De bouw van een Supra

Zo, alle foto's zijn weer terug op hun plekkie.

Wat dingetjes rondom deze Supra.
- Ik blijk meestal met 400gram ballast te vliegen. Dit gaat tot windkracht 4.
- Er zijn enkele sleepmeetings mee gevlogen. Met klitteband is het slepen een makkie.
- Binnenkort gaat er een LiFe ontvanger accu ingebouwd worden.
- Ook staat een electroversie op mijn verlanglijstje. Maar of dat er van komt weet ik nog niet.
- In Duitsland is de Supra uit de hand (zonder ballast) de thermiek in gegooid. Hele bizarre gewaarwording. Je ziet dan zowat op ooghoogte de klappen die een kist krijgt als de thermiek grip op de zwever krijgt.

Idd Berrie ze doen het nog niet allemaal.
Ik heb ze even doorgelopen.
Bij de volgende postst missen er foto's
post 24
post 26
Post 27
Post 28
Post 29
Post 66 1 foto mist er hier

Verder weer heel leuk om je draadje door te lezen.
Ik zit hier te likkebaarden achter mijn laptop.

Laatst bewerkt:
Ik wil het volgende graag laten zien. Op onderstaande foto staat op de voorgrond mijn Supra, en op de achtergrond mijn electrozwever.

685488b40b7a1c18.jpg

En hier vliegt de electrozwever:

Deze zwever was mijn eerste kunststof eigenbouw zwever, met de verwachtingsvolle naam "Bird of Paradise". Het is ook een eigen ontwerp. Ik heb al vele fijne vlieguren met deze zwever achter de rug. Gedurende de jaren dat ik hem vloog waren er twee dingen die mij opvielen:
1) Een relatief smal snelheidsbereik
2) thermiek stand werkt niet. De daalsnelheid en vliegsnelheid zouden minder moeten worden, echter, alleen de vliegsnelheid word minder, de daalsnelheid neemt toe. In de praktijk is dit goed te merken als je in cruisestand een nulletje vliegt. Zet je dan de thermiekstand aan, dan was het nulletje weg, en kwam de zwever langzaam maar zeker naar beneden. Met behulp van de vario (picolario talk) is dit duidelijk vast te stellen.

Inmiddels heb ik XFRL5 een heel klein beetje onder de knie gekregen. Hiermee zou ik de praktijk met de theorie kunnen vergelijken, en, hopelijk ooit, de theorie naar de praktijk vertalen.

De Supra heeft de "mankementen" niet die mijn eigen constructie wel heeft.

In XFRL is een vergelijk gemaakt in vlieg versus daalsnelheid. Om aan te tonen dat de Supra prima veel zwaarder gemaakt kan worden heb ik voor beide zwevers het vlieggewicht identiek gehouden, namelijk 2560gram.

Supra rood doorlopende lijn: cruise
Supra rood gestippelde lijn: speed (wordt vanaf 12m/s pas effectief)
Supra rood gestreepte lijn: thermisch
B.O.P. groen doorlopende lijn: cruise
B.O.P. groen gestippelde lijn: speed (wordt vanaf 8.5m/s al effectief!)
B.O.P. groen gestreepte lijn: thermisch

Je ziet de eigenaardige terugval in daalsnelheid bij B.O.P. in de thermiekstand. Ik heb geen idee wat daar de oorzaak van kan zijn. Je zit ook dat het snelheidsbereik van de Supra veel breder is. Ook de daalsnelheid van de 'zware' Supra is beter dan van B.O.P.

Om deze redenen zou ik mijn Supra electrisch willen hebben in de toekomst.

Laatst bewerkt door een moderator:
Berrie, mooi om te zien hoe de grafieken precies weergeven wat jij in de praktijk al lang ervaren hebt. In het ideale geval kan je dit inderdaad vooraf optimaliseren met wat rekenwerk en dan later in de praktijk meemaken dat je inderdaad een prachtzwever hebt gemaakt.
Om deze redenen zou ik mijn Supra electrisch willen hebben in de toekomst.
Dat is toch een zaak van 'slechts' een tweede romp erbij bouwen? Vleugels en staartvlakken kan je van de 'oude' gebruiken.

Je ziet de eigenaardige terugval in daalsnelheid bij B.O.P. in de thermiekstand.
Ik neem aan dat de thermiek-flapstand van de Supra gebaseerd is op gegevens van Drela. Wat zijn de uitgangspunten van de flapstand van de BOP? Je zou denken dat de flap uitslag gewoon te groot is.

Dat is toch een zaak van 'slechts' een tweede romp erbij bouwen? Vleugels en staartvlakken kan je van de 'oude' gebruiken.

Berrie zou Berrie niet zijn als hij weer verbeterpunten aan de nieuwe supra zou maken.

Ik zou bijna zeggen maak er twee van die andere help ik je wel af. :p

Ik neem aan dat de thermiek-flapstand van de Supra gebaseerd is op gegevens van Drela.

Yep.

Wat zijn de uitgangspunten van de flapstand van de BOP? Je zou denken dat de flap uitslag gewoon te groot is.

Ik heb daar in eerste instantie ook aan gedacht.

Ik weet niet of dat de enigste oorzaak is. Want:
- tot hoever reikt de invloed van een profiel?
- hoeveel invloed heeft de vleugelgeometrie?
- Hoeveel invloed heeft de verdeling van verschillende profielen op de vleugelgeometrie?

Ik weet dat het ontwerp van de BOP haaks staat op dat van de Supra. Bij de BOP worden de profielen naar buiten toe dikker met meer welving, en ook de tipkoordes zijn groot. (tja, wist ik veel......)

Dit ontwerp van de B.O.P. is echter wel imuum voor overtrekken. Er is een grote overmaat aan lift beschikbaar aan de tippen.

De Supra krijgt steeds dunnere profielen, minder welving, en het dikste deel van de profiele kruipt naar de neus toe.

Dit ontwerp combineert al wat wenselijk is voor een zwever.

Ik kan nieuwe tips maken voor B.O.P. Echter, het HQ profiel heeft een grotere weerstand dan de AG profielen. Hieronder een plaatje vanuit Xfoil van een AG40 versus een HQW profiel. je ziet dat het HQW wel een beter piekje heeft, maar het AG profiel over het algemeen veel minder weerstand heeft.

Ik heb ook een B.O.P. mod. gemaakt in XFRL5, en daar zie je dat de thermiekstand in zoverre werkt dat de vliegsnelheid terug gaat. De daalsnelheid wordt dan een heel klein beetje groter. Dus toch nog, zij het minder, dat vreemde beeld in de thermiekstand.

Gemodificeerde B.O.P. heeft een licht overelliptische liftverdeling en over de gehele vleugel een HQW2.5/8.5.

Het plaatje wordt een beetje druk, maar de gemodificeerde B.O.P. is in het geel:

Laatst bewerkt:
Berrie,

Kun je ook de screenshots laten zien van de omslagpunten (Lam->Turb) van de twee modelen bij de diverse vliegfases?

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de dikke HQW's aan de tippen te veel weerstand krijgen in de thermiekstand.

De prt sc knop indrukken bij het beeld wat je wil hebben.
Dan ga je naar paint >bewerken >plakken >opslaan als jpeg.
Kijk dat weet ik deze keer dan weer. :p:p

haha, Bertus, DAT weet ik ook wel! Maar wat ik niet weet is waar en hoe je dat omslagpunt van laminair naar turbulent te voorschijn tovert.... ;)

Oeps ik geloof dat ik Berrie verkeerd begreep.

Sorry Berrie naar de rest van je verhaal luister/lees ik met stille verwondering.
Het gaat me boven de pet.

.....
- tot hoever reikt de invloed van een profiel?
- hoeveel invloed heeft de vleugelgeometrie?
- Hoeveel invloed heeft de verdeling van verschillende profielen op de vleugelgeometrie?

Ik weet dat het ontwerp van de BOP haaks staat op dat van de Supra. Bij de BOP worden de profielen naar buiten toe dikker met meer welving, en ook de tipkoordes zijn groot. (tja, wist ik veel......)

Dit ontwerp van de B.O.P. is echter wel imuum voor overtrekken. Er is een grote overmaat aan lift beschikbaar aan de tippen.

De Supra krijgt steeds dunnere profielen, minder welving, en het dikste deel van de profiele kruipt naar de neus toe.

Dit ontwerp combineert al wat wenselijk is voor een zwever.
Wat je hier ziet zijn twee verschillende benaderingen om voor een goedmoedige overtrek te zorgen. Ik zal de toegepaste truuks uitleggen.

A. de Supra heeft behoorlijk veel kleinere tip-koordes dan de BOP, dus zijn de Re-getallen ook kleiner. De gevolgen daarvan zijn:
. * Fors verminderde Clmax
. * Redelijke tot fors toegenomen weerstand
B. De BOP heeft flinke tip-koordes, is daardoor over-elliptisch zoals men dat noemt.
. * Er is veel reserve tov. de noodzakelijke lift,
. * er heersen grotere Reynolds-getallen.

1. Dunne profielen zijn minder Reynolds-sensibel. Dwz. ze reageren veel minder heftig op een kleiner Re-getal.
2. Minder welving zorgt ervoor dat nul-lift-hoek (Alfa_0) groter wordt (minder negatief!).
3. Een profiel waarvan de max dikte en/of max welving meer naar voren ligt is minder Re-gevoelig.
4. Een dikker profiel bereikt een hogere Clmax dan een dunner profiel, maar is ook veel gevoeliger voor lage(re) Reynolds-getallen.

Stel:
  • ik bouw een vleugel met twee verschillende profielen:
    - HQ-1,5-10 met Alfa_0=-0,5 (Profili) of Alfa_0=1,87 (Eppler-code)
    en
    - HQ-2,5-10 met Alfa_0=-1,0 (Profili) of Alfa_0=-3,1 (Eppler-code)
  • en ik bouw geen verdraaing in,
  • ik laat die vleugel vliegen met een instelhoek van 0 graden
Volgens Profili vliegt HQ-1,5-10 met een Cl=0,055 en HQ-2,5-10 met een Cl=0,11.
Volgens Eppler-code vliegt HQ-1,5-10 met een Cl=0,2057 en HQ-2,5-10 met een Cl=0,341
Noot-1: mijn indruk is dat voor de Alfa_0 Eppler dichter bij de waarheid zit.
Noot-2: voor alle(!) profielen geldt: 1 gr meer instelhoek is 0,11 meer Cl.

HQ-2,5-10 is dus bij dezelfde invalshoek al een stuk hader aan het werken! Dit kun je gebruiken door aan de tip een profiel te kiezen met een grotere Alfa_0 (HQ-1,5-10 dus!) en geen verdraaiing in te bouwen. Het tip-profiel zal dan later zijn Clmax bereiken dan meer naar binnen gelegen profielen. Dit is (denk ik) de benadering van Mark Drela bij zijn Supra aan de tip dunner en minder gewelfd. Heel misschien nog een vleugje tip-verdraaiing (max 0,3 gr).

Bij de BOP kiezen ze de andere benadering. Die bestaat uit 4 punten:
- een grotere tipkoorde (meer Reynolds!),
- een tipprofiel met een kleinere (negatievere) Alfa_0,
- een dikker tipprofiel,
- een verdraaiing ter grote van het verschil in Alfa_0 om beide profielen gelijk te laten lopen (gelijktijdig nul lift).

Het gevolg is dat de tipprofiel een groter Cl-bereik heeft, maar vanwege de verdraaiing gelijktijg met het andere profiel de lift (Cl) opbouwt. Daardoor overtrekt het binnenprofiel eerder dan het tipprofiel.

Vleugelverdraaiing die meer of minder is dan het verschil in Alfa_0 is dodelijk voor de topsnelheid en glijhoek. 1 graad teveel of te weinig halveert de hoogst mogelijke snelheid. Het maakt het verschil tussen een topsnelheid van 250 km/h of 'maar' 125 km/h. Nou zul je denken: wat maakt mij dat nou uit. Zo'n topspeed vlieg ik toch nooit. Klopt. Maar zo'n topspeed kan slechts bereikt worden als de vleugel bij hoge snelheid efficiënt werkt. En als hij dat dus niet doet, dan zal ook zijn beste glijhoek (een stuk) minder zijn, en dus vlieg je minder snel door een daalgebied heen, en maak je minder kans om tijdig de volgende bel te halen ....

F5, de vleugel staat onderaan weergegeven, paarse lijnen geven de bottom en top transition aan.

haha, Bertus, DAT weet ik ook wel! Maar wat ik niet weet is waar en hoe je dat omslagpunt van laminair naar turbulent te voorschijn tovert.... ;)

Bekijk de volgende twee schermprintjes eens. Hetzelfde profiel, zelfde Reynolds-getal, zelfde invalshoek.

Cp over x (profiel).PNG

Cp over x (grafiek).PNG

N.B.
Ik heb een extreem dik en flink geweld profiel gekozen, omdat daar het verschijnsel duidelijker is.

Beiden geven de druk weer rond het profiel. En op beiden zie je bij ongeveer 50% van de koorde de druk dramatisch veranderen. Daar vindt de omslag van laminaire naar turbulente stroming plaats. En dat is een zeer omvangrijke omslag. Dwz. de laag waarin dat gebeurt is dik.
Als je die omslag wat minder omvangrijk wilt laten plaatsvinden moet je iets ervoor een dunne laag geforceerd turbulent maken. Dat doe je met de beroemde zigzag-band, maar vaak is een smalle reep schilderstape al voldoende.

Ik hoop weer een lichtje aangestoken te hebben ... ;)

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Back