De bouw van een Supra

Als je een Sunrise wilt heb ik nog een 60A nieuw in de verpakking, 35.-- euri

Groetjes,
Gerben
 
Ik heb net eens zitten passen en meten. Het wordt vreselijk krap. Motortje van 28mm gaat net. Moet wel een binnenloper zijn. Als het ongeveer 10 m/s stijgen geeft is het voldoende. Achter de motor is voldoende plaats voor een regelaar. Die Sunrise zou kunnen Gerben. Of die 20 gram extra een probleem is weet ik niet.

De accu wordt gekker. Ik hoopte dat er een 3s2200 in paste maar dat gaat niet.

Ik moet even terug naar de tekentafel. De oplossing is mogelijk een lang pakket van 3 cellen achter elkaar. Die kunnen dan midden onder, of zelfs voorbij, het zwaartepunt.

Wordt vervolgt.
 
De accu wordt gekker. Ik hoopte dat er een 3s2200 in paste maar dat gaat niet.
Je weet dat ik 2-3 maanden terug een 2e hands SSL heb gekocht met ook een elektro-romp.

Daar zat een (oude) 1300 mAh lipo bij.
Omdat ik geen wedstrijdvlieger ben heb ik een grotere accu gekocht. 2200 mAh. Die 90 gram extra zal het verschil niet uitmaken, dacht ik.

Van de zomer veel met de SSL gevlogen. Met de oude/kleine/lichte accu vloog hij veel lekkerder. Veel beter dan gevoelsmatig door die 90 gram verklaard kon worden. Als ik nu weer accu's zou kopen, zou ik kleintjes kopen. Evt. 3 stuks ipv. 2.

Tismaardatuhetweet ...
 
Ik heb net eens zitten passen en meten. Het wordt vreselijk krap. Motortje van 28mm gaat net. Moet wel een binnenloper zijn. Als het ongeveer 10 m/s stijgen geeft is het voldoende. Achter de motor is voldoende plaats voor een regelaar. Die Sunrise zou kunnen Gerben. Of die 20 gram extra een probleem is weet ik niet.

De accu wordt gekker. Ik hoopte dat er een 3s2200 in paste maar dat gaat niet.

Het dunste lijkt me een 1025 van Schambeck in een 4S versie met 2x2 bv. 850 mAh Cellen achter elkaar.

Rick
 
Of je zet 2 3s packjes achterelkaar, parallel, bijvoorbeeld 2 3s 1100packjes, kan ook.

Gerben
 
idd, dat is ook een idee. Ik zat zelf al te denken aan 2x2s achter elkaar, waar Rick ook mee kwam.

Het is wel een apart idee te gaan vliegen met minder capaciteit in de aandrijving + ontvangeraccu dan dat ik nu alleen al in de ontvangeraccu heb zitten....

Eerst de laptop problemen oplossen, en dan maar eens aan het tekenen/passen slaan.
 
idd, dat is ook een idee. Ik zat zelf al te denken aan 2x2s achter elkaar, waar Rick ook mee kwam.

Het is wel een apart idee te gaan vliegen met minder capaciteit in de aandrijving + ontvangeraccu dan dat ik nu alleen al in de ontvangeraccu heb zitten....

Zelf vlieg ik ook met 2x2s 8850 mah achter mekaar. Voordeel is, in die dunne rompjes dat je, je akkupack verder naar voren, naast de regelaar kunt schuiven. In totaal dus meer massa naar voren.
In de F5J modus waar de motor niet langer als 30 sec loopt (en zeker geen 30 seconden op vol vermogen) en waar je in totaal dan 10 minuten vliegt, moet ik na 1 vlucht iets tussen de 150 en 200 mah bijladen. Een half uurtje vliegen op een 850 pakket lijkt mij dus zonder meer mogelijk.
 
Leon, een aparte romp zou veel extra werk betekenen. Ik wil gebruik maken van de mallen (zweefversie) die ik al heb, en waar ik dus al een keer een extra rompje uit gemaakt heb.

Het moet kunnen. De eerste optie die ik uit ga werken is: Powerline 1025, regelaar van Gerben en dan minimaal een pakket van 1500mAh. (ik snap niet waarom ze een maximum aan accu capaciteit noemen in onderstaande link. Dat moet ik toch lekker zelf weten?!??)

http://www.klapptriebwerk.de/produkte/antriebe/antriebe-fur-f5j/antriebsset-powerline-1025f5j/
 
(ik snap niet waarom ze een maximum aan accu capaciteit noemen in onderstaande link. Dat moet ik toch lekker zelf weten?!??)
Grotere capaciteiten houden onder belasting beter en langer hun spanning vast, en geven dus ook constant hogere stromen. Ik kan me voorstellen dat als je een grotere capaciteit gebruikt je daar in je prop keuze rekening mee moet houden. Er zit natuurlijk een héél klein motortje in.
 
Inmiddels besloten om de regelaar van Gerben over te nemen. Waarschijnlijk geeft het gewichtsverschil geen problemen. Denk ik, hoop ik.
Verder heb ik de Schambeck motor (binnenloper) vergeleken met de Peggy Peppers. Het gaat een Peggy Pepper worden. Ze wegen evenveel, maar hebben een aardig prijsverschil. Ik kan de kabels van de Peggy Pepper wel veilig kwijt als ik deze onderste boven inbouw. (tenminste ik beleef het zo, dat als de kabels boven zitten, de motor onderste boven zit. Onzin, natuurlijk, voor iets dat rond draait...)

Nu de keuze voor de accu.

1) 3S 1500. Bijvoorbeeld de:
Turnigy nano-tech 1600mah 3S 25~50C Lipo Pack

Met een breedte van 18mm en hoogte van 34mm past dat best goed.

2) 2x 2s. Twee pakketjes van deze:

Turnigy nano-tech 1600mah 2S 25~50C Lipo Pack

Stukje smaller, stukje lager: Kan daarom direct verder de romp ingeschoven worden. Cruciaal is natuurlijk of daarmee het zwaartpuntje van de accu ook daadwerkelijk verder naar achteren komt dan die van het iets bredere en hogere 3S pakketje....

En 4s op de 2010KV Peggy Pepper lijkt me wel erg goed passen op de Supra.

4s - 14,8V - 16x8, 5204 rpm, 19 Amp. 282 Watt, Schub 2105g, Pitchspeed 63 km/h, Eta 83,1%

Heeft iemand een idee hoe snel een 1700-1800grams Supra met bovenstaande aandrijving stijgt?

Zijn er nog andere overwegingen, anders dan afmetingen, die je al dan niet voor 3s of 4s laten kiezen? De te kiezen KV waarde van het Peggy Peppertje hangt er van af.

Verder heb ik nog gezocht op ronde Lipo's. Dát zou ideaal zijn, gezien vanuit de romp vorm! maar helaas kom ik niet echt iets tegen waarvan ik denk: dát is dè oplossing.

[edit]

Ik ga eerst maar eens de electroromp + staart zover mogelijk op bouwen. Dan kan ik nadien al balancerend bepalen waar/welke accu komt.

[edit 2]

Lijken die hyperions HP-DS09-AMD niet leverbaar.... Alternatief zou zijn: KST DS245MG of KST DS245S. Op zich niet gek, 6 gram meer op de staart ;)
 
Laatst bewerkt:
1) 3S 1500. Bijvoorbeeld de:
Turnigy nano-tech 1600mah 3S 25~50C Lipo Pack

Met een breedte van 18mm en hoogte van 34mm past dat best goed.

2) 2x 2s. Twee pakketjes van deze:

Turnigy nano-tech 1600mah 2S 25~50C Lipo Pack

.....

Verder heb ik nog gezocht op ronde Lipo's. Dát zou ideaal zijn, gezien vanuit de romp vorm! maar helaas kom ik niet echt iets tegen waarvan ik denk: dát is dè oplossing.

Twee opmerkingen:
  1. Pas op met de specs à la "xxC" van HobbyKing. Het zijn geen slechte accu's, maar 50C is wel 10-/20-malig. Daarna is de accu versleten ...
    30C lijkt me voor langer gebruik een veiliger uitgangspunt.
  2. Ronde lipo's? Ze bestaan wel, maar ik weet ook niet waar ... Maar LiFePo's bestaan wel rond. De meeste zelfs.
 
Van de 25C Nanotechs ben ik nooit zo onder de indruk geweest, dit in tegenstelling tot de 65C Nanotechs.

Met een 280W, wat in de vlucht richting ~220W zal gaan, zul je, als ik eens ruw schat, 4-5m/s stijgen. En dan maar hopen dat de Reisenauer theoretische berekeningen een beetje kloppen met de realiteit. Maar gezien Arno z'n ervaring lijkt dat goed te gaan.

3s zal in de praktijk makkelijker zijn in het gebruik dan 2x2S. Bijvoorbeeld het laden, waar de beide balancerkabeltjes op de juiste manier aan moet sluiten anders maak je kortsluiting, maakt 2x2s net wat omslachtiger.

Gerben
 
Mijn 2 x 2S pakketjes zijn deze:

Foto550-F3PSID6D.jpg


Turnigy Nanotec 4s850 mah 45-90C; met een beetje handigheid, een fön en wat nieuwe krimpkous open je het 4c pakket klapt het 2 aan 2 open ét voila. Bij de 850 mah zijn zowel de laad als balancer kabeltjes lang genoeg. Vanaf 1000 mah moet je gaan solderen/verlengen. Deze pakketjes doen het voor mij heel erg goed in een combi met de Peggy Pepper 2221/12. Bij mijn verhaaltje over de Osprey staan wat stijgwaardes.
 
Ik weet niet hoe breed jouw romp is Berry, maar veelal kost het al moeite om een 3s pakket naast een regelaar te schuiven (4s zeer zeker niet).
Wanneer het 3s niet naast de regelaar past moet dat dus achter de regelaar. 2s past veelal (altijd?) naast de regelaar dus met een (2x) 2s pakket plaats je meer massa naar voren wat meestal gustiger is om je zwp goed te krijgen.
 
Om niet in speculaties te blijven hangen heb ik de boel eens uitgewogen. Eerst de ligging van het zwaartepunt van de complete zweefromp gemeten. Dat zou dan ook voor de elektro romp zijn aan te houden.

ADQlQ8.jpg


Ik denk dat ik alle mazzel van de wereld heb, want de reeds beschikbare 2200 3s accu's lijken toepasbaar!

Het gewicht van deze accu's moeten precies daar waar ik er ook het rompvolume voor heb. YES!!!

HMSVb0.jpg
 
Servo's in de staart

Als er nog eens wedstrijden "moeilijk doen om niets" worden gehouden gooi ik denk ik hoge ogen.... ;)

Ik wilde de servo's strak in de staart, zonder storende luikjes etc. Niet dat je echt last hebt van die luikjes als je de servo's zijdelings inbouwt, maar het leek me strakker om het ander te doen.

De servo's zouden zo als hieronder in de staart moeten komen. Onderste servo voor het hoogteroer, bovenste voor het richtingsroer:

GjzR6L.jpg


Als je de servo's niet vanaf de zijkant in de staart wilt plaatsen moeten ze van onder vandaan er in worden geschoven. Dat betekende dat er een vierkant gat, strak op maat, in de staart gepeild moest worden. Dat was een geduld klusje.

pP9wQu.jpg


Houten blokjes om de servo op vast te zetten horen er ook bij. Later zijn die met PU lijm vast gezet, hopend dat niet ook de servo vast geschuimd zou zitten.....

hKAbV6.jpg


En een carbon versteviging van de staart ter plaatse van de servo's bleek ook nodig.

LhCOxQ.jpg


De tweede/onderste servo moest een grotere uitsparing hebben om dat de bevestigingslipjes van de bovenste servo óók door het gat van de onderste servo moesten.
De onderste servo zit bevestigt op een 2mm glasplaatje, die weer op houten blokjes wordt geschroeft. Kansloos ingewikkeld, maar eenmaal begonnen is er geen weg meer terug. Als je goed kijkt zie je iets van de bevestiging. Beter kreeg ik het niet op de foto vandaag.

UvZX9k.jpg


En vervolgens netjes vast zetten met allemaal laagjes 50/25grams glas, net wat nog aan restjes op voorraad ligt.

u7aMo1.jpg


yjIt5z.jpg


Sleuf aan de onderzijde wordt met een zwart stukje tape dicht gehouden.

Nu kan de vleugelbevestiging in de romp worden gemaakt.
 
Back
Top