De bouw van een Supra

De vorm is heel zo slecht nog niet! Kun je volgende koninginnedag altijd nog verkopen als origineel Timboektaanse peniskoker.

Gebruik je, net als vele anderen op dit forum, een ballon in de mal om het glas tegen de binnenwand aan te drukken?
 
Nosecone

Hi Berrie,

Het aanliggen van het overlappende deel hoeft geen probleem te zijn. Van degeen waarvan wij het geleerd hebben (Geert) heeft een handig hulpmiddeltje gemaakt waarmee het overlappende deel goed aangedrukt kan worden, ook als het een lange en smalle romp is waar je normaliter niet gemakkelijk bij komt. Het is het makkelijkt te omschrijven als een setje smalle wieletjes zoals van bv een metalen gordijnroller op een stokje/stangetje. Hiermee kan je als de romp nog in de mal zit, van de binnenkant uit rollen zodat alles overal goed aansluit.

dscn2767.jpg
 
Fred bedankt voor de tip! Gertjan gaf me o.a. ook nog als tip om een klein gloeilampje op een stokje te maken. Je hebt dan licht en met het ronde bolletje van het lampje kan je alles aandrukken. Vooral het feit dat je gelijk licht hebt spreekt me wel aan! Om een beetje in Propers denkwijze te blijven; je voelt je net een gynecoloog als je op goed geluk in dat donkere gat zit te peuren met een kwast.....

Maar goed, deze week wordt het erg mooi weer en ik heb nog veel te doen in de tuin. Het zal zo hard niet gaan met de bouw van de Supra.
 
hA Berrie,

dat met een lampje is een goed idee, zorg alleen dat het lampje niet te heet wordt of nergens tegenaan kan komen !! Dit vind je epoxy en je verf niet leuk.....
 
Hey Berrie,

ik zie nu eindelijk waar je mee bezig was, haha!
Inderdaad is het de overlap die niet goed aangesloten is.

Even ter info:
een gloeilampje van een fietslamp op 6 volt wordt handwarm, dat is juist lekker voor je epoxy.

Voordeel is het licht wat je meteen in je donkere romp hebt, evt de achterkant van het lampje zwart schilderen zodat je niet in het licht kijkt.

Andere methode zou een modelleerballon kunnen zijn, als je echt licht wilt bouwen (onder druk).
Je moet dan wel zorgen voor een volledig gesloten mal.
Ballon pomp je op tot maximaal 0.5 bar.

Succes weer!

GJ
 
Als ik het goed begrijp maake je dus beide helften van de nosecone in 1 keer in de gesloten mal. Zou het niet makkelijker zijn beide helften afzonderlijk te maken, zodat je ze met een vacuumzak goed in de mal kunt aandrukken? En beide helften vervolgens met een stukje glasband aan elkaar plakken, terwijl ze in de mal zitten? Het is meer werk en tijd, je moet de randen van beide hleften afwerken voordat je ze kunt samenbouwen, maar in elk geval weet je zeker dat alles goed aan ligt en je hoeft bij het samenvoegen van de helften alleen maar op de verbinding te letten, niet op het gehele laminaat. Ik spreek overigens niet uit ervaring, ik vraag het me gewoon af.
 
Als ik het goed begrijp maake je dus beide helften van de nosecone in 1 keer in de gesloten mal. Zou het niet makkelijker zijn beide helften afzonderlijk te maken, zodat je ze met een vacuumzak goed in de mal kunt aandrukken? En beide helften vervolgens met een stukje glasband aan elkaar plakken, terwijl ze in de mal zitten? Het is meer werk en tijd, je moet de randen van beide hleften afwerken voordat je ze kunt samenbouwen, maar in elk geval weet je zeker dat alles goed aan ligt en je hoeft bij het samenvoegen van de helften alleen maar op de verbinding te letten, niet op het gehele laminaat. Ik spreek overigens niet uit ervaring, ik vraag het me gewoon af.

Hi Ron,

Je haalt een groot gedeelte van de kracht uit het "nat in nat" bouwen. Het is trouwens geen enkel probleem om zo in een gesloten mal te werken. Je moet alleen zeker weten dat je de "overlap" goed aandrukt. Vandaar hulpjes zoals het rollertje zoals ik postte, of lampjes of wat dan ook om zeker te zijn dat de overlap goed zit. Op Welkom op de gezelligste F3J Pagina kan je onder het tabje Bouw/reparatie en dan Romp a la Geert kiezen ook zien hoe rompjes gemaakt worden. Ik ben echt geen superhandige bouwer, maar voor een romp hoef je echt geen "rocketscientist" te zijn.
 
@Ron, de door jouw geopperde mogelijk is een goede optie. Als het me niet lukt om nat in nat de naad netjes te krijgen, dan doe ik het zoals jij aangeeft. Als ik straks de complete romp maak is het misschien wel de enige mogelijkheid. Er zitten daar immers hele rare randen en naadovergangen in.

Hoewel het bouwtempo eruit is (mooi weer om te vliegen en in de tuin te werken) heb ik al wel een tweede nosecone gefabriekt. Deze naad is al beter. Goed genoeg om de servoboot van te maken voor de positieve mal van de gehele romp.

De tweede nosecone is vooral niet helemaal gelukt omdat ik niet braaf jullie adviezen heb opgevolgt.

Als hulpmiddel heb ik inmiddels het lampje en de verbouwde gordijnroller gebruikt. (mijn vrouw heeft hem nog niet gemist. Hehehehe...........:mrgreen:)

@Fred, kan je eens vragen aan Geert op welke basis de spuitverf is? Ik bedoel, is het acryl of acrylaat verf. Als het uit een autoshop komt vermoed ik het laatste soortje. (dat vooral omdat de autoonderdelenhandelaar in Schoonhoven al zijn spuitbussen op acrylaatbasis heeft)

Kan je beide verfsoorten gebruiken op PA wax? (voorlopig houdt ik vast aan de ingekleurde epoxy)

@GJVO. Ik heb al wel geprobeerd om een ballon op te blazen in de mal. Een carbonpijp met daarin een fietsventiel werkt prima. Alleen klapte de ballon op de scherpe rand van de mal. Ik heb ff geen zin om hier mijn energie in te steken. Welllicht dat ik op de hele romp zo een gram of 20-30 zou kunnen sparen. Nu ff nog niet. Eerst leren lopen. Dan "rennen". Oftewel, eerst een degelijke fatsoenlijke romp uit de malen leren maken, daarna verder optimaliseren. Ik vindt het toch al een hele operatie.... (maar zeer zeker de moeite waard!!!)
 
Verf in rompmal

Hi Berry,

De verf die Geert gebruikt is Acryl verf. Ik weet dat er ook wel eens met andere (goedkope) verf uit spuitbussen is geexperimenteerd, dat werkte ook maar de resten waren erg moeilijk te verwijderen uit de mal nadat de romp klaar was. Ik vermoed dat het daar acrylaatverf was.
 
Misschien een domme vraag, maar hoe ga je de servo vast zetten op die houten blokjes die je tussen de huid van de vleugel heb vastgezet? Je kunt daar toch niet bij met een schroevendraaier? (zie foto van servo in vleugeluitsparing, bocenaan de pagina).
 
Dat lukt net wel. Maar dan ook echt net. De schroefgaatjes heb ik een beetje schuin ingeboort. Blijkt straks dat de schroefjes toch niet strak genoeg te krijgen zijn, neem ik een oude inbussleutel waar ik een plat kantje aan slijp. (tip van Dennis)

Het inbouwen van de servo's ligt verder stil.
 
Berrie,

als je een ballon wil gebruiken moet de mal volledig gesloten zijn anders klapt inderdaad de ballon.
Je kan daar echter wel heel veel gewicht mee winnen, alleen is het een vreselijke klus om alles goed te krijgen, het heeft mijn minimaal 50 modelleer balonnen gekost voordat ik 1 model OK had.

Over lakken.
Ik heb goede resultaten gehad met Alkyd lak, gewoon in spuitbus van de bouwmarkt.
Mooiste resultaat met minimale inspanning blijft vorgelat geven.
Iets meer werk is 2K autolak, ik gebruik nu Lesonal 2K autolak (Spectrum).

Dat is lichter dan vorgelat en in iedere kleur te koop.
Lossing gaat wel moeilijker dan bij vorgelat en ook heb je wat meer kans op "visse-ogen" in je spuitwerk.

Ik hoop vanaf volgende maand verder te kunnen bouwen en zal dan wel een topicje maken over het bouwen uit de mal.

Succes verder met je mooie project!

GJ
 
Ik heb de volgende hulpmiddelen ingezet:

Lampje van GJVO:

685482ef8d5eff03.jpg


Fred z'n rolletje:

685482ef8d640312.jpg


Hoera! De eerste nosecone waarmee ik op het veld durf te komen!!

685482ef8d65db14.jpg


Voor de mensheid een miniscule stap, maar voor mij...........:)

Deze nosecone is opgebouwd uit:

2 lagen 54grams glas en 2 lagen 100 grams glas.

De eerste lagen (buitenste lagen) zijn van 54 grams glas. Deze lagen heb ik als eerste aangebracht. Dan 4 uur wachten. Het mooie hiervan is dat deze laag lekker pikt aan de mal. Vervolgens de randen glad knippen met de kromme schaar. Dan de twee lagen 100 grams glas inbrengen. Bij een helft de rand strak met de mal knippen. Bij de andere helft zo'n 6mm laten staan. Dan de mallen op elkaar. Het is een gekloot (ff geen beter woord) om geen glas tussen de mallen te krijgen. Met een lat onder de mal doorvegen om het glas naar binnen te krijgen bleek weg effectief.

Alle lagen onder 45°. Dat lijkt me beter te vormen in de mallen.

@gertjan, ik wil best geloven dat een ballon het gewicht drastisch reduceert. De vorige nosecone had dezelfde layup, maar was 8 gram zwaarder! (Ipv 28 weegt de laatste 19.8gr. Beetje licht voor een nosecone maar da's een ander verhaal.)

Ik heb na de eerste twee lagen 54grams glas met stukjes keukendoek zoveel mogelijk hars weggedept. Toen het 100grams glas aangebracht werd heb ik de tweede laag 100grams volledig kunnen doordrenken met hars van de vorige laag. Door rustig met je vinger te wrijven trekt de hars uit de vorige laag goed in de volgende. Dan is het makkelijk als de epoxy rood gekleurd is. Je ziet dat perfect het witte glas in trekken.

Ik zie uit naar je topicje over rompenbouw uit mallen! (waar post je die?)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Berrie, ziet er super uit!
Gefeliciteerd!

Je probleempje was dus die eerste lagen die niet wilden overlappen he?
Wanneer begin je aan de romp?

grts Gert-Jan

mijn bouwtopicje komt in het verlijming/constructie deel.
 
Berrie, ziet er super uit!
Gefeliciteerd!.

Bedankt. Hoewel er nog een paar kleine verbeterpuntjes mogelijk zijn ben ik erg gelukkig met het resultaat.



Je probleempje was dus die eerste lagen die niet wilden overlappen he?.

Dat klopt. Nu de overlap naad niet zo dik meer is, m.a.w. niet de complete dikte van de layup bevat, gaat het allemaal net even makkelijker.

Wanneer begin je aan de romp?.

Als jij op dreef bent met je bouwdraadje!;)

Eerst moet ik van een mislukte nosecone het positief maken voor de servoboot en deze lijmen aan het andere deel van de positieve mal. (het deel met de pylon en de bevestiging van de staartboom) Ik moet dan ook een ei leggen hoe ik precies de nosecone over de servoboot schuif. Moet dat strak passend, of maak ik het ruimer passend. In het laatste geval is de maatvoering allemaal minder kritisch. De klemming van de nosecone kan dan worden bewerkstelling door plakklitteband (de zachte zijde) aan weerszijde van de servoboot te plakken.

Pas dan is de positief klaar voor de gehele romp. Het maken van de negatieve mal is zo gepiept. Maar hoe ik uit de complexe vorm rond de pylon een nette romp krijg. Pffff...........
 
Van harte! Ziet er weer proffie uit! Begrijp ik het goed dat je rode epoxy gebruikt? Heb je daar kleurstoffen voor dan?
 
Bedankt, weer wat geleerd. Het ziet er uitermate goed dekkend uit. Ongeveer hoeveel procent is een snufje?
 
ha Ron, ja, het is al weer even geleden dat ik iets zinnigs te melden heb over de bouw van de Supra. Sinds het in mei mooi weer is geworden ben ik buiten bezig geweest. De schutting met pergula moest af gemaakt worden. Voor de kinderen heb ik een schuurtje gebouwd in een hoek van de tuin. Moeders heeft als hobby het aflopen (en leeg kopen...) van rommelmarkten. Speelgoed genoeg dus wat allemaal opgeborgen moet worden. Laurens (4 jaar) heeft laatst een gigatraptrekker gekregen voor zjin verjaardag. Het versgebouwde schuurtje is dan ook gedoopt tot "trekkerschuur". Dit schuurtje is nog niet klaar. Er wacht er nog veel meer werk buiten. Zoals het schilderen van een dakkapel en de "echte" schuur. De laatse tuinstoelen moeten nog in de olie. Daarnaast het normale onderhoud aan de tuin.

Maar toevallig ben ik sinds gisteren weer bezig met het laatste werk aan de positieve mal voor de romp. Ik wil verdorie nog an toe voor het 1-jarig bestaan van dit draadje de positief klaar hebben! Binnenkort valt er wel weer wat te zien. Ik wil in augustus/september de Supra vliegend hebben.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top