De allereerste Dji inspire 1 in nederland!

@Blik.

Een fantastisch verhaal. 't Valt me op dat hij zegt:
Geen ND filters te gebruiken. Meen te zien dat hij in "After Effects", nadien de zaak in overeenstemming brengt.
Anders red je het niet, zoals hij zelf zegt, de zaak filmisch te krijgen. Laat ook dat schokkend rijdende autootje zien.
De camera alleen te gebruiken voor video (onvoldoende goed als fotocamera)
Hoopt derhalve op een sterke vooruitgang van de X5 (Raw)
Zijn instellingen van de X3 behoorlijk aanpast. (zie foto's)

Qua nabewerking gebeurt alles in Adobe After Effects. Dat is niet (meer) te koop. maar uitsluitend te huur.
Heb je dus altijd een nieuwe versie. Is uitsluitend in 't Engels.
Een particulier kost dit programma op jaarbasis rond de € 300.--

En ben zeer nieuwsgierig hoe lang het duurt voor dat je dit programma onder de knie hebt. Ben bang, vrij lang.
En hoeveel tijd het kost aan nabewerking. Volgens mij, heel lang.
Maar het is ongelofelijk wat er allemaal mee kan. Vind het geweldig om 't allemaal te zien.
Vrijwel uitsluitend "Professioneel" georiënteerd dus.+ Anderhalve technisch zeer goed onderlegde amateur, die alleen 't beste wil.

Ik denk dat ik 't ongeveer blijf doen als Ben. Nauwelijks nabewerken. Soms wat kleuraanpassingen en/of tekst.
Ook voor m 'n videowerk op de grond.

Bijlagen

• Instelling Inspire - tip 01.jpg
    Instelling Inspire - tip 01.jpg
    627,7 KB · Weergaven: 110
  • Instelling Inspire - tip 02.jpg
    Instelling Inspire - tip 02.jpg
    611,8 KB · Weergaven: 118
Laatst bewerkt:
Heb me behoorlijk verdiept in 't waypoint vliegen, omdat ik graag een bepaald circuit via gelijke invalshoek wil blijven volgen.

@Tjardi, beetje late reactie misschien :hammer:maar in jouw uitstekende, beschrijvende handleiding maak je melding van: "...waypoints mogen niet verder dan 500m uit elkaar liggen...". In principe klopt dit maar dit is een afgeleide van het feit dat tijdens waypoint vliegen de drone niet verder weg mag van de RC zijn dan 500m. Zoals ik eerder ook al had aangegeven op het forum. Nogmaals, een simpele track van 1 km. heen en weer vliegen (safe & voorwerkend e.d.) op basis van opgeslagen waypoints is niet mogelijk.

@DropOut, denk dat e.e.a. is ontsproten, vanuit de veiligheidsgedachte. Verder als 500 meter ben je absoluut niet meer in staat zaken goed in te schatten.
Denk bijv. aan een houtwal op de achtergrond. Als je hoog genoeg zit gebeurt niks, Maar als je te laag zit, en net te ver gaat het mis.
Zoiets is naar mijn idee zelfs niet op 100 meter in te schatten, als je scherp ergens langs wilt vliegen.

Wat ik jammer vind is dat als de route 1x hebt gevlogen, en er iets aan wilt wijzigen, dit niet kan. Zeg bijv. 10 meter meer naar links of rechts
Ook bijv. geen hoogtes. En bij "hoger" gaat er nooit wat fout.
d.w.z. Als je niet onder een brug en of afdak zit.
Dat zou een vorm van finetunen zou ik nog graag zou wensen. Maar daar lijkt het niet op.

Vond dus de mogelijkheid zoals destijds aanwezig in "Groundcontrol" prettiger. Kon je exacte plaats en gewenste hoogte bepalen.
Maar neem aan dat ze daarvan zijn afgestapt door diverse crashes, met onverwachte objecten, die niet voorzien waren.

Er schijnt overigens een "Litchi App" te zijn, die wel kan, wat je graag wilt. En die schijnt goed te werken.
Op de Duitse site (Kopterforum) is er een beschrijving over.
Ik heb er geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
In de herfstvakantie aan het klussen geweest bij een vriend die een huis in Tsjechië heeft. Uiteraard de Inspire mee. Gelukkig was er een mooie middag met wat zon!

Als het weer het toe laat kan er morgen dan eindelijk begonnen worden met testen.

Mijn set-up:
Inspire 1 (1e generatie)
Zenmuse X5 (Gimbal/Body Only)
Olympus M.Zuiko ED Digital F1:2.0
Variabel ND Filter Polaroid PLFILFDND46 ND Filter

4102d8a40b311d77a117a88aa2808a5f.jpg

a0ff0bd4c536e11ac284323a01eaf9af.jpg

1d375a7ff1b4f0f537694e8abf2d01d3.jpg

Blik@

Heb zo links en rechts begrepen dat een diaftragmakeuze tussen de 5,6 en 8.0 tot de besten behoort. Maar dat is zo ongeveer bij ieder fototoestel zo.
En let goed op de gekozen instelling qua afstand. Dat schijnt erg nauw te luisteren.
Anderzijds kan dat bij f. 5.6 en f. 8.0 bijna niet verkeerd. (Is iedere instelling goed)

Op de Duitse site (Kopterforum) hebben ze het ook over een lenskalibratie.
Maar wat ze zich daarbij voor stellen, begrijp ik niet helemaal.

Heb even in de bijlage de instellingen voor de lens opgeschreven. Panasonic GH4 = qua DOF identiek aan de X5.
Dus als je hem in stelt op 5 meter gaat er nooit wat fout (vanaf f. 2.0)
Die afstand kun je ook gewoon aanhouden bij 5.6 en meer.
Dichterbij als 2,5 m (bij eventueel f. 2.0) kom je toch nooit.

De tip om ook je kleur, saturatie en scherpte aan te passen blijft wat mij betreft overeind.
Zie bijlagen uit de "Staalwol" film curus.

Ben zeer benieuwd. Hoop op een beetje zon, heb je misschien inderdaad je ND filter nodig.
Heb intussen begrepen dat de 12 mm lens toch net iets fijner is als de 15 mm.

Good luck. Ben razend benieuwd, gelet op 't gene wat ik via de Duitse site gezien heb.
Maar jij kunt het zeker beter!

Bijlagen

• Diepterscherpte 12 mm Third Four lens op DH4.jpg
    Diepterscherpte 12 mm Third Four lens op DH4.jpg
    343 KB · Weergaven: 104
  • Staalwol Film 01.jpg
    Staalwol Film 01.jpg
    426,1 KB · Weergaven: 116
  • Staalwol Film 02.jpg
    Staalwol Film 02.jpg
    440,9 KB · Weergaven: 100
  • Staalwol Film 03.jpg
    Staalwol Film 03.jpg
    447,2 KB · Weergaven: 114
Laatst bewerkt:
Als het weer het toe laat kan er morgen dan eindelijk begonnen worden met testen.

Mijn set-up:
Inspire 1 (1e generatie)
Zenmuse X5 (Gimbal/Body Only)
Olympus M.Zuiko ED Digital F1:2.0
Variabel ND Filter Polaroid PLFILFDND46 ND Filter

4102d8a40b311d77a117a88aa2808a5f.jpg

a0ff0bd4c536e11ac284323a01eaf9af.jpg

1d375a7ff1b4f0f537694e8abf2d01d3.jpg

Ik ben heel benieuwd Norbert! Is het de Pro of een omgebouwde Inspire?

@Tjardi @SjaakZwart

Vandaag de Zenmuse X5 getest icm de Olympus M.Zuiko ED Digital 12mm F1:2.0
Het variabel ND filter heb ik er vanaf moeten halen omdat er een grove fout in zit :-( Ik heb grote 'donkere' ringen in beeld. Kortom, de test gedaan op basis van de 12mm voorzien van een normaal UV Filter (ivm het gewicht).

Mijn 1e indruk in 1 woord: PRACHTIG!!!!

Voordat ik hier een heel betoog ga houden (en daarmee wellicht mensen beïnvloed) voeg ik een link toe waar een paar ruwe bestanden staan. Het betreft een filmpje (UHD) en een 4 - tal RAW foto's. Deze dat mag je voor EIGEN gebruik ter beoordeling downloaden. Ik geef GEEN toestemming deze data elders te posten of te gebruiken in andere filmpjes, reviews etc....

Ik hoor graag jullie commentaren hier!
Hierna zal ik kort reageren hoe een en ander gemaakt is.

DOWNLOADLINK:
http://we.tl/sgsIujJnTK

Laatst bewerkt:
Mijn 1e indruk in 1 woord: [B zei:
PRACHTIG[/B]!!!!

Ik ben het hier helemaal mee eens!
Een van de betere technische filmpjes die ik tot nu toe gezien heb.
Vanaf de allereerste blik zie je dat dit een camera van een heel ander caliber is dan de X3. Geen opgepompte scherpte (verharding) maar een aangename zachtheid waar je later in postproductie alle kanten mee op kunt.
Het veel ruimere dynamische bereik, niet van die harde dichtgelopen zwarte schaduwen, komt dicht in de buurt van de betere DSLR's. De schaduwen in de rechteroever van het filmpje zijn aangenaam en rijk doortekend.
Over de kleurdetaillering durf ik nog niet zo veel te zeggen omdat de vooral groene onderwerpen hier zich minder voor lenen. Wel ziet het kleurweergave er veel natuurlijker uit.

Ik meen in de foto's een heel lichte onscherpte waar te nemen (deels heiigheid?). Ik ben benieuwd hoe de kwaliteit van de lens is zonder filter en met F5.6/8.

@Blik

Bedankt voor je uitgebreide verhaal, en de foto 's + films. Die van jouw hand uiteraard goed zijn, qua opnames etc.

Ben het met Aeolus eens dat de kleurdiepte erg fraai is. En dat met name de donkere partijen daardoor veel beter worden.
Zeker in de nabewerking. Schaduwen niet dicht lopen etc.

Heb je foto 's niet bekeken, want ik wil geen dropbox account openen. En dan gaat het niet.

Betreffende de beide filmpjes heb ik toch een opmerking over de scherpte.
In 't eerste filmpje, wat ik een aantal keren bekeken heb, zie ik bijv., als je op de brug aan komt vliegen, een naar mijn
smaak beslist niet scherpe leuning en "brug-vloer". Aan 't gras is 't wat moeilijker te zien, maar als je op de bomen aan vliegt,
heb ik toch ook niet de indruk, dat die echt scherp zijn.
Vind het een beetje vergelijkbaar, met de eerder door mij gebruikte foto's van de sporen in 't zand.
Aeolus heeft het over "Geen opgepompte scherpte". Maar persoonlijk vind ik de scherpte van de X3 beter over komen.
De X5 "onscherp" - resp. wollig. De kleurdiepte van de X5 is veel beter.
En snap nog steeds niet, waaraan dat qua scherpte ligt. (Instellingen ???) Maar 't kan uiteraard ook aan mij liggen.

Ook op "Kopterforum", heeft ene dr Kox uit Paderborn, een filmpje staan, gevlogen boven een viaduct in Paderborn.
(geen you tube o.i.d. - moet je dus zelf downloaden)
Daar vind ik eigenlijk hetzelfde als bij jou. Lijkt me handig als je daar even kijkt, en vooral ook zijn commentaar leest. (bijlage = kalibreren)

In 't 2e filmpje vind ik het vooral erg duidelijk bij een van de laatste "kribben", waar je over heen vliegt. Die zijn ook wat "wollig".
Die stenen hebben geen echt duidelijke aftekening.

Vandaar nogmaals mijn vraag heb je je lens gekalibreerd voor 't vliegen.
Ik heb er op de Duitse site iets over gelezen. Maar snap het niet helemaal.
Je moet (niet vliegend) je toestel op 50 ..... plaatsen. Zeggen ze. De meningen zijn verdeeld of dat 50 meter of 50 inch of foot is.
En dat scheelt natuurlijk nog al wat. Kan dat zelf niet want heb geen X5. (En 't is volgens wat ik begrepen heb alleen nodig met de X5)
Heb overigens nog bij geen enkele normale camera mee gemaakt dat je iets moest kalibreren aan een lens. Specifiek X5? Of is 't flauwekul?
Je kunt bij de Nikon's iets finetunen, maar dat gaat volgens mij ergens anders over. Weet ik niet precies meer. Ga dat opzoeken.

Ik zou de GH4 en de Inspire met X5 op een tuintafeltje zetten, en een vaas met bloemen of zo, op een meter of 10 afstand fotograferen en filmen.
Liefst met een beetje zon. Diafragma beiden tussen de f 5.8 en 8 a 11. Picture-control van beide camera's identiek!!!! Vooral sharpness en saturation.
En die 2 resultaten naast elkaar vergelijken.
Dan weet je exact waar je het over hebt. Resultaten moeten vrijwel identiek zijn.

Ik hoop dat ze gelijk zijn. Want dan heb ik ongelijk. En zie ik het "letterlijk" niet goed. Vind het eigenlijk heel vervelend geen beter bericht te hebben.

Bijlagen

• Inspire - Verschil X3 en X5 - resized.jpg
    Inspire - Verschil X3 en X5 - resized.jpg
    290,5 KB · Weergaven: 109
  • Norbert.jpg
    Norbert.jpg
    244,4 KB · Weergaven: 109
Laatst bewerkt:
@Tjardi: Nou, voor een amateur als ik, past de OSMO perfect onder mijn dak... :D
@Remote Rider.

Ben heel benieuwd of jij je X5 al hebt. En of je al gevlogen hebt. Hoe, in dat geval, je ervaringen zijn.

Ik ben zelf nog steeds niet echt onder de indruk omtrent de scherpte van de X5. De kleurdiepte etc. is naar mijn smaak wel een hele verbetering.
Deel je die mening?

Kijk maar even op mijn commentaar t.o.v. @Blik van Boven. Die als professioneel vlieger zeer goed materiaal aflevert.
Zie ik 't nu verkeerd qua scherpte, of is er wat anders aan de hand.

Hoor graag van je. Groet.

@Tjardi Heb je wel de 2 filmpjes gedownload en dus niet via de dropbox bekeken?
Ik heb op mijn machine (retina Mac) wel goed beeld!?

ps, het kalibreren gaat op 50m (meter).
Het korte filmpje is niet gekalibreerd omdat ik daar de lens volledig manueel heb ingesteld.
De lange film van vandaag is wel gekalibreerd.

@Norbert

Heb zoals gezegd, de beide filmpjes bekeken. Ik heb een 24 inch Multysync LCD van Nec. Is al wel wat jaartjes oud, maar denk ik nog goed.
Wat zie jij op jouw monitor als je de beide "sporenfoto 's" tevoorschijn tovert. Is dan de X3 slecht, en de X5 goed?

Hoefde de films niet via Dropbox te downloaden. De foto's wel.

We hebben ook een 50 inch Oled Full HD (geen 4K) van LG. Kan nog even kijken, of de foto's van de heide en de sporen daarop echt anders uit komen.

Je zegt: Het korte filmpje is niet gekalibreerd, omdat ik de lens volledig manueel heb ingesteld. Moet je dan ook de film kalibreren, of uitsluitend de lens?
Volgens de DOF op f 5.6 of hoger, zit je met de 12 mm f 2, vrijwel altijd op scherpte. Of heeft dat er niet mee te maken. Snap ik even niet.

Remote Rider nog even gevraagd of hij al iets heeft, resp. weet. En dr. Kox uit Paderborn. Beiden weten waar ze het over hebben.
Ook Kox klaagt over onvoldoende scherpte.

@Tjardi Je moet de filmpjes echt even downloaden voordat je ze bekijkt!! Als je dat niet doet kijk je naar de gecomprimeerde dropbox versie en dan heb je er niets aan.

Even op de pc naar de link en dan rechtsboven op download klikken.

Back