De bouw van een Supra

Good busy

Hi Berry,

Ik blijf je bevindingen met grote interesse volgen. Met name de laatste tests komen me in de niet al te verre toekomst waarschijnlijk zeer van pas.
Dat door gebruik van warmte er zoveel winst geboekt kon worden was me onbekend. Ik heb enkele weken geleden een temperkast gebouwd. Dit gevaarte waarin ik grotere objecten van bijna 2,5 meter bij 50 x 60 kan verwarmen (en vacumeren) tot 60 graden lijkt in een keer nog meer waarde te hebben gekregen :p.
Ik ben niet voornemens F3J kisten te gaan bouwen (op korte termijn) maar zal me "beperken" tot schaalkisten. Maar ook daarvoor geldt des te sterker des te beter.

Als je in februari een F3J achtige kist klaar kan hebben moet je onze site in de gaten houden. We organiseren iedere 2e week van februari een Snertcup. Je moet wel tijdig inschrijven. Dit kan vanaf 11-11-2008 vanaf 11:11 uur. Meestal zijn er enkele uren later al zoveel inschrijvingen binnen dat de zaak moeten sluiten. Kijk maar op Welkom op de gezelligste F3J Pagina .

Uiteraard ben je welkom je kist ook op een ander tijdstip bij ons in te vliegen.

Keep on going :rolleyes:

@ Fotor en Prop-er:

Ik hoop dat de Supra in Februari weer vliegklaar is zodat ermee op de eerste voorjaarsthermiek gejaagd kan worden. Ruim voor een eventueel reisje naar de Rhon gereed dus.

Vandaag heb ik weer een rompje "gesopt". Deze is voor de export. Vanmorgen mijn speciale "sopsokken" aangedaan. (de vorige keer had ik met witte sokken in de natte reststukken staan dansen terwijl ik de randen glas af aan knippen was. Rood ingekleurde epoxy was je er niet meer uit :nooo: ) Nu bewaar ik ze voor deze speciale gelegenheden.

Volgende week zaterdag een nieuw rompje voor mijzelf maken. Dan heb ik alle onderdelen weer compleet voor romp en staart.

@Fred:

Gisterenavond heb ik nog ff op de Stootkop site gekoekeloerd hoe Geert de lay up verwerkt. Speciaal even gekeken met hoe dik glas hij de naad, "nat in nat" verwerkt. Toch handig als iemand de moeite heeft genomen e.a. te beschrijven. Bedankt hem maar!

Ik was ook verrast van het effect dat het, tijdelijk, verwarmen van de epoxy gaf. De kwaliteitsverbetering van de capstrips is groot. Zojuist schuurde ik de randjes van de capstrips bij. Ze voelen net zo goed aan als het teststukje. Het gewicht wat ik berekend had klopt ook akelijk goed. Dat geeft aan dat de productiemethode betrouwbaar en reproduceerbaar functioneert.

Ik heb trouwens ook op het punt gestaan een heating box te maken. Maar heb er vanaf gezien. Het effect van de fohn was al zo'n stap voorwaards dat ik er geen zin in had om weer een stuk gereedschap te maken. Daarnaast ben ik bang dat een schuimkern de combinatie van vol vacuum en verhoogde temperatuur niet aankan. Daarmee heb ik nog minder aan zo'n box. Het schuim zal tengevolge van de temperatuur minder sterk worden en daardoor plat gezogen worden. Tenminste, dat denk ik.

Misschien heb ik het mis, en kan je makkelijk tot een graad of 50°C verwarmen en vol vacuum gebruiken. Heb jij er al ervaring mee, Fred?

Vacumeren en temperen

Hi Berry,

Ik heb helaas nog geen ervaring met getemperd vacumeren. Ik heb trouwens nauwelijks enige ervaring met vacumeren, anders dan met een vliegmaatje samen hoogteroertjes vacumeren. Ik heb daarom inlichtingen ingewonnen bij iemand hier vlak in de buurt die dit (semi-)professioneel doet. Volgens hem kan je gerust getremperd vacumeren MAAR er zijn een paar dingen die je kennelijk in de gaten moet houden:

Start de temperatuur van de kast op zo'n 5 a 10 graden warmer dan de omgevingstemperatuur en laat de temperatuur met 5 a 10 graden per uur oplopen tot max 60 graden. Ik zag ook dat jij vacumeert tot op vol vermogen als ik het goed gezin heb ( 0,9 bar ??) hij adviseert niet verder dan 0,4-0,6 bar.

Ik ga binnenkort een rompje met hem maken van honingraat (wordt een grote motorkist) en hij doet dit zoals hierboven beschreven.

Als alles goed gaat begin ik over een week of 3-4 aan een 4 meter KA6E die ik op deze bouwwijze probeer te vervaardigen. Daarna wil ik enkele variabelen uitproberen aan 2 extra vleugels sets om te zien of er nog iets te optialiseren valt.

De 1ste KA6E wil ik beschrijven met jouw bouwverslag als voorbeeld. Helaas beschik ik niet over de theoretische kennis die jij in ruime mate hebt en zal ik een try and error methode moeten uitproberen, gecombineerd aan gezond verstand en wellicht overdimensioneren.
Gelukkig heb ik diverse teammaatjes die me af en toe op het rechte spoor kunnen zetten :p.

Beter 10x te vaak gevraagd dan 1 x te vaak gecrashed.

Keep in touch

Fred

Supra 2

Ik kan het niet laten... Ik ben erg blij om weer op "ARF" niveau te zitten!

Nieuw middenpaneel is een gram of 50 zwaarder. De ligger is groter uitgevoerd, met HT carbon en veel betere productietechnieken. Ik hoop oprecht dat ik van deze langer plezier zal beleven!

6854947ee885d165.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heb je toch weer redelijk snel voor elkaar Berrie.
Ik ben ook weer een beetje bezig om aan vliegen toe te komen.

Nieuw middenpaneel is een gram of 50 zwaarder.

Au! Dat moet zeer doen bij zo'n milligrammenfetisjist als jij! ;)

Toch is dit zinvol geïnvesteerd gewicht, het scheelt weer ballast op winderige dagen, en jouw superslanke Supra kan dat beetje extra vet makkelijk hebben...

Ik ben het met Vincent eens. Misschien doen die 50 gram even pijn, maar als je hem straks weer aan de lier hebt hangen met hopelijk wat minder angst voel je je weer de koning. Hij zal er echt niet minder om glijden of thermieken.
Top.

Gewicht

Hi Berrie,

Na een hele poos toch maar weer eens je draadje bekeken, ik hoorde een poos geleden dat je je kist weer opnieuw vliegklaar had. wat is 50 gram extra nou op zo'n enorm laag vlieggewicht ? Als deze 50 grammatjes er voor zorgen dat hij heel blijft aan de lier is dit het dubbel dwars waard !!

Chapeau voor je vasthoudendheid :proost:

Wat Berrie nog niet gemeld heeft is dat de nieuwe supra al lucht geproefd heeft.
Een handstart is met deze kist al een vlucht. Jeetje, wat glijdt dat ding. ("Loop nog maar een stukkie verder weg!" je had gelijk Berrie).
We hebben hem 2x op de hei met de hand omhoog getrokken. Lastig zonder enige wind, dus we zijn er maar weer mee gestopt. Maar hij vliegt weer!

inderdaad nog gevlogen op de heide. ik moet zeggen dat deze kist een prachtig vliegbeeld heeft! ben er haast jaloers op...

Jeetje, wat glijdt dat ding.

En dan te bedenken dat ik al halverwege de handstart met de butterfly begon te spelen...

Jij spoort niet. Hier zou je stinkend jaloers op moeten zijn!

Mmm, dat levert alleen maar zurigheid en kift op.

Robert, ik ben blij dat je het mooi vindt en zo beleeft. Dan heb je onbevangen genoten van wat je gezien hebt. Da's veel waard als je dat kan.

Ik ben erg blij dat de Supra weer, al was het maar even, tussen hemel en aarde heeft gehangen.

Ik verheug me al op het voorjaar!

Haha ik ben bang dat je het nog druk krijgt.
Ik ben weer aardig fanatiek aan het worden.
En met alleen maar een Mini Excel ben ik snel uitgespit.;)

Net even de filmpjes over het baggen bekeken (zonder geluid, familie slaapt al).. Bedankt voor de info, hier ga ik zeker nog wat tijd aan besteden voor ik zelf een poging waag!

Ik was er zelf ook in Garderen en man man wat vliegt dat fantastisch.. Als ik ooit vleugels maak die maar half zo mooi zijn ben ik al een gelukkig mens :D

starten met baggen

Leuk dat je wat hebt aan het filmpje! Dan heeft Dennis niet voor niets al dat werk gedaan.

Het belangrijkste voor het maken van dit soort vleugels is toch wel dat je goede kernen kunt maken. Dan zul je zien dat je net zulke mooie vleugels kan maken!

Heb je de site van Loet al bekeken? Vast wel. Daar staat het hele proces ook nog eens duidelijk uitgewerkt.

DLG

Jup, uitgebreid bestudeerd inderdaad.. Theoretisch ben ik een expert in vleugels baggen, practisch kan ik er niks van ;)

Hopelijk krijg ik binnenkort mijn regelbare voeding (0-35V, 0-19A traploos) zodat ik serieus kan beginnen met snijden van vleugels. Eerste test: De MiMi van Frans met een gebagde vleugel :)

Oud draadje, maar toch. Ik heb er stevig de balen van dat de foto's van de eerste 13 pagina's verdwenen zijn. Gisteren heb ik gekeken of het te herstellen is. Al mijn bouwfoto's heb ik per postdatum in een mapje zitten. Als je een oude post wijzigd, zie je in de IMG code de bestandsnaam staan, daarmee weet ik welke foto er hoort te staan. Het is even een karwei, maar de komende weken hoop ik de complete bouwdraad bij te werken.

Laatst bewerkt:
Het zou geweldig zijn Berrie.
Het is een van de mooiere draadjes van het forum.
Sla ze wel ergens goed op, want voor je het weet liggen ze er weer af.
Ik heb deze week al even gezocht naar het profiel dat jij heb gebruikt.
Maar kon het niet vinden welk profiel raadde jij mij nu aan?

Laatst bewerkt:
Hoi Berrie,

Dat zou echt super zijn!

Maar eerst begin ik maar eens aan mijn hyper ava pro.

Laatst bewerkt:
Back