de eerste keer slepen

amai

awel, ik ben alleen maar nederlands en engels talig.
(en toch een echte belg )
ik lees dus nooit duitse of franse magazines, t blijft bij doorbladeren.

ik haat t ook dus dat de meeste boekjes die bouwplannetjes ofzo hebben voor kleine toestelletjes ook alleen maar duitse richtlijne hebben :D
ik heb hier een duits bouwdoosje van de graupner chili liggen... maar kben em zo maar beginne bouwen , met alleen t plan. hehe

slepen

hoi, allen
waar dit draadje eigenlijk mee begon... de eerste sleep

we hebben er een sleper bij, binnen onze club, de M.V.N.
voor velen wellicht een bekende kist

08112008522.jpg

vorige week hebben we de eerste sleepjes gemaakt, voor Eddy de eerste stapjes in het slepen.volgende keer gaan we bochtjes vliegen

heb er een paar korte filmkes van
YouTube - sleep
YouTube - sleep
YouTube - sleep

Ha, leuk, die wedsrijden bij jullie hebben uiteindelijk toch wel wat effect gehad: 2 slepers en diverse zwevers erbij!
Lekker doorgaan zo.

Heo zit het nu met het nieuwe gedeelte, wordt daar al vanaf gevlogen?

ja er komen steeds meer zwevers en slepers :p

hebben we het lekker druk veel uurtjes maken met de nieuwe motor

nieuwe veld wordt nu alleen nog maar gebruikt om te landen (buitenlanding ;) )

maar is wel vlak alleen niet super kort gras maar als biggs komt kan het wel kort hoor ;)

gr erik

De Bully van Vogt Vogt-Flugmodelle
Volgens mij een oude kist van het Fox team?

Ik heb alle mij bekende slepers bij elkaar gezet op de nieuwe BIGGS site: www.flytobiggs.com bij web links/sleepmodellen.

Voor nieuwe links op DIT gebied (ik moet nog honderden andere links importeren op andere rubrieken....monnikenwerk!) hou ik me aanbevolen.

Ik heb de filmpjes eens bekeken en mij valt op dat jullie als een raket omhoog gaan.

Is slepen op deze manier wel leuk?
Voor de zwever is het volgens mij geen feest om met deze snelheid te vliegen. Binnen 25 seconden is het slepen klaar.

Ook het lossen van de zwever lijkt met het gas erop te gebeuren?

Arie.
Ik merk dat je nog niet veel ervaring met slepen hebt, maar da's geen verwijt hoor. Hier mijn mening en tevens die van velen.

De filmpjes zijn overigens van een beginnende sleper, hij maakt nog geen bochten.
Verder, de gesleepte model is een kunstvliegmodel, zie verder voor uitleg.

Toen we gingen slepen bij BIGGS met grotere sleepkisten (vanaf 100cc) ging het destijds allemaal zeer snel omhoog omdat de zwevers van gemiddelde grootte waren. Nu worden ze steeds groter en gaat het wat langzamer, maar nog steeds STEIL. Af en toe noemen we het grinnikend een "lierstart" of "lift", zeker als het lekker waait, zodat je ten opzichte van de grond bijna verticaal gaat.

De mensen die bij ons beginnen vinden dat in het begin allemaal wat eng er uit zien, dus de eerste keren slepen we ze wat voorzichtiger met minder gas. Maar al héél snel willen ze net zo snel als de anderen naar boven "gesleurd" worden!

Waarom dan wel, want het ziet niet bepaald "scale" uit!

Steil slepen heeft vele voordelen en is véél veiliger gebleken:
  • Een sleepkist volgen kost vooral in het begin veel concentratie, hoe langer dat duurt, hoe vermoeiender het wordt, hoe groter de kans op stuurfouten, zeker als beide kisten kleiner worden door de hoogte.
  • Bij steile sleeps kan de zwever vrijwel niet uitbreken want hij hangt er (oneerbiedig gezegd) onderaan te bungelen.
  • De sleepkist vliegt véél stabieler bij een steile sleep, want je vliegt in een hele kleine snelheidsrange. Bij vlak slepen kán de snelheid ongewild snel oplopen, wat bij sommige zwevers desastreus kan uitwerken!
  • De kans dat het sleepkoord slap gaat hangen (potentieel gevaarlijk!) is véél groter bij vlakke sleeps, zeker als de zwever niet bliksemsnel reageert door zijn remkleppen te trekken.
Een vlakke "scale" sleep is ERG moeilijk, vraag er maar naar bij de mensen die de wedstrijden doen in Duitsland. Niet zelden verongelukken daar COMPLETE teams, en dat zijn dan ook nog eens ERVAREN vliegers. Een ongeval met een combo grote sleepkist/grote zwever kan dan tegen de 10.000 euro kosten......tel uit je winst!

Zelf vlieg ik aleen "laagsleeps" met ZEER ervaren zwevers er achter, die ik 100% vertrouw. Het is dus eigenlijk meer een teamsport, ik ga beslist niet met iedere zwever erachter een "scale" sleep doen, daar is mij mijn sleper te kostbaar voor.

Aangezien je op sleepmeetings, waar ook veel gastvliegers komen, je van allerhande pluimage "er achter" krijgt, hou ik het veilig middels steile sleeps.
Belangrijk is echter wel dat de sleepvlieger de uiteindelijke voorwaartse snelheid aanpast aan het model wat er achter hangt, bij beginnende slepers schort het daar soms aan.

Een klassieke zwever mag NIET met een té hoge voorwaartse snelheid gesleept worden, dus in de praktijk wordt het bij mij dan een steile sleep met lage voorwaartse snelheid.
Een acro kist daarentegen, zoals in het filmpje, MOET met een hogere snelheid gesleept worden, anders gaan ze dweilen of overtrekken. Voor deze kisten maakt het niks uit dat ze hard gaan! Dan vliegen ze juist beter. Het resultaat is dan een vlakkere sleep met hoge voorwaartse snelheid.

Je KUNT eventueel het vermogen reduceren na de start om eea binnen de perken te houden, maar ook dat moet een zwever goed kunnen opvangen, het is zondermeer moeilijker. Verder lopen de zware motoren meestal wat minder stabiel in het middenbereik, ofwel een klein beetje met de gasknuppel bewegen geeft zomaar een paar honderd toeren meer.

Het afkoppelen ZONDER gas terug te hoeven nemen is iets wat ik ALLE slepers die bij ons vliegen, op het hart druk.
A: je kunt daardoor zien dat de zwever een goed ontkoppelmechanisme heeft, dat is een "levensverzekering" voor de zwever en vaak in het begin een misverstand bij beginnende zwevers. Bij BIGGS hebben alle zwevers nu dikke servo's op de sleepkoppeling, want ze hebben wet nu allemaal wel door dat dit veel beter is.
B. Ga je gas terug nemen (op grote hoogte waarbij eea moeilijker te zien is) dan is de kans levensgroot dat de zwever het touw gaat inhalen en zich dan daarin kan verstrikken met nogal eens zware schade of erger.
C. Als de zwever roept dat hij ontkoppelt heeft, is dat nog geen garantie dat hij er ook áf is. Ik hou gewoon volgas en als ik zie dat de afstand tussen beide kisten inderdaar groter wordt, dan gooi ik het gas na een seconde er af, rol op de rug en duik naar beneden. Dit is DE veiligste manier om af te koppelen.

Je mag er natuurlijk een andere mening op na houden, ik ben echt niet de beste sleper van NL of BE, maar ik heb wél duizenden sleeps getrokken met allerhande zwevers (tot bakken van 35kg aan toe) en sleepkisten gevlogen (van 22cc tot 130cc) en heb nog eens duizenden sleepvluchten bekeken.

Laatst bewerkt:
de bully (die op foto sstaat) is volgens mij t zelfde toestel als dat in het echt de zwevers in schaffen (diest) nog elke keer omhoog trekt....?

corrigeer me als ik verkeerd zit limburgers?

kvind em wel een vette sound hebben :) zo een diepe sound die volgens mij geweldig moet zijn als je der in zit...
kwil zelf graag eens zweven maar ja de centen moeten er nog zijn :p
mss ooit.

richard heeft gelijk, beter wat sneller dan de zwever zijn vliegsnelheid... (zwever vliegt er stabiel achter en luistert nauw naar de sturing vn de piloot)

en dan als je loskoppelt gaat de zwever zijn vliegsnelheid opzoeken die trager is dan de sleper en krijg je een opening die duidt op ontkoppeling...
bij hukkepak is t anders... dan kan je snelheid minderen en wat aanduiken, dan zie je zo of de zwever van de rug afvliegt... dat is in een fractie van een seconde al duidelijk :)

jaja slepen is een heel gedoe

heb eergister een nylon koord gekocht van 4mm (heel licht) nu nog een sleeplijntje van maken, en dan is testen op een mooi weekend.

@ariekraakjr , ze gaan mss wel recht omhoog, maar slepen is niet voor de fun, het is 1 van de 2 manieren om een zwever omhoog te krijgen d.m.v. een ander toestel, het is dat of hukkepak, en dan is slepen veiliger voor het sleeptoestel, en jij hebt zelf ook meer controle.

zo heb ik op hukkepak ooit gehad dat men cirrus er niet afwou, maar dan zit je daar op 300m en moet de man met zwever op de rug trug landen. terwijl je met sleeplijn veiliger een landing kan meemaken. remkleppen op en mee zakken.

beter voor t vliegertje hoor :)

Firefox,
De Bully bestaat niet in het "echt", kan hem dus niet zijn.
Meevliegen met een zwever gaat soms erg makkelijk, gewoon netjes vragen! Zeker als je zegt modelvlieger te zijn. Soms kan dat zonder te betalen.

Lichte sleeplijn...NIET doen, tenzij je met een lichte sleper lichte zwevers sleept. Wij slepen al vele jaren met zwaarder 6mm (oranje) nylon lijn.
Door het gewicht gaat de lijn doorzakken als het slap komt te slaan, lichte lijn blijft meer horizontaal liggen en kan door de neus van de zwever ingehaald worden en ergens achter blijven haken.

We hebben bij BIGGS met alle slepers al meer dan 10.000 sleeps gemaakt en als ik me goed kan herinneren nog nooit schade gehad door deze sleeplijn.

@richard, de sleper zal een andere naam hebben , maar volgens mij zit ik juist dat DAT model de zwevers omhoog trekt in schaffen.

ja ik vlieg met lichte toestellen, max 2kilo en 3M span. dus zo zwaar is dat niet eh ;)

daarmee heb k die lichte gekocht...
de sleper zelf heeft een iets zwaardere dus ja.

nee die bedoel ik niet ;)
allez mensen die in schaffen vliegen, waar zitten jullie, helpt is...
wa model is die sleper van t vliegplein van schaffen, die de echte zwevers omhoog trekt???

die lijkt toch enorm op die van t fotoke iets verderop in de gesprekken (bully)

kwil da nu echt wel weten :) help help

volgens mij ben je helemaal is.

Ik ben er bijna 100 % zeker van dat men op Schaffen sleept met een witte piper pawnee.

dit trekt in de verste verte niet op een bully.

Ray, tks.

Om het verhaal maar gelijk "voor het nageslacht" te bewaren (de opmerking komt nogal eens voorbij) heb ik het op de site gezet, da's nu een stuk makkelijker als je zelf voorzichtig wat op een site mag knoeien!
Zie tips.

nu richard, we wachten wel af op de mensen die in schaffen vliegen. die weten het zeker te zeggen welk model t is dat sleept daar. maar tis zeker een laagdekker met veel v-stelling en een identieke cockpit, daarmee dat ik zo zeker was :)

ah ik zie net fotos op google van de piper pownee... en dat is em dus...

die lijkt veeel meer op die van de foto dan de cessna 180 hoor :D

voila we zijn uit de discussie... vergelijk de fotos eens... dan weer je hoe dat ik er bij kwam ;)

Firefox,
Ik denk dat ik het probleem nu idd begrijp, het wordt het tijd dat jij eens een GOEDE bril gaat kopen :)

De Bully zoals op de foto te zien is, is een HOOGDEKKER!!!!
Dat lijkt dus in de verste verte niet op een laagdekker zoals de Pawnee.....

Back