe 3digi te gaan plaatsen. De voedingsspanning heb ik naar 8 volt gebracht met 2 lithium 18650 cellen als backup accu. Zelfs zonder BEC kan je daarmee wel een vlucht maken. De upgrade naar 8 volt kon nu doordat ik de staartservo naar de gele heli heb verplaatst en voor de oranje heli een HBS 770 heb gekocht. De oude 3digi wil ik dan nog maar eens gaan testen in een 400 size elekro heli.....
groeten
De oranje heli is een ander probleem. 1 waarbij de oorzaak niet is aan te wijzen. Althans niet met de gegevens die me ter beschikking staan.
De heli ging in eerste instantie weer fantastisch. Een paar hovers en ruime banen op hoogte verliepen mooi. Ook enkele loopings en dubbele stall turns. Echter tijdens een aanvliegbaan begon de heli licht naar rechts te rollen. Tot twee keer toe kon ik dat corrigeren de derde keer deed ie dat niet in mijn beleving. Romp weer beschadigd, hoofdas ,bladen, staartbuis, enz. en een tweede deuk in mijn ego.
Wederopbouw kost zooo veel tijd...... nouja, eerst de tuimelschijfmeenemers.
Een stukje zwart delrin en een hoop gepuzzel met de freesmachine, maar dan heb je ook wat. Beide helies hadden een nieuwe nodig dus 4 armpjes gemaakt.
lekker veel plaatjes vandaag..
De landingsgestellen hebben een zwak punt. Ik noem het maar een breekpunt. Ik heb genoeg materiaal om dit nog een paar keer te herhalen. De pootjes gefreesd uit hard pvc.
1 van de tandwielen uit deze bak had ik ook nodig. Die had ik al eerder gemaakt uit een stuk Delrin.
De oranje romp heb ik gisteren bijgewerkt. Verder staan de mechanieken weer testklaar. Dit keer nog beter controleren op losse schroeven en dergelijke......
De rotorbladen waren van het eigenbouw type. Ze vlogen prima! En ze crashen ook prima. Zie voor jezelf. Het lood zit er in alle bladen nog in en van de bladen met de safety draad is zelfs niks afgesprongen.
De boveste heeft de safetydraad.
Maar nu het onverklaarbare probleem. Wat hebben we aan gegevens? Mijn verhaal over wat er gebeurde en een logfile van de 3digi fbl unit en de zichtbare schade aan de heli.
De logfile vertelt dat er een roll gemeten is en dat deze ondanks tegensturen van de fbl unit niet terugrolde. Eigenlijk moet je in de logging telkens zien dat een servo uitslag een rol , nick of heck beweging veroorzaakt. In de logfile volgen die curves elkaar op de voet. Gebeurt dat niet ,dan is er iets mis. Eerst verdenk je dan dus een servo. Die heb ik vervolgens uitgebreid getest. Dat is, beide roll servo's, want in de logging is er een afwijking op roll, dus 1 van de 2 of beide roll servo's kunnen een probleem hebben. Echter zijn de servo's splinter nieuw en volgens mijn test methodes vertonen ze geen enkele afwijking. Ja wat dan? Als de aansturing van een servo geen reactie tot gevolg heeft, wat is er dan mis? Nou blijkt ook dat er op nick een kleine afwijking is en zelfs ook op de staart. Dus gingen mijn gedachten uit naar de voeding. In dit geval een BEC met 4 cellige NiMH eneloop als backup. Nou zijn er issues geweest met de BEC van de Jive Pro regelaar en er zijn ,zo ontdek ik later , ook problemen ontstaan door het stroompulsgedrag van de servo's ,de Graupner HBS series. Enkele tests die destijds ook door de v-bar mannen is uitgevoerd heb ik herhaald en met minimaal resultaat. De servo's blijven in de testsituaties volledig functioneren en krachtig. Het enige wat ik waarneem is enorm pulsgedrag op de voedingsspanning bij de pitchpump test.
Deze grafiek laat toch wat dingen zien. Ten eerste is de Bec op 5,6v ingesteld en hij start op met 6volt. Een eerste set Pitchpumps laat enorme pulsen zien met enkele minima van 4 volt. Alles blijft netjes werken echter. De meeste elektronica draait namelijk op 3,3 volt en de spanningsstabilisatoren daarvoor werken nog wel met 4 volt. Een eindje verderop zie je een dip die de spanning tot 2 volt laat zakken. Dat is het moment dat ik een low ESR elco van 4700uF aansluit. De pitchpump daarna laat hele andere beelden zien. Het pulsgedrag is met de helft verkleind. De laatste pitchpump in de foto is weer zonder elco maar met de eneloop accu. Ook dat geeft een beeld wat niet verontrustend is.
De vraag naar de oorzaak blijft zo onbeantwoord. Het plan ligt er nu om de nieuwe 3digi te gaan plaatsen. De voedingsspanning heb ik naar 8 volt gebracht met 2 lithium 18650 cellen als backup accu. Zelfs zonder BEC kan je daarmee wel een vlucht maken. De upgrade naar 8 volt kon nu doordat ik de staartservo naar de gele heli heb verplaatst en voor de oranje heli een HBS 770 heb gekocht. De oude 3digi wil ik dan nog maar eens gaan testen in een 400 size elekro heli.....
groeten
Laatst bewerkt: